handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Min vän har ätstörning


Feliciaamjm
2016-10-14, 10:31
Hej. Nu är det så som rubriken lyder, en nära vän till mig har drabbats av ätstörningar. Jag har pratat med henne och försökt förklara för henne att en sån livsstil är farlig men hon lyssnar inte.
Min vän tränar ca 2-3 gånger/vecka och äter ungefär 500 kcal/dag.
Hon går alltså och tränar utan att ha ätit något på hela dagen! Man måste väl äta en viss mängd för att få träna eller? Hon har sagt att hon väljer att inte äta något på hela dagen för att sen gå och köpa en Lindahls kvarg 500 gram samt en proteinbar Low carb som hon äter på kvällen, det är allt hon äter. Ibland köper hon lite naturgodis också, 1 dag i veckan. Då landar hon ju på ett sjukt underskott och det måste väl vara farligt att träna samtidigt som man äter så lite?? Även om det är 20 minuter på löpbandet? Snälla kan någon hjälpa mig att förklara för henne att det är farligt genom att förklara vad som krävs för att man ska få träna..hur mycket man behöver äta för att kunna fungera och träna osv..

Hon är 18 år, ca 165 cm lång och väger ungefär 54,5 kg..

King Grub
2016-10-14, 10:36
Din vän är du.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7634295&postcount=1

Och du behöver absolut få hjälp. Professionell sådan. Inte via ett diskussionsforum.

Feliciaamjm
2016-10-14, 10:44
Det är inte mig detta inlägg handlar om. Jag har haft problem med ätstörningar och sökt hjälp för detta redan. Allt går framåt och bra änsålänge, jag har fått en mycket sundare inställning till mat och träning, men jag är ingen expert och är inte så väldigt insatt i det här med träning. Därför frågar jag här, jag är väldigt orolig för min nära vän som nu går igenom samma sak som jag gjort, det är hjärtskärande att se henne må så dåligt och jag tänkte att någon här kanske kan ge en förklaring på hur mycket som faktiskt krävs för att hon ska träna och hur allvarlig situationen är. Men tack för omtanken ändå.

DieErste
2016-10-14, 10:52
Vårdinstanser (http://www.friskfri.se/fa-hjalp/vard/)

Alternativt ring 1177

forslund
2016-10-14, 10:55
Har du själv sökt hjälp redan för samma problematik vet du också var hon bör vända sig.

Blaine
2016-10-15, 10:31
Märkligt att "din vän" är lika gammal, lika lång och väger lika mycket (samt har samma problematik) som du. Förnekelse är sällan bra. Sök professionell hjälp. Rådgivning här är inte optimalt. Om det ändå inte handlar om du, och du har en vän i samma sits, så gäller professionell hjälp för henne likaså.

pepplez
2016-10-15, 11:09
[QUOTE=Feliciaamjm;7655146]Det är inte mig detta inlägg handlar om. Jag har haft problem med ätstörningar och sökt hjälp för detta redan. Allt går framåt och bra änsålänge, jag har fått en mycket sundare inställning till mat och träning,/QUOTE]
Vad är då trådens syfte? Varför ser du inte till att "din vän" får samma hjälp?

arogen
2016-10-15, 18:00
Jag har själv svält mig förr i tiden och känner igen det du pratar om. Tillslut lyckades jag vända det efter låååång, låååång tid. Och med mycket hjälp. Tankar finns mycket än idag med det blir bättre och bättre hela tiden. Men det finns bra hjälp att få. Jag är själv medlem i Frisk & Fri, de kan jag rekommendera att du tar kontakt med.

kaspen
2016-10-15, 18:27
[QUOTE=Feliciaamjm;7655146]Det är inte mig detta inlägg handlar om. Jag har haft problem med ätstörningar och sökt hjälp för detta redan. Allt går framåt och bra änsålänge, jag har fått en mycket sundare inställning till mat och träning,/QUOTE]
Vad är då trådens syfte? Varför ser du inte till att "din vän" får samma hjälp?

Hon vet också exakt vad hennes vän äter. Det sista en anorektiker vill prata om är vad dom egentligen äter.

I allmänhet kan man väl säga att som vän så får man helt enkelt vända sig till de anhöriga och berätta problematiken och se till att hon får hjälp. Om du ska prata med personen, berätta vad du ser UTAN att benämna kroppen. Saker som "du ser så utmärglad och smal ut" " är en komplimang. Säg istället "Du ser sliten ut, du är på dåligt humör, du prioriterar bort oss" etc. Sen ger du numret till ett ställe där den får hjälp. Om du ska umgås med personen, gör det med såna aktiviteter som påminner om livet innan ätstörningen. Gå med och rid på ridskola, åk skridskor, gå och handla. Diskutera absolut inte kost och träning. Speciellt inte om personen behandlas.