handdator

Visa fullständig version : VVS - kan denna duschkran bytas?


svag74
2016-10-10, 19:19
https://s10.postimg.org/jlpnqrovt/dusch_20161010.jpg

Flödeskranen till vänster har börjat droppa lite.
Om sånt händer på gamla standardkranar i köket t.ex. så går man till classe och köper en ny kran att skruva i.
Hur lätt som helst, packningar o allt byts i ett svep.

Jag misstänker att det är värre med en sån här gammal sak, eller?
Måste man verkligen byta hela blandaren, inklusive arbete med att få rör att passa och infästning i kakel etc etc? *gah!*

I så fall virar jag nog en trasa runt istället :D
Eller försöker hitta nån lite elastisk packning som går att töja ut, trä över kranen, och in i springan så att den kläms åt varje gång man skruvar in kranen :D

Badrummet är renoveringsobjekt, och jag vill inte lägga en enda onödig krona på det då jag förhoppningsvis flyttat innan allt brakar totalt :D

Snubben
2016-10-10, 19:20
Byt hela möget.

Finns billiga att beställa från Tyskland, mecka fast, skruva fast, klar. Om du klarar av att öppna en dörr klarar du av att byta alltihopa.

svag74
2016-10-10, 19:34
Byt hela möget.

Finns billiga att beställa från Tyskland, mecka fast, skruva fast, klar. Om du klarar av att öppna en dörr klarar du av att byta alltihopa.

Nja men är det standard med rören in då?
Att typ alla blandare har samma rör som jag (20 år gamla by the way) och att de ska in med samma avstånd som på min bild - att allt sånt är standard?
I vilket fall ska ju gamla skiten bort, hur nu den är fäst i kaklet, och nya ska sättas fast, skruva/borra/limma/whatever.

Nä bäst om man kunde skruva loss vredet och sätta dit ett nytt, om det är nån gammal klassisk reservdel liksom :)
Hela badrummet är renoveringsobjekt så känns inte så kul lägga tusenlappar på att snygga till en liten detalj, när brunnen kanske rasar om ett år, eller jag flyttar om två.

EDIT: Så täta rör som jag har in i min blandare verkar inte va nån enhetlig standard i alla fall.
Såhär ser classes enda blandarfäste ut!

http://www.clasohlson.com/se/Blandarf%C3%A4ste/35-1034

Minikubik
2016-10-10, 19:43
Du har en fm Mattsson googla namnet + duschblandare så hittar du deras olika varianter finns garanterat någorlunda samma cc på rör som du har

svag74
2016-10-10, 19:49
Du har en fm Mattsson googla namnet + duschblandare så hittar du deras olika varianter finns garanterat någorlunda samma cc på rör som du har

Den enda jag ser på deras hemsida, som ser ut att ha liknande dimension/avstånd på rör inkommande underifrån, är denna.
2500 spänn, exklusive arbete!

http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/badkars---duschblandare/duschblandare/9000e/9000e-40cc/9000e-40-cc-inlopp-ned/

Kanske går det att lossa kranen/vredet istället (sitter en skruv på utsidan) och hitta nån lös packning där inne som man kan byta?
Fast det vore nästan för enkelt, så har det nog inte löst det, är säkert nåt inkapslat skit :/
Nån som vet om det är värt pröva?
Eller är det bara risk att det lossnar massa delar och jag inte får ihop det igen? :D

Minikubik
2016-10-10, 19:52
Värt att prova, men klart en risk :D beror på hur händig du är. Jag hade meckar sönder skiten och sett om jag kunde laga, annars köpt ny och då valt en schysst även om den var något dyrare

Armed Dingo
2016-10-10, 20:03
Du kan antagligen byta insatsen. Beroende på årsmodell är det inte säkert att det finns en med ditt vred kvar men jag skulle bli förvånad om det inte fanns en insats kvar som passar din blandare när det gäller FMM.

Mejla samma bild till FMM och fråga efter reservdel och artnr på denna, och om du kan köpa den av dem, eller ta med bilden till din lokala VVS-affär. Dom kommer tyvärr hjälpa dig att leta rätt på en ny. Kostnaden torde bli mellan 300-400 kr.

/Före detta säljare inom denna urtråkiga bransch.

svag74
2016-10-10, 20:11
Ja man kanske kan skicka bilden till dem och få specialhjälp av de som borde veta bäst :)
Angående om det finns reservdel, alternativt om man kan knöka i en packning själv.

