handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att tyda diagnos


Henke78
2016-10-10, 20:55
Vart överallt nu och äntligen börjar det väl närma sig operation. Maler sakta som fan!
Inväntar återbesök till ortoped igen.
Läste detta i min journal precis och undrar lite vad det betyder på ren svenska.

"Gör vi en diagnostisk artroskopi med sannolikt suturering av subskapularis och en ASD-operation"

CoKEmaN
2016-10-11, 07:32
Verkar som om subscapularis har en partiell ruptur, man syr alltså ihop en del av muskeln. ASD betyder att man frigör utrymme under acromion på skulderbladet, alltså rakt ovanför "ledkulan" i axeln, detta gör man oftast genom att fräsa bort delar av acromions undersida, samt att man tar bort en bursa/slemsäck som heter/kallas bursa subacromiale. Ibland fräser man även bort delar av nyckelbenet, kallas då en clavikelresektion.

Möjlig Rehabilitering från detta brukar vara god.

Mvh

Sheogorath
2016-10-11, 08:37
Verkar som om subscapularis har en partiell ruptur, man syr alltså ihop en del av muskeln. ASD betyder att man frigör utrymme under acromion på skulderbladet, alltså rakt ovanför "ledkulan" i axeln, detta gör man oftast genom att fräsa bort delar av acromions undersida, samt att man tar bort en bursa/slemsäck som heter/kallas bursa subacromiale. Ibland fräser man även bort delar av nyckelbenet, kallas då en clavikelresektion.

Möjlig Rehabilitering från detta brukar vara god.

Mvh

MEN patienterna är i regel hiade som du kanske märkt. Det ser ut som ett litet ingrepp eftersom det bara är ett par titthål och småplåster och så glömmer dom att det är ett stort ingrepp inne i axeln, som kräver lång och FÖRSIKTIG rehabilitering. :thumbup:

/Sheo som nyss kom från ett förstabesök med en ASD-rehab

CoKEmaN
2016-10-11, 09:00
Absolut!
Vissa patienter behöver bromsas, för de mår så himla bra efter en vecka och gör allt möjligt, medan vissa behöver man verkligen pusha på..

Jag vet inte hur det ser ut efter subscapularissuturen, är det bara en partiell ruptur så kanske man inte har några restriktioner alls i början, precis som med ASD-operationen, men beroende på storlek av subscapularisrupturen så kan man få ett axellås..

Henke78
2016-10-11, 12:04
Stämmer det är en partiell ruptur.
Även långa biceps senan är ur sin fåra. Har jag dock på båda men det är bara höger som gör ont så dom trodde ej den påverkade smärtan även om tester av den gör fruktansvärt ont. Tex vanliga curls går inte alls. Hammarcurls går smärtfritt.

Vad jag läst mig till så är det en rätt lång rehab på ca 6månader i värsta fall. Men kvittar ,mitt mål är att få en smärtfri vardag ,att lyfta tungt för mig är skit samma. Inte kunnat det på länge ändå men träningen går ändå framåt.

Rabiat
2016-10-11, 12:13
En kollega gick igenom vad som verkar som exakt samma procedur i våras, och det var en hel del väggtryckande och (långt senare) gummibandsträning efteråt. Jag tror fortfarande inte att han "får" styrketräna normalt, trots att det gått ett halvår, ungefär.

Henke78
2016-10-11, 12:17
MR höger axel: https://postimg.org/image/miszugze3/

MR vänster axel: https://postimg.org/image/x9ffgizd7/

CoKEmaN
2016-10-12, 09:46
Har du haft något trauma mot båda/nån av axlarna?

Att bicepssenan inte ligger i sin fåra kan vara en anatomisk anomalitet hos dig, att fåran är grundare än hos andra och har då lättare att luxera.. Sen säger du att med ena axeln gör det ont att utföra bicepstester och då är det ju något som är fel.
Om det också finns en labrumskada så kan det bidra till en förklaring av smärtan vid bicepscurls och liknande.

