handdator

Visa fullständig version : Betygsätt Proteinpulver!!!


mangs
2002-03-21, 12:19
Jag startar härmed en tråd där så många som möjligt skulle kunna sätta sina personliga betyg på de proteinpulver de använt. Blir det många som skriver kommer jag senare göra en sammanställning så att vi får fram ett bra resultat. De olika kategorierna som skall betygsättas borde vara:
Kvalité = Hur bra funkar det enligt dig.
Pris = Hur är Pris/prestanda på proteinet
Smak = Smakar det gott eller skit.
Konsistens = Hur lätt blandas det och blir det klumpar.

Jag börjar med att lägga ut de pulver jag använt (de jag kommer ihåg).

AST VP2 Vanilj
Kvalité: 4
Pris: 2
Smak: 5
Konsistens: 5

AST VP2 Choklad
Kvalité: 4
Pris: 2
Smak: 4
Konsistens: 5

Protec Vanilj
Kvalité: 5
Pris: 4
Smak: 3
Konsistens: 2

Protec Choklad
Kvalité: 5
Pris: 4
Smak: 4
Konsistens: 3

Protec+ Choklad
Kvalité: 5
Pris: 3
Smak: 3
Konsistens: 2

Triple Whey Fuel Vanilj
Kvalité: 4
Pris: 2
Smak: 3
Konsistens: 4

Triple Whey Fuel Choklad
Kvalité: 4
Pris: 2
Smak: 4
Konsistens: 4

Dahlblads Three in one
Kvalité: 3
Pris: 4
Smak: 3
Konsistens: 3

Star Whey Protein Jordgubb
Kvalité: 3
Pris: 5
Smak: 4
Konsistens: 2

Skip Promax
Kvalité: 5
Pris: 1
Smak: 1
Konsistens: 3

Multipower protein Choklad
Kvalité: 1
Pris: 2
Smak: 1
Konsistens: 2

Tonfisk :D
Kvalité: 5
Pris: 3
Smak: 1
Konsistens: 1


Har även kört på andra märken men jag har glömt hur de smakade eller fungerade.

Kan ju även nämna att jag för tillfället kommer att köra på Eiselts sortiment.

Se nu till och skriv upp. Desto fler som skriver desto bättre blir sammanställningen.

daja
2002-03-21, 13:44
:eek: :eek:

Var ingen dålig lista det där!
Själv har jag bara hunnit med Triple whey fuel, choklad, samt Protec, chocklad.
Men anser inte att jag har prövat dom tillräckligt för att våga mig på att betygsätta dom.

Kafut
2002-03-22, 00:13
Orkar inte skriva alla men...

Protec jordgubb
Kvalité: 5
Pris: 5
Smak: 4
Konsistens: 3

Protec vanilj
Kvalité: 5
Pris: 5
Smak: 3
Konsistens: 3

Hi-whey naturell
Kvalité: 5
Pris: 3
Smak: 1
Konsistens: 5

Hi-whey jordgubb
Kvalité: 5
Pris: 3
Smak: 5
Konsistens: 5

VP2 vanilj
Kvalité: 5
Pris: 2
Smak: 4
Konsistens: 5

Strenght Whey-protein choklad
Kvalité: 3
Pris: 4
Smak: 2
Konsistens: 1

Strength Whey-protein jordgubb
Kvalité: 3
Pris: 4
Smak: 3
Konsistens: 1

Havregryn
Kvalité: 3
Pris: 5
Smak: 4
Konsistens: 4

Lättmjölk
Kvalité: 4
Pris: 4
Smak: 5
Konsistens: 5

Bamse
2002-03-22, 00:21
Utelämnar "Kvalité".


Fairing Complete Vanilj

Pris: 4
Smak: 4
Konsistens: 4


Fairing Whey Hydro:

Pris: 5 (fick det gratis)
Smak: 0
Konsistens: 4


Designer Whey Vanilj

Pris: 2
Smak: 5
Konsistens: 5


AST VP2 Vanilj

Pris: 2
Smak: 4
Konsistens: 5


Protec Jordgubb

Pris: 4
Smak: 2
Konsistens: 2

steefann
2002-03-22, 00:26
hmm, hur bedöms kvalitén??

AJ
2002-03-22, 01:45
Vilket protein är bäst och godast ? :-). Ja det kan man undra...

Ett tips för att göra protec ännu godare är att:

1. Använd en mixer när ni blandar istället för en shaker. Kostar typ 200:- så det är en klok investering :-)

2. Häll proteindrinken i vattenflaskor och sätt in i kylen och låt stå ett tag så blir både smaken och konsistensen mycket bättre. Proteinet klarar sig bra under dagen om det förvaras någorlunda kylt.

