handdator

Visa fullständig version : Hälsporre?


Clajj
2016-10-14, 15:32
Hej!

Har en väldans massa problem med mina fötter sen en tid tillbaka. Läkarna verkar inte kunna sätta fingret på vad det är. Jag uppfyller inte kravet för hälsporre för jag hade tydligen inte ont på en punkt under foten när läkarn testa. Men vad skulle det annars vara? Det värker när jag står och går, ja även i vila.

Har även värk i främre trampdynor men där tror dom det är nå nervsjukdom som kan behöva operation.

Grejen är den att jag nyss funnit kärleken till yoga och äntligen kommit igång med styrketräningen igen. Har haft år av depressionsproblem så när läkarn säger att jag inte får träna yoga eller ngt annat som belastar trampdynan blir jag såklart rätt knäckt. Eller snarare, motgångar i träningen gör mig väldigt väldigt nere. För det är träningen som håller mig (psyket) igång.

Jag läser på forum att vid hälsporre ska man inte jogga osv. Men min smärta kom inte av jogging. Det bara kom.

Jag vill så gärna träna. Både styrketräning o yoga men hittar ingenstans på nätet att man ska undvika det med hälsporre. Bara att man ska undvika jogging. Vad gäller egentligen?

Kan tillägga att jag får värk bara av att stå upp i någon minut. Instinktivt känner jag att jag i princip borde vara sängliggandes o aldrig belasta fötterna tills det läkt men det skulle göra mig så jäkla nere. Men just nu kan jag inte ens se hur jag kan göra böj o mark o andra övningar på gym där man står upp öht.

Ledsen för rörigt inlägg. Efterfrågar alltså råd på hur jag bör hantera hälsporre, om det nu är det. Den främre trampdynan verkar läkarn ha koll på vad det är. Fast då bör jag heller inte belasta foten såklart. Men undrar vad som gäller för just hälsporre eller liknande värk/problem kring hälen oavsett främre trampdyneproblem.

Joe Hardgainer
2016-10-15, 15:09
Är man säker på att det är hälsporre? Dvs har man satt sen diagnosen med. Isf är det smärtlindring och bra skor. Extra inlägg kan även vara av värde. Det gör ont vi hört kan göra ont länge men i regel brukar dom kunna gå i regress http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=444

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

baggard
2016-10-15, 18:55
Fick själv hälsporre på ena foten för lite över en vecka sedan efter jag utövat en väldigt fysiskt krävande inomhussport i fel skor. (Hat bara lyft vikter senaste åren så kroppen fick nog sig en rejäl chock)

Har sedan dess varje dag, flera gånger om dagen använt golfboll, en stenhård gammal streethockeyboll samt en ett rörliknande objekt för att rulla ut foten där det gör som ondast. Har hela tiden golfbollen och "röret" som är i metall i frysen för jag tror det gör lite extra om det är kallt.

Har också stretchat ut vaderna ordentligt samt foamrollat vaderna (gärna på foamroller med piggar) Det gör fruktansvärt ont så kan bara vara bra.

För mig är det på bättringsvägen iallafall.

Du har säkert värre problem än mig men det är mina tips som borde ge läkningen en hjälp på traven så länge du ligger i med övningarna och kör minst 5min åt gången iallafall.

Vill du fortsätta träna för psykets skull så är det väl bara att köra? Du behöver ju inte köra övningar som belastar fötterna supermycket. Är det konditionsträning du är ute efter så kan du ju köra simning!

baktung
2016-10-15, 19:28
Har också problem med hälsporre för tillfället. I ditt fall låter det mer allvarligt om du knappt kan stå upp. För mig har det inte inverkat på träningen. Däremot har jag fått sluta promenera och istället kört crosstrainer på gymmet.

Jag får mest ont om man trycker på punkten mellan hälen och hålfoten, palpationsömhet. Har inte orkat fixa nya skor ännu men tror det kommer krävas för att få bort skiten jag haft i 3 månader nu. Blir varken bättre eller sämre. Går nu med hälinlägg från apoteket och det hjälper lite men inte tillräckligt.

Självbehandlingstips jag kommit över är:

- Mjuka skor. Joya sägs vara bra. Det ska jag testa på måndag och kanske köpa ett par.
- Stretcha vaderna
- Fotmassage med piggar. Jag har en sån man lägger på golvet och rullar fotsulan över. Brukar hjälpa en del.
- Knipa med tårna lite då och då.
- Tåhävningar
- Stretcha ut fascian genom att böja tårna uppåt.
- Värme är alltid bra. Gå inte runt och frys om fötterna.

therunningman
2016-10-24, 11:02
Hej!

Har en väldans massa problem med mina fötter sen en tid tillbaka. Läkarna verkar inte kunna sätta fingret på vad det är. Jag uppfyller inte kravet för hälsporre för jag hade tydligen inte ont på en punkt under foten när läkarn testa. Men vad skulle det annars vara? Det värker när jag står och går, ja även i vila.

Har även värk i främre trampdynor men där tror dom det är nå nervsjukdom som kan behöva operation.

