handdator

Visa fullständig version : Höft- och ryggproblem. Kan stretch funka?


Skön
2016-10-13, 11:31
Problem snart 2 år. Jag har extremt tajta höftböjare. Är väldigt öm/stel i området nedre rygg (gissar quadratus lumborum) samt framsida lår. Alltid ont i ryggen. Insida lår känns som att de behöver stretchas hårt och baksida lår får jag jättelätt kramp i. Har svårt att sitta ner mer än 5 min pga smärta i ryggen. Den känns enormt svag.

T.ex. Om jag står upp raklång och liksom jobbar som "höga knän" långsamt så kommer jag 90 grader. Skulle jag stretcha framsida lår eller höftböjare kommer jag betydligt högre upp och det känns 100 gånger bättre. Men frågan är om jag inte bara förvärrar allt då? Att det känns bättre bara för stunden. Jag kan göra rörelsen någorlunda om jag gör den fort vilket borde betyda att jag kanske också år svag i höftböjare.

Har någon med samma problem. Dvs ganska typiskt APT (höft framåttippad) blivit bättre av att stretcha?

G_lund
2016-10-17, 22:05
Kan du sitta på huk?

CoKEmaN
2016-10-21, 10:04
Vad är det som får dig att "söka" nu, jämfört med för två år sedan, har besvären blivit värre?
Anterior pelvic tilt går att förbättra/lindra genom hållningsträning, töjning av höftböjare (om det är de som är problemet) samt styrketräning, sen om det påverkar dina besvär är en annan femma.

Scratch89
2016-10-21, 11:05
Du är nog stram och SVAG i din höftböjare. Dålig bålkontroll, nedsatt rörlighet i ländryggen också säkert.

Jag tycker inte primärt att man ska behandla stramhet med stretching, utan snarare träna upp funktionen.

Hyperion1
2016-10-22, 11:25
Du är nog stram och SVAG i din höftböjare. Dålig bålkontroll, nedsatt rörlighet i ländryggen också säkert.

Jag tycker inte primärt att man ska behandla stramhet med stretching, utan snarare träna upp funktionen.

Word, +1 osv. :)

leee
2016-10-25, 20:08
6mjBaLVlQWw

Rabiat
2016-10-26, 11:53
6mjBaLVlQWw

Den där har jag varit sugen på att testa. Mitt högerben stretchade jag som vanligt, dra hälen mot rumpan, och helt plötsligt "knastrade" det, och jag hade betydligt bättre rörlighet. Det vänstra benet lyckades jag inte alls få samma effekt i, och det är fortfarande dödsstelt oavsett hur ofta jag stretchar.
Jag lutar åt att det ligger någonting i det här att bindväven kan växa fast i musklerna och därför hindra rörligheten till "trådarna" slits av, och att det var vad som hände i högerbenet. Och att detta borde kunna ordna det i vänstern.

Skön
2016-10-29, 12:03
Har inga problem alls att sitta på huk och det gör ej ont. Vissa dagar känns det som problemen knappt finns förutom svaghet/öm korsrygg. Ibland känns verkligen höftböjarna så stela så jag typ tappar känseln i bena. Eller de blir helt kraftlösa.
Tror också att svaghet är det som gäller. Men vad göra för övningar då?

Tack för svaren hittills.