handdator

Visa fullständig version : Är det ok för mig att gå in påkvinnornas omklädningsrum om jag identifierar mig som k


Latissimus Dorsi
2016-10-07, 04:38
Nu när det är väldigt hippt att påstå att kön bara är en social konstruktion. Anta att jag identifierar mig som kvinna - är det i sådana fall okej för mig att gå in på kvinnornas omklädningsrum, om annars varför inte?

Jag vill helst höra vad människor som påstår att man väljer sitt kön själv har att säga om saken.

Cooks
2016-10-07, 04:47
Nej.

Men det är OK för en kvinna att göra tvärtom.

Har ingen aning om varför.

Houra
2016-10-07, 05:19
Jag tror det är så att man måste vara juridisk kvinna så att säga, fungerar inte att bara känna sig som en utan det är den rent juridiska biten som gäller.

StarkaUlf
2016-10-07, 05:21
Jag tror det är så att man måste vara juridisk kvinna så att säga, fungerar inte att bara känna sig som en utan det är den rent juridiska biten som gäller.

Krengt! *grr*

J.V
2016-10-07, 05:27
https://i.imgur.com/dNVvntX.gif

Brofessorn
2016-10-07, 05:55
Jag blir kränkt av att det finns omklädningsrum för olika kön. En riktigt progressiv feminist förespråkar könslösa omklädningsrum, det är ju faktiskt 2016!

Latissimus Dorsi
2016-10-07, 06:11
Jag tror det är så att man måste vara juridisk kvinna så att säga, fungerar inte att bara känna sig som en utan det är den rent juridiska biten som gäller.

Så om jag fixar lite pappersarbete är jag välkommen till damernas omklädningsrum på SATS?

:naughty::naughty:

anvihl
2016-10-07, 06:18
Så om jag fixar lite pappersarbete är jag välkommen till damernas omklädningsrum på SATS?

:naughty::naughty:

Sluta vara så elak, dom kommer ju bli supersugna på vitt vin när dom ser en sådan fin räka. *kissass*

Bärsärk
2016-10-07, 06:22
HOW DARE YOU :d

Brofessorn
2016-10-07, 06:27
how dare you :d

This man just sexually harassed me!

Bärsärk
2016-10-07, 06:29
This man just sexually harassed me!

http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/021/224/qtz0c2a.png

Wormzie
2016-10-07, 06:40
Fick du inga vettiga svar på Flashback eller LD? Stor, hårig man ;>

Diomedea exulans
2016-10-07, 07:11
Ja, det skulle jag säga. Man kan ju fråga sig varför man har könsuppdelade omklädningsrum överhuvudtaget. I slutändan handlar det om att minska obehaget för alla inblandade. Om en kvinna känner obehag över att du är där så kan du förklara situationen. Samtliga svenska invånare över 7 års ålder som inte levt under en sten de senaste 20 åren vet väl vad transsexualitet är i dag, så om kvinnan är vettig borde hon inte se det som en big deal.

Sen kan det väl tillhöra vanligt hyfs att inte vifta med din boaorm rakt i ansiktet på damerna, utan kanske vända dig om eller hålla en handduk runt. Men å andra sidan lär man ju inte kunna stava till "vanligt hyfs" om man på allvar överväger att pröva nämnda experiment, så det kanske är en onödig diskussion.

mini
2016-10-07, 07:17
Jag tycker att du ska inleda ett samtal med aktuella ställen om du känner att det är viktigt för dig.

blåvitt
2016-10-07, 07:20
Jag tror det är så att man måste vara juridisk kvinna så att säga, fungerar inte att bara känna sig som en utan det är den rent juridiska biten som gäller.

Yess, och en hormonterapikur ska ha påbörjats om jag inte minns fel.

Diomedea exulans
2016-10-07, 07:24
Sen undrar jag lite över trådstartarens syfte. Är det bara en nyfiken fråga, eller försöker han bevisa att transsexualitet är fel?

blåvitt
2016-10-07, 07:31
Sen undrar jag lite över trådstartarens syfte. Är det bara en nyfiken fråga, eller försöker han bevisa att transsexualitet är fel?

Räcker väl med en snabb titt på TS tråd om feminism för att förstå det :)

trädgårdsmöbel
2016-10-07, 07:34
Det är luddigt. Men jag skulle säga nej, pga. att du gör det för att du har den egentliga intentionen att ifrågasätta normkritiken istället för att vara normkritisk.

RPT
2016-10-07, 07:35
Sen undrar jag lite över trådstartarens syfte. Är det bara en nyfiken fråga, eller försöker han bevisa att transsexualitet är fel?

Fel ur ett biologiskt perspektiv är väl alla rungande överens om.

Isseman
2016-10-07, 08:00
Kolla South Park -avsnittet med transgenders xD (näst senaste säsongen) det är så vår framtid lär se ut..

Macroman
2016-10-07, 08:58
Det är luddigt. Men jag skulle säga nej, pga. att du gör det för att du har den egentliga intentionen att ifrågasätta normkritiken istället för att vara normkritisk.

Om normkritik är norm hur ser då den nya normkritiken ut?

blåvitt
2016-10-07, 09:07
Om normkritik är norm hur ser då den nya normkritiken ut?

I teorin har du en poäng, men du behöver inte sträcka blicken längre än till den här tråden för att se att så inte är fallet.

Diomedea exulans
2016-10-07, 09:25
Fel ur ett biologiskt perspektiv är väl alla rungande överens om.

Ja, men det är det att ta anabola steroider också, och ingen har ju något emot det här.

leee
2016-10-07, 09:37
Är det en könsbytare som är all in utan manligt kön ok annars inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Macroman
2016-10-07, 09:55
I teorin har du en poäng, men du behöver inte sträcka blicken längre än till den här tråden för att se att så inte är fallet.

Inte bland normala människor nej men i media...

blåvitt
2016-10-07, 09:58
Inte bland normala människor nej men i media...

Jahapp. Nu är det ju så att normer styrs av vad som anses vara normalt av den breda massan, inte av media (även om media självklart bidrar till att forma normer på lång sikt). Sen får du gärna komma med källor om du ska hävda att all media är normkritisk.

Diomedea exulans
2016-10-07, 10:25
Om man tycker att det teoretiska exemplet i startinlägget är ett problem råder jag en att göra följande tankeexperiment. Föreställ dig två scenarier:

1) Transsexualitet förbjuds, och vi slipper händelser som i trådstarten. Mig veterligt finns det inget dokumenterat exempel att en sådan händelse någonsin skett, men visst, de kan ske.

2) Transsexualitet fortsätter vara tillåtet, och miljoner transsexuella slipper gå runt varje vaken stund med en förödande och starkt deprimerande känsla av att tillhöra ett annat kön än deras fysiska.

Vilket av följande scenarier minimerar lidande bäst?

För övrigt tror jag det finns en väldigt enkel anledning att pervon så sällan, om någonsin, gör som i startinläggets exempel: Om man börjar gå runt i omklädningsrum och säga att man är transsexuell så finns det en överhängande risk att det börjar spridas ett rykte på stan om att man är transsexuell, och de flesta icke-transsexuella vill gärna slippa såna rykten.

trädgårdsmöbel
2016-10-07, 10:54
Om normkritik är norm hur ser då den nya normkritiken ut?

I teorin har du en poäng, men du behöver inte sträcka blicken längre än till den här tråden för att se att så inte är fallet.

Det här kan mycket väl bli en intressant fråga om kanske sisådär 20år.

trädgårdsmöbel
2016-10-07, 10:57
Om . Mig veterligt finns det inget dokumenterat exempel att en sådan händelse någonsin skett, men visst, de kan ske.
.

I dagsläget används det av packade tjejer på krogen som kräver att få nyttja herrtoaletten för att slippa stå i kö till damernas.

Diomedea exulans
2016-10-07, 11:01
I dagsläget används det av packade tjejer på krogen som kräver att få nyttja herrtoaletten för att slippa stå i kö till damernas.

Aha, där fick vi ett exempel! Nu när du säger det så minns jag att det stod något om det i tidningen.

På tiden jag söp gick jag in till damernas hela tiden, men det är för att jag var en ohängd slyngel, inte för att jag fejkade könstillhörighet.

G.W
2016-10-07, 11:10
Ja det är okej, så länge du verkligen lovar att du identifierar dig som det könet vars toalett du besöker. Är det oseriöst är det inte okej.

cero
2016-10-07, 11:18
Givetvis är det inte okej. Om du byter kön är det din business, du kan inte förvänta dig att andra ska anpassa sig.

Diomedea exulans
2016-10-07, 11:21
Givetvis är det inte okej. Om du byter kön är det din business, du kan inte förvänta dig att andra ska anpassa sig.

Hur långt in i könsbytet är det inte okej? Många som bytt kön ser ju ut som om de är födda i könet de bytt till.

Gerdler
2016-10-07, 11:22
Om man tycker att det teoretiska exemplet i startinlägget är ett problem råder jag en att göra följande tankeexperiment. Föreställ dig två scenarier:

1) Transsexualitet förbjuds, och vi slipper händelser som i trådstarten. Mig veterligt finns det inget dokumenterat exempel att en sådan händelse någonsin skett, men visst, de kan ske.

2) Transsexualitet fortsätter vara tillåtet, och miljoner transsexuella slipper gå runt varje vaken stund med en förödande och starkt deprimerande känsla av att tillhöra ett annat kön än deras fysiska.

Vilket av följande scenarier minimerar lidande bäst?

För övrigt tror jag det finns en väldigt enkel anledning att pervon så sällan, om någonsin, gör som i startinläggets exempel: Om man börjar gå runt i omklädningsrum och säga att man är transsexuell så finns det en överhängande risk att det börjar spridas ett rykte på stan om att man är transsexuell, och de flesta icke-transsexuella vill gärna slippa såna rykten.
#2 skulle vara det bästa om det var så enkelt. Men i verkligheten så är ohälsotalen och självmordsstatistiken väldigt hög även efter att ett könsbyte givit dem "rätt kön".

Jag är helt klart för #2 men då ska det vila på en solid grund av vetenskap och de ska genomgå tester och skit och om de sen vill byta kön så får de betala det helt eller delvis själv. Idag är det ju nästan mode.

Diomedea exulans
2016-10-07, 11:29
#2 skulle vara det bästa om det var så enkelt. Men i verkligheten så är ohälsotalen och självmordsstatistiken väldigt hög även efter att ett könsbyte givit dem "rätt kön".

Jag är helt klart för #2 men då ska det vila på en solid grund av vetenskap och de ska genomgå tester och skit och om de sen vill byta kön så får de betala det helt eller delvis själv. Idag är det ju nästan mode.

Och hur tror du självmordsstatistiken och ohälsotalen skulle se ut om de inte hade bytt kön?

Jag tycker inte att de ska betala själv, jag har inte behövt betala femtio tusen kronor för att ha killkropp, då ska ingen annan kille behöva det heller, bara för att han råkar vara född i tjejkropp.

cero
2016-10-07, 11:38
Hur långt in i könsbytet är det inte okej? Många som bytt kön ser ju ut som om de är födda i könet de bytt till.

Det är inte det nya utseendeet som avgör, utan vad du är född i och har växt upp som. Helt enkelt för att det inte ska bli obehaligt för någon annan. Att vara transexuell måste vara förjävligt just pga att man inte blir erkänd som det nya könet, men det är så det är.

trädgårdsmöbel
2016-10-07, 11:43
Vad anser ni om tre omklädningsrum då? Han, hon och hen. Eller skulle detta bara leda till att henomklädningsrummet skulle bli tillhåll för män som vill ligga med tjejer med penis?

blåvitt
2016-10-07, 11:49
Det är inte det nya utseendeet som avgör, utan vad du är född i och har växt upp som. Helt enkelt för att det inte ska bli obehaligt för någon annan. Att vara transexuell måste vara förjävligt just pga att man inte blir erkänd som det nya könet, men det är så det är.

Du kan ju iaf googla runt lite innan du slänger ur dig lösryckta antaganden som fakta.

cero
2016-10-07, 11:51
Du kan ju iaf googla runt lite innan du slänger ur dig lösryckta antaganden som fakta

Säg bara vad du menar direkt istället bara. Det vi snackar om nu är subjektivt, alltså hurvida det är okej att som transexuell använda det "nya könets" omklädningsrum.

Gerdler
2016-10-07, 11:58
Och hur tror du självmordsstatistiken och ohälsotalen skulle se ut om de inte hade bytt kön?

Jag tycker inte att de ska betala själv, jag har inte behövt betala femtio tusen kronor för att ha killkropp, då ska ingen annan kille behöva det heller, bara för att han råkar vara född i tjejkropp.
Det är ju just det man undersökt och inte i samtliga fall funnit någon statistiskt signifikant förbättring.

Samtidigt får jag betala för att ha perfekt syn medans andra är födda med det.

blåvitt
2016-10-07, 12:04
Säg bara vad du menar direkt istället bara. Det vi snackar om nu är subjektivt, alltså hurvida det är okej att som transexuell använda det "nya könets" omklädningsrum.

Du uttryckte dig långt ifrån subjektivt. Det är huvudsakligen den här delen jag syftar på då.

Att vara transexuell måste vara förjävligt just pga att man inte blir erkänd som det nya könet, men det är så det är.

Nej, det är inte förjävligt för att en inte blir erkänd som "det nya" könet, och nej det är definitivt inte så det är. Det finns gott om individer som inte har några problem med att erkänna en könskorrigering. Juridiskt sett så erkänns "det nya" könet också. Så det enda som är förjävligt med att vara trans är när enskilda individer ska hålla på och bråka med en om saker de inte har något att göra med, bara för att en person som har en f*tta och bröst vill byta om i ett rum med andra människor som har en f*tta och bröst.

Välkommen in i 2000-talet.

cero
2016-10-07, 12:30
My apologies. Det var en onödig kommentar helt klart.

Jag har inget emot könsbyten/-korringeringar, men frågan är vad man som transexuell kan förvänta sig av andra människor? Jag vet att jag aldrig hade skickat in min dotter i ett omklädningsrum som var fyllt av biologiska män. Helt enkelt för att de inte är vana vid att se, som du så fint uttryckte det, f*ttor och bröst. Är jag gammeldags för det?

mini
2016-10-07, 12:36
My apologies. Det var en onödig kommentar helt klart.

Jag har inget emot könsbyten/-korringeringar, men frågan är vad man som transexuell kan förvänta sig av andra människor? Jag vet att jag aldrig hade skickat in min dotter i ett omklädningsrum som var fyllt av biologiska män. Helt enkelt för att de inte är vana vid att se, som du så fint uttryckte det, f*ttor och bröst. Är jag gammeldags för det?

Du är vad jag förstår man. Vad skulle du göra om du befann dig i damernas omklädningsrum? Hur tror du transkvinnor ser på kvinnliga kroppsdelar?

WHITEFOLKS
2016-10-07, 12:41
Nu är det väl inte skillnad på en som är född som kvinna och en könskorrigerad kvinna som är lesbiska och befinner sig i kvinnornas omklädningsrum men det verkar vara en väldigt stor del av MTF som identifierar sig som lesbiska, det är i mitt tycke ganska intressant i sammanhanget när det kommer till biologiska kön osv (så kanske inte i just denna tråd).

cero
2016-10-07, 12:42
Du är vad jag förstår man. Vad skulle du göra om du befann dig i damernas omklädningsrum? Hur tror du transkvinnor ser på kvinnliga kroppsdelar?

Har man bytt kön och låter mycket tid passera så kan jag säkert tro att man blir neutralt inställd till det nya könet, men det finns inget bra sätt att mäta och avgöra detta så rimligast är att hålla sig till den biologiska uppdelningen när det gäller omklädningsrum. Vad tycker du själv?

Yes
2016-10-07, 12:45
I egenskap av transsvart kan jag verkligen relatera till denna könsapartheid.

yXvYlD7Gkew

hurril
2016-10-07, 12:48
Varför skulle en man se på kvinnliga kroppar på fel sätt eller en kvinna automatiskt se på rätt sätt på dem? Det är givetvis fråga om de andra i rummet och hur de ser på vilka som tittar. Det är därför könsuppdelningen finns från början.

mini
2016-10-07, 12:50
Har man bytt kön och låter mycket tid passera så kan jag säkert tro att man blir neutralt inställd till det nya könet, men det finns inget bra sätt att mäta och avgöra detta så rimligast är att hålla sig till den biologiska uppdelningen när det gäller omklädningsrum. Vad tycker du själv?

Du svarade inte på vad du som biologisk man skulle ta dig till i damernas omklädningsrum.

Spelar det roll om man känslomässigt inte är "neutralt inställd till det (nya) könet"? Vad betyder det ens? Tror du att alla med samma yttre genitalia är neutralt inställda till alla som de delar omklädningsrum med?

Jag tycker att det ska finnas möjlighet att byta om enskilt på fler ställen än det finns idag. Om någon genomgår ett könsbyte tycker jag att de ska vara där de känner sig mest bekväma och minst utsatta.

anvihl
2016-10-07, 13:02
Jag som bisexuell då? Enligt viss logik här inne borde jag rimligtvis ha ståkuk i båda omklädningsrummen.

hurril
2016-10-07, 13:03
Jag som bisexuell då? Enligt viss logik här inne borde jag rimligtvis ha ståkuk i båda omklädningsrummen.

Äh, problemet är som vanligt att folk inte kan skilja subjekten åt.

hugok
2016-10-07, 13:07
Finns någon video med någon full brud som tjafsar med en vakt efter att hon gått in på herrarnas omklädningsrum.

Jag ser inte riktigt vad som skulle vara problemet om en vanlig cisman skulle gå in på damernas dass. Inte direkt så att de sitter på en rad och pissar som män står i rad vid pissoar. När byxorna är nere är ändå alla dörrar låsta och inga andra damer kan se några privata kroppsdelar.

cero
2016-10