Henke78
2016-10-12, 19:36
Inget trauma men för ca 3år sedan när jag körde tunga hantelpressar så small det till i höger axel. Troligvis då subcra blev demolerad vid innåt rotation.
Kunde knappt röra armen och det blev in till akuten å fick morfin iv. Dom gjorde inget mera där utan jag körde rehab i mängder och sedan dess har det väl aldrig blivit riktigt bra. Gått i vågee kan man säga. Vissa dahar kan jag klra hur hårt som helst och nösta pass kan vara helt outhördligt å man går hem istället. Men svårt att minnas och sätta fingret på att det va just då.
Ja den vänstra är så gott som smärtfri och känns mycket stabilare än den högra. Mest bara ac leden som kan kännas av ibland vid pressar och annat som utsätter den leden men inte värre än så.

Jo förresten!
Första besöket hos ortopeden så satt dom en bedövning i acrom eller vad det heter och smärtan försvann efter 10minuter. Hela axeln kändes bedövad. Riktigt skönt faktiskt.

Kan återkomma med hur det slutgiltiga beslutet blir när jag väl får ännu en tid till ortopeden.
Maler sakta som fan detta men bara härda ut.

CoKEmaN
2016-10-13, 09:31
Ja ok, skriv sen :)

Henke78
2016-11-08, 17:09
Liten uppdate i det sega malandet :(
Blir op men dom hade ingen tid där jag bor så har använt mig av vårdgarantin och skall denna veckan på besök till ifk kleniken.
Nu hoppas jag det går undan och dom löser en tid för mig inom snar framtid.

Henke78
2016-11-12, 16:44
Jahopp då har jag varit hos IFK kleniken och fått en bedömning.
Han kommer klippa långa biceps senan och fästa den längre ner.
Ta bort nån slemsäck samt frigöra mera utrymme i axelleden.
Osäker på subscapularis men han ser det när han e där å rotar.
Kommer bli en öppen operation så ingen artroscopi.

CoKEmaN
2016-11-14, 11:29
Skönt att veta vad som ska ske. Hoppas det går bra!

Henke78
2016-11-14, 15:08
Skönt att veta vad som ska ske. Hoppas det går bra!

Tack. Ja det hoppas jag verkligen.
8dec blir man uppskuren.
Lite lustiga känslor i kroppen och ben passet idag gick skrämmande dåligt!

Henke78
2016-12-08, 21:38
Smärtsam uppdate!

2h tog operationen.
Nytt fäste för långa biceps senan och det blev även ett nytt för subscapularis. :(
Fräst bort lite material för mera utrymme i axellden.
Full av morfin men ändå ont!

Axellåset ska jag ha i 6veckor.

Ont satan å somna lär ta tid idag.

CoKEmaN
2016-12-08, 22:11
Den kraftiga vilovärken får du räkna med ett par dagar/ nån vecka men sen brukar det bli lite bättre.. Hoppas du kan sova!

Henke78
2016-12-09, 02:11
Den kraftiga vilovärken får du räkna med ett par dagar/ nån vecka men sen brukar det bli lite bättre.. Hoppas du kan sova!

Sova nej :(
Eller ja lite, 20min i stöten typ. Jätte svårt att sova med morfin i kroppen.

martikainen
2016-12-09, 08:16
Fick du Citodon utskrivet också? Jag klarar inte alls av morfin/oxycontin, körde dubbla citodon+ipren (eller alvedon kanske det var?) efter båda mina senaste operationer och stod ut med den lilla extra smärtan man inte kan döva eftersom de är lite svagare.

Lycka till och ta det väldigt lugnt med rehab! För mig tog det över ett år innan jag inte hade "vardagssmärtor" längre och kunde börja träna med uppvärmningsvikter, och nu 1,5år senare så är jag tillbaka på full styrka men får stå över övningar som bänkpress/axelpress.

Det må låta som lång tid, men det är så värt det när man väl känner sig helt smärtfri

Henke78
2016-12-09, 08:37
Fick du Citodon utskrivet också? Jag klarar inte alls av morfin/oxycontin, körde dubbla citodon+ipren (eller alvedon kanske det var?) efter båda mina senaste operationer och stod ut med den lilla extra smärtan man inte kan döva eftersom de är lite svagare.

