handdator

Visa fullständig version : Titan eller gjutjärn stekpanna


Gearhead85
2016-10-08, 10:49
Jag lägger frågan här då jag inte vet om den skulle höra hemma i mattråden.

jag funderar på en ny stekpanna men är samtidigt lite osäker. För tillfället kör jag med en gammal hederlig gjutjärnspanna men har börjat kika lite på Tefal titanpanna med giftfri och av vad de iallafall säger förstärkt teflonbeläggning (finns på ICA och har en röd prick i mitten)

Inte för att jag vet om det är av intresse men jag har en gammal hederlig spis med plattor även om jag planerar att höra med hyresvärden om spisbyte då plattan blir ojämnt varm och spisen tar nästan en halvtimme på sig att bli varm och hoppas då isåfall på en glashälls-spis. Delvis för att de är lättare att hålla ren.

:smash:

xodd
2016-10-08, 10:59
Vad har du för budget?

blåvitt
2016-10-08, 11:01
Gjutjärn, helt klart. Oavsett bör du iaf välja en panna med tjock botten för att lösa problem med ojämn värme på spisplattorna. Köp inte köksredskap - särskilt inte pannor, grytor och knivar - i matbutiker pls.

svag74
2016-10-08, 11:13
Gjutjärn, helt klart. Oavsett bör du iaf välja en panna med tjock botten för att lösa problem med ojämn värme på spisplattorna. Köp inte köksredskap - särskilt inte pannor, grytor och knivar - i matbutiker pls.

ICA sålde en panna under många år (vet ej om den finns kvar nu) som fick mycket bra recensioner i tester, till ett lågt pris.
Så din teori stämmer nog inte alltid.

Gnusram
2016-10-08, 11:52
Om du redan har en gjutjärnspanna så behöver du väl inte en till? Om det inte handlar om storlek förstås. Du kan ju komplettera med en non-stick av något slag?

Gearhead85
2016-10-08, 12:01
Gjutjärn, helt klart. Oavsett bör du iaf välja en panna med tjock botten för att lösa problem med ojämn värme på spisplattorna. Köp inte köksredskap - särskilt inte pannor, grytor och knivar - i matbutiker pls.

Budgeten är max 500:- för tillfället och köper jag den på min lokala ICA-butik den panna som jag kikar på är det 399:- (Jag avrundar till 400:-) och åker jag de 6-7 milen jag har till Maxi så tror jag de har den för några kronor billigare. Vet inte hurdet ser ut på andra butiker som Elgiganten med mer. Sedan knivsetet jag har fick jag i julklapp för nåra år sedan och tror de är införskaffade på antingen Jula, Rusta eller ÖB. :)

Tja de har lite köksredskap på byggvaruhandeln kanske men annars är ICA enda butiken vi har i byn som säljer köksredskap. ^^ Annars är det in till Östersund 6 mil enkel som gäller. Så tyvärr blir det att man handlar det mesta på den lokala ICA-butiken. ^_^
Kan deffinitivt skriva under på att min gjutjärnspanna har tjock botten med tanke på tyngden. Är en som är gjord för att man ska kunna bland annat steka bogfläsk i med mera och har rätt höga kanter. Dock tenderar äggen och torsken gärna trots att jag vrider ned temperaturen och har fett i (för tillfället kokosolja) vilja fastna lite.

Själv steker jag främst torsk,kyckling, rotfrukter(plus broccoli), och kanderar nötter ibland i den. För den sim läst några av mina andra trådar så äter jag inte rött kött eller fläsk utan bara fågel och fisk plus att jag kanske ska se om jag kan lära mig äta skaldjur. Även mejeri är borta ur min kost.

Och det är just nonsticken som gjort att jag blivit lite intresserad av en ny panna plus även att pricken där ska tydligen hjälpa till att bedöma när rätt temperatur uppnåtts. Just nu lägger jag i lite vatten och när vatnet kokar tömmer jag bort det och i med matfettet plus det som ska stekas.

:smash:

Snobbe
2016-10-08, 12:10
Jag skulle säga om du har en gjutjärnspanna så köp in en teflon. Jag har en scanpan ctx dom e väl lite dyrare men den har hållt bäst av dom jag testat. Generellt så har jag fått byta ut mina 200-300krs teflonpannor nån gång om året om jag vill att teflonet ska kännas som nytt. Hitils har det inte hänt med scanpan iaf efter 2år.

Men bara vilken teflonpanna som helst kommer göra stekning av ägg o saker som fastnar lätt mycket skönare så kan du köra gjutjärnet för annat. O försök alltid o tänk på att värma upp teflonpannor med något i iaf om du sätter den på hög värme.

blåvitt
2016-10-08, 12:33
Kan deffinitivt skriva under på att min gjutjärnspanna har tjock botten med tanke på tyngden. Är en som är gjord för att man ska kunna bland annat steka bogfläsk i med mera och har rätt höga kanter. Dock tenderar äggen och torsken gärna trots att jag vrider ned temperaturen och har fett i (för tillfället kokosolja) vilja fastna lite.

Och det är just nonsticken som gjort att jag blivit lite intresserad av en ny panna plus även att pricken där ska tydligen hjälpa till att bedöma när rätt temperatur uppnåtts. Just nu lägger jag i lite vatten och när vatnet kokar tömmer jag bort det och i med matfettet plus det som ska stekas.

:smash:

Om det är ditt enda problem, testa en annan vinkel med stekspaden när du ska lyfta på maten. Typ 70 grader (vinkel) och lite försiktighet brukar ta hand om även de bråkigaste äggen. Att koka upp vatten i pannan kan också bidra till detta problem eftersom du kanske skadar pannans fettimpregnering. Testa att stänka enstaka droppar i pannan bara, när de fräser bort på en gång är den klar att steka i. Hur rengör du gjutjärnspannan? En välskött gjutjärnspanna är betydligt mer non-stick än teflon :P

blåvitt
2016-10-08, 12:35
Jag skulle säga om du har en gjutjärnspanna så köp in en teflon. Jag har en scanpan ctx dom e väl lite dyrare men den har hållt bäst av dom jag testat. Generellt så har jag fått byta ut mina 200-300krs teflonpannor nån gång om året om jag vill att teflonet ska kännas som nytt. Hitils har det inte hänt med scanpan iaf efter 2år.

