handdator

Visa fullständig version : XBOX One VS Playstation 4


arogen
2016-10-12, 20:11
Tjena allihopa!

Jag ligger i tankarna att skaffa mig en ny spelkonsol. Jag har haft PS 2 och nu senast Xbox 360. Jag funderar på vad jag ska köpa härnäst - Xbox One eller Playstation 4. Vad tycker ni, vilken föredrar ni? Kan tillägga att jag mest kommer att spela sportspel som NHL, FIFA, bilspel samt lite äventyrsspel.

Dessutom; Stor skillnad på Xbox One S/ vanliga Xbox One? Eller PS4 / PS4 Pro?

ccm
2016-10-12, 20:21
PS4, tveklöst. Uncharted 4 räcker som anledning, men det finns drösvis med grymma spel som komplement.

King Grub
2016-10-12, 20:44
PS4 Bloodborne!

cero
2016-10-12, 20:46
PS4, tveklöst. Uncharted 4 räcker som anledning, men det finns drösvis med grymma spel som komplement.

Japp, håller med.

Jorgen
2016-10-12, 21:11
Skulle vilja säga att dom olika konsolernas exklusiva titlar får fälla avgörandet.

Annars blir det så att alla som har PS rekommenderar PS och alla som har Xbox rekommenderar Xbox.

Holmeros
2016-10-13, 06:19
Skulle vilja säga att dom olika konsolernas exklusiva titlar får fälla avgörandet.

Annars blir det så att alla som har PS rekommenderar PS och alla som har Xbox rekommenderar Xbox.

+1

Jag kör själv PS, men kan mycket väl tänka mig en krysslåda också. Men i mina ögon finns det väldigt få, varav vissa nästan obetydliga skillnader mellan konsollerna.

Några punkter att tänka på när man försöker bestämma:

Exklusiva titlar.
Hur bekväm man finner respektive handkontroll.
Vilket mjukvarusystem man föredrar.

MackeJuve
2016-10-13, 06:37
Jag funderar på vad jag ska köpa härnäst - Xbox One eller Playstation 4. Kan tillägga att jag mest kommer att spela sportspel som NHL, FIFA, bilspel samt lite äventyrsspel.



Tycker att PS4-kontrollen gör sig mycket bättre till FIFA, NHL vet jag inte men misstänker att det är likadant(jag har NHL på PS4 men har aldrig testat på Xbox). Högerspaken är perfekt för skott t.ex. Jag lirar för tillfället FIFA och NHL stup i kvarten på just PS4 och är kanonnöjd. En annan sak som jag misstänker men inte har fått bekräftat är att PS4 är större än Xbox. Även att t.ex. FIFA skiljer sig åt mellan konsolerna. Anledningen till min misstanke är att min kompis, som jag är mycket bättre på FIFA än, hur snabbt som helst klättrade upp i högsta(eller nästintill högsta) divisionen på Ultimate Team. Det gjorde inte jag. Sedan så verkar det extremt mycket enklare att skjuta på Xbox, vilket enligt mig gör det tråkigare.

J.V
2016-10-13, 07:16
PS4, tveklöst. Uncharted 4 räcker som anledning, men det finns drösvis med grymma spel som komplement.+1. Jag brukar inte alls gilla den typen av spel pa konsol, men hela Uncharted-serien har jag alskat.

Annars haller jag med MackeJuve om att kontrollen ar nagot battre for FIFA och NHL. Det ar val den smaksakigaste smaksaken av alla smaksaker men jag tycker den sitter battre i handen.

Wilshere
2016-10-13, 14:03
Hade nog valt PS4. Tycker spelen flyter på bättre där och kontrollen är skönare. Väldigt sällan jag använder min Xbox One. Sedan måste man ju lira Uncharted och The Last Of Us. ;)

Dreas
2016-10-13, 14:11
Tycker att PS4-kontrollen gör sig mycket bättre till FIFA, NHL vet jag inte men misstänker att det är likadant(jag har NHL på PS4 men har aldrig testat på Xbox). Högerspaken är perfekt för skott t.ex. Jag lirar för tillfället FIFA och NHL stup i kvarten på just PS4 och är kanonnöjd. En annan sak som jag misstänker men inte har fått bekräftat är att PS4 är större än Xbox. Även att t.ex. FIFA skiljer sig åt mellan konsolerna. Anledningen till min misstanke är att min kompis, som jag är mycket bättre på FIFA än, hur snabbt som helst klättrade upp i högsta(eller nästintill högsta) divisionen på Ultimate Team. Det gjorde inte jag. Sedan så verkar det extremt mycket enklare att skjuta på Xbox, vilket enligt mig gör det tråkigare.Playstation är dubbelt så stort. 40 miljoner vs 20 miljoner.

Jag hade köpt en Pro om du inte har någon idag. Läs the verge artikel eller vad det var. Varför man ska köpa ps4 framför one s.

