handdator

Visa fullständig version : Rehab efter knäoperation -rimlig nivå?


Arnoldski
2016-10-10, 11:47
Hej,

jag har för några månader sedan opererats efter att ha slitit av främre korsbandet, yttre ledbandet och en mindre fraktur i tibia under idrott.

Efter de första månadernas elterapi etc för att väcka de förtvinade musklerna (och den fördärvade hamstringen, eftersom de tog en bit av den för att bygga nytt korsband), så går jag nu på sjukgymnastik.

Jag skriver nu här för att utbyta erfarenheter, eller få en bedömning av andra, för jag tycker arbetsmängden är helt sinnessjuk. En kollega som är professor i ortopedi tyckte även han att detta var på tok för mycket, men sjukgymnasten är duktig och hon jobbar ju heltid med sådant här.

Så här ser schemat ut:
1 (Cykling 10 minuter)
2 Kliva upp på balansplatta som står på en plint/pall 3x10
3 Utfallsgång med viktskiva på raka armar över huvudet 3x8
4 ”Draken” (typ yogaövning på ett ben) 3x8
5 Slide board (skridskorörelse på hal platta) 3 minuter
6 Benpress 1 ben 3x10
7 Sittande lårcurl 3x10
8 Liggande lårcurl (endast excentriskt) 3x10
9 Benspark 1 ben 3x10
10 Benspark 1 ben excentrisk 3x10
11 Benspark (bägge ben, individuellt) i hydraulisk maskin (motstånd vid både extension och flexion i knäleden) 3x15
12 Knäböj i smith 3x10
13 Utfallssteg i smith 3x10
14 Enbensknäböj från stepbräda och ned 3x10
15 Springa på stället på tjockmatta 3x1 minut
16 Knäböj på vippbräda 3x1 minut
17 Steptest (så många steg upp och ned på stepbräda man kan under en minut) 3x1 minut

Detta ska jag göra tre dagar i veckan och det tar nästan två timmar att hinna med detta hur intensivt man än kör. Är det faktiskt rimligt?
Nu sa det strax läggas till fler övningar också.

Tankar kring detta?

Smklnn
2016-10-10, 13:08
Jag hade nog delat upp de 17 övningar på 3 pass och satsat på kvalitet. Jag antar att din sjukgymnast inte har gått igenom alla övningar, set och reps med dig?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Arnoldski
2016-10-10, 13:21
Osäker på om jag förstår frågan. Hon kollar inte varje rep varje gång om det är det du menar.

Jag har själv tänkt att jag borde kunna bryta isär det där i två olika pass, men hon insisterar att det ska vara så där och tre gånger i veckan. Nog för att det är rätt blodigt, men framförallt är det sjukt jobbigt att det tar sån jäkla tid från jobbet etc.

Smklnn
2016-10-10, 14:39
Jag tänkte att du hade fått ett träningsprogram utan genomgång. Det är lätt att skriva ett omfattande program om man aldrig går igenom det med patienterna fullt ut. Som att titta på kvaliteten på rörelserna i alla övningar samt set och reps. Sen att rehabträning tar tid och är jobbigt är inget nytt. Att terapeuten inte tar hänsyn till patientens önskemål när det gäller programmering kan man diskutera om. Det ska ju fungera för patienten också rent praktiskt.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Arnoldski
2016-10-10, 14:57
Jaha, ok.

Jo hon var med då varje ny övning infördes, men hon är inte med varje pass.

Smklnn
2016-10-10, 19:36
Man brukar ju ta bort övningar också när nya mer utmanande införs. Men din sjukgymnast har väl en tanke bakom sin metod.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

BengtBurk
2016-10-10, 21:21
Väldigt vanskligt att diskutera sånt här utan att få ha varit med under hela förloppet men spontant känns det som att volymen är i överkant. Framför allt om du ligger nära fail i alla övningar?

Be henne förklara syftet med respektive övning och varför hon anser att en så pass hög volym är viktigt.

Kalle40
2016-10-11, 21:51
1 (Cykling 10 minuter)
2 Kliva upp på balansplatta som står på en plint/pall 3x10
3 Utfallsgång med viktskiva på raka armar över huvudet 3x8
4 ”Draken” (typ yogaövning på ett ben) 3x8
5 Slide board (skridskorörelse på hal platta) 3 minuter
6 Benpress 1 ben 3x10
7 Sittande lårcurl 3x10
8 Liggande lårcurl (endast excentriskt) 3x10
9 Benspark 1 ben 3x10
10 Benspark 1 ben excentrisk 3x10
11 Benspark (bägge ben, individuellt) i hydraulisk maskin (motstånd vid både extension och flexion i knäleden) 3x15
12 Knäböj i smith 3x10
13 Utfallssteg i smith 3x10
14 Enbensknäböj från stepbräda och ned 3x10
15 Springa på stället på tjockmatta 3x1 minut
16 Knäböj på vippbräda 3x1 minut
17 Steptest (så många steg upp och ned på stepbräda man kan under en minut) 3x1 minut

Ja, detta är sjukt mkt träning även för en fullt frisk oskadad individ.
Det bygger också på okunnighet, då det innefattar så mkt övningar för "balans" på mjukt, darrigt underlag.

1.När du rehabar börjar man med endast isometrisk träning, dvs att du spänner/flexar all muskulatur utan belastning,dvs lätta benspark- du "sparkar" inte upp vikten utan drar upp den med quadriceps och flexar i toppläget. Bencurl, lätt även här och drar upp och flexar. 3. lätta inåtförare i maskin, samt stå och sitt vadpress.
Såsmoningom kan du börja utför lättare "lyft" dvs flytta på vikter/skrot, knäböj osv. börja med mkt lätta vikter.

