handdator

Visa fullständig version : 3 ggr högre gifthalter i ekologiska ägg

Wzup2u
2016-10-12, 22:37
Källa: http://www.lantbruk.com/lantbruk/hogre-gifthalter-i-ekoagg
Saxad text..

Ekologiska ägg innehåller tre gånger högre halter av miljöföroreningar än konventionella. Det visar Livsmedelverkets (SLV) provtagning. Organisationen Svenska Ägg är nu i full krisberedskap inför offentliggörandet av SLVs rapport.

Enligt uppgift till Land Lantbruk ska både SLV och Svenska Ägg ha känt till de förhöjda nivåerna i flera veckor.

– Det här är känsligt och riskerar att stjälpa förtroendet för ekoäggen därför har Svenska Ägg hållit tyst, säger en källa till Land Lantbruk.
Tydlig ökning

SLV har konstaterat att nivåerna av dioxin och PCB i ekologiska ägg har ökat med 6 procent på tio år. Redan 2004 kom liknande larm om förhöjda nivåer av dioxin och PCB i ekologiska ägg. Den gången kopplades kemikalienivåerna till det fiskmjöl från Östersjöfisk som ekohönsen utfodrats med. Därför skärptes kraven på fiskmjöl till foder, trots det fortsätter halterna att öka.....

Hela texten läs vidare här http://www.lantbruk.com/lantbruk/hogre-gifthalter-i-ekoagg

Klein
2016-10-12, 23:11
Ännu en spik i kistan för ekologisk mat. Ineffektivt, dyrt, och nu även giftigt...

leee
2016-10-12, 23:15
http://www.svd.se/ekologisk-kyckling-okar-fall-av-svar-magsjuka
Ekologisk kyckling ökar fall av svår magsjuka

Allt fler svenskar drabbas av magsjukebakterien campylobacter. 2015 rapporterades över 9 000 fall – men mörkertalet är sannolikt mycket stort. Den vanligaste smittkällan är kyckling, och ekologisk kyckling är den som oftast innehåller bakterien.

– Jag tvivlar på att människor är medvetna om det, säger Ingrid Hansson, bakteriolog på SVA.

Wain
2016-10-13, 06:08
Sånt som händer när vi förgiftar miljön :(. Dock under gränsvärdena bör kanske tilläggas. Jävligt ruttet att hemlighålla informationen.

Tyvärr är även den ekologiska uppfödningen av hönor vedervärdig.

Gober
2016-10-13, 06:40
Bör ju fortfarande vara fodret som är problemet och därmed det som ska ses över. Man skulle haft ett gäng egna hönor istället.

Diomedea exulans
2016-10-13, 07:06
Men varför vill inte pappskallarna tillsätta metionin i de ekologiska hönsens kost?

Och varför måste man ge dem fisk isåfall? Går det inte lika bra med spannmål?

Luca Brasi
2016-10-13, 10:22
Men varför vill inte pappskallarna tillsätta metionin i de ekologiska hönsens kost?

Och varför måste man ge dem fisk isåfall? Går det inte lika bra med spannmål?

Det är naturligt för höns att äta östersjöfisk.

Gober
2016-10-13, 11:21
Det är naturligt för höns att äta östersjöfisk.

Hur är det naturligt? Passande avatar btw :D

Diomedea exulans
2016-10-13, 12:00
Hur är det naturligt? Passande avatar btw :D

Han skojade, det är ytterst onaturligt.

Tycker för övrigt det är weird att höns behöver tillskott av en aminosyra. De är allätare och borde kunna få i sig alla essentiella aminosyror på "vanligt sätt".

Dåren
2016-10-13, 12:07
Jag har köpt ekologiska ägg i många år nu för jag vill att pullorna som värpt dem skall ha haft det bra. :(

Ekologiska äggulor är väl näringsrikare än konventionella, eller?

Beemel
2016-10-13, 12:39
Han skojade, det är ytterst onaturligt.

Tycker för övrigt det är weird att höns behöver tillskott av en aminosyra. De är allätare och borde kunna få i sig alla essentiella aminosyror på "vanligt sätt".

Helt random fundering.
Är samma uppsättning aminosyror essentiella för hönor som för människor?
eller skiljer det sig mellan arterna?

Luca Brasi
2016-10-13, 12:44
Katter behöver taurin annars blir de blinda men det är ju en aminosyra som inte är byggstenar i proteiner.
Annars skiljer det sig nog inte alls i det här fallet om vi jämför höns med människor vi får nog också brist på denna för oss essentiella aminosyra om vi äter ett foder som innehåller för litet av den.

Luca Brasi
2016-10-13, 13:02
Arter borde väl med tiden anpassa vilka aminosyror de kan syntetisera i förhållande till deras föda antar jag.
Typ...evolution?

Diomedea exulans
2016-10-13, 13:03
Helt random fundering.
Är samma uppsättning aminosyror essentiella för hönor som för människor?
eller skiljer det sig mellan arterna?

