handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt. Hur gör ni?


azarr
2016-10-07, 06:53
Jo som sagt hur gör ni som äter vegetariskt med mkt linser o bönor i eran mat. Exempel om ni äter en måltid där ni har linser, vad har ni till det? Äter ni bara mkt av just linserna så ni kommer upp i önskad mängd kolhydrater och protein mm? Eller äter ni en del linser och sedan ris/pasta/bröd/havregryn/gryn/potatis till det?

Har inte riktigt fått till det hur ni/man kombinerar just linser/bänpr/ärtor för att få det proteinet fullvärdigt utan att använda animaliska livsmedel (nu äter jag animaliska livsmedel så inget problem att kombinera med) men ni som äter helt vegetariskt hur gör ni här?

Blir kolhydrater osv i linser o bönor likvärdiga med det i ris o bröd ex? Alltså samma inlagring och energi användning? Hoppas ni förstår vad jag menar här?!
Mvh

Beemel
2016-10-07, 06:58
Jag använder nu förvisso vassle, så jag är rätt safe genom det.

När jag levde helt "veganiskt" så blev det mycket soja, och bovete (quinoa var inte så kännt då (åtminstone inte för mig)
Jag äter/ åt mycket sällan pasta och ris. Föredrog 9 gånger av 10 att ha något bröd till maten istället.
Tänkte ärligt talat inte mycket på att kombinera för fullvärdigt protein. Käkade bara omväxlande och det verkade lösa sig ändå.

azarr
2016-10-07, 07:23
Aa ok. Jag använder proteinpulver o mjölkprodukter dagligen så oroar mig inte på det sättet iaf.

Ok. Men när du åt/äter linser ex äter du mkt av det så större delen kolhydrater kommer därifrån o sedan fyller upp med ex bröd?
Och det jag undrar lite också är om kolhydraterna i linserna blir likvärdiga med det från bröd/ris när det kommer till ex: inlagring som glykogen och energi användning vid/efter träning !?

Diomedea exulans
2016-10-07, 07:26
Käkar nästan alltid seitan med mina bönor/linser. :)

Beemel
2016-10-07, 19:29
Aa ok. Jag använder proteinpulver o mjölkprodukter dagligen så oroar mig inte på det sättet iaf.

Ok. Men när du åt/äter linser ex äter du mkt av det så större delen kolhydrater kommer därifrån o sedan fyller upp med ex bröd?
Och det jag undrar lite också är om kolhydraterna i linserna blir likvärdiga med det från bröd/ris när det kommer till ex: inlagring som glykogen och energi användning vid/efter träning !?

Ingen aning. Bryr mig inte om sådana detaljer, så länge jag har ork att träna.

shut teh face
2016-10-07, 19:38
Brukar inte bry mig så mkt om makros när jag äter vegetariskt .. i slutändan jämnar det ut sig tänker jag. Äter det cirka 2 dagar i veckan, och då med linser/bönor etc som ändå har en del protein.

Äter aldrig paj med rödbetor eller typ pasta med ketchup endast. Alltså aldrig helt proteinlöst, mer eller mindre.