Men bara vilken teflonpanna som helst kommer göra stekning av ägg o saker som fastnar lätt mycket skönare så kan du köra gjutjärnet för annat. O försök alltid o tänk på att värma upp teflonpannor med något i iaf om du sätter den på hög värme.

Scanpan ctx är nog det jag också skulle rekommendera om det nu ska inhandlas teflon. Tyvärr så får man vad man betalar för vad det gäller köksredskap, så det är bättre att trippla budgeten nu för att slippa köpa tre ersättningspannor under den tid en dyrare panna skulle ha varat. Handla online!

xodd
2016-10-08, 13:41
Scanpan ctx är nog det jag också skulle rekommendera om det nu ska inhandlas teflon. Tyvärr så får man vad man betalar för vad det gäller köksredskap, så det är bättre att trippla budgeten nu för att slippa köpa tre ersättningspannor under den tid en dyrare panna skulle ha varat. Handla online!

Det där är väldigt sant när det gäller köksredskap. Köper man ordentliga prylar håller det en livstid och kör åttor runt billiga prylar under hela den livstiden.

Teflon är bara skit i min mening. Du kan så gott som få samma "nonstick" egenskaper i en vanlig men dyrare panna utan att du behöver käka teflon när pannan börjar ge upp.

Gearhead85
2016-10-08, 13:49
Med hur det låter så lutar det mot att jag fortsätter köra min gamla hederliga gjutjärns som är faktiskt äldre än vad jag är. ^^ (född 1985) Men att jag får kika lite på olika mejerifria stekfetter då för att inte ägget ska fastna liksom torsken. Kycklingfärsen klarar sig liksom de ovannämnda grönsaker jag steker. ^^

xodd
2016-10-08, 14:04
Med hur det låter så lutar det mot att jag fortsätter köra min gamla hederliga gjutjärns som är faktiskt äldre än vad jag är. ^^ (född 1985) Men att jag får kika lite på olika mejerifria stekfetter då för att inte ägget ska fastna liksom torsken. Kycklingfärsen klarar sig liksom de ovannämnda grönsaker jag steker. ^^

Steg 1 med de flesta pannor är att nästan aldrig ha diskmedel i dom, och skulle man någon gång ha det behöver man bränna in pannan igen.

blåvitt
2016-10-08, 14:12
Med hur det låter så lutar det mot att jag fortsätter köra min gamla hederliga gjutjärns som är faktiskt äldre än vad jag är. ^^ (född 1985) Men att jag får kika lite på olika mejerifria stekfetter då för att inte ägget ska fastna liksom torsken. Kycklingfärsen klarar sig liksom de ovannämnda grönsaker jag steker. ^^

Steg 1 med de flesta pannor är att nästan aldrig ha diskmedel i dom, och skulle man någon gång ha det behöver man bränna in pannan igen.

Som Xodd sa, undvik diskmedel och se till att ha en välskött panna så kommer du inte ha några problem med saker som fastnar. Och återigen, vinkeln på stekspaden är A&O. Har du någonsin sett en kock som håller en stekspade nästan vågrätt mot stekytan på det sätt som de flesta av oss amatörer gör? Vinkla upp den till nästan lodrätt, det kommer göra ditt liv sååååå mycket lättare!

Såhär bränner du in pannan: http://www.thekitchn.com/how-to-season-a-cast-iron-skillet-cleaning-lessons-from-the-kitchn-107614

Gör rent den efter användning med varmt vatten, salt och en diskborste som du aldrig har diskmedel på.

Gearhead85
2016-10-08, 14:17
Som Xodd sa, undvik diskmedel och se till att ha en välskött panna så kommer du inte ha några problem med saker som fastnar. Och återigen, vinkeln på stekspaden är A&O. Har du någonsin sett en kock som håller en stekspade nästan vågrätt mot stekytan på det sätt som de flesta av oss amatörer gör? Vinkla upp den till nästan lodrätt, det kommer göra ditt liv sååååå mycket lättare!

Använder knappt diskmedel över huvudtaget nästan mer än då jag mekat och måste tvätta händerna rena från olja utan diskar alltid direkt efter jag klagat mat och efter jag ätit. :)
Beroende på vad jag lagar använder jag antingen en tunn metallstekspade (hade jag skaffat en teflon hade den pensionerats) eller en sådan där trägaffel när jag tillagar grönsakerna. :) Och borträknat från när jag ska flytta över maten till tallrik är spaden ca 45 graders vinkel som lägst.

RageBob
2016-10-08, 14:44
Har testat rätt många stekpannor.

Favoriten är och förblir skeppshult gjutjärnspannor.

Ett tips för er med något slitna ytbeläggningar i teflon. Det går att polera upp dom med mellangrovt polermedel. Dom blir så gott som nya om man är noga.

//mvh

Starke75an
2016-10-08, 16:31
Äger två stekpannor. En billigare gjutjärn och en dyrare skeppshult. Båda är bättre än alla pannor med nån ytbeläggning jag nånsin ägt.

Köp gjutjärn alla dar i veckan. En med med metall skaft är bra. Du kan du köra den i ugnen.

Köttis
2016-10-08, 16:48
Köp inte köksredskap - särskilt inte pannor, grytor och knivar - i matbutiker pls.

Gjorde jag bort mig när jag köpte min skeppshultspanna på coop istället för att betala 250 kr mer på cervera?

Yes
2016-10-08, 16:57
ICA brukar ha bra pannor och den du är inne på ser ut att vara ett bra komplement till gjutjärnspannan. Nog för att en bra gjutjärnspanna är bra, men det är knappast så att du står och slänger runt saker i den (om du inte vill kombinera matlagning och underarmsträning). Tefal-pannan ser väldigt flexibel ut med sina höga kanter.

Jockefoten
2016-10-08, 17:05
ICA brukar ha bra pannor och den du är inne på ser ut att vara ett bra komplement till gjutjärnspannan. Nog för att en bra gjutjärnspanna är bra, men det är knappast så att du står och slänger runt saker i den (om du inte vill kombinera matlagning och underarmsträning). Tefal-pannan ser väldigt flexibel ut med sina höga kanter.