Lycka till och ta det väldigt lugnt med rehab! För mig tog det över ett år innan jag inte hade "vardagssmärtor" längre och kunde börja träna med uppvärmningsvikter, och nu 1,5år senare så är jag tillbaka på full styrka men får stå över övningar som bänkpress/axelpress.

Det må låta som lång tid, men det är så värt det när man väl känner sig helt smärtfri

Ja rehaben ska följas till 100%.
Jo dom säger runt 1år men det är det värt och 1år går fort.

10mg långsam morfin morgon och kväll plus alvedon.
10mg snabb morfin vid behov å det har jag vart tvungen till inatt och lär väl bli kommande dagar.

Helt sjukskriven i 3månader men hoppas kunna börja träna underkropp inom 1månad iallafall. Typ benspark,sittande hams och vader.

Henke78
2016-12-11, 09:19
Fick du Citodon utskrivet också? Jag klarar inte alls av morfin/oxycontin, körde dubbla citodon+ipren (eller alvedon kanske det var?) efter båda mina senaste operationer och stod ut med den lilla extra smärtan man inte kan döva eftersom de är lite svagare.

Lycka till och ta det väldigt lugnt med rehab! För mig tog det över ett år innan jag inte hade "vardagssmärtor" längre och kunde börja träna med uppvärmningsvikter, och nu 1,5år senare så är jag tillbaka på full styrka men får stå över övningar som bänkpress/axelpress.

Det må låta som lång tid, men det är så värt det när man väl känner sig helt smärtfri

Måste frågs vilka skador du opererades för?

martikainen
2016-12-12, 13:36
Måste frågs vilka skador du opererades för?

Här har du min tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207774

Fick operationstid 1/7 2015 och dom gjorde en akromionresektion samt klavikeländsresektion på högeraxeln.

Dvs jag hade det för trångt inuti axeln så de slipade ner en bit av det benet som sitter över "axelkulan" samt att de kapade en bit av nyckelbenet.

Henke78
2016-12-13, 16:32
Här har du min tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207774



Dvs jag hade det för trångt inuti axeln så de slipade ner en bit av det benet som sitter över "axelkulan" samt att de kapade en bit av nyckelbenet.

Tack för svar.
Ja då lär jag väl räkna med längre rehab då dom även gjorde två nya fästen för långa biceps och subscapularis på mig :(

martikainen
2016-12-14, 08:17
Tack för svar.
Ja då lär jag väl räkna med längre rehab då dom även gjorde två nya fästen för långa biceps och subscapularis på mig :(

Nu är jag totalt obildad inom detta men jag tror väl inte kroppen bara hanterar en läkeprocess samtidigt så att rehabtiden förlängs för varje ingrepp som görs i samma veva. Enligt läkaren skulle jag vara så gott som smärtfri efter 4-6 månader, och det var jag, men på lite olika sätt

Efter 2 månader så var min smärtnivå lägre än den jag hade innan operationen, men jag hade ju otroliga problem innan så det säger inte så mycket egentligen, mer att smärtan av operationen tog 2 månader för att försvinna.

En månad senare verkar det som (läser min gamla tråd) att jag började köra liiite tyngre och planerade att öka i en långsam takt därefter, men jag kom aldrig så långt, jag fick kämpa på med låga vikter fram till våren/sommaren 2016 (10månader eller nått sånt efter OP) innan jag kunde belasta axeln utan att få lida för det dagarna efter.

I dagsläget är jag som sagt tillbaka på samma styrka som innan, däremot har jag helt lagt ner plan bänkpress (kör endast sned), axelpressar/militärpressar samt chins.
Chins är lite lustigt då det orsakar en annan typ av smärta, det känns som att någon sätter in en fiskekrock i armhålan och sedan drar den rakt genom axeln, nästan som att jag försöker slita av en sena eller något. Spelar ingen roll hur strikt eller jag kör. Latsdrag däremot är jag även där snart tillbaka på mina tidigare viktnivåer och det utan någon smärta.