Samt att man tjänar lite tid på att blanda sina 3-4 dagliga proteindrinkar vid samma tillfälle :-)

Protec innehåller som de flesta vet ett mjölkproteinisolat. Ungefär jämförligt med ca 25% vassle och 75% kasein. Kasein är "skumbildande" och använder man en shaker så bildas det just en hel del av "skum".

Vill man ha ett proteinpulver som är lättblandat så tycker jag Twinlabs TripleWhey är mycket bra. Är dock ganska dyrt. Och innehåller endast till viss del vassleproteinisolat (WPI) som är att föredra. Innehåller tex också vassleproteinkoncentrat (WPC) som är billigare och sämre. Att Twinlab valt att göra så beror nog mest på ekonomiska orsaker, de har bättre marginal på produkten på så sätt.

Jag tycker att den bästa kombinationen är kasein + vassle (WPI) så får man det "bästa av två världar" :-D.

// AJ

Bobbokrull
2002-03-22, 07:41
Utelämnar kvalitén jag oxå då jag inte anser mig "erfaren" nog att bdöma denna, likväl:

Protec Choklad
Pris: 3
Smak: 5
Konsistens: 5

Protec(+)Choklad
Pris: 2
Smak: 3
Konsistens: 3

Hi-Whey Naturell
Pris: 2
Smak: 1..smak? :D
Konsistens: 5

Micro Whey Extra Jordgubb/hallon
Pris: 5
Smak: 4
Konsistens: 4

Ny-Tro Pro40 Choklad/Vanilj
Pris: 4
Smak: 5
Konsistens: 5

Whey-100 ( bara smakat, ej köpt själv)
Pris: 2
Smak: 5
Konsistens: 5

[ 22 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Bobbokrull ]

Fairing
2002-03-22, 07:55
En stilla undran....
Vad utgår ni från när ni bedömmer kvalitet??
Samma smak och samma konsistens från Batch till batch eller ????????!!!!!!!

För ni konsumenter analyserar väl inte proteinet och kollar så det är samma höga proteinhalt genom alla batcher eller?????

eller är det att er leverantör tillhandahåller analys cert. på allt ni köper så att ni vet vad ni får??

MVH/Lasse :D

Frazze
2002-03-22, 12:50
Håller med fairing.

Men krullet: Appropå ingenting, är inte whey-100 ganska så rejält billigt? (billigt och billigt, relativt såklart)

Bobbokrull
2002-03-22, 13:37
Frazze> Mja..dryga tusenlappen för 4kg är nog i kraftigaste laget (iallfall för mig som studerar)

krakowww
2002-03-24, 13:07
Jag har bara provat Top of the lines whey 80 men jag kan säga att det är väldigt bra. Både när det gäller smak, pris och hur lätt det blandar sig, det blandar sig inte så lätt som de säger men ändå väldigt lätt. Om kvaliteten vågar jag inte utlåta mig det kan nog nån annan göra bättre.

Ha det bra!

fletchta
2002-03-24, 19:05
Har provat nåra stycken, tycker om smaken på de flesta, älskar nästan jordgubbssmak. Kvaliteten anser jag mig inte kunna avgöra.

Power tech whey tropical
pris: 5
Smak: 3
Konsisten: -1 Skummade och klumpáde som fan

Strength whey jordgubb
Pris: 4
Smak: 4 gottgott tycker jag.
konsistens: 4 inga problem.

Protec choklad
pris: 4
Smak: 2 inget vidare,,
Konsistens: 2 fan så tjock, men skönt att den mättar lite

Ultimate nutrition whey jordgubb
Pris: 3
Smak: 4,5 kanongod.
konsistens: 4 funka bra...

Petrus
2002-03-24, 22:46
Ok, en MYCKET förkortad lista...

Myoplex Lite - EAS Kanongod men dyr. Har man råd rekomenderar jag den dock...
Whey OPTIMUM Nutrition Inga märkvärdigheter men hyfsat billig. Smakar ganska mycket kväve, kemikalier...
VP2 - AST Absolut bland de godaste och bästa jag testat. Dyr men värd priset tycker jag.
Gainer - STAR (inte Top of the line) Skummar och smakar blääää... Billig iaf men det väger inte upp i mina ögon.
Designer Whey 5/5 i smak och koncistens.
RX Fuel - TWINLAB Blaskar som f_n (choklad och vanilj). Bottenbetyg av mig inom alla områden tyvärr...
MegaMass4000 - Weider Jordgubbs-smaken tyckte jag var konon. Effekt 5/5 (gick upp 14kg på 14kg pulver). Bra kocistens åxå.