+1.

Jag var länge en gjutjärnsfascist (har flera Skeppshult). Men fan så mycket smidigare med en keramikpanna.

Gearhead85
2016-10-08, 18:10
ICA brukar ha bra pannor och den du är inne på ser ut att vara ett bra komplement till gjutjärnspannan. Nog för att en bra gjutjärnspanna är bra, men det är knappast så att du står och slänger runt saker i den (om du inte vill kombinera matlagning och underarmsträning). Tefal-pannan ser väldigt flexibel ut med sina höga kanter.

Kanterna är jämförbara med skillnaden att gjutjärnspannan har mer tvära kanter medan Tefal-pannan är mer rundad i kanterna. :) Men båda alternativen mellan den jag funderat på att köpa och den jag har har höga kanter vilket jag märker då jag lagar mat hos mor och far med deras mer lågkantade panna att jag är lite ovan med just låga kanter. Dock har jag märkt a vikten då jag ska förflytta maten från pannan till tallriken att jag hellre använder stekspadenoch skottar över maten än häller över maten till tallriken för det kräver båda händerna. :p

Hade postat länk till den jag tittar på om det inte varit för att jag är osäker på reglerna gällande länkar.

Gober
2016-10-08, 18:17
Testat väldigt många. Gjutjärn är bra, jag har skepshult men använder inte den så ofta. Till kött som ska ha bra yta på hög temperatur kör jag De Buyer, det är riktigt bra grejer. Teflon, där har jag haft x-antal tefal i Jamie Oliver-serien. De är sjukt bra nya men pallar inte hög värme (gasspis) i längden. Nu senast köpte jag All Steel från fiskars, de är stryktåliga men kräver ändå en del fett för att inte fastna.

Nästa gång blir det Scanpan då de verkar vara mer slitstarka. Gjutjärn håller en livstid men är tunga, kräver lite kärlek och fett.

Gearhead85
2016-10-08, 18:33
https://www.instagram.com/p/BLT3Ulrg-md/

Här är en bild på min nuvarande stekpanna.Med lite skrubbande och grävande med en potatissticka fick jag fram insrkiptionen S+O på baksidan

Yes
2016-10-08, 18:44
Kanterna är jämförbara med skillnaden att gjutjärnspannan har mer tvära kanter medan Tefal-pannan är mer rundad i kanterna. :) Men båda alternativen mellan den jag funderat på att köpa och den jag har har höga kanter vilket jag märker då jag lagar mat hos mor och far med deras mer lågkantade panna att jag är lite ovan med just låga kanter. Dock har jag märkt a vikten då jag ska förflytta maten från pannan till tallriken att jag hellre använder stekspadenoch skottar över maten än häller över maten till tallriken för det kräver båda händerna. :p

Hade postat länk till den jag tittar på om det inte varit för att jag är osäker på reglerna gällande länkar.
Tefal-pannan är bygd som en sautepanna. Det är bra när du ska värma på saker snabbt och kunna slänga runt det i pannan. Alltså, precis så som du sett kockar göra på tv. Det är för att kontrollera värmen och fånga in luft, vilket lyfter fram aromerna.
Det är inget du vill göra med en gjutjärnspanna. Även om det går blir det jäkligt tungt och bökigt. Att gjutjärnspannan har höga kanter är ju annars trevligt ändå. Speciellt om du har lock till den. Perfekt till nån mindre gryta eller annat som ska dra sig länge.
Annars tycker jag gjutjärn kommer till störst rätt när det ska stekas kött. Både ytan och smaken blir bättre, plus att pannan tål mer värme.

Så kan du få bra fason på din gamla gjutjärnspanna ska du absolut behålla den. Sen kör du Tefal-pannan som komplement. Då har du i princip allt du behöver i pann-väg.

Är för övrigt själv inne på just den pannan. Hade en trevlig Orrefors jag fick i julklapp, men råkade skada beläggningen så pannan måste pensioneras i förtid. Riktigt trevlig annars, men dyr.
Har också provat IKEA som är rätt värdelös, och sen någon gammal ICA-modell. Den ser fortfarande som ny ut, trots många år på nacken.

blåvitt
2016-10-08, 18:48
https://www.instagram.com/p/BLT3Ulrg-md/

Här är en bild på min nuvarande stekpanna.Med lite skrubbande och grävande med en potatissticka fick jag fram insrkiptionen S+O på baksidan

Jävlar, inte konstigt att grejer fastnar. Ge den där en ordentlig skrubbning med stålull, sen följer du guiden jag länkade. Den där behöver en hel del kärlek!

Så här borde gjutjärn se ut:

http://i.imgur.com/XRZisMD.jpg

Gearhead85
2016-10-08, 18:54
Tefal-pannan är bygd som en sautepanna. Det är bra när du ska värma på saker snabbt och kunna slänga runt det i pannan. Alltså, precis så som du sett kockar göra på tv. Det är för att kontrollera värmen och fånga in luft, vilket lyfter fram aromerna.
Det är inget du vill göra med en gjutjärnspanna. Även om det går blir det jäkligt tungt och bökigt. Att gjutjärnspannan har höga kanter är ju annars trevligt ändå. Speciellt om du har lock till den. Perfekt till nån mindre gryta eller annat som ska dra sig länge.
Annars tycker jag gjutjärn kommer till störst rätt när det ska stekas kött. Både ytan och smaken blir bättre, plus att pannan tål mer värme.

Så kan du få bra fason på din gamla gjutjärnspanna ska du absolut behålla den. Sen kör du Tefal-pannan som komplement. Då har du i princip allt du behöver i pann-väg.

Är för övrigt själv inne på just den pannan. Hade en trevlig Orrefors jag fick i julklapp, men råkade skada beläggningen så pannan måste pensioneras i förtid. Riktigt trevlig annars, men dyr.
Har också provat IKEA som är rätt värdelös, och sen någon gammal ICA-modell. Den ser fortfarande som ny ut, trots många år på nacken.