Grejen är den att jag nyss funnit kärleken till yoga och äntligen kommit igång med styrketräningen igen. Har haft år av depressionsproblem så när läkarn säger att jag inte får träna yoga eller ngt annat som belastar trampdynan blir jag såklart rätt knäckt. Eller snarare, motgångar i träningen gör mig väldigt väldigt nere. För det är träningen som håller mig (psyket) igång.

Jag läser på forum att vid hälsporre ska man inte jogga osv. Men min smärta kom inte av jogging. Det bara kom.

Jag vill så gärna träna. Både styrketräning o yoga men hittar ingenstans på nätet att man ska undvika det med hälsporre. Bara att man ska undvika jogging. Vad gäller egentligen?

Kan tillägga att jag får värk bara av att stå upp i någon minut. Instinktivt känner jag att jag i princip borde vara sängliggandes o aldrig belasta fötterna tills det läkt men det skulle göra mig så jäkla nere. Men just nu kan jag inte ens se hur jag kan göra böj o mark o andra övningar på gym där man står upp öht.

Ledsen för rörigt inlägg. Efterfrågar alltså råd på hur jag bör hantera hälsporre, om det nu är det. Den främre trampdynan verkar läkarn ha koll på vad det är. Fast då bör jag heller inte belasta foten såklart. Men undrar vad som gäller för just hälsporre eller liknande värk/problem kring hälen oavsett främre trampdyneproblem.

Tror de att du har Mortons neurom? http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Mortons-sjukdom---Ont-i-framfoten/

Vad du har mer går inte ens att gissa på utan väldigt detaljerade beskrivningar utan att jag tycker du ska gå till en sjukgymnast för en bedömning och träningsrådgivning. Gärna någon med intresse för löpning, de är ofta duktiga på fotskador.

Man ska belasta kroppen lagom hårt, lagom ofta och på rätt sätt när man blir skadad. Utan belastning läker det ytterst dåligt.

Scratch89
2016-10-24, 22:41
Du har fått en del bra råd, men jag skulle absolut söka någon som sysslar med (p)rehab för fötter. Duktiga sjukgymnaster/fysioterapeuter t.ex. Jag tycker man kan komma rätt så långt med bra träning för fotvalv och stabiliserande muskulatur. Tejpning kan vara bra också. Formgjutna inlägg brukar funka bäst men det kostar därefter också.

Fysioterapeuten
2016-10-25, 19:32
Hej Clajj!

Har läst ditt inlägg och förstår din frustration. Smärtor i hälen kan bero på många anledningar. För rätt behandling är det viktigt att rätt diagnos ställs, rekommenderar därför att du söker upp en fysioterapeut som du blivit rekommenderad tidigare men tänkte ge dig några info efter min kunskap/erfarenhet.

Hälsporre använder man ofta lite slarvigt vid hälsmärta. Det beror egentligen på ett benutskott eller en benpålagring på hälbenet som trycker ner mot och påfrestar plantarfascian. Är besvären tillräckliga kan operation övervägas. Då går man bara in och plockar bort pålagringen.

Vad smärtorna egentligen oftare beror på, och vad ovanstående egentligen beskriver, är något som kallas för plantar fasciit. Det innebär en inflammation i plantarfascians infästning mot hälbenet. Det får man oftast pga överansträngning och går över med vila, ergonomiska skor och stretching som ovan har beskrivit. Dock aldrig koncentriska övningar vid inflammation, det kan istället förvärra tillståndet. Alltid excentriska övningar för att öka blodcirkulation och läkning. 15-20 reps 3-5 ggr/dag. En del känner sig också hjälpta av att få fötterna tejpade och antiinflammatioriska preparat.

Ett annat tillstånd är plantar fascialgi = skada på plantarfascian pga överansträning utan inflammation.

Ett fjärde tillstånd är hälkuddeincuffisiens. Du kan försöka diffa på om smärtan är lokaliserad direkt på hälbenet (prova att trycka ett finger rakt upp i hälen) eller om smärtan föreligger strax framför (där fascian fäster mot hälbenet). Om smärtan ligger rakt under hälbenet kan det finnas en risk att hälkudden (fetkudde som stötdämpar vid gång etc) helt eller delvis är sönder. Det kan man också se om det uppträder små, vita prickar runt hälen när man belastar den. Detta tillstånd går inte att göra så mycket åt. Desto viktigare är det att ha ordentliga skor. Det finns också speciella hälkuddeinlägg som man kan använda i skor för att hålla ihop kudden. Kan också tejpa med sporttejp i samma syfte (se youtube för instruktioner). Finns även strumpor för inomhusbruk.

Hoppas att detta har kunnat hjälpa dig lite. Går inte smärtan över inom en vecka hade jag definitivt sökt hjälp av kunnig fysioterapeut. Det är alltid viktigt att ta hänsyn till hela bilden: arbete, träning, hälsa, vikt osv.

Lycka till med hälarna!
/ J

Scratch89
2016-10-26, 07:12
Dock aldrig koncentriska övningar vid inflammation, det kan istället förvärra tillståndet. Alltid excentriska övningar för att öka blodcirkulation och läkning.

Jaså? Var har du fått det här ifrån?