Mycket babbel, men håll hoppet uppe! Jag har pajjat både rygg, knä och axel nu och alla 3 har efter många år börjat fungera för mig igen, det gäller bara att lära sig av sina misstag och inte vara så fokuserad på viktnivåer, mitt träningssätt har totalt förändrats senaste åren, men styrkan börjar komma ikapp ändå.

Henke78
2016-12-14, 14:25
Nu är jag totalt obildad inom detta men jag tror väl inte kroppen bara hanterar en läkeprocess samtidigt så att rehabtiden förlängs för varje ingrepp som görs i samma veva. Enligt läkaren skulle jag vara så gott som smärtfri efter 4-6 månader, och det var jag, men på lite olika sätt

Efter 2 månader så var min smärtnivå lägre än den jag hade innan operationen, men jag hade ju otroliga problem innan så det säger inte så mycket egentligen, mer att smärtan av operationen tog 2 månader för att försvinna.

En månad senare verkar det som (läser min gamla tråd) att jag började köra liiite tyngre och planerade att öka i en långsam takt därefter, men jag kom aldrig så långt, jag fick kämpa på med låga vikter fram till våren/sommaren 2016 (10månader eller nått sånt efter OP) innan jag kunde belasta axeln utan att få lida för det dagarna efter.

I dagsläget är jag som sagt tillbaka på samma styrka som innan, däremot har jag helt lagt ner plan bänkpress (kör endast sned), axelpressar/militärpressar samt chins.
Chins är lite lustigt då det orsakar en annan typ av smärta, det känns som att någon sätter in en fiskekrock i armhålan och sedan drar den rakt genom axeln, nästan som att jag försöker slita av en sena eller något. Spelar ingen roll hur strikt eller jag kör. Latsdrag däremot är jag även där snart tillbaka på mina tidigare viktnivåer och det utan någon smärta.

Mycket babbel, men håll hoppet uppe! Jag har pajjat både rygg, knä och axel nu och alla 3 har efter många år börjat fungera för mig igen, det gäller bara att lära sig av sina misstag och inte vara så fokuserad på viktnivåer, mitt träningssätt har totalt förändrats senaste åren, men styrkan börjar komma ikapp ändå.

Ja blir smärtan mindre än innan op så är jag väldigt nöjd med det.
Kunde träna runt det innan dock med smärta och kommer fortsätta med lugn träning även sedan. Mitt mål är att få en hyffsat smärtfri vardag och kan man träna på det på ett mera normalt sätt så duger det för mig. Bygger lika bra om inte bättre på hög reps än tunga 5-8er. Å ge fan i fail där tekniken lättare brister.

Hoppet lever! ;)
Suger dock att vara helt sjukskriven i minst 3månader.

andréigbg
2016-12-14, 19:23
Vet inte om jag kommenterat ditt. Men jag gjorde liknande op. Laga/förstärkte trasig ledkapsel, tog bort slemsäck, fäste om långa biceps i överarmen. Gick med axellås i 4V. 1V utan nu�� Har faktiskt inte haft särskilt ont, trappa ner tramadolen snabbt, mest nattetid efter ca 10 dar. Rörelsen är peppar peppar förvånande bra redan samt styrka. Gäller verkl ändå att skynda riktigt långsamt, följa schemat från fysioteraputen. Börja jobba efter 3V. Hoppas du får bra rehab, läkning. Själv hoppas jag börja träna lätt på vårkanten igen..

Henke78
2016-12-14, 20:50
Vet inte om jag kommenterat ditt. Men jag gjorde liknande op. Laga/förstärkte trasig ledkapsel, tog bort slemsäck, fäste om långa biceps i överarmen. Gick med axellås i 4V. 1V utan nu�� Har faktiskt inte haft särskilt ont, trappa ner tramadolen snabbt, mest nattetid efter ca 10 dar. Rörelsen är peppar peppar förvånande bra redan samt styrka. Gäller verkl ändå att skynda riktigt långsamt, följa schemat från fysioteraputen. Börja jobba efter 3V. Hoppas du får bra rehab, läkning. Själv hoppas jag börja träna lätt på vårkanten igen..