Okej :) Jo Tefal-pannnan är ju nästan en halv-wok eller hur man bäst ska beskriva den. Jag har även en ICA-panna teflon jag köpte i gymnasiet billigt men slutade använda den då det dels gick hål på beläggningen trots min noggranhet med redskap plus att jag läste lite om PFOF eller vad det nu heter som tydligen Tefal ska vara fri från. Fördelen med två är ju att jag kan steka gräönsakerna i gjutgärnspannan (de blir finfina där) och firren i tefal-pannan eller vise versa. :)

Pratade just med far och mor och det verkar vara en gamma skeppshultpanna jag har.

Sedan det du säger om att slänga runt så blir det mest att man ruskar pannan vilket är tungt bara det och jag med mina reumatikerhandleder. ;) (Ena handleden är till och med lite glapp genom att själva ledkudden är skadad)

De non-stickpannor jag dock är väldigt skeptisk till är de olika keramiska de visar på TV-shop där de slänger ned skruvar och plastmuggar och fan och hans mormor för att visa hur tåliga de är. :p

Gearhead85
2016-10-08, 19:00
Jävlar, inte konstigt att grejer fastnar. Ge den där en ordentlig skrubbning med stålull, sen följer du guiden jag länkade. Den där behöver en hel del kärlek!

Så här borde gjutjärn se ut:

http://i.imgur.com/XRZisMD.jpg

Funkar kokosolja att smörja in den med? För det är enda fettet jag har hemma som passar till just matlagning. :) Far tog vinkelslipen och stålborste på deras något mindre panna.

Dreas
2016-10-08, 19:01
Har diskuterats på Flashback i några trådar. Icas är populära då de presterar bra sett till priset. Byt efter 2-3 år.

blåvitt
2016-10-08, 19:07
Funkar kokosolja att smörja in den med? För det är enda fettet jag har hemma som passar till just matlagning. :) Far tog vinkelslipen och stålborste på deras något mindre panna.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH

Kokosolja funkar bra att laga mat i, men jag rekommenderar oljor som är billigare och mer lätthanterade för underhåll av dina gjutjärnsredskap. Jag använder rapsolja och solrosolja eftersom de, till skillnad från typ olivolja eller jordnöts olja, tål lite högre värme och är väldigt neutrala i smaken.

Gearhead85
2016-10-08, 19:20
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH

Kokosolja funkar bra att laga mat i, men jag rekommenderar oljor som är billigare och mer lätthanterade för underhåll av dina gjutjärnsredskap. Jag använder rapsolja och solrosolja eftersom de, till skillnad från typ olivolja eller jordnöts olja, tål lite högre värme och är väldigt neutrala i smaken.

Ska handla det imorgon. :) Har just börjat med just stålull och skrubba pannan och låter den nu ligga lite i blöt. Jag tar inte i lika hårt som far min och tar fram garageverktygen. ;) Har börjat fått loss den knottriga 2 till 3mm-beäggningen på utsidan.

Bob90
2016-10-08, 19:54
Hur rengör du gjutjärnspannan? En välskött gjutjärnspanna är betydligt mer non-stick än teflon :P

HUR?? :confused:*bs*

Teach me senpai! :bow:

Gearhead85
2016-10-08, 19:58
HUR?? :confused:*bs*

Teach me senpai! :bow:

Jag värmer upp pannan, vrider ned temperaturen och lägger ned det jag ska steka + fett. Sedan när jag ska prova att vända så har det fastnat delvis. Så gör jag. :) Men har nu skrubbat och fettat in pannan med rapsolja. (Var fram och handlade)

Wzup2u
2016-10-08, 20:20
Äger två stekpannor. En billigare gjutjärn och en dyrare skeppshult. Båda är bättre än alla pannor med nån ytbeläggning jag nånsin ägt.

Köp gjutjärn alla dar i veckan. En med med metall skaft är bra. Du kan du köra den i ugnen.

Metallskaft med silikonhantag finns och klarar höga temperaturer i ugn ... awsum ;)

Gearhead85
2016-10-08, 20:23
Glömde nämna att denna stekpanna jag har är över 50 år gammal. ;) Så viss del av beläggningen på den är långt innan jag ens var påtänkt.

blåvitt
2016-10-08, 20:28
HUR?? :confused:*bs*

Teach me senpai! :bow:

Finns många gjutjärnsguider på nätet, bara att googla runt :) Det enda som krävs är lite tid, mycket kärlek och inget diskmedel!

Jag värmer upp pannan, vrider ned temperaturen och lägger ned det jag ska steka + fett. Sedan när jag ska prova att vända så har det fastnat delvis. Så gör jag. :) Men har nu skrubbat och fettat in pannan med rapsolja. (Var fram och handlade)

Skitbra! Glöm inte att bränna in fettet också! En gjutjärnrestaurering tar ungefär lika lång tid och lika mycket jobb som ett bullbak om du gör det ordentligt :-)

Gearhead85
2016-10-08, 20:30
Skitbra! Glöm inte att bränna in fettet också!

Får bli imorgon då spisjäkeln tar en evighet att bli varm. :p

blåvitt
2016-10-08, 20:31
Får bli imorgon då spisjäkeln tar en evighet att bli varm. :p

Kör hårt, men det är bäst om du bränner den i ugnen :)

Gearhead85
2016-10-08, 20:35
Kör hårt, men det är bäst om du bränner den i ugnen :)

Rekomenderat gradantal? :) Den tar ännu längre på sig att bli varm. Därav anledningen till att jag ska se om jag kan tigga mig en ny spis så småningom. ^^

blåvitt
2016-10-08, 20:41
Rekomenderat gradantal? :) Den tar ännu längre på sig att bli varm. Därav anledningen till att jag ska se om jag kan tigga mig en ny spis så småningom. ^^

Typ 125 grader :) Olja in stekytan och insidan av kanterna ordentligt (men inte så mycket att det blir "pölar"), lägg in den upp och ner (lägg in en form med bakplåtspapper under) så att fett kan droppa av och låt den ligga inne i typ en timme. Ta ut den, låt svalna, olja in igen och repetera.