King Grub
2016-10-13, 14:20
Jag sålde min PS4 i veckan. 2500 för konsolen utan några spel. Lika bra att få i väg den nu innan dom nya modellerna kommer så man får något för den. Det kan bli en Pro så småningom, om det dyker upp några nya exklusiva titlar. Jag har aldrig gillat Final Fantasy, annars ser ju det lovande ut på Pro.

Jag spelade bara tre titlar på PS4: Bloodborne, Uncharted 4 och Until Dawn, och alla var fenomenala. Väl värt investeringen bara för dom, särskilt som jag fick tillbaka en så stor del av konsolens pris.

Lasse Kongo
2016-10-13, 15:11
Måste man välja så helt klart Ps4, har bara haft min one en vecka, men som konsol betraktat med hur os fungerar och är upplagt bland annat så helt klart Ps4.

Bättre exklusiva spel med, dock är xbone s väldigt prisvärd nu, riktigt läcker konsol med bra prestanda för en billig peng, och så finns det ett par guldklimpar; Forza Horizon 3 och Gears Of War 4 tex, de spelen som gjorde att jag köpte konsolen =)

Jag personlingen tycker att spelen ska avgöra i första hand, vilka exklusiva som lockar mest, i andra hand om man har kompisar som spelar mest på one tex så kör one, men annars gör man som jag och skaffar alla konsoler så missar man inga spel, finns knappt någon hemkonsol som jag inte ägt, har dock inte alla kvar tyvärr, för tillfället har jag bara 5 st hemma =)

Ang Ps4 Pro kommer jag nog hoppa den initialt iaf, kommer inte göra några extrema skillnader tror jag, kommer inte gå att avgöra innan den släpps, men om det visar sig faktiskt var värt att skaffa den blir det ett köp, så åker min 2Tb Ps4 vanilla in i sovrummet xD

Dreas
2016-10-13, 17:36
Bra betalt fick du Grub, såldes ju i helgen för 2 666kr på Cdon :) Fick mitt sålt för 2000kr med Fifa 15 till en polare, klagar inte över det priset heller.

arogen
2016-10-14, 05:13
Verkar som att de flesta säger Ps4. Hur stor skillnad är det på Ps4 / Ps4-Pro?

King Grub
2016-10-14, 05:28
Pro lär bli dubbelt så kraftfull grafikmässigt.

Dreas
2016-10-14, 06:38
Verkar som att de flesta säger Ps4. Hur stor skillnad är det på Ps4 / Ps4-Pro?

Pro lär bli dubbelt så kraftfull grafikmässigt.1,4 vs 4,8 teraflops om jag inte har fel.

Men ja, dubbelt är nog rimligt i snitt.

Den är ju också mer Playstation Vr-säker.

Scratch89
2016-10-14, 09:41
Vad tråkigt att Playstation 4-generationen inte verkar hålla så länge. Var de redan utdaterade när de lanserades, eller hur kan det komma sig? Jag vill minnas att alla tidigare generationer höll betydligt längre; mitt Playstation 3 spelades det på och kändes modernt och rappt i minst fem år. Jag köpte PS4 förra sommaren, drygt ett år sedan, och det känns redan som om utvecklingen stannat av.

King Grub
2016-10-14, 09:42
Var de redan utdaterade när de lanserades, eller hur kan det komma sig?

Ja, absolut. Det är nya Pro också för den delen, om det är PC man jämför med.

LillisJ
2016-10-14, 09:46
Eftersom att Legion bara finns till PC så måste jag protestera mot båda konsollerna i fråga.

:)

blåvitt
2016-10-14, 10:10
Eftersom att Legion bara finns till PC så måste jag protestera mot båda konsollerna i fråga.

:)

Läste "könsrollerna", blev förvirrad.

r1kkie
2016-10-14, 13:21
Jag skulle gå efter exklusiva titlar man är intresserad av som finns och kommer.

Samt om man tänker spela med vänner vilka konsoler dem har.

LillisJ
2016-10-14, 13:23
Läste "könsrollerna", blev förvirrad.

:laugh:

Lasse Kongo
2016-10-14, 18:04
Måste man välja så helt klart Ps4, har bara haft min one en vecka, men som konsol betraktat med hur os fungerar och är upplagt bland annat så helt klart Ps4.

Bättre exklusiva spel med, dock är xbone s väldigt prisvärd nu, riktigt läcker konsol med bra prestanda för en billig peng, och så finns det ett par guldklimpar; Forza Horizon 3 och Gears Of War 4 tex, de spelen som gjorde att jag köpte konsolen =)

Jag personlingen tycker att spelen ska avgöra i första hand, vilka exklusiva som lockar mest, i andra hand om man har kompisar som spelar mest på one tex så kör one, men annars gör man som jag och skaffar alla konsoler så missar man inga spel, finns knappt någon hemkonsol som jag inte ägt, har dock inte alla kvar tyvärr, för tillfället har jag bara 5 st hemma =)

Ang Ps4 Pro kommer jag nog hoppa den initialt iaf, kommer inte göra några extrema skillnader tror jag, kommer inte gå att avgöra innan den släpps, men om det visar sig faktiskt var värt att skaffa den blir det ett köp, så åker min 2Tb Ps4 vanilla in i sovrummet xD

Vem fan försöker du lura? Du kommer ju köpa en Pro på release!

