handdator

Visa fullständig version : Effekt av 16/8-dieten på styrka och kroppssammansättning hos styrketränande

King Grub
2016-10-14, 07:15
En rejäl testosteronsänkning hos gruppen som åt efter periodisk fasta.

Background

Intermittent fasting (IF) is an increasingly popular dietary approach used for weight loss and overall health. While there is an increasing body of evidence demonstrating beneficial effects of IF on blood lipids and other health outcomes in the overweight and obese, limited data are available about the effect of IF in athletes. Thus, the present study sought to investigate the effects of a modified IF protocol (i.e. time-restricted feeding) during resistance training in healthy resistance-trained males.

Methods

Thirty-four resistance-trained males were randomly assigned to time-restricted feeding (TRF) or normal diet group (ND). TRF subjects consumed 100 % of their energy needs in an 8-h period of time each day, with their caloric intake divided into three meals consumed at 1 p.m., 4 p.m., and 8 p.m. The remaining 16 h per 24-h period made up the fasting period. Subjects in the ND group consumed 100 % of their energy needs divided into three meals consumed at 8 a.m., 1 p.m., and 8 p.m. Groups were matched for kilocalories consumed and macronutrient distribution (TRF 2826 ± 412.3 kcal/day, carbohydrates 53.2 ± 1.4 %, fat 24.7 ± 3.1 %, protein 22.1 ± 2.6 %, ND 3007 ± 444.7 kcal/day, carbohydrates 54.7 ± 2.2 %, fat 23.9 ± 3.5 %, protein 21.4 ± 1.8). Subjects were tested before and after 8 weeks of the assigned diet and standardized resistance training program. Fat mass and fat-free mass were assessed by dual-energy x-ray absorptiometry and muscle area of the thigh and arm were measured using an anthropometric system. Total and free testosterone, insulin-like growth factor 1, blood glucose, insulin, adiponectin, leptin, triiodothyronine, thyroid stimulating hormone, interleukin-6, interleukin-1β, tumor necrosis factor α, total cholesterol, high-density lipoprotein cholesterol, low-density lipoprotein cholesterol, and triglycerides were measured. Bench press and leg press maximal strength, resting energy expenditure, and respiratory ratio were also tested.

Results

After 8 weeks, the 2 Way ANOVA (Time * Diet interaction) showed a decrease in fat mass in TRF compared to ND (p = 0.0448), while fat-free mass, muscle area of the arm and thigh, and maximal strength were maintained in both groups. Testosterone and insulin-like growth factor 1 decreased significantly in TRF, with no changes in ND (p = 0.0476; p = 0.0397). Adiponectin increased (p = 0.0000) in TRF while total leptin decreased (p = 0.0001), although not when adjusted for fat mass. Triiodothyronine decreased in TRF, but no significant changes were detected in thyroid-stimulating hormone, total cholesterol, high-density lipoprotein, low-density lipoprotein, or triglycerides. Resting energy expenditure was unchanged, but a significant decrease in respiratory ratio was observed in the TRF group.

Conclusions

Our results suggest that an intermittent fasting program in which all calories are consumed in an 8-h window each day, in conjunction with resistance training, could improve some health-related biomarkers, decrease fat mass, and maintain muscle mass in resistance-trained males.

Effects of eight weeks of time-restricted feeding (16/8) on basal metabolism, maximal strength, body composition, inflammation, and cardiovascular risk factors in resistance-trained males. Journal of Translational Medicine, 13 October 2016.

http://download.springer.com/static/pdf/969/art%253A10.1186%252Fs12967-016-1044-0.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Ftranslational-medicine.biomedcentral.com%2Farticle%2F10.1186%2Fs 12967-016-1044-0&token2=exp=1476426033~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F969%2F art%25253A10.1186%25252Fs12967-016-1044-0.pdf*~hmac=fa7ec95b5874c0dcebb3723eb80f50dd6f654f a87f18b4fa44c42a2d5fd402d2

Sparven från Minsk
2016-10-14, 07:33
Med andra ord, inte periodisk fasta om du ska bli grov?

Dåren
2016-10-14, 07:44
Tack för länken.

Klein
2016-10-14, 07:49
Med andra ord, inte periodisk fasta om du ska bli grov?

Någon sådan slutsats kan du inte dra. Det står att båda grupperna upprätthöll muskelmassan likvärdigt men att pf-gruppen tappade mer fett.

Bulkperiod
2016-10-14, 07:52
Hur kommer det sig att dom inte ens anmärker testosteronsänkningen under conclusions medans det verkar vara det första du anmärker?

King Grub
2016-10-14, 07:57
Varför inte? Och dom går igenom det ingående i diskussionen i fullängdsartikeln och kallar det intressant.

Tobbey
2016-10-14, 07:58
Hur kommer det sig att dom inte ens anmärker testosteronsänkningen under conclusions medans det verkar vara det första du anmärker?

Testosteron är väl inte bara muskelmassa.

Bulkperiod
2016-10-14, 08:01
Varför inte? Och dom går igenom det ingående i diskussionen i fullängdsartikeln och kallar det intressant.

Vadå varför inte? Det känns ju ganska intressant att, precis som du gör, nämna det i en sammanfattning. Eller missförstår jag något?

Testosteron är väl inte bara muskelmassa.

Vad menar du?

King Grub
2016-10-14, 08:03
Om du undrar varför forskarna inte formulerade sig på ett visst sätt får du maila dom och fråga. Jag tyckte att testosteronaspekten var av intresse för målgruppen av läsare här på forumet och nämnde den, inte konstigare än så.

Bulkperiod
2016-10-14, 08:07
Om du undrar varför forskarna inte formulerade sig på ett visst sätt får du maila dom och fråga. Jag tyckte att testosteronaspekten var av intresse för målgruppen av läsare här på forumet och nämnde den, inte konstigare än så.

Jag håller med dig om att det lät intressant och tycker att det även borde varit intressant nog för forskarna att ta upp i sammanfattningen. Men på grund av att jag inte har tillräckligt med kunskap så frågade jag dig om du har någon aning om varför dom inte gjorde det. Inte svårare än så.

King Grub
2016-10-14, 08:15
Man nämner ju att så skedde i resultatsammanfattningen. Ettt abstrakt är ju egentligen inte riktat till lekmän på internetforum, utan till yrkesverksamma inom området, och dessa läser säkert fullängdsstudien, så att överhuvudtaget nämna det i sammanfattningen borde vara fullt tillräckligt.

Bulkperiod
2016-10-14, 08:19
Man nämner ju att så skedde i resultatsammanfattningen. Ettt abstrakt är ju egentligen inte riktat till lekmän på internetforum, utan till yrkesverksamma inom området, och dessa läser säkert fullängdsstudien, så att överhuvudtaget nämna det i sammanfattningen borde vara fullt tillräckligt.

Tyckte bara att det för dom verkade bara ointressant eller inte så viktigt eftersom att dom inte tog upp det under conclusions, men då har jag väl missuppfattat det. :)

King Grub
2016-10-14, 08:20
Tyckte bara att det för dom verkade bara ointressant

Nja, dom skriver ju uttryckligen "Interestingly, although reductions in the anabolic hormones testosterone and IGF-1 were observed..." :p

Bulkperiod
2016-10-14, 08:43
Nja, dom skriver ju uttryckligen "Interestingly, although reductions in the anabolic hormones testosterone and IGF-1 were observed..." :p

Läste endast abstraktet då det andra är för avancerat för mig, vilket som sagt är anledningen till att jag frågade dig från början. Tack för klargörandet. :)

Morrris
2016-10-14, 08:56
Man måste komma ihåg att ett blodprov ofta bara ger en ögonblicksbild av det endokrina läget. S-Testosteron ska t.ex. tas fastande, det framgår inte (vad jag kan se) av metoddelen när proven tagits.

Rickard
2016-10-14, 09:06
Man måste komma ihåg att ett blodprov ofta bara ger en ögonblicksbild av det endokrina läget. S-Testosteron ska t.ex. tas fastande, det framgår inte (vad jag kan se) av metoddelen när proven tagits.

Typ som att TRF-gruppen åt så mycket på kvällen att dom inte skulle varit i ett fastande tillstånd när testet togs?

RassK
2016-10-14, 09:10

..this did not correspond to any deleterious body composition changes or compromises of muscular strength over the duration of the study.

Dock ökade de ju faktiskt i muskelmassa, mer än kontrollgruppen. Så frågan är ju vad sänkningen i testosteron egentligen hade för negativ effekt.

Sänkningen av testosteron kan ju leda till humörbesvär, tapp av libido och depressiva symptom. Något som är ofta associerat med både personer som fastar och ligger lågt i kroppsfett.

Morrris
2016-10-14, 09:25
Typ som att TRF-gruppen åt så mycket på kvällen att dom inte skulle varit i ett fastande tillstånd när testet togs?

Kanske. Det är svårt att säga vad som händer när kroppen adapterar till periodisk fasta.

kaspen
2016-10-14, 20:26
Det här var en överraskande bra studie tycker jag. Självklart finns det problem men med tanke på att studietiden bara var åtta veckor tycker jag att det ändå var väldigt intressant. Begränsningen med den här studien är ju att deltagarna var väldigt vältränade så det blir ju alltid problem att se skillnader på en sån kort tid. Det jag tar med mig från studien är att proteinfrekvens kanske inte är så viktigt som man tror. Uppenbarligen går det utmärkt att bibehålla och kanske även bygga muskler på färre intagstillfällen av protein under dagen. Det andra skillnaden när man ser har nog mer med självrapportering att göra. Skillnaderna i testosteron och andra hormoner är väl ganska rimligt om kaloriintaget sänks under studietiden.

knooox
2016-10-14, 20:40
Jävligt intressant studie. Tack!

King Grub
2016-10-14, 20:47
Skillnaderna i testosteron och andra hormoner är väl ganska rimligt om kaloriintaget sänks under studietiden.

"the present experiment did not restrict calories in the IF group"

kaspen
2016-10-14, 20:50
Jag vet att det står det men det är samtidigt självrapporterat intag. Det finns mängder av studier där man ser att när folk självrapporterar sitt intag så överensstämmer det väldigt dåligt med det riktiga intaget så det är rimligt att tro att alla former av begränsningar, exempelvis i tid, kommer att resultera i ett lägre intag.

Vad skulle det annars vara? En metabol fördel? Det tror du inte själv på