handdator

Visa fullständig version : Viktminskning, mitt upplägg!


Blåbadbyxor
2016-10-11, 10:28
Hej! Jag har en lite längre text här, så hämta gärna en kopp kaffe innan du fortsätter! cofffee

Fyra snabba:
Jag är 187 cm lång
Jag väger 97 kg.
Jag är kille.
Jag var aktiv på gym för 5 år sedan och har väl, vad jag antar, därför en mer "formhållen" övervikt än rent rund övervikt. (Om ni förstår vad jag menar).

Mitt träningsupplägg:
2 - 3 pass av Jogging/Pw i intervall om 3km/pass (ca 25 minuter).
1 pass av Jogging/Promenad i intensiv/explosiv intervall under 45 minuter.

Mina trekilometerspass gör jag ca en halvtimme efter lunch för att sedan följa upp med mellanmål 1. Det tidsbestämda passet sker på eftermiddagen eller kvällen.


Mitt kostupplägg:
Exempel på frukost, Lingongrova, 2 dl naturell fil, ett rusk granola, ett glas vatten.

Mellanmål 1: Whey-80 Proteinshake (0.5dl, 200kcl)

Lunch: Vanlig husmanskost men ca 60% av en normal hemmalunch.

Mellanmål 2: En till Två stycken frukter

Middag: Vanlig Husmanskost men ca 60% av en normal hemmamiddag.

Mitt mål:
80 kg med mindre midjemått.

Mina tankar och frågor:

Är Whey-80 Proteinshaken överflödig?
Jag anser själv att det inte borde skada med extra protein efter joggingpass, samt även de dagar jag inte genomför ett pass, eftersom det även fyller ut ett energibehov. Lurar jag mig själv?


Övriga synpunkter eller iakttagelser som jag bör tänka på?


Mina tankebaserade grundpelare, som jag upptäckt genom artiklar kring kost och viktminskning, är:
1. Stor energipåfyllning på morgonen, mindre på lunchen och minst på kvällen. (ex. 600 + 500 + 300 kcal).
2. Mindre men fler måltider, därav mina 5 måltider.

Tack för att du tog dig tiden att läsa! *hug*

paropirat
2016-10-11, 10:42
Hur stort kaloriunderskott har du tänkt dig att ligga på?

Du bör styrketräna för att minimera muskelförlust under viktnedgång.

Du bör äta 2 gram protein per kg kroppsvikt = 194 g protein/dag.

King Grub
2016-10-11, 10:52
1. Stor energipåfyllning på morgonen, mindre på lunchen och minst på kvällen. (ex. 600 + 500 + 300 kcal).
2. Mindre men fler måltider, därav mina 5 måltider.

Jag skulle göra det motsatta i båda fallen.

Och som ovan nämnt, styrketräning är helt avgörande om du vill förlora fettvikt och inte bara kroppsvikt i allmänhet, oavsett vad den består av.

Blåbadbyxor
2016-10-11, 21:19
Hur stort kaloriunderskott har du tänkt dig att ligga på?


Jag är absolut osäker på den frågan.
Jag har gjort lite generaliserande beräkningar och kommit fram till att jag ligger på mellan 500 - 700 kcal i underskott om dagen.
Kan tänka mig att det är ett okej underskott(?).

Jag skulle göra det motsatta i båda fallen.

Och som ovan nämnt, styrketräning är helt avgörande om du vill förlora fettvikt och inte bara kroppsvikt i allmänhet, oavsett vad den består av.

Jag kommer att följa ditt råd angående ett av mina grundtankar samt styrketräning.
Den grundtanke jag kommer fortsätta stå vid är nummer 1.
Anledningarna till det är att jag vet med mig att jag behöver en stadigare frukost för att kunna undvika magkatarr.

Tack så mycket för era tips och tankar! *hug*

jonhson
2016-10-11, 22:00
Jag skulle göra det motsatta i båda fallen.

Och som ovan nämnt, styrketräning är helt avgörande om du vill förlora fettvikt och inte bara kroppsvikt i allmänhet, oavsett vad den består av.

Jag plussar 1 på denna.

Om du nu ändå vill äta en stadig frukost så skulle jag hålla mig till endast protein/fett, och hålla på kolisarna till tex lunch.

paropirat
2016-10-12, 08:27
Jag är absolut osäker på den frågan.
Jag har gjort lite generaliserande beräkningar och kommit fram till att jag ligger på mellan 500 - 700 kcal i underskott om dagen.
Kan tänka mig att det är ett okej underskott(?).


-500 kcal brukar vara rekommenderat för viktnedgång i en lagom takt (-0,5 kg/vecka), så inga problem där!

Beemel
2016-10-12, 09:35
Är Whey-80 Proteinshaken överflödig?
Jag anser själv att det inte borde skada med extra protein efter joggingpass, samt även de dagar jag inte genomför ett pass, eftersom det även fyller ut ett energibehov. Lurar jag mig själv?

Svårt att svara på då begreppet husmanskost kan innebära allt från fettrikt skräp till riktigt bra mat.
Men som du själv filosoferar, lite extra protein är troligen mer gynsamt än skadligt.
Sen huruvida det är överflödigt (eller kanske bättre uttryckt inte nödvändigt) är ju som sagt svårt att svara på.
Är du osäker så är det bara att gå på vikten, fortsätter den neråt i den takt du önskar och du känner att ork och dylikt är ok så är det bara att köra på med vasslet.