Orkar inte mer nu...
Vänligen,

Petrus

Helen@
2002-03-24, 22:52
Tinner: Vad olika man kan tycka....Jag tycker nämligen Twinlabs RX Fuel är kanon
http://216.40.198.77/mysmilies/s/contrib/splarka/as-shake.gif
Något jag alltid har hemma är Twinlabs Triple Whey Fuel (bara proteinpulver)....mycket god, tycker jag........

Kan hålla med om Optimums.....smakar inget vidare

Mvh Helena

Petrus
2002-03-24, 22:56
>Helen@,
Du kanske vill köpa mina 2 halvfulla burkar som står därhemma då. Bästföredatumet är ca 1900-frös-ihjäl... :D
Mvh

Petrus

MiniYates
2002-03-24, 23:18
Jag tycker man ska basera sitt proteinintag på att få i sig så många olika protienkällor som möjligt. Kroppen får då i sig maximalt med aminosyror.
Därför anser jag att tillskott som tex Dahlblads 3in1 är mycket bra alternativ. Har själv faktiskt märkt bra skillnad när jag bytte mitt vanliga vasslepulver mot det.

z_bumbi
2002-03-25, 12:51
Bobbokrull: Drygt tusen kronor för whey 100 ? GG:s pris är ju 959.

Frazze
2002-03-25, 12:57
öhm... är inte 959kr runt tusen?

Själv tycker jag inte att det är så speciellt dyrt iof. Det är ju gott :)

(men jag äter det inte nuförtiden :))

Fritz
2002-03-25, 14:23
Provade min första proteindrink precis :)
Protec jordgubb blandat men kranvatten, blev förvånad hur god den var.

Betyg: Mycket god!

[ 25 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Fritz ]

Team 666
2002-03-25, 20:39
allvarligt talat Tinner, Gick du upp 14 kilo av att slurka i dig 14 kilo Megamass? Hur mycket av det var fett? Hur mycket var muskler? Under hur lång tid drack du alltsammans? Hade du precis haft nått uppehåll eller?

Många frågor blev det. Coleman kanske tränat rent trots allt, iaf om Megamass funkar så bra. Jag tror bestämt jag ska testa mig en burk när min nuvarande tar slut. Priset är ju rätt och lägger jag på mig 14 kilo får du fan ärva mig. :)

Ciao/ 666

nina
2002-03-25, 20:45
eller så gör man som jag och slutar röka...då går man garantera upp i vikt. :D

Petrus
2002-03-25, 22:21
>Team666,
Jag käkade upp de 14kg under ca 3 månader. Om jag la på mig något fett? Tja, jag blev ju itne smalare av det men faktiskt så blev det förvånansvärt lite andel fett. Ökade kanske från 7% till 12%...Uppskattningsvis!
Jag har iaf räknat ut att det SKA ta max 8 veckor för mig att få bort det nu. Naturligtvis är det mycket olika från person till person och hur bra din kropp är på att använda fett som bränsle.
Jag kan ju tillägga att jag inte tagit någon gainer sedan i dec. nu och till och med fortsatt öka i vikt. Dock ej i samma takt.´

>Nina.
Din "bulk-metod" kan säkert fungera men det är det inte värt... :D Man måste ju påminna kroppen om vad som är dåligt för den så kroppen kan uppskatta det som är bra på ett bättre sätt... ;)
Vänligen,

Petrus

Bateman
2002-03-27, 12:37
Nu får mi ursäkta mig... men kan nån säga ett rent proteinpulver.. som har mycket protein i sig, och som har smaken choklad, och smakar jävligt gott.. och är prisvärd??


ja tänkte nämligen käka rent proteinpulver innan och efter min träning med smaken choklad.. ja gillar choklad :)


tänkte... gainers vill ja ej käka,, de blir man fet av. ja ska typ träna 3 ggr i veckan hemma lite.. nu under min student tid. och ja orkar inte lagha nån mat.. så..


Vill asså gå upp i vikt hyfsat bra.. men då i form av muskler.. finns de nå sånt bra tillskott?--

[ 27 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

rogerQ
2002-03-27, 12:57
Strenth wheyprotein
kvalietet:3
smak:4
pris:3
konsistens:2

Naturell sojaprotein 73%
kvalitet:4
smak:3
pris:5
kosistens:5

muskelbyggarn
2002-03-27, 13:42
>Bateman

Varför skulle du bli fet av gainers?
Det beror på hur du doserar och framförallt när du äter det.

