handdator

Visa fullständig version : Hittar ingen hållbar bulk


robiiiinnnn
2016-10-09, 21:09
Hejsan! Under dessa 3 månader har jag gått upp alldeles för mycket sedan jag avslutade min diet. En hållbar diet verkar jag alltid kunna hitta eftersom jag lyckas bra när jag ska ner i vikt. Tvärtom gällande "bulk" När jag prioriterar att bygga muskler och styrka blir det automatiskt att jag äter onödigt mycket och skräp. Detta vilket ger mig ett större överskott, jag har tyvärr ingen karaktär som man brukar säga. Nu känns det dumt att gå på diet igen men hade tänkt mig att man kunnat ligga på ett litet underskott under en liten period? Låt säga 300 minus? Som jag förstått det och hört kan jag fortfarande ligga på underskott och bygga muskler? Men går det att bygga styrka på ett sådant underskott? Till min andra fråga, hur hittar ni en hållbar bulk utan att lägga på er för mycket fett?

paropirat
2016-10-10, 09:27
Hoppar du på bulk direkt efter dieten? Testa en period på kaloribalans efter diet för att stabilisera allting igen. Efter det kan du successivt börja öka på kalorierna (kontrollerat).

Isseman
2016-10-10, 09:51
Precis som ovanstående sagt kan detta vara ett problem hos många.

Om du känner du lagt på dig onödigt, lägg dig på balans ett tag framöver istället för att "deffa" nu igen. När du sedan ska "bulka" så ligg på ett litet överskott. Finns ingen idé med att äta på ett mycket större överskott då det enbart kommer resultera i mer fettgains.

Jag ligger på balans/litet överskott och jag känner att jag bygger lika bra muskler/styrka på det som om jag hade ätit mer. Min "aha-upplevelse" -> Rör på dig lite extra så kan du också äta mer mat, och träna hårdare samt recovra bättre vilket är najs.

Edit: Hitta en "bulk" som passar dig bra. Ha t.ex. strikt kaloribalans/lite över på veckodagarna sen har du fredag kväll och lördag där du kan äta fritt. På så sätt blir det lättare att hålla på veckorna och en liten "morot" att faktiskt vänta till helgen med gottigottgott.

cero
2016-10-10, 12:06
Bulk är framför allt för naturligt smala personer som aldrig haft fettet till att börja med. Har man gått ned i vikt och sedan vill bulka så blir en stor andel fett tyvärr. Testa att bygga på balans med mycket protein.

robiiiinnnn
2016-10-10, 12:49
Tack för svaren! Det finns ingen möjlighet nu att tappa lite fett under kaloribalans antar jag? Ni går inte utefter ett matschema nu under uppbyggnadsperioden som ni gör under diet? Tänkte om man kunde få lite inspiration till att följa och få in rutiner :)

Isseman
2016-10-10, 13:06
In och kolla http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768&page=1360 ;)

paropirat
2016-10-10, 13:25
Tack för svaren! Det finns ingen möjlighet nu att tappa lite fett under kaloribalans antar jag? Ni går inte utefter ett matschema nu under uppbyggnadsperioden som ni gör under diet? Tänkte om man kunde få lite inspiration till att följa och få in rutiner :)

Det går ju att recompa på balans, dvs. bygga muskler/tappa fett växelvis. Men det är en långsam process.

Jag bulkade helt utan matschema och macroräkning, men då var det väldigt långsamt: +11 kg på 1,5 år. Det tror jag är nyckeln till en relativt fettfri bulk: Tålamod.

robiiiinnnn
2016-10-10, 14:00
Återigen tack!

robiiiinnnn
2016-10-10, 18:20
Jag har funderat lite på att ta bort frukosten ur kosten av anledning att jag inte är hungrig på morgonen och känner att jag måste tvinga i mig något jag inte egentligen har sug för. Därför tänker jag mig lite av periodisk fasta koncept, möjligtvis en proteinshake på morgonen iallafall. Men annars fastar jag fram till lunchen som blir första måltiden. Därav kan jag äta större mängder senare och känna mig mer tillfredsställd. Sedan tänker jag mig att jag utför någon typ av cardio efter mina gympass så jag bränner några kalorier och kan äta mer senare. Men tanken är fortfarande att hamna på kaloribalans och högt proteinintag i slutet av dagen. Vad tror ni om detta?

Ivan Bogus
2016-10-10, 18:40
Min frukost består av en proteinshake med kreatin iblandat.
Äter nästa mål först vid 13:00 på jobbet.
Detta fungerar alldeles utmärkt för mig åtminstone och om du ej har något frukostsug så bara kör på.

Det där med cardio efter ditt gymmande tror jag varit uppe här som något inte helt optimalt. Men det får forumets närings-tech-Jedis svara på.