Köttis
2016-10-08, 21:47
HUR?? :confused:*bs*

Teach me senpai! :bow:

Gjutjärn har många fördelar men att det skulle vara mer non-stick än teflon är dumheter, oavsett hur många generationer som stekt fläsk i den. Tror man det borde man läsa om vad teflon är. En trasig teflonpanna är självklart kass vilket den kommer bli så småningom.

shadowfire
2016-10-08, 22:52
Jag slänger in ett till alternativ, dock ovanför budgeten på 500 kr om det nu var smärtgränsen. Kör själv med Biotan Gastrolux då jag ogillar mecket med gjutgärnspannan, men är inte så förtjust i teflon heller (särskilt inte billigare pannor som bucklar sig och blir runda efter ett tag). Gillar stekpannor med lite tyngd i (som en gjutjärnspanna). Gastroluxen har en annan beläggning och är liten som hybrid mellan gjutjärn och teflon.

Tyvärr så blev dock beläggningen kass på den första stekpannan jag hade efter 2 års i praktiken dagligt användande, så en brasklapp för det. Jag köpte dock en likadan då jag var helnöjd med den första, så får se om denna håller bättre. Jag är rätt duktig på att glömma bort att jag satt på plattan dock då jag alltid gör flera saker samtidigt, oftast blir jag påmind om det då det luktar bränt, så rent krasst är det nog bara gjutjärn som klarar av min senilitet...

Ett Orm
2016-10-08, 23:28
Gjutjärn har många fördelar men att det skulle vara mer non-stick än teflon är dumheter, oavsett hur många generationer som stekt fläsk i den. Tror man det borde man läsa om vad teflon är. En trasig teflonpanna är självklart kass vilket den kommer bli så småningom.

Exakt. När det kommer till non stick är teflon väääldigt mycket bättre.

Diskmedel skadar inte beläggningen i en gjutjärn så farligt som många verkar tro , eftersom beläggningen närmast kan likna nån form av kolrik plast. För att få bort den krävs våld eller typ ugnsrengörning.
Men man måste fetta in dem ingen.

Nått TS också kan göra är att köpa gamla pannor på loppis, jag har hittat riktigt najs pannor för en spottstyver.
Dock är det lite jobb att få rent dem om de är riktigt gosiga.

Old Nick
2016-10-09, 07:21
Gjutjärn har många fördelar men att det skulle vara mer non-stick än teflon är dumheter, oavsett hur många generationer som stekt fläsk i den. Tror man det borde man läsa om vad teflon är. En trasig teflonpanna är självklart kass vilket den kommer bli så småningom.

Så sant. Bränner man in en gjutjärnspanna, diskar den utan diskmedel och smörjer in den med olja då och då kommer den att bli jättebra. Sen är det lite teknik inblandat också. Lär man sig hantera temperatur och verktyg på rätt sätt så kommer det knappt att fastna nåt. Men inte tusan blir den magisk och totalt oförmögen till att bränna fast nåt.

svag74
2016-11-09, 16:29
Börjar bli dags köpa ny prisvärd ICA Cook & Eat (titan/teflon/whatever), men inser att de bara verkar ha induktionspannor.
Kan man köpa en sån och använda på vanliga plattor, utan någon nackdel?

EDIT: Det står ju "elspis: ja" men kanske är nån nackdel köpa induktion ändå?

https://www.icahemma.se/stekpanna-svart-induktion-28cm-ica-cook--eat-p-36762-c-1759.aspx

svag74
2016-11-09, 16:49
Var rätt lätt googla fram svar på det :em:
Induktionspannor funkar alltid på vanlig spis, men inte åt andra hållet såklart.

http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php

Gearhead85
2017-10-30, 08:20
Bumpar lite och ställer frågan om samma skötselråd gäller gjutjärnsgrytor? :)

Jocke67
2017-10-30, 08:31
Bumpar lite och ställer frågan om samma skötselråd gäller gjutjärnsgrytor? :)

Tvärt emot vad många påstår (inkl Skeppshult på sin hemsida) så är min erfarenhet att en gjutjärnspanna i längden mår bäst av att alltid diskas ordentligt ren med diskmedel. Och då och då "koka ur den" samt därefter bränna in ett tunt lager matolja.

Detta ger för mig bäst bättre resultat än att bara diska med vatten. För om stekpannan inte blir riktigt ren så bränner lagren med smutsen tillslut fast.

Då och då (typ varje år) gör jag rent panna jättenoga med grovsalt på högsta värme + stålborste och urkokning. Då blir den som ny igen. Men innan användning så måste man bränna in några tunna lager olja igen.

Klein
2017-10-30, 08:40
Tvärt emot vad många påstår (inkl Skeppshult på sin hemsida) så är min erfarenhet att en gjutjärnspanna i längden mår bäst av att alltid diskas ordentligt ren med diskmedel. Och då och då "koka ur den" samt därefter bränna in ett tunt lager matolja.

Detta ger för mig bäst bättre resultat än att bara diska med vatten. För om stekpannan inte blir riktigt ren så bränner lagren med smutsen tillslut fast.

Då och då (typ varje år) gör jag rent panna jättenoga med grovsalt på högsta värme + stålborste och urkokning. Då blir den som ny igen. Men innan användning så måste man bränna in några tunna lager olja igen.

Låter överdrivet. En stekpanna är ju lite som en grill. Smakar bäst om den är lite skitig.

Jocke67
2017-10-30, 08:43
http://www.seriouseats.com/2016/09/how-to-clean-maintain-cast-iron-pan-skillet-cookware.html

One*of the most widespread beliefs is that you can't use soap, and the reason you'll usually be given for this is that soap is powerful enough to strip away the seasoning you've worked so hard to build up.*

Soap is good at washing away grease and dirt, so perhaps it's understandable that people think it can also wash away seasoning, since the seasoning is essentially baked-on fat. But even though the seasoning started out as a fat, it's been so thoroughly transformed ("polymerized" is the technical word) that it's no longer at risk of being stripped away by a bit of soap, especially not the gentle modern soaps we work with today.*

No, if you wanted to remove the seasoning, you'd need to either scour it with something very abrasive, like steel wool; heat it at a very high temperature for an extended period of time without any fat in it; soak it in a strong lye solution; or strip it via electrolysis. Suffice it to say, it takes quite a bit of effort to actually take the seasoning off a cast iron pan.*

But soap? Soap ain't gonna do jack to that seasoning

Jocke67
2017-10-30, 08:48
Låter överdrivet. En stekpanna är ju lite som en grill. Smakar bäst om den är lite skitig.

