handdator

Visa fullständig version : Varför krampar/skakar muskler vid excentrisk träning?


Scrubby
2016-10-13, 12:42
Jag har tränat styrketräning i 10+ år och har nyligen intresserat mig för löpning. Det har fått mig att börja fokusera på muskelgrupper jag tidigare inte lagt speciellt mycket "extratid" på. Något jag märkt är att vid träning av till exempel Soleus och muskler som involverar höftböjaren (främst Iliopsoas tror jag) så skakar jag ordentligt vid excentriska fasen, rörelsen blir liksom ryckig och jag har dålig kontakt med hur musklerna beter sig. Jag har aldrig någonsin, vad jag kan minnas, upplevt att jag känt så tidigare när jag hållt mig till basövningar som mark, böj, bänk osv. och jag har bra styrka i höften. Det verkar inte ha något med rörligheten att göra heller för det är lika på båda sidorna trots att jag är lite ojämn (jobbar på det).

Finns det någon förklaring till varför muskler gör såhär? Blir det bättre?

neppot
2016-10-13, 20:21
Får exakt samma på vägen ned från en sit-up om jag försöker göra det långsamt. Kommer och går lite då och då :-) Tror det blir bättre, längesedan jag kände det. Å andra sidan erinrar jag mig om jag känt det tidigare när jag varit "vältränad" enligt mig själv.

BengtBurk
2016-10-14, 08:36
Gissningsvis ligger förklaringen i hur muskelkontraktionen går till. Vid en koncentrisk kontraktion griper myosinfilamenten tag i aktinfilamenten för att på så sätt dra ihop muskeln. Vid en excentrisk kontraktion fungerar det inte på samma sätt utan myosinfilamenten bryts istället loss från aktinet vilket skapar en "okontrollerad" rörelse.

Scrubby
2016-10-14, 18:56
Gissningsvis ligger förklaringen i hur muskelkontraktionen går till. Vid en koncentrisk kontraktion griper myosinfilamenten tag i aktinfilamenten för att på så sätt dra ihop muskeln. Vid en excentrisk kontraktion fungerar det inte på samma sätt utan myosinfilamenten bryts istället loss från aktinet vilket skapar en "okontrollerad" rörelse.

Men varför är det bara så för vissa muskler isåfall? Aldrig upplevt något liknande i tex en tung bänkpress eller någon armövning.

Sheogorath
2016-10-14, 19:02
Det händer främst när en rörelse är ovan tycker jag. Typ då en ny magövning. Efter några gånger är rörelsen jämn. Man skulle kunna tänka att det har att göra något med hur nära max muskelfibern arbetar, men det stämmer ju inte helt det heller... Eller?

Sparven från Minsk
2016-10-14, 19:23
Vill minnas att det har något med hur aktin och myosin "hugger" tag i varandra. I en koncentrisk rörelse sker "ihakningen" mer smidigt, i en excentrisk blir det mer ryckigt.

Tänk en kedja som rullas upp på ett kugghjul. Vid motstånd, när den rullas upp går det smidigt. När man släpper hjulet fritt på vägen ned (även om man håller emot kuggen) så hoppar kedjan och missar någon kugg här och där. Därav denna känslan.

BengtBurk
2016-10-15, 11:11
Men varför är det bara så för vissa muskler isåfall? Aldrig upplevt något liknande i tex en tung bänkpress eller någon armövning.
Jag kan tänka mig att det finns en koordinationskomponent med i det hela som Sheo var inne på men jag tror även att det har att göra med hur många synergister (muskler som hjälper till att utföra rörelsen) du har för den specifika övningen. Jag kan tänka mig att det ryckiga rörelsemönstret främst sker när en enskild muskel får utföra största delen av arbetet. I komplexa flerledsövningar är det många muskler som samarbetar vilka kan hjälpas åt för att skapa en mjuk rörelse. Om någon eller alla muskler arbetar ryckigt så kompenseras det alltså upp av synergisterna.

Bob90
2016-10-15, 18:19
Men varför är det bara så för vissa muskler isåfall? Aldrig upplevt något liknande i tex en tung bänkpress eller någon armövning.

Är det inte oftast i muskler som är lätta att få "kontakt" med?
Då borde iof det bli så i bicep curls också. Nu kör jag knappt curls så kan inte bekräfta eller dementera heller..

Old Nick
2016-10-15, 21:42
Men varför är det bara så för vissa muskler isåfall? Aldrig upplevt något liknande i tex en tung bänkpress eller någon armövning.

Kan ju vara så att det är något "fel" på nämnda muskler eller synergister också. Inflammation, stelhet, adhesioner, etc. Jag har ett lite knasigt vänsterknä som jag ibland får ont i, och jag upplever samma fenomen som du beskriver när jag kör enbens benspark med det benet. Det går smidigt och mjukt i den koncentriska fasen och hackar, hoppar och skakar i den excentriska. Med höger ben är det dock mjukt och fint både på upp- och nedväg.