handdator

Visa fullständig version : Ont i vaderna när jag böjer


robiiiinnnn
2016-10-12, 19:37
Som sagt så uppstår det smärta i vaderna när jag kör knäböj, det är alltså i böjningspositionen som smärtan kommer. Smärtan löper upp mot knävecket, lite som att det strålar upp dit. Bättre än så kan jag inte beskriva problemet eller vara specifikare. Har aldrig haft det problemet innan så nu undrar jag om någon här vet vad som spökar, eller som haft något liknande tidigare?


https://www.youtube.com/watch?v=_gFt9zIoB-0

Hittade dock ett klipp där en kille har identisk smärta som jag. Har pekar exakt på det område jag känner av själv. Om klippet nu är till någon hjälp för att reda ut det hela dvs.

Om ni är nyfikna så använder jag lyftarskor, trycker ut knäna och kör low-bar för tillfället. Tekniken är bra precis som på klippet.

CoKEmaN
2016-10-13, 09:37
Är det bara i knäböjen som det känns?
Så högt upp emot knävecket så kan det vara hamstrings/gluteus som spökar också, de jobbar ju även fast man böjer i knät, genom att försöka sträcka i höften på vägen upp.
Hur känns det t ex i lårcurl, marklyft och andra övningar som tar hjälp mycket av gluteus och hamstrings?

robiiiinnnn
2016-10-13, 10:15
Är det bara i knäböjen som det känns?
Så högt upp emot knävecket så kan det vara hamstrings/gluteus som spökar också, de jobbar ju även fast man böjer i knät, genom att försöka sträcka i höften på vägen upp.
Hur känns det t ex i lårcurl, marklyft och andra övningar som tar hjälp mycket av gluteus och hamstrings?

Så fort jag böjer benet så får jag känningar. Den enda övningen jag känner från är knäböjen, någon pratade om att lägga en boll i knävecket med böjt ben och börja rotera med foten som skulle hjälpa. Värt o testa kanske om det lindrar, men att det löser smärtan har jag svårt att tro.. Vet inte om det är till någon hjälp men jag är kort i mina hamstrings.

robiiiinnnn
2016-10-13, 13:21
Måste påpeka att när jag suttit ett litet tag på min datorstol och ska ställa mig upp upplever jag en obehaglig känsla vid knävecket. Lite sådär stelt men går över efter bara en liten stund. Jag vet inte om det är värt att boka in sig hos en sjukgymnast eller kanske få hjälp av någon kunnig här? Någon hoppas jag på har haft samma problem och kunnat lösa det.

Smklnn
2016-10-13, 19:00
Fick samma problem när jag högvolym böjde häromveckan. "Too much too soon". Svårt att sätta mig på huk och ont även vid push off när jag gick. Lokaliserade smärtan till laterala gastrocnemicus proximala fästet. Tog ca 5 dagar innan det gick över. Körde lite cirkulationsträning och efter fyra dagar stretchade jag lite lätt. Överansträngning bedömde jag det själv till. Akut inflammation. Kunde knäböja obehindrad en vecka senare.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

robiiiinnnn
2016-10-14, 09:49
Fick samma problem när jag högvolym böjde häromveckan. "Too much too soon". Svårt att sätta mig på huk och ont även vid push off när jag gick. Lokaliserade smärtan till laterala gastrocnemicus proximala fästet. Tog ca 5 dagar innan det gick över. Körde lite cirkulationsträning och efter fyra dagar stretchade jag lite lätt. Överansträngning bedömde jag det själv till. Akut inflammation. Kunde knäböja obehindrad en vecka senare.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Hur gjorde du din cirkulationsträning?

Smklnn
2016-10-14, 10:09
Aktiva hamstrings med fotledsrörelse 3 x 10/2ggr dag. Sen vanliga fotledsrörelser ryggliggande benet i högläge 3x30/2-3ggr dag

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk