handdator

Visa fullständig version : Schema för förvirrad fotboll/styrketräningskille.


Lokalbiff
2016-10-14, 12:47
Tjena!

Skriver till folket här för att jag seriöst behöver hjälp!
Jag spelar fotboll och styrketränar.. och som ni kanske kunde gissa så skulle jag vilja kombinera dessa träningstyperna på ett bra sätt.
Pga att jag inte har någon riktig plan så känner jag att både styrketräningen samt fotbollen har fått lida. Det har liksom blivit halvdant gjort.

Mitt mål är att fortsätta bli starkare och mer muskulös än tidigare men samtidigt vill jag inte att detta skall påverka min fotbollsträning.
Men det nästintill det enda man läser menar på att det inte är bra att kombinera dessa typer av träning då det ena försämrar det andra och vice versa.

Jag är ute efter en träningsplan där jag kan köra de tre stora lyften men ändå med en släng av mer hypertrofiträning. Fotboll tränas 2-3 gånger i veckan inkl. match.

Någon här som hade ett liknande dilemma och hur löste ni det då? Tacksam för alla svar jag kan få, vill verkligen få ordning och struktur på min träning då jag känner att har jag ingen plan kommer jag ingenstans.

MVH, Lokalbiff.

J.V
2016-10-14, 13:22
Du kommer inte kunna optimera bada samtidigt sa det ar, mer eller mindre, bara att valja vad du vill prioritera.

Professionella idrottare brukar (oftast) mest bara syssla med underhallstraning under sasongen for att kunna prestera sa bra som mojligt pa fotbollsplan eller vad det nu ar for sport. Styrkeokningar och dylikt vantar till off season.

MackeJuve
2016-10-14, 13:25
Skulle vara bra att veta vilken nivå du är på inom fotbollen samt hur ambitiös du är där. Skillnad på att vara 14 år och drömma om Allsvenskan och att vara 20 år och nöja sig med spel i det lokala div.5-laget.

Bruno Bagostino
2016-10-14, 13:59
Lirat professionellt ett kort tag själv och minns jag hade samma problem. Ibland kunde man ju ha två matcher på samma vecka och då ville man ju inte ta ut sig. Lagträning 2-3ggr låter som en piece of cake i mina öron heh.

Kan bara säga som så att du måste lyssna på din kropp. Du behöver liksom inte gå på 100% och ta tyngsta jävla vikterna varenda gång du är på gymmet. Tror man måste lära känna sin kropp själv och känna efter hur tungt man kan gå utan att det påverkar formen till helgens match. Sen blir det ju så att man successivt orkar träna mer och mer.

Men säg att du lirat 90min en helg, så kan du ju lägga tyngre passen där du går på max, tidigt i veckan, och när det sen börjar närma sig match kan du lägga in mer lättare hypertrofi-träning. Det vill säga lättare vikt, fler reps och fokusera på att få pump mest. Sådana lättare pass brukar inte påverka energin lika mycket när man ska lira efteråt.

Nog bra att ha den här artikeln i åtanke: http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-dina-muskler-att-vaexa/

Exempel då...

Tidigt under veckan: Basövningar med fokus på mekanisk spänning i muskeln och göra skada på muskelfibrer.
Senare i veckan: Mer som en body builder. Typ FST7-träning där du fokuserar på att ha bra form, få grym kontakt , få in fler reps, kortare setvila, lättare vikt osv.
Kan även kolla in det här med ocklusionsträning.

Faktum med att jag tyckt att styrketräningen varit ganska förbluffande dålig i fotbollsvärlden. Gäller ju i princip överallt. Många Allsvenska lag höll ju på (och många håller fortfarande på) och fjantar sig alltför mycket med pinnar och bänkpress på medicinbollar och sånt fånigt trams, som nån inhyrd fystränare tror är "funktionellt" och optimalt. Och nu ska det liksom foamrollas mer än vad fan det görs riktig övningar, och sen står liksom hela laget i gymmet och det är mest bara skräpträning av allt.

Tänk långsiktigt också. Kanske tar du ut dig för mycket någon gång på gymmet, så att du inte har energi och orkar prestera bra i någon match men det må så vara ifall du om 6 månader senare har en betydligt starkare fysik och orkar betydligt mer på matcherna sen osv.

Eller kolla upp på nätet hur andra duktiga professionella fotbollsspelare med grymma fysiker har lagt upp sin styrketräning och hur de balanserar det med matchar.

z_bumbi
2016-10-14, 14:21
Styrketränar du för att bli bättre på fotboll eller för något annat mål?

Lokalbiff
2016-10-14, 16:38
Tack för svaren!

Till att börja med så är det ingen elitfotboll, det är inte heller målet. Jag spelar mest för att det är kul men samtidigt vill jag inte prestera sämre än vad jag gjort framtills nu. Att jag sedan skulle bli bättre till följd av styrketräningen är bara en bonus.

Med det sagt så är målet att få en fysik som både är stark och som kan klassas som ögongodis.
Med stark tänker jag först och främst på bänk/böj/mark. Detta då jag tycker de är roliga övningar. Har därför tittat lite på något program som är utformat av Boris Sheiko. Är det något att hänga i julgranen eller det är mindre bra? Någon med erfarenhet av programmet?
Att tävla inom något styrka/bodybuildning är inte något som intresserar mig just nu. Men man vet ju aldrig.

Skall läsa igenom den artikeln, verkade intressant!

J.V
2016-10-14, 16:51
Tack för svaren!

Till att börja med så är det ingen elitfotboll, det är inte heller målet. Jag spelar mest för att det är kul men samtidigt vill jag inte prestera sämre än vad jag gjort framtills nu. Att jag sedan skulle bli bättre till följd av styrketräningen är bara en bonus.

Med det sagt så är målet att få en fysik som både är stark och som kan klassas som ögongodis.
Med stark tänker jag först och främst på bänk/böj/mark. Detta då jag tycker de är roliga övningar. Har därför tittat lite på något program som är utformat av Boris Sheiko. Är det något att hänga i julgranen eller det är mindre bra? Någon med erfarenhet av programmet?
Att tävla inom något styrka/bodybuildning är inte något som intresserar mig just nu. Men man vet ju aldrig.

Skall läsa igenom den artikeln, verkade intressant!
Mitt inlagg om vad professionella spelare gor var mest bara for att poangtera att du kommer behova valja till viss del. Med det sagt betyder det ju inte heller att bara for att fotboll ar prioriteringen sa behover du inte helt bli utan gainz. Du kommer sa klart kunna gora styrkeokningar, men kanske inte lika snabbt som du hoppats pa och hade kunnat gora om fotbollen asidosatts. Men om professionella idrottare med gudabenadade gener (och formodligen lite prestationshojande pa det...) maste fokusera pa en sak at gangen kan man rakna med att vi dodliga ocksa maste gora det. :D Aven om sporten inte alls ar pa samma niva. End rant.

Sheiko ar ett bra och valbeprovat program. Jag alskade det. Finns en enorm trad har: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101528&highlight=sheiko