I mitt fall tror jag det är subscapularis som är värst. Bara gått en vecka idag men att duscha själlv är helt uteslutet. Idag kunde frugan komma åt att tvätta under armhålan så visst går det framåt.
Jag har en otrolig smärta fortfarande men har kunnat dropp morfinet lite så det är ett plus. 5ggr per dag iställwt för 6ggr.
3h sömn i natt och 2h mitt på dagen.

Den ena rehab övningen är att ta loss axellåset och med hängande arm gunga den framåt och tillbaka. Det går 20cm frammåt och bakåt som max.
Skulle stänga dörren me den armen idag det gick inte alls.
En annan är att sitta vid köks bordet och föra armen med den andra från magen och utåt. Max 45grader kommer jag ut innan det gör tok ont!

Efter 10min kämpande att få på mig jackan på ett hyggligt sätt och fortfarande ha kvar armen i låset och stänga den så kom jag iallafall ut idag på en lätt promenad. Framgång ;)

Henke78
2016-12-14, 21:00
Så här såg det ut idag.

http://i65.tinypic.com/15i0lfc.jpg

andréigbg
2016-12-14, 21:35
Hade typ samma, gick in 3 titthål 1 fram 2 bak vid axel. Sen ett långt snitt i armhålan . Kylväska runt axeln som du hängde över har du väl haft. Gjorde susen. Gjorde, gör delvis samma övn som du. Låset var en mardröm verkligen nattetid i början. Enligt min läkare har jag fri rörelse, endast smärta som avgör min rörelse. Vid utåtrotation..Hade en diskborste att tvätta armhålan med��

Henke78
2016-12-18, 11:56
Hade typ samma, gick in 3 titthål 1 fram 2 bak vid axel. Sen ett långt snitt i armhålan . Kylväska runt axeln som du hängde över har du väl haft. Gjorde susen. Gjorde, gör delvis samma övn som du. Låset var en mardröm verkligen nattetid i början. Enligt min läkare har jag fri rörelse, endast smärta som avgör min rörelse. Vid utåtrotation..Hade en diskborste att tvätta armhålan med��

Själv älskar jag axellåset. Vet inte hur jag hade klarat mig utan det faktiskt.
Smärtan går gradvis neråt och samtidigt sänker jag morfin doserna. Kan tom bre en macka nu utan att svära mig förbannad över smärtan.
Vet hur jävligt det är att gå av morfinet pang på sen innan, så sänker gradvis så det inte blir så jobbigt när man väl lägger tabbarna på hyllan.

Rörligheten har också blivit markant bättre dom sista två dagarna, hoppas kunna börja köra underkropp om nån vecka eller två. Känner mig rastlös som fan, då man vanligtvis blir det efter två dagars uppehåll.

CoKEmaN
2016-12-22, 11:10
Den ena rehab övningen är att ta loss axellåset och med hängande arm gunga den framåt och tillbaka. Det går 20cm frammåt och bakåt som max.
Skulle stänga dörren me den armen idag det gick inte alls.
En annan är att sitta vid köks bordet och föra armen med den andra från magen och utåt. Max 45grader kommer jag ut innan det gör tok ont!

Oftast bättre att göra övningen fler gånger och kunna tåla smärtan än att pusha sig jättehårt och få ont, sedan bara kunna göra den ett fåtal gånger..

Angående första övningen som du beskriver, kika in på denna sida;
http://video.mobilus.se/
Sök på nummer 0010773 för att se utförande, bra att böja sig framåt för att få hjälp av tyngdkraften när du "för armen framåt"

mvh

andréigbg
2016-12-22, 21:25
Med facit efter 10 dar sen jag släppte låset, inser jag att senan släppt från fästet. Skall på återbesök om 3V och se vad dem säger. Hade på känn eftersom den såg annorlunda/mindre ut. Trodde eftersom den var opererad, skumt har inte känt nåt av det. Axeln flyter iaf på bra med rehab.