Annars ett bra och rent proteinpulver med chokladsmak är Protec+

Vänl,,,
Tobbe

Frazze
2002-03-27, 14:38
rogerQ: Hur i hela bubblan kan Naturell sojaprotein få 3 i smak??? Urkas :D

rogerQ
2002-03-27, 16:27
jag kanske tog i lite i överkant. men blandar man med mjölk och oboy går den att dricka. varnar dock för att blanda med vatten.

Frazze
2002-03-27, 17:37
haha, jo, det har även jag upplevt :)

Bateman
2002-03-27, 17:44
men snälla-- svara på min fråga.

jag sja ty träna 3 ggr stryrke i veckan, och jag undrar om nån kan säga ett bra och gott märke på kostillskott?
asså en me chokladsmak och som gör så att man går upp i vikt i muskler och inte i massa fett.. som andra gainers.

blunder
2002-03-27, 17:49
Bateman: Varför skulle man gå upp i fett av en gainer? Det beror på den övriga kosten och varför/hur man käkar gainern.

Men ett gott proteinpulver som är billigt är Stars Whey 80. Prova det.

Bateman
2002-03-27, 18:02
är inte Whey+ ett bra protein pulver?
de har smaken choklad... de e från skip.. så här innehåller de.. säg omd e e godkänt:


WHEY+ innehåller ett 100%-igt låg temperaturbehandlat, microfiltrerat och "Ion-Excanged vassle (whey)-protein. Det absolut mest högvärdiga proteinet med högsta tänkbara biologiska värde för kvalitativ muskeluppbyggnad.
WHEY+ innehåller också den högsta naturliga koncentrationen av L-Glutamin och BCAA (grenade aminosyror), vilka kroppen behöver för att kunna bygga muskler.
Aktiva matsmältningenzymer förhöjer kroppens förmåga att spjälka sönder proteinet och du får ett effektivare, högre och snabbare upptag.
Intas efter träning och som mellanmål. Kan med fördel användas under diet-period eller som dietprodukt och då byta ut måltid mot Whey+ blandat med vatten eller mjölk med låg fetthalt.

Förpackning: 1 kg, 3 kg och 10 kg.
Näringsvärde per 100 g:
Energivärde 401 kcal
Protein 82 gram
Kolhydrater 7 gram
MCT Fett 6 gram

de innehåller asså mest protein.. o lite kolhydrater... då är väl detta ett rent proteinpulver kanman säga?

[ 27 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

Frazze
2002-03-27, 18:15
Ja, precis. Men om du går in på vilket webshop som helst och klickar på proteiner så är alla där proteinpulver. Så jag förstår inte riktigt frågan?

Sedan blir du inte fet bara för att du äter gainers, men det har ju folk redan skrvit så.

Bateman
2002-03-27, 21:15
En komis till mig... käkade ett tillskott som heter Cell.tech.. och han tyckte det var de bästa han hade käkat någonsin. hasn gick upp 6 kilo på 1 månad. han växte som gräs sa han. Vet nån vad detta är för produkt.. har nån använd det?

cell-tech

gasoliner
2002-03-27, 21:21
det är en bra kreatinprodukt med liponsyra(ALA)kolhydrater och diverse mineraler(sk,kreatintransporter)

har provat den och tyckte den funkade mkt bra ,ganska dyr däremot och fruktansvärt söt att dricka..BLÄ!!

växte bra..fick hudbristningar typ överallt.. :p ökade oxå 5-6kg..

[ 27 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Gasoliner ]

Bateman
2002-03-27, 21:41
gasolinger... är du seriös=? du driver inte med mig nu va?? gick du upp 5 kilo på 1 månad du med?.. snälla svara ärligt!


ja kommer ju köpa denna produkt.. ifall du talar sanning.. så var snäll och tala sanning för mig.


tack!

[ 27 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

gasoliner
2002-03-27, 21:55
nä,på ca 2 månader,gick åt 3! burkar tror jag,dyrt som faan..men ökade gjorde jag.