Jag tycker att maten (i alla fall kött) får bäst stekyta när man kan steka den på riktigt hög värme utan att den bränns fast. Även omelett (som jag lagar varje morgon) blir bäst i en ren men väl inbränd panna.

Men det funkar hyfsat också att bara diska ur med vatten (och då och då göra rent ordentligt). Men inte lika bra (enligt min erfarenhet) om man är lite matlagningsnördig och vill ha bästa möjliga resultat.

Old Nick
2017-10-30, 08:49
Gjutjärnsgrytor bör vara lite annorlunda. Stekpannor är alltid indränkta i fett och går på väldigt hög värme. Fettet blir inbränt och pannan blir bara bättre. I grytor kokar man och har oftare i vatten och syrliga grejer som tomat och andra grönsaker. Det inbrända fettlagret slits istället bort under matlagningen och inget nytt tillkommer. Det enda som fastnar är smuts.

Så diska rent och bränn in igen med jämna mellanrum är mitt råd.

Old Nick
2017-10-30, 08:59
But soap? Soap ain't gonna do jack to that seasoning[/I]

Det där är ju dock bara halva sanningen. Visst, man kan diska en väl inbränd gammal gjutjärnspanna med hur mycket diskmedel som helst och det inbrända lagret kommer ändå att vara kvar. Men det kommer aldrig att byggas upp ett sånt lager om man diskar den ren varje gång från första början.

Diskar man den ren med diskmedel varje gång och slänger in den i ett skåp kommer man att ha en plåtren, rostig panna ganska fort. Sen kan man förstås göra som dig och hälla i olja och bränna på ett nytt lager varje gång. Eller så gör man som vi andra och bara diskar med vatten så att det blir ett litet fettlager kvar som bränns in nästa gång den används.

Jocke67
2017-10-30, 09:02
Håller med ang grytor, kokas oftare och står längre tid oanvända så viktigare att olja in dem efter varje gång de använts. Risk att de börjar rosta annars (hela grytan blir liksom orange). Behövs bara ett jättetunt lager olja dock.

Jocke67
2017-10-30, 09:06
Det där är ju dock bara halva sanningen. Visst, man kan diska en väl inbränd gammal gjutjärnspanna med hur mycket diskmedel som helst och det inbrända lagret kommer ändå att vara kvar. Men det kommer aldrig att byggas upp ett sånt lager om man diskar den ren varje gång från första början.

Diskar man den ren med diskmedel varje gång och slänger in den i ett skåp kommer man att ha en plåtren, rostig panna ganska fort. Sen kan man förstås göra som dig och hälla i olja och bränna på ett nytt lager varje gång. Eller så gör man som vi andra och bara diskar med vatten så att det blir ett litet fettlager kvar som bränns in nästa gång den används.

Jag bränner inte in med olja varje gång, kanske ett par ggr/mån. När pannan är ny (Eller efter storrengörning med stålborste och koksalt som man kan göra typ nån gång om året om man vill) bör man bränna in typ 4 - 5 (mycket tunna) lager olja. Tar ca 20 minuter, sen är stekpannan perfekt.

Mantus
2021-05-18, 12:58
Jag är ute efter en bra gjutjärnsstekpanna i storlek 26-28 centimeter.

Handtag som klarar att man lassar in pannan i ugnen hade uppskattats men är inte ett definitivt krav. Priset är inte så viktigt, däremot är det viktigt att kvalitén är bra då jag vill kunna använda den i många år framöver och då den kommer att användas över både induktion och gashäll.

Någon som har något bra råd?


Eller någon som vill berätta sina bestämda åsikter över hur man rengör sin stekpanna? :d

PureWhey
2021-05-18, 13:07
Jag är ute efter en bra gjutjärnsstekpanna i storlek 26-28 centimeter.

Handtag som klarar att man lassar in pannan i ugnen hade uppskattats men är inte ett definitivt krav. Priset är inte så viktigt, däremot är det viktigt att kvalitén är bra då jag vill kunna använda den i många år framöver och då den kommer att användas över både induktion och gashäll.

Någon som har något bra råd?


Eller någon som vill berätta sina bestämda åsikter över hur man rengör sin stekpanna? :dBäst är lägga sökning på prisjakt och vänta på rea från ett "riktigt" märke imo.

Hur tvätta? Varmt vatten räcker oftast, går även att använda diskmedel även om vissa lever kvar i tron att det inte är ok.

Smörj och härda då och då.

Skickat från BÖJRACKET

Gregow
2021-05-18, 13:12
Lite skitsamma så länge den är plan i botten. Lodge gör bra pannor och finns hos Cervera till bra pris.

kvarnis
2021-05-18, 13:26
Har för mig att ska bränna in sin stekpanna med olja sk "seasoning" sök på tuben

Vid rengöring,.diska med varmt vatten helt utan diskmedel.

Vet inte om det är nån vits att vänta på rea, en vettig gjutjärnspanna kostar inte mkt

Snobbe
2021-05-18, 13:40
Jag kör på en sån här för den var billig
https://www.kitchentime.se/p/stekpanna-gjutjarn-28-cm
Enda nackdelen är väl att handtaget blir varmt eftersom handtaget också är i gjutjärn.
Annars finns ju skeppshult med stålhandtag men lite dyrare.
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/skeppshult-stekpanna-gjutjarn-26-cm-stalhandtag/

Jag har svårt att se skillnad i kvalité på en gjutjärnspanna sålänge den är hel och "platt"?

Som andra säger så funkar diskmedel men varför så länge inget fastnat i pannan? Alla bakterier måste väl dö när man värmer upp pannan vid nästa användning om man är nojjig för sånt?
Se till att bränna in den även fast t.ex. skeppshult säger att dom skapat en nonstick yta innan.