Henke78
2016-12-23, 15:48
Med facit efter 10 dar sen jag släppte låset, inser jag att senan släppt från fästet. Skall på återbesök om 3V och se vad dem säger. Hade på känn eftersom den såg annorlunda/mindre ut. Trodde eftersom den var opererad, skumt har inte känt nåt av det. Axeln flyter iaf på bra med rehab.


Fy fan! Dåligt utförd operation eller?

Går sakta men säkert frammåt för mig men smärtan är fortfarande jobbig i vissa lägen. Känns nästan som att axeln låser sig.
Lite fundersam hur ont man ska ha vid rehab övningarna eller rättare sagt om det är ok med ökad smärta när man utför dom. Det gör alltså vidrigt ont då och mpste ha morfin i kroppen för att ens kunna utföra dom.

Minst ont har jag märkt att det har jag när man varit ute och gått en längre sväng och efter det utför väldigt lätta rörelser.

Tog bort agrafferna igår och det ser fint ut.
Dock imorse hade underarmen svullnat upp. Liksom åkt ner från överarmen och neråt samt blivit blå/lila.
Vätske ansamling antagligen men ser helt mupp ut.

Önskar er alla en god jul!

andréigbg
2016-12-25, 15:37
Enl min läkare skall jag utföra övn så långt så jag inte känner smärta, får kännas . På mej gick han in i armvecket och laga biceps tydl. Kommer få min OP journal hem snart. Tyckte biceps ändrat läge, kanske inte konstigt tyckte jag. Men nu så kan jag pumpa up och ses tydl, känns skit. Undrar bara hur? Har ju haft lås på hela tiden. Hoppas dem gör om och bättre. Känns sisådär att styrketräna med popeye. Vardagsmässigt kvittar, men dessmera symmetrin/estetiskt psykiskt. Är inte direkt stor 184 87kg när jag känner mej rippad..

Henke78
2016-12-26, 08:57
Enl min läkare skall jag utföra övn så långt så jag inte känner smärta, får kännas . På mej gick han in i armvecket och laga biceps tydl. Kommer få min OP journal hem snart. Tyckte biceps ändrat läge, kanske inte konstigt tyckte jag. Men nu så kan jag pumpa up och ses tydl, känns skit. Undrar bara hur? Har ju haft lås på hela tiden. Hoppas dem gör om och bättre. Känns sisådär att styrketräna med popeye. Vardagsmässigt kvittar, men dessmera symmetrin/estetiskt psykiskt. Är inte direkt stor 184 87kg när jag känner mej rippad..

Du får redan pumpa på alltså?
Big nono enligt min läkare, för det tar ca 3månader innan nya fästena är helt läkta.
Efter det sakta stegra vikten men känns för mig långt bort, kan inte ens duscha själv eller dela maten ännu utan smärta. Men så klart beror inte det enbart av biceps operationen utan en kombo av allt det andra som gjordes.

Scratch89
2016-12-27, 08:54
Har du regelbunden kontakt med din fysio/sjukgymnast?

andréigbg
2016-12-27, 13:40
Vill inte stjäla din tråd, men eftersom vi gjort liknande. Kanske du eller nån sakkunnig kan hjälpa vad exact dem gjort, fick Journalen idag..

Operationsberättelse
Patienten i 2 g Ekvacillin, scaleniusblockad, narkos, sidoläge, sterildukning, enkelsträck. Bakre snitt för skopet in till leden. Ser omgående degeneration, ruptur, fibrillering i anterosuperiora labrum. Kommer via främre portal. Subskapularis intakt. Biceps stabil men har en SLAP-skada grad 2 med labrum som släppt från position 12 till 2. Lägger mig subakromiellt. Bursan rensas. Lite fibrillering för supraspinatus men intakt. Känner med hake. En osteofyt på anteriora kanten av akromion, i vilken görs dekompression. Kuffen intakt. AC-ledskapsel helt oretad. Backar. Lägger mig intraartikulärt. Gör en tenotomi då superiora labrum är ganska mjuk i sin konsistens. Sätter ett Lupinankare i position 1 och förankrar superiora labrum mot det. Sedan öppnar jag subpektoralt och kortar senan och fäster den med interferensskruv in i benmärgen. Sköljer, syr samtliga snitt och lägger förband. Lägger axellås och kylförband.
MVH

Henke78
2016-12-27, 14:39
Har du regelbunden kontakt med din fysio/sjukgymnast?