(det här var i början,så jag hade säkert ökat nåt kilo utan den också,tänk oxå på att en hel del är vatten som man tappar efter kuren..)tror däremot att det är en bra produkt att använda om man"fastnat" på en platå och behöver "brytas" loss. men i början så tror jag vilket kreatin(+druvsocker) som helst gör jobbet lika bra.

mitt tips:satsa på en burk protec+ istället och kör cell-techen lite senare i "karriären"

[ 27 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Gasoliner ]

muskelbyggarn
2002-03-27, 21:55
>Bateman,

Det är nog inget ovanligt, men det är mest vätska som du går upp direkt. Speciellt om man inte använt kreatin förr eller bara några gånger.
Det som gör blandningen intressant är just ALA ihop med kreatinet. Det är det jag sagt hela tiden :D
Fast frågan är om ALA:t som är i produkten verkligen finns kvar. Detta då ALA skall brytas ned lätt i ljus och framförallt luft!


Vänl,,,
Tobbe

gasoliner
2002-03-27, 22:00
Tobbe! kolla mejlen! ;)

Bateman
2002-03-27, 22:14
ok.. så man går upp fort i början med cell-tech sen när man slutar med produkten, då tappar man vikt fort? då mest i vatten tappning? va de så du mena..


Jag tror jag ändå kanske testar den.. vet inte-- men vad ska man käka för att gå upp i muskler så mycket som möjlig på så liten tid som går då?... o ja vill inte gå upp i fett!

gasoliner
2002-03-27, 22:19
det vill vi alla gärna veta..
bra kosthållning o hård träning tror jag ligger etta på den listan överallt.
det tar tid att bygga muskler,bara att inse det,men skam den som ger sig! läs allt du hittar om träning o kost mm,o träna Hårt!

sen kommer kosttillskotten in i bilden

abcdert
2002-03-29, 12:40
Eiselt Hi Whey Neutral, två dec. 4 dl mjölk, en banan tycker jag är gott och med bra konsistens. Bäst hittils! 67 g. protein dessutom. :D

gasoliner
2002-03-29, 18:51
ok mangs here it is:
Protec Choklad
Pris: 4
Smak: 4
Konsistens: 3

Hi-whey Jorgubb
Pris: 4
Smak: 5
Konsistens: 5

Cytopro WPI vanilj
Pris: 3
Smak: 3
Konsistens: 4

AST VP2 Choklad
Pris: 3
Smak: 4
Konsistens: 5

Methoxypro vanilj.. :o
Pris: 2
Smak: 2
Konsistens: 2

Star"super whey"choklad tror jag det hette..
Pris: 4
Smak: 2
Konsistens: 2
obs! detta var den gamla varianten,nya har jag inte testat pga,att den gamla sög nåt så bedrövligt..

blunder
2002-03-29, 19:09
Gasoliner:

Stars gamla var inte så god och väldigt svår att blanda. Den nya har de fått till mycket bättre. Blandar sig direkt och inga klumpar. De smakar även bra med vatten.

Dessa smaker har jag provat.

Stars Whey 80 (Nya)

Smak med mjölk
Jordgubb 3
Choklad 3.5
Vanilj 4

Smak i vatten
Jordgubb 2
Choklad 3
Vanilj 4

Dock har jag aldrig provat något annat än Stars. Men den tiden kommer väl. Är lite sugen på VP2.

Frazze
2002-03-29, 20:48
Okej, en förkortad lista:

Har lyft ur alla jordgubbssmaker, ty jag klarar inte av något märkes jordgubbsmak av nån anledning. Inte medtagna heller är en massa skitsaker från småföretag ingen mer än jag verkar köpa från :)

Okej:

AST:
Ny-Tro-Pro 40
Fick 20 lådor i våras från Mors jobb :D :D
Kvalité: 4 (rapade mycket?)
Smak: 5
Pris: ?
Konsistens: 5


VP2
Åt bara en burk, han inte märka så mycket vad gäller kvalité
Kvalité: se ovan
Smak: 4
Pris: 3 (smakar det så kostar det)
Konsistens: 3


Fairing:
Whey Hydro
Det som gällt under hela hösten
Kvalité: 4,5 (typ utan anmärkning)
Smak: -10
Pris: 4
Konsistens: ?


Star:
Whey-80 Vanilj
Hyffsat basprotein för den fattige
Kvalité: Ätit för kort tid för att uttala mig
Smak: 5
Pris: 3,5
Konsistens: 3,5


Whey-80 Choklad
Smak: 3,5
I övrigt som ovan.


Eiselt:
Protec Choklad
Kvalité: 4,5
Smak: 4 (för svag)
Pris: 4
Konsistens: 2 (bättre om man låter den stå, jag vill inte vänta på att den ska stå klart sig)


Strength:
Milk&Whey Vanilj
Just börjat äta
Kvalité: ?
Smak: 4
Pris: 2
Konsistens: 3