PureWhey
2021-05-18, 13:44
Har för mig att ska bränna in sin stekpanna med olja sk "seasoning" sök på tuben

Vid rengöring,.diska med varmt vatten helt utan diskmedel.

Vet inte om det är nån vits att vänta på rea, en vettig gjutjärnspanna kostar inte mktLite dyrare har redan gått igenom flera rundor från fabrik.

Annars skall man självklart göra det direkt, ja. Även under tiden man äger pannan konsekvent.


Snobbe: Ja, det har dem på många. Men det försvinner efter x användningar och ffa beroende på hur oaktsam du är med värmen t ex.

Skickat från BÖJRACKET

Pongu
2021-05-18, 13:57
Viktigast är att inte blötlägga. Eller använda diskmedel och sedan ställa in i skåpet, så den rostar.
Har det inte bränt fast är det bästa att bara skölja ur pannan.
Behöver man rengöra ordentligt och/eller använda diskmedel får man hetta upp pannan och stryka ut olja över botten efteråt.
Är den ojämn/misshandlad kan man behöva gå över med smärgelduk eller stålull, innan man bränner in den igen.
Välj inte den billigaste. Annars ingen rocket science!

Köttis
2021-05-18, 13:58
Jag är ute efter en bra gjutjärnsstekpanna i storlek 26-28 centimeter.

Handtag som klarar att man lassar in pannan i ugnen hade uppskattats men är inte ett definitivt krav. Priset är inte så viktigt, däremot är det viktigt att kvalitén är bra då jag vill kunna använda den i många år framöver och då den kommer att användas över både induktion och gashäll.

Någon som har något bra råd?


Eller någon som vill berätta sina bestämda åsikter över hur man rengör sin stekpanna? :d

Jag gillar lodge. Om du vill ha en mer traditionell form på stekpannan med inte lika höga kanter hade jag kollat på ronneby.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

dluddeckens
2021-05-18, 14:13
https://webb-tv.nu/den-bittra-smaken-av-teflon-svt-play/

Den tar bort suget av att vilja använda en teflonpanna någonsin mer.

Använder numera titan(ium?). Fungerar toppen, perfekt till ägg.

Hade gärna haft en fin skeppshult, men inte blivit av att jag köpt en sådan. Hade en billig gjutjärn från IKEA, den blev jag aldrig riktigt vän med. Dessutom hade den trähandtag, så vågade inte ha den i ugnen.

Snobbe
2021-05-18, 14:24
Viktigast är att inte blötlägga. Eller använda diskmedel och sedan ställa in i skåpet, så den rostar.


Rosten kommer ju från att man låter den stå lite småblöt. Sänker du den i vatten så är det ju inga problem.

Jag brukar diska min i vatten och sen ställa den på plattan och värma upp den lite så vattnet dunstar så blir den torr.

Kimball
2021-05-18, 14:33
Jag tycker själv kolstål är mycket enklare att hantera alla dagar i veckan vs. gjutjärn pga den generellt slätare ytan i kolstål. Har såväl en billig från Nordwik (28cm för 199kr på Kitchentime vid rea) som en klassisk 30cm de Buyer som används vid stekning av större grejer. Den billigare håller inte värmen lika bra och ger förvisso lite mer "hot spots" än den grövre de Buyern, men går samtidigt ganska mycket snabbare att värma upp samt betydligt lättare viktmässigt än de Buyern, så de har båda sina för och nackdelar.
Var dödsrädd att det skulle krävas oerhört mycket underhåll med pannorna, men när de väl stekts in ordentligt är de nästan lättare att använda än teflonpannorna. Använder dock fortfarande en traktörpanna i teflon för de flesta såser/köttfärssås osv.

PureWhey
2021-05-18, 14:47
Jag gillar inte kolstål. Har en som knappt används.

Kör med dessa
https://i.imgur.com/lCJzvDkl.jpg

Gearhead85
2021-05-18, 18:38
Eftersom min gamla tråd har vaknat igen så kan jag nämna att det inte blivit någon ny stekpanna utan kör samma gamla med ett tillskott av en mindre gjutjärnspanna av gammalt snitt som jag fick av min faster som var nära att kasta den. :)

r3mpuh
2021-05-18, 19:27
Gillar inte stekpannor, kastrull funkar till allt. *popcorn*

Kryss
2021-05-18, 19:41
Jag tycker själv kolstål är mycket enklare att hantera alla dagar i veckan vs. gjutjärn pga den generellt slätare ytan i kolstål. Har såväl en billig från Nordwik (28cm för 199kr på Kitchentime vid rea) som en klassisk 30cm de Buyer som används vid stekning av större grejer. Den billigare håller inte värmen lika bra och ger förvisso lite mer "hot spots" än den grövre de Buyern, men går samtidigt ganska mycket snabbare att värma upp samt betydligt lättare viktmässigt än de Buyern, så de har båda sina för och nackdelar.
Var dödsrädd att det skulle krävas oerhört mycket underhåll med pannorna, men när de väl stekts in ordentligt är de nästan lättare att använda än teflonpannorna. Använder dock fortfarande en traktörpanna i teflon för de flesta såser/köttfärssås osv.

Min farmors gamla gjutjärnspanna är så mycket trevligare än den nyare (~15år) skeppshulten jag har. Den gamla är helt len i ytan medans det är en hel del struktur i min skeppshultare.

Är det så att man inte polerar dom längre tro?

Varvar annars gjutjärn, kolstål och scanpan/teflon. Men när den sista scanpan börjar bli slut så åker dom ut för de höll inte särskilt mycket längre än en teflonpanna.

Snobbe
2021-05-18, 21:59
Min farmors gamla gjutjärnspanna är så mycket trevligare än den nyare (~15år) skeppshulten jag har. Den gamla är helt len i ytan medans det är en hel del struktur i min skeppshultare.

Är det så att man inte polerar dom längre tro?

Varvar annars gjutjärn, kolstål och scanpan/teflon. Men när den sista scanpan börjar bli slut så åker dom ut för de höll inte särskilt mycket längre än en teflonpanna.

Verkar som att gjutjärnspannor med struktur är lättare att bränna in.