Själv har jag legat på underskott, ibland ganska stort, sedan april och visst fasiken har jag fått mer muskler medan mitt fläsk minskar.

Bara ha tålamod och testa runt lite så är jag säker på att du hittar något som passar dig som handsken.

IB

robiiiinnnn
2016-10-10, 18:43
Min frukost består av en proteinshake med kreatin iblandat.
Äter nästa mål först vid 13:00 på jobbet.
Detta fungerar alldeles utmärkt för mig åtminstone och om du ej har något frukostsug så bara kör på.

Det där med cardio efter ditt gymmande tror jag varit uppe här som något inte helt optimalt. Men det får forumets närings-tech-Jedis svara på.

Själv har jag legat på underskott, ibland ganska stort, sedan april och visst fasiken har jag fått mer muskler medan mitt fläsk minskar.

Bara ha tålamod och testa runt lite så är jag säker på att du hittar något som passar dig som handsken.

IB


Tack! Ska testa mig fram och se om konceptet funkar bra )! Angående cardion så är det uppåtlutande powerwalk i max 10 minuter.

forslund
2016-10-11, 09:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225305

Kör cardion före styrketräningen. Reap benefits.

robiiiinnnn
2016-10-11, 14:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225305

Kör cardion före styrketräningen. Reap benefits.

Tack! Som jag förstår det var det intervaller dem sysslade med i studien innan styrkepassen. Kanske inte något jag vill köra, men när vi pratar cardio innan borde det väl räcka med möjligtvis powerwalk i något raskt tempo? Hur länge rekommenderas det att köra cardio innan egentligen?

paropirat
2016-10-11, 14:51
Tack! Som jag förstår det var det intervaller dem sysslade med i studien innan styrkepassen. Kanske inte något jag vill köra, men när vi pratar cardio innan borde det väl räcka med möjligtvis powerwalk i något raskt tempo? Hur länge rekommenderas det att köra cardio innan egentligen?

Om du vill köra konditionsträning för att kunna äta mer behövs det mycket, mycket; 1 h löpning förbränner väl 800 kalorier typ? Och powerwalk är nog inte tillräckligt intensivt för att förbränna någon betydande mängd. Om du kör kondition för hälsans skull klarar du dig säkert på mycket mindre, dock.

zol
2016-10-11, 14:59
Hade precis samma problem som du tidigare. Det jag gjort som fungerat precis hur bra som helt är:

1. Precis som du är jag inte hungrig på morgonen, tar endast en proteindrink till frukost.
2. Slutat äta allt för onyttida luncher/middagar. Har absolut inte någon särskilt strikt kosthållning utan bara att jag slutat med gräddpasta, hamburgare och andra feta luncher/middagar.

forslund
2016-10-11, 17:12
Tack! Som jag förstår det var det intervaller dem sysslade med i studien innan styrkepassen. Kanske inte något jag vill köra, men när vi pratar cardio innan borde det väl räcka med möjligtvis powerwalk i något raskt tempo? Hur länge rekommenderas det att köra cardio innan egentligen?

Om du vill att konditionsträningen skall ha någon effekt så får du nog höja ansträningsnivån mer än 10 minuter powerwalk. Det lär på sin höjd bränna ett 50-tal kalorier.

Hård intervallträning i 20-30 min kommer höja kaloriförbrukningen för dagen och ha en rad hormonella effekter vilket över tid kommer ge bättre resultat från din styrketräning. Det är väl i princip allt du vill ha i ett paket?

robiiiinnnn
2016-10-11, 18:46
Hade precis samma problem som du tidigare. Det jag gjort som fungerat precis hur bra som helt är:

1. Precis som du är jag inte hungrig på morgonen, tar endast en proteindrink till frukost.
2. Slutat äta allt för onyttida luncher/middagar. Har absolut inte någon särskilt strikt kosthållning utan bara att jag slutat med gräddpasta, hamburgare och andra feta luncher/middagar.

Kul att vi har delat samma problem! Haha då vet du lite hur min sits är, som sagt har jag skippat frukosten med en proteinshake precis som du och det funkar jätte bra. Visserligen kanske man blir lite hungrig självklart, men man vänjer sig med tiden. Jag har börjat få in rutin i detta och hittills under denna vecka funkar denna periodisk fasta metoden bra! Sedan vad jag hört utav att fasta under en viss tid ska bara ha positiva effekter hormonellt i kroppen. Problemet har alltid varit för mig att hitta en hållbar bulk, diet har jag alltid haft hållbar dock !

robiiiinnnn
2016-10-11, 18:48
Om du vill att konditionsträningen skall ha någon effekt så får du nog höja ansträningsnivån mer än 10 minuter powerwalk. Det lär på sin höjd bränna ett 50-tal kalorier.