Fick med övningar som jag ska göra.
Skall träffa sjukgymnast samt läkaren några dagar in på 2017.

CoKEmaN
2016-12-28, 09:20
Vill inte stjäla din tråd, men eftersom vi gjort liknande. Kanske du eller nån sakkunnig kan hjälpa vad exact dem gjort, fick Journalen idag..

Operationsberättelse
Patienten i 2 g Ekvacillin, scaleniusblockad, narkos, sidoläge, sterildukning, enkelsträck. Bakre snitt för skopet in till leden. Ser omgående degeneration, ruptur, fibrillering i anterosuperiora labrum. Kommer via främre portal. Subskapularis intakt. Biceps stabil men har en SLAP-skada grad 2 med labrum som släppt från position 12 till 2. Lägger mig subakromiellt. Bursan rensas. Lite fibrillering för supraspinatus men intakt. Känner med hake. En osteofyt på anteriora kanten av akromion, i vilken görs dekompression. Kuffen intakt. AC-ledskapsel helt oretad. Backar. Lägger mig intraartikulärt. Gör en tenotomi då superiora labrum är ganska mjuk i sin konsistens. Sätter ett Lupinankare i position 1 och förankrar superiora labrum mot det. Sedan öppnar jag subpektoralt och kortar senan och fäster den med interferensskruv in i benmärgen. Sköljer, syr samtliga snitt och lägger förband. Lägger axellås och kylförband.
MVH

Försök till förenkling;
Biceps långa fäste verkar ha släppt lite och dragit med sig en bit av labrum (SLAP-skada), sytt fast labrum igen.
Du hade ett benutskott på nedre delen av acromion vilket bidrar till trängsel ovanför ledkulan, detta utskott (osteofyt) har de slipat ned samt "rensat bursan" vilket jag tolkar som att man tagit bort den. Rotatorcuffen är hel, AC-leden ser bra ut.
Jag tolkar det även som att de lossat och förkortat biceps långa sena.

Henke78
2017-03-06, 20:55
Nu när det har gått 3månader efter op tänkte jag skriva hur det gått och hur läget är nu.
3månader helt sjukskriven med massor av rehab dagligen har gjort under.
Full rörlighet nu, det enda jag ej kan göra just nu är liggande pressar i stort sett. Det gör för ont i axelns främre del. Axelpressar går men kan inte lasta på så klart men det kommer.
Men kabel flyes samt hammargrepp i maskin funkar någorlunda.

Så träningsmässigt är jag nog tillbaka fullt ut inom 3månader kan jag tänka mig. Inte på gamla vikter men känns inte så noga just nu.

Det bästa av allt är ändå att kunna ligga i soffan och inte känna nån smärta alls! Helt otroligt skönt är det!!

Första månaden gick jag ner nästan 6kg och den helt orörliga armens biceps mått gick ner hela 5cm.

Men mat och träning så är jag redan nu tillbaka på samma vikt som innan och arm måttet börjar komma tillbaka lite smått. Även axeln såg helt mongo ut jämfört med den andra i storlek. Men även där händer det saker.

Hantelyft åt sidan går alldeles utmärkt att köra igen och biceps träningen är en fröjd att träna igen och helt utan smärta! Samma dör. Mindre vikter som sakta kommer ökas eftersom.

Tack å hej ;)

Henke78
2017-09-22, 18:22
Tänkte att en uppdate så här ca 9månader efter op kunde vara på sin plats. Kan köra allt igen och va skönt det är att vara helt smärtfri. Lagt tung träning bakom mig och kör mestadels högrepps.

Bob90
2017-09-22, 20:38
Kul att höra!