Hade en scanpan innan också men jag lyckas alltid pajja teflon genom att värma upp dom för snabbt utan något i dom.

Köttis
2021-05-18, 22:04
Är det så att man inte polerar dom längre tro?




Det stämmer.


Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Wormzie
2021-05-19, 06:08
Stekegenskaperna på kolstål tycker jag är bra, inte minst när den är väl instekt, men det är så jävla irriterande med den sluttande lutningen.. har förstått att det gör den mindre benägen att slå sig men ska man steka i mycket smör så rinner allt till kanterna.

Köpte i all hast en fiskars hardface då den skulle "tåla" hårda tag. Den slets snabbare än teflonpannan från ikea för 199kr. Riktigt usel produkt.

Kimball
2021-05-19, 09:40
Min farmors gamla gjutjärnspanna är så mycket trevligare än den nyare (~15år) skeppshulten jag har. Den gamla är helt len i ytan medans det är en hel del struktur i min skeppshultare.

Är det så att man inte polerar dom längre tro?

Varvar annars gjutjärn, kolstål och scanpan/teflon. Men när den sista scanpan börjar bli slut så åker dom ut för de höll inte särskilt mycket längre än en teflonpanna.

Sett några enstaka polerade gjutjärnare nya också, men som du säger är de väldigt få.

Jag var länge sugen på en Scanpan givet hur mkt praise de ändå får, men då hade man ju också önskat att de höll minst 3-5 år utan problem givet dess pris vs. tex Fiskars vilket inte verkar vara fallet som sagt...

Stekegenskaperna på kolstål tycker jag är bra, inte minst när den är väl instekt, men det är så jävla irriterande med den sluttande lutningen.. har förstått att det gör den mindre benägen att slå sig men ska man steka i mycket smör så rinner allt till kanterna.

Köpte i all hast en fiskars hardface då den skulle "tåla" hårda tag. Den slets snabbare än teflonpannan från ikea för 199kr. Riktigt usel produkt.

Nu killgissar jag, men har de sluttande kanterna verkligen med det att göra? Jag märker tex på min billigare och därmed mycket tunnare kolstålspanna att det bildas tydligare "hot spots" som gör att olja/smör beger sig därifrån och då gärna flyr ut i kanterna osv. Detta är inte alls lika tydligt i min tjockare de Buyer, även om det till viss mån märks av även där när pannan är riktigt varm, vilket tyvärr går att skylla på de förbannade glashällarna om jag förstått det rätt, gasspis är ju tydligen helt klart att föredra på såväl kolstål som gjutjärn pga den jämnare värmedistributionen, men det är ju ganska svårlöst för gemene man.

Gick också på niten med Fiskars Hardface för några år sedan. Värmer aldrig någon typ av stekpanna på högre än 60-70% av maxeffekten, men Fiskarspannan höll ändå bara knappt 1 år och Fiskars + ÅF totalvägrade att godkänna en reklamation.

Wormzie
2021-05-19, 11:04
Sett några enstaka polerade gjutjärnare nya också, men som du säger är de väldigt få.

Jag var länge sugen på en Scanpan givet hur mkt praise de ändå får, men då hade man ju också önskat att de höll minst 3-5 år utan problem givet dess pris vs. tex Fiskars vilket inte verkar vara fallet som sagt...



Nu killgissar jag, men har de sluttande kanterna verkligen med det att göra? Jag märker tex på min billigare och därmed mycket tunnare kolstålspanna att det bildas tydligare "hot spots" som gör att olja/smör beger sig därifrån och då gärna flyr ut i kanterna osv. Detta är inte alls lika tydligt i min tjockare de Buyer, även om det till viss mån märks av även där när pannan är riktigt varm, vilket tyvärr går att skylla på de förbannade glashällarna om jag förstått det rätt, gasspis är ju tydligen helt klart att föredra på såväl kolstål som gjutjärn pga den jämnare värmedistributionen, men det är ju ganska svårlöst för gemene man.

Gick också på niten med Fiskars Hardface för några år sedan. Värmer aldrig någon typ av stekpanna på högre än 60-70% av maxeffekten, men Fiskarspannan höll ändå bara knappt 1 år och Fiskars + ÅF totalvägrade att godkänna en reklamation.

Ang. hotspots så är det fullt möjligt. Jag har en induktionshäll med otroligt ojämn värmefördelning, men jag upplever besvären som mindre med gjutjärnspannan. Fiskars hardface kan dom köra upp någonstans i sig själva *grr*

Kimball
2021-05-19, 14:45
Ang. hotspots så är det fullt möjligt. Jag har en induktionshäll med otroligt ojämn värmefördelning, men jag upplever besvären som mindre med gjutjärnspannan. Fiskars hardface kan dom köra upp någonstans i sig själva *grr*

Har själv aldrig lekt med induktionshällar, men förstått att kolstålspannor generellt inte mår helt toppen på dem. Vore ju dock intressant att jämföra skillnaden på att värma upp den på typ 25%, sen öka till 50% av maxeffekten vs. att gå på 50-60% från början om det gjorde någon skillnad!

mangs
2021-05-20, 16:08
Stekegenskaperna på kolstål tycker jag är bra, inte minst när den är väl instekt, men det är så jävla irriterande med den sluttande lutningen.. har förstått att det gör den mindre benägen att slå sig men ska man steka i mycket smör så rinner allt till kanterna.




Då använder du för lite smör när du steker. :)

Ett Orm
2021-05-20, 19:55
Ang. hotspots så är det fullt möjligt. Jag har en induktionshäll med otroligt ojämn värmefördelning, men jag upplever besvären som mindre med gjutjärnspannan. Fiskars hardface kan dom köra upp någonstans i sig själva *grr*

Tror det beror på det tjockare godset i gjutjärnspannor och att värmeledningen inte är lika direkt som i en tunnare panna.

redmi
2021-05-21, 18:24
Time is dangerous.If you don't control it,melbourne escort services (https://www.bestvipblog.com/escorts/escortsandfun.com.202012) it will control you.If you don't make it work for you,it will work against you.So you must become the master of time,not its servant.

Ett Orm
2021-05-21, 18:49
Lite långt dit bara.