handdator

Visa fullständig version : Mer effektivt med större underskott jämfört med lågt?


bobu
2016-10-07, 20:10
Låt säga att person A deffar i tre månader med ett underskott på 500 kcal.

Person B deffar i 1,5 månader med 1000 kcal underskott.

Nu vet jag inte hur bra dessa siffror stämmer med verkligheten men på ett ungefär,

B förlorar ca 5 kilo fett och 1 kilo muskler, A förlorar 5 kilo fett samt 0,5 kilo muskler.

Med tiden som person B har vunnit kan person B vinna tillbaka den muskelmassan som hen förlorat och även hinna bygga lite mer än starten innan deffen?

Antag även att makronutrienterna är nästan likadana och person A äter 500 kcal mer genom kolhydrater.

Sverker
2016-10-08, 06:27
Jag tror inte att du själv kan lägga in svaret på ditt påstående. Det krävs att A och B genomför sin bantning och efteråt följer upp resultatet.




Jag gissar att den som förändrat minst jmf det vanliga livet ( läs - 500 kcal / dag ) lyckas bäst, både på kort och på lång sikt.

Bossebäver
2016-10-08, 11:54
Jag tror inte att du själv kan lägga in svaret på ditt påstående. Det krävs att A och B genomför sin bantning och efteråt följer upp resultatet.




Jag gissar att den som förändrat minst jmf det vanliga livet ( läs - 500 kcal / dag ) lyckas bäst, både på kort och på lång sikt.

Minsta möjliga förändring fungerar oftast rätt bta, jag klippte mina första 10 kg genom springa ett par ggr i veckan och skippa kvällsfika.

Jag stöder dock fortfarande inte 0.5 kg i veckan om man ska räkna kalorier eller har en del att tappa, dels tar det en enorm tid, dels så kan en semesterresa eller en festivalhelg klippa typ en månads framgång.

Sverker
2016-10-08, 15:29
Då kommer vi in på motivationen. Det finns semestrar där man kan träna, bara för att man gillar att träna. Boka en vecka på Kanarieöarna och spring i bergen eller cykla två veckor på Mallorca.

En vecka på festival och fylla och en vecka för återhämtning så är man tillbaka. Det är nog bara självkänslan som får en törn. Omgivningen konstaterar bara att du är tillbaka och tränar, precis som vanligt.

bobu
2016-10-08, 18:20
Varför menar ni att mindre förbättring är bättre? För att det är troligare att man håller sig till deffen och att det blir mer hållbart?

nisse1976
2016-10-08, 19:31
Varför menar ni att mindre förbättring är bättre? För att det är troligare att man håller sig till deffen och att det blir mer hållbart?

Större risk att det ryker mer muskelmassa vid större underskott

Bulkperiod
2016-10-08, 21:14
Varför menar ni att mindre förbättring är bättre? För att det är troligare att man håller sig till deffen och att det blir mer hållbart?

Själv har jag märkt att ett stort underskott (typ minus 1000 kalorier per dag) gör så att jag typ hetsäter när jag väl ger mig själv chansen, vilket gör att underskottet blir mindre i slutändan än om jag skulle ligga på kanske minus 600 kalorier per dag över en period. :)

Bossebäver
2016-10-09, 10:07
Då kommer vi in på motivationen. Det finns semestrar där man kan träna, bara för att man gillar att träna. Boka en vecka på Kanarieöarna och spring i bergen eller cykla två veckor på Mallorca.

En vecka på festival och fylla och en vecka för återhämtning så är man tillbaka. Det är nog bara självkänslan som får en törn. Omgivningen konstaterar bara att du är tillbaka och tränar, precis som vanligt.

En vecka på festival innebär för mig 20 öl dagligen och kebab som enda föda. Detta må vara återhämtning mentalt, men kroppsligt så är det 3 veckors deff (minst) bakåt.

knooox
2016-10-09, 16:52
Jag håller faktiskt med om att det kan gå väldigt snabbt att förstöra formen. Precis som att det kan gå väldigt snabbt att få tillbaka den ifall man (jag) deffar hårt.

Isseman
2016-10-09, 18:07
Aktiv semester som skidåkning, vandring, cykel and all that shit är bästa semestern :D fast sen kan det såklart vara skönt att ha någon dag lugnt, men jag blir lätt uttråkad och vill gärna röra på mig hehe

Håller också med om att formen är lätt att förstöra om man inte legat på en vikt ett längre tag. Märkt det på senare tid nu när jag vart mer deffad under längre tid. Inget hets- bulkande/deffande så är formen lättare att behålla oavsett semester eller inte. Sen grisar jag inte dag och natt när jag är på semester, vilket kan förklara en del kanske.

Cerberus
2016-10-10, 12:08
Personligen är små underskott under lång tid enda sättet för mig att förlora kroppsfett o hålla d borta. Stora underskott skapar för mkt hunger, matbesatthet o binges/överätning personligen.

Men jag e aldrig tokfet längre, så det e aldrig många kilon ifrån toppform längre. Totalt VÄGRAR att bli slät o fet nu för tiden rör att lägga på mig ynka fler gram muskelmassa. Det e segt men värt det imho.

Maximal
2016-10-18, 07:23
Har du mycket överflöd, starta med större underskott, har du mindre överflöd, starta med ett mindre. Vet du att du bara vill droppa några kg då du är i bra form redan, kan man utan problem göra en kraftig deff under ett par veckor, protein sparing metod och du kommer inte tappa muskelmassa. En planerad refeed varje vecka kan få dig att öka i styrkan också även trots grovt underskott.

MelpaN
2016-10-30, 11:05
Har du mycket överflöd, starta med större underskott, har du mindre överflöd, starta med ett mindre. Vet du att du bara vill droppa några kg då du är i bra form redan, kan man utan problem göra en kraftig deff under ett par veckor, protein sparing metod och du kommer inte tappa muskelmassa. En planerad refeed varje vecka kan få dig att öka i styrkan också även trots grovt underskott.

Observera "refeed".