2. All "balansträning" dvs lyft på ranglig mark, är endast dumheter och duger inget till och är direkt farligt då du nyskadad,svag och ev har skadade nerver,dålig kommunikation till hjärnan i exakt viken position ditt knä befinner sig i, detta gör att du kan få slitage istället för uppbyggnad.Du tränar upp nervsystemet fullständigt genom "raka lyft" på fast mark, snedbelastningar osv sliter bara på leder, ligament och gör dig inte "starkare" utan tvärtom.
Din hållfasthet beror av musklernas och musklefästenas utveckling som håller knät i rätt position "spikrakt" och ditt balanssinne/nervsystem.
Dessutom skall du vänta innan du börjar med springa/utfall/Hopp/löpning osv. Sådana saker är relativt okontrollerade till sin natur, du kan lätt överbelasta el. hamna snett vilket är mkt olyckligt då du inte är 100% hel.

Kalle40
2016-10-11, 22:20
Hela grundfilosofin är 1. Du kan inte hoppa/springa/göra komplexa lyft/lyfta skrot etc....Innan jag repeterar Innan du återfått full nervkontakt med all din muskulatur över knäleden. Detta får du genom isometrisk träning, samt kontrollerade/självstabiliserade lyft ex.vis benpress.
Så här kör du tills du återfått full nervkontakt,annars kan du lätt skada dig igen alt slita på leder /ligament pga att du kommer "fel" pga nervskador och för svag muskulatur och ligament som ej förmår hålla knät perfekt på plats/i perfekt position.
Sedan kan du börja försiktigt göra mer svåra balanskrävande/komplexa övningar.
Övningar med "impact" ex.vis utfall,hopp,springa måste vänta längst.

amarth
2016-10-12, 06:46
Vart nyfiken över din frågeställning så jag konsulterade en av doktoranderna i sjukgymnastik på skolan.
Det spontana svaret var att det där var alldeles för mycket träning.
Det var inte totalt uteslutet att det skulle kunna vara rimligt men det gick inte att avgöra med den information som fanns om dig.
Enligt henne skulle man kanske kunna tänka sig att vissa elitidrottare skulle kunna ha ett liknande upplägg

Arnoldski
2016-10-15, 07:00
Tack för input.

Jag känner mig ännu osäkrare nu och funderar på om jag borde byta sjukgymnast.

Jag var väl skapligt tränad innan olyckan, men detta känns inte bra.
Jag har börjat få ondare nu och efter att ha kört ett pass som detta på morgonen kan jag knappt gå på det skadade benet resten av dagen.

På de återkopplingen svarade sjukgymnasten att det är ok om det gör ont mindre än 24 timmar.

Jaha, tänker man då...

Nu fick jag i alla fall visst gehör och hon har nu kopplat på elektroder (typ tense eller vad det heter) på lårmuskeln och jag ska använda den för alla knästräckningsövningar.
Jag upplevde faktiskt att det gjorde mindre ont att göra övningarna då, men det kanske bara var på grund av att det oerhörda obehaget från elektriciteten överskuggade smärtan, eller så hjälper det på något vis till attt kontrahera muskeln bättre än vad jag förmår genom nervkontakt.

Vad tror ni, har hon rätt eller ska jag fly min kos?

Vart borde jag vända mig i så fall? Bor i Stockholms Norrort.

Smklnn
2016-10-15, 08:09
Ok med smärta om det klingar av inom 24h till en viss gräns. Ej över 5 t ex i 1-10 skalan. 5 brukar vara ok om det går över sen. Träning med TENS är en metod för att kunna träna med mindre smärta. Inte helt dåligt. Sjukgymnaster som jobbar med idrottsmedicin använder smärtskalan och TENS vid träning. Försök få en dialog om träningsvolymen det är väl det enda som verkar vara avvikande.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

hugok
2016-10-15, 13:50
Visst är det hög volym men inte mycket högre än vad jag körde ett tag efter att jag skadat knät (samma skada). I och med att det ändå har gått ett par månader så borde det inte vara någon fara. Om smärtan också går över fort. Jag har dock ingen utbildning i ämnet så om flera andra sjukgymnaster säger att det är för mycket borde du se över det. 6 timmar i veckan är också mycket förlorad kvalitetstid som du hade kunnat göra något roligare på.

Tolkia
2016-10-15, 14:09
Mycket beror ju på var du befinner dig i din rehab. För mig ser det där ut som ett program för någon som hunnit en bit på väg. Ffa övningar som "springa på tjockmatta" och allt som innebär "så många som du hinner" av något är i min värld övningar som kräver att man har kontroll. Det är viss skillnad på rehab som startar från noll och rehab som startar någonstans mitt i, d.v.s. där personen kan prestera en del redan innan. Jag utgår dock en del från egen erfarenhet, och jag har typ en kropp gjort av kex, och hade i min gröna ungdom (och ganska länge sedan också) väldigt dålig känsla för vad som är rimligt, vilket gjort mig lite feg.

När opererades du? Har du gått med gips eller låst ortos? Hur länge? Fick du belasta efteråt (med tanke på det du skriver om fraktur i tibia; gjorde man något åt den också, eller har den fått självläka?)? Om nej, när fick du börja belasta, och hur mycket? Hur mycket belastar du nu? Hur är det med rörligheten i knät? Vad har du gjort för träning fram tills nu? Tränar du något annat fn?

Jag är ingen sjukgymnast, men det finns ju många andra kloka här på forumet.