Vet inte vad människor behöver, men för fjäderfän är det tydligen:

Poultry, like all animals, synthesize proteins that contain 20 L-amino acids. Birds are unable to synthesize 9 of these amino acids because of the lack of specific enzymes: arginine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptophan, and valine. Histidine, glycine, and proline can be synthesized by birds, but the rate is usually insufficient to meet metabolic needs and a dietary source is required. These 12 amino acids are referred to as the essential amino acids. Tyrosineand cysteine can be synthesized from phenylalanine and methionine, respectively, and are referred to as conditionally essential because they must be in the diet if phenylalanine or methionine levels are inadequate. The diet must also supply sufficient amounts of nitrogen to allow the synthesis of nonessential amino acids. Essential amino acids are often added to the diet in purified form (eg, DL-methionine and L-lysine) to minimize the total protein level as well as the cost of the diet. This has the added advantage of minimizing nitrogen excretion.

http://www.merckvetmanual.com/mvm/poultry/nutrition_and_management_poultry/nutritional_requirements_of_poultry.html

leee
2016-10-13, 13:06
Förebyggande åtgärder

Livsmedel som kan tänkas innehålla campylobacter till exempel kyckling och annan fågel samt får- och fläskkött ska tillagas så att hela köttet uppnår minst 65 °C. Man bör inte dricka orenat vatten eftersom det kan vara smittförande. Flugor har föreslagits kunna sprida smittan. Därför är det klokt att täcka över mat som står framme. Opastöriserad mjölk bör också undvikas eftersom många utbrott kan härledas till just opastöriserad mjölk.

Det finns inget vaccin mot sjukdomen.

undrar hur riskerna ser ut med sous-vide där tempen inte är lika hög.

BobaFett
2016-10-13, 13:21
Halterna är fortfarande mycket lägre än tillåtet.

andeem
2016-10-13, 13:35
undrar hur riskerna ser ut med sous-vide där tempen inte är lika hög.Det har inte med tillagningsmetoden att göra utan med vilken råvara det handlar om. Fågel och fläsk *ska* nå minst 65 graders innertemperatur, oavsett om du lagar i gryta, ugn eller plastpåse.

hurril
2016-10-13, 14:19
Det har inte med tillagningsmetoden att göra utan med vilken råvara det handlar om. Fågel och fläsk *ska* nå minst 65 graders innertemperatur, oavsett om du lagar i gryta, ugn eller plastpåse.

Klart som fan det har. 8 timmar i bakteriers gyllene temperaturfönster är värre än 10 minuter.

Wain
2016-10-13, 14:46
Jag har köpt ekologiska ägg i många år nu för jag vill att pullorna som värpt dem skall ha haft det bra. :(

Bra har de det definitivt inte inom normal ekologisk äggproduktion på industriell skala. Dock har de det bättre än det icke ekologiska industriella alternativet.

Gober
2016-10-13, 15:19
Bra har de det definitivt inte inom normal ekologisk äggproduktion på industriell skala. Dock har de det bättre än det icke ekologiska industriella alternativet.

Och det är pga detta jag köper eko, dövar mitt dåliga samvete lite iaf. Ekoäggen av en del producenter är också av bättre kvalité upplever jag. Har fått veta av personer som jobbat på eko-gård att det inte är något paradis direkt. Köper riktiga gårdsägg när jag får chansen då det är det enda vettiga egentligen.

Beemel
2016-10-13, 18:38
Vet inte vad människor behöver, men för fjäderfän är det tydligen:

http://www.merckvetmanual.com/mvm/poultry/nutrition_and_management_poultry/nutritional_requirements_of_poultry.html

Inte samma alltså. Coolt då har jag lärt mig något nytt idag också.

kaspen
2016-10-13, 19:57
Katter behöver taurin annars blir de blinda men det är ju en aminosyra som inte är byggstenar i proteiner.
Annars skiljer det sig nog inte alls i det här fallet om vi jämför höns med människor vi får nog också brist på denna för oss essentiella aminosyra om vi äter ett foder som innehåller för litet av den.

Ja och nej. Katter behöver bara taurin om de har för lite protein i kosten. I vanligt torrfoder brukar det vara ungefär 30-45% protein och det är o lägsta laget för ett rovdjur. Katter som äter kött behöver inte tillsätta taurin.

nukz
2016-10-16, 21:31
Även icke-ekologiska ägg lär rimligen ha ökande giftnivåer eftersom de antagligen får liknande foder?

Wain
2016-10-16, 22:08
Även icke-ekologiska ägg lär rimligen ha ökande giftnivåer eftersom de antagligen får liknande foder?

Nej.

Luca Brasi
2016-10-17, 02:30
Ja och nej. Katter behöver bara taurin om de har för lite protein i kosten. I vanligt torrfoder brukar det vara ungefär 30-45% protein och det är o lägsta laget för ett rovdjur. Katter som äter kött behöver inte tillsätta taurin.

Taurin ingår inte i proteiner,det finns fritt i organ tror jag.

kaspen
2016-10-17, 07:14
Taurin ingår inte i proteiner,det finns fritt i organ tror jag.

Bra förtydligande. Jag menade rawfood när jag sa kött.

Donkens
2016-10-23, 02:45
"Ekologiskt" är bara ett dyrt certifikat.

Gober
2016-10-23, 10:59
Vad hände med denna "skandal" har inte sett eller hört något mer en notis i kvällsblaska?

agazza
2017-06-10, 20:38
bump