Hård intervallträning i 20-30 min kommer höja kaloriförbrukningen för dagen och ha en rad hormonella effekter vilket över tid kommer ge bättre resultat från din styrketräning. Det är väl i princip allt du vill ha i ett paket?

Vi får hoppas att jag fortfarande kan prestera även fast jag utfört intensiv konditionsträning innan. Har du något tips på ett schema för intervaller som varar sådär 20-30 minuter ?

forslund
2016-10-11, 19:04
Vi får hoppas att jag fortfarande kan prestera även fast jag utfört intensiv konditionsträning innan. Har du något tips på ett schema för intervaller som varar sådär 20-30 minuter ?

Jag presterar inte sämre i alla fall. Om något så presterar jag bättre än om jag bara värmer upp med vikter.

Du kan köra tex:

5-10 min stegrande uppvärmning
Valfri intervalltyp, tex 4x30-sprinter med 2-3 min vila / 2x4 min med 3-5 min vila / 4x2min med 2 min vila
Nedvarvning

Allt hinns med under 30 min. Det är egentligen bara leka med fantasin.

robiiiinnnn
2016-10-11, 19:25
Jag presterar inte sämre i alla fall. Om något så presterar jag bättre än om jag bara värmer upp med vikter.

Du kan köra tex:

5-10 min stegrande uppvärmning
Valfri intervalltyp, tex 4x30-sprinter med 2-3 min vila / 2x4 min med 3-5 min vila / 4x2min med 2 min vila
Nedvarvning

Allt hinns med under 30 min. Det är egentligen bara leka med fantasin.

Tack! Du presterar alltså bättre? Hur menar du isåfall med bättre? Piggare? Starkare?

forslund
2016-10-11, 20:15
Tack! Du presterar alltså bättre? Hur menar du isåfall med bättre? Piggare? Starkare?

Både och. Känner mig fräschare, lyfter samma eller tyngre vikter, bättre driv i träningen och känner mig inte så seg som annars. Att införa konditionsträning på det här sättet rankar jag som en av de bästa förändringarna för min styrketräning, någonsin.
Jag har inget sätt att mäta det; men upplever också att jag bygger muskler något snabbare.

Stefanski
2016-10-12, 12:18
Du kan ju börja med 10 minuter ''hård'' konditionsträning om du känner att 20-30 är för mycket på en gång. Sen trappa upp med tiden när du börjar känna dig mer och mer bekväm.

Max
2016-10-15, 09:14
Både och. Känner mig fräschare, lyfter samma eller tyngre vikter, bättre driv i träningen och känner mig inte så seg som annars. Att införa konditionsträning på det här sättet rankar jag som en av de bästa förändringarna för min styrketräning, någonsin.
Jag har inget sätt att mäta det; men upplever också att jag bygger muskler något snabbare.
Hur ofta använder du denna typ av intervaller innan styrketräningen?
Förbättrar du dig i intervallerna/konditionen?

J.V
2016-10-15, 09:55
Om du vill, i den man det gar, optimera gainz men ocksa kunna kora en del cardio sa bor den ligga innan styrketraningen och vara pa en cykel, alltsa inte lopband eller crosstrainer.

Gor du det mest for att bara kunna ata mer sa gor det sa lange du kanner for/hur mycket mer du vill kunna ata, men ju langre du kor desto samre ar det for dina biceps. 10 minuter pa ett lopband ger inte manga extrakalorier du kan ata.

Men det ar sa klart bra for halsan och nagot du definitivt borde gora om det ar enda formen av 'cardio' du far. Det ar val dessutom inte omojligt att en battre kondition gor att du orkar kora hardare styrketraning, men det handlar ju mycket om vad du ligger pa for nivaer nar det kondition och styrketraning just nu.

robiiiinnnn
2016-10-24, 17:31
Om du vill, i den man det gar, optimera gainz men ocksa kunna kora en del cardio sa bor den ligga innan styrketraningen och vara pa en cykel, alltsa inte lopband eller crosstrainer.

Gor du det mest for att bara kunna ata mer sa gor det sa lange du kanner for/hur mycket mer du vill kunna ata, men ju langre du kor desto samre ar det for dina biceps. 10 minuter pa ett lopband ger inte manga extrakalorier du kan ata.

Men det ar sa klart bra for halsan och nagot du definitivt borde gora om det ar enda formen av 'cardio' du far. Det ar val dessutom inte omojligt att en battre kondition gor att du orkar kora hardare styrketraning, men det handlar ju mycket om vad du ligger pa for nivaer nar det kondition och styrketraning just nu.


Pratar vi spinningcykel då eller det spelar ingen roll?

robiiiinnnn
2016-10-25, 12:10
Jag har gått upp lite mycket nu på bara några månader. Nu har jag visserligen hittat ett bra koncept. Tror ni det är en dum ide att ligga lite på underskott eftersom jag lagt på mig lite för mycket under en kort tid?