Kan va värt testa.
Men jag är rädd att om det senare är ett alternativ så kanske de håller tyst om det och säger jag måste köpa ny blandare för flera tusen istället... :devil:

Tack för hjälpen :)
För tillfället har droppet slutat, men vem vet när det börjar igen :d

svag74
2016-10-10, 20:17
En hake, den dag jag måste ha något mer avancerat jobb utfört i badrummet, är att det är från stenåldern och har rostig gammal gjutjärnsbrunn.
Jag tror regelverket säger att ingen får t.ex. bryta ut brunnen mot en modern, eller kanske göra något överhuvudaget med rör och kranar, utan att helrenovera hela skiten enligt nya regler.
Vilket lär kosta 100 lax minimum antar jag.
Och om jag säljer lägenheten några år senare lär jag inte få tillbaka ett öre på det.

rosto
2016-10-11, 01:05
Du kan antagligen byta insatsen. Beroende på årsmodell är det inte säkert att det finns en med ditt vred kvar men jag skulle bli förvånad om det inte fanns en insats kvar som passar din blandare när det gäller FMM.

Mejla samma bild till FMM och fråga efter reservdel och artnr på denna, och om du kan köpa den av dem, eller ta med bilden till din lokala VVS-affär. Dom kommer tyvärr hjälpa dig att leta rätt på en ny. Kostnaden torde bli mellan 300-400 kr.

/Före detta säljare inom denna urtråkiga bransch.

+1 på inlägget jag har precis gjort på detta sättet och kostnaden blev 350 kr för insatsen :)

Första utmaningen vid reparationen är att komma på hur man lossar på vredet, på min blandare satt det fast med en liten pigg som man kunde dra ut. När väl vredet är borta så måste du demontera någon liten pryl till sedan kommer du åt insatsen, denna bytes med hjälp av en stor skiftnyckel / rörtång / polygrip. Min insats satt fast ordentligt så ta det lite försiktigt så att inte blandaren bryts loss från väggen när du skruvar loss den.

Dreas
2016-10-11, 06:36
En ny fräsch blandare kostar annars runt 1000kr. Det känns som ett bättre alternativ än att laga för 400kr.

Stonemountain
2016-10-11, 07:32
Självklart är det värdehöjare att renovera badrum så länge man väljer tidlösa färger som alla kan anpassa sig till och håller efter badrummet ordentligt.
Ja inte kan du byta golvbrunn hur som helst med tättskick och allt under. Skulle det hända något lär du inte få ut några försäkringspengar.
Dessutom är det väl skönare för dig att gå in i ett nytt fräscht badrum om du skall bo i några till?

En hake, den dag jag måste ha något mer avancerat jobb utfört i badrummet, är att det är från stenåldern och har rostig gammal gjutjärnsbrunn.
Jag tror regelverket säger att ingen får t.ex. bryta ut brunnen mot en modern, eller kanske göra något överhuvudaget med rör och kranar, utan att helrenovera hela skiten enligt nya regler.
Vilket lär kosta 100 lax minimum antar jag.
Och om jag säljer lägenheten några år senare lär jag inte få tillbaka ett öre på det.

svag74
2016-10-11, 08:01
Självklart är det värdehöjare att renovera badrum så länge man väljer tidlösa färger som alla kan anpassa sig till och håller efter badrummet ordentligt.
Ja inte kan du byta golvbrunn hur som helst med tättskick och allt under. Skulle det hända något lär du inte få ut några försäkringspengar.
Dessutom är det väl skönare för dig att gå in i ett nytt fräscht badrum om du skall bo i några till?

Då hela lägenheten, för att vara Stockholms innerstad, räknas som renoveringsobjekt, så lär eventuella köpare riva och göra om hela skiten.
Och då är ett hyfsat nyrenoverat badrum inget som höjer värdet en krona.
De kanske vill ha andra färger för att matcha resten av deras inredning, eller de kanske vill slå ut väggen mellan dusch/toa och bygga om.
Det är vad mäklare har sagt i alla fall, och det låter rimligt tycker jag.

Renoverar jag hela badrummet blir det 100-150 lax upp i rök för min del.
Det kommer inte att hända! :D

Stråhle
2016-10-24, 20:19
http://www.tradera.com/item/301862/267806934/mora-temp-dusch-blandare

Skruven in i väggen kommer säkert inte passa, men annars är det samma dimensioner på vattenanslutningarna. Kan vara en lösning!