Mjo, money is not a issue, time is :/

So weak, cant resist haha

saigon
2016-10-14, 19:22
Kommer inte Xbox one "pro" eller vad det nu heter ha typ 2 teraflops mer än ps4 pro?

Känns isåfall som ett litet säkrare kort om man vill utnyttja 4k-tekniken lite mer?

Nu kanske det är ett tag kvar innan den släpps?

Dreas
2016-10-14, 19:29
Kommer inte Xbox one "pro" eller vad det nu heter ha typ 2 teraflops mer än ps4 pro?

Känns isåfall som ett litet säkrare kort om man vill utnyttja 4k-tekniken lite mer?

Nu kanske det är ett tag kvar innan den släpps?Den släpps om mer än ett år.

Jag förstår inte riktigt om det ens är ett vettigt alternativ att titta på. Hade det varit 3-5 månader kvar så visst. Men om mer än ett år? Really?

Sen är det inte säkert att Scorpio som den heter kommer att prestera bättre även om den borde det med tanke på specs och att den släpps ett år senare.

Min förhoppning är att PS4 Pro ger PS VR en bra skjuts.

cero
2016-10-14, 19:43
1,4 vs 4,8 teraflops om jag inte har fel.

Men ja, dubbelt är nog rimligt i snitt.

Går det att säga något om hur stor skillnad det blir i praktiken? Inte dubbelt antar jag.

Dreas
2016-10-14, 20:01
Går det att säga något om hur stor skillnad det blir i praktiken? Inte dubbelt antar jag.Bättre och synbar skillnad i grafik och kanske i fps. Annars högst oklart.

Troligen blir största skillnaden för VR, eller om du har en 4k-tv.

StarkaUlf
2016-10-14, 20:15
Troligen blir största skillnaden för VR, eller om du har en 4k-tv.

Köpte min TV för 3990:- :(

Dreas
2016-10-14, 20:37
Köpte min TV för 3990:- :(Jag har ingen ny heller, men det kanske får bli det, efter PS VR, ny förstärkare och sen TV :p

Pudzianovski
2017-10-24, 11:41
Vad tänker ni idag då? Jag har aldrig provat någon av dessa men funderar på att köpa en bara för att jag är trött på hösten och mörkret typ :cryout:

Vad är det som gäller idag?

Eller ska man hålla sig till PC kanske.

Dreas
2017-10-24, 11:48
Vad tänker ni idag då? Jag har aldrig provat någon av dessa men funderar på att köpa en bara för att jag är trött på hösten och mörkret typ :cryout:

Vad är det som gäller idag?

Eller ska man hålla sig till PC kanske.Jag är nöjd med min PS4 pro. Nu är det erbjudande på Witcher 3 game of the year edition också så du kommer kunna spela ända fram till jul :)

King Grub
2017-10-24, 11:52
I dagsläget: Playstation, om du inte vet att du verkligen vill ha Xbox-exklusiva titlar som Forza, Gears of War och Titanfall. Utbudet, antalet exklusiva titlar och spelarbasen är överlägsen till PS4, och den är dessutom tekniskt sett lite bättre - spelen flyter lite bättre och körs oftare i något högre upplösning.

Jämför du PS4 Pro, den kraftfullare varianten av Playstation 4 med kommande Xbox One X, som släpps om ett par veckor, så är Xbox:en mycket kraftfullare och kommer att bli den överlägset kraftfullaste konsolen. Hur väl den kraften kommer att utnyttjas i kommande spel återstår att se. Det vi fått se av Shadows of War ser lovande ut - den versionen var mycket finare än PS4 Pro-versionen.

Har du ingen 4K-tv och inte planerar att skaffa någon inom den närmaste tiden, eller inte vill lägga 5000 kronor på konsolen: PS4.

Wilshere
2017-10-24, 12:38
Har du råd så köp båda. Har ett PS4 Pro men har en Xbox One X förbokad eftersom den är kraftfullare men kan fortfarande använda ps4 Pro till exklusiva spel.

Annars kolla vad det är för typ av spel du är intresserad av. Är du sugen på typ Uncharted och sedan Amazing Spiderman, Days Gone, TLOU2 mfl köp ps4, lirar du FIFA, CoD, BF osv köp Xbox One X.

Pudzianovski
2017-11-28, 16:27
Inte för att nån bryr sig särskilt men jag la ner funderingarna på ny dator då den stationära jag har är bra.

Köpte PS4 Slim 500 gb plus 3 st spel. DOOM 4, Wolfenstein: The Old Blood och Uncharted 4.

Börjar med detta så får jag se om det var kul typ. Räcker nog ett tag för mig.

r3mpuh
2017-11-28, 16:39
Xboxkontroller går inte att hålla i.