handdator

Visa fullständig version : Reverse hyper maskin


werwerwerc
2016-10-13, 15:09
http://www.roguefitness.com/rogue-reverse-hyper-2

Hej jag är en kille som älskade att träna för några år sedan men det gick inte längre då ryggen pajja, (ganska vanlig historia)

har sökt i många år och kommit på att den maskinen kan träna upp ryggen ordentligt, förlora svanken, förstärka ländrygg speciellt, och psoas, i ett halv år ska man behöva och sedan ska det gå att träna precis allting igen.

finns det något gym i södertälje, eller nära södertälje som har denna maskin?

inte så aktuellt att beställa hem en sån dyrgrip.

mvh pulser

SantePierre
2016-10-13, 18:48
Finns en här i perstorp :P

Rolfarsson
2016-10-13, 19:15
Dom där är väldigt sällsynta på svenska gym, precis som GHR ställningar, leg sleds och bältböj maskiner, tyvärr.

i ett halv år ska man behöva och sedan ska det gå att träna precis allting igen.

Om det ändå vore så väl, beroende på skada så kan omvända hypers faktiskt förvärra dina symptom.

Jona
2016-10-13, 19:39
Ta en ställning för ryggresningar och vänd dig upp och ner. Kläm en medicinboll mellan fötterna.

trädgårdsmöbel
2016-10-14, 06:23
Det är säkert en jättebra övning för ryggen, men jag tycker, baserat på youtube/journaler/bilder att alla som talar sig varma om reverse hypers och kör den ofta utvecklar en jätteröv. Jag ser ett samband mellan den lvningen och överutvecklad arsulatur. Är inte det något du vill ha så tror jag att du får leta efter en annan övning.

Hallberg
2016-10-14, 07:36
Det är säkert en jättebra övning för ryggen, men jag tycker, baserat på youtube/journaler/bilder att alla som talar sig varma om reverse hypers och kör den ofta utvecklar en jätteröv. Jag ser ett samband mellan den lvningen och överutvecklad arsulatur. Är inte det något du vill ha så tror jag att du får leta efter en annan övning.

Du får en rejäl röv att låta som något negativt... :confused:

trädgårdsmöbel
2016-10-14, 07:51
Du får en rejäl röv att låta som något negativt... :confused:

Ja alltså det är ju upp till var och en att avgöra, men den verkar ge rejält på röven. Så jag kände ett behov av att informera ts om detta då syftet han verkar ha är korsryggen (Jag tror att det är en bra övning för korsryggen, men man kanske inte vill ha rövutveckling på köpet?)

z_bumbi
2016-10-14, 10:22
Det går att styra var belastningen hamnar men jag ser inte att det är en sådan undermaskin som det beskrivs i första inlägget. Jag skulle snarare satsa på att söka upp någon som är duktig på rehab och se var man hamnar. Vill man testa så kan man köra omvända ryggresningar för att se om det överhuvudtaget är ett alternativ.

crizzan
2016-10-14, 10:23
Man kan köra i ex en backextension bara att man ligger åt "fel håll" (som redan nämnts) men svårt att köra med vikt men man får fortfarande med bäckenrotationen i bottenläget.

Man kan bygga en reversse hyper som man sätter upp i sitt rack ganska enkelt om man är lite händig och har material samt verktyg. Googla "homemade reversehyper" så bör det poppa upp en del.

Joe Rogan har pratat mycket gott om den i sin POD bland annat.

svenbanan
2016-10-14, 13:31
Louie Simmons har ju talat sig varm för reverse hypers i ett par decenier också, och hävdar att hans träningskarriär förlängts med väldigt många år tack vare den. Han hade väl nåt problem med ryggen som denna fixade till, som jag minns det.

crizzan
2016-10-14, 13:59
Louie Simmons har ju talat sig varm för reverse hypers i ett par decenier också, och hävdar att hans träningskarriär förlängts med väldigt många år tack vare den. Han hade väl nåt problem med ryggen som denna fixade till, som jag minns det.

Han är ju skaparen :)

Luca Brasi
2016-10-14, 18:56
Om jag har sett och tränat med en sån där så tänkte jag nog;
Titta,en apparat för stående bencurl!

Gymmis
2016-10-14, 22:31
Maskinen som hjälpt mig när jag haft problem med ländryggen.

Kört med väldigt låg vikt och hyffsat höga reps. Väldigt lätt och relativt många set. Har inte kört den för hypertrofi. Kanske ligger något i Simmons snack om "decompression" o.s.v.

Vet inte om det hjälper för Ts men kan vara värt ett försök.

Hemi
2016-10-15, 01:36
Jag tycker den är bra om man kan greppa med händerna samtidigt så man får med aktivitet i hela ryggen. Lats, Traps, Erectors, Nacken, Glutes, allt. Låt ryggraden bara centrum och alla fibrer kramar ihop och slappnar av som en svamp suger upp vatten. Muskler stödjer andra muskler. Då kan man göra den utan maskinen på något sätt. Emellanåt kan man försiktigt glida ut över kanten, böja knäna och låta ovansidan på tårna vila mot golvet och stretcha musklerna inne i höften. Det ar så jag började göra den, genom att vända på den stretchen glida upp lite och lyfta. Översträck inte. Att bara lassa på viktplattor på maskinen och tänka, "Jag gjode 35 förra veckan så jag kör med 40 i dag", öka, öka, öka är inte så bra ändå, speciellt om man gör övningen som rehab och alternativ.

svenbanan
2016-10-15, 02:07
Han är ju skaparen :)

Hade för mig det också, men var osäker på ifall han designade den första sådana maskinen eller ifall det fanns reverse hyper maskiner innan och han "bara" designade en ny modell...

Hemi
2016-10-15, 02:13
Det är lätt att tro att bara för att man förflyttar tunga vikter annars så är man så stark att man måste ha maskinen för att kunna vräka på med röda och gula plattor så det blir nåt motstånd. Fast här handlar det mer om relativ styrka till kroppen och det blir bra motstånd utan vikt. Börja med böjda knän, för det sträcker lätt till nedåt sidorna i ryggen annars och övningen har vissa risker. Lugna fina kramande repetitioner skall det vara. Sen kan man räta ut benen lite mer och som Jona skriver, sätta nåt mellan fötterna eller spänna fast någonting där. En kudde eller liknande under magen är bra och man får spänna magen också. Tyckte det var obekvämt med andningen i början men anpassade andningen.

LASEGAR
2016-10-15, 15:58
Har inte använt en sen jag sluta träna på STK. Magisk pryl.
Men byggde faktiskt en egen bara någon vecka sedan.
Baserade den på detta foto
http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=344479&d=1162392681
Hade en massa bråte liggandes, och tog mig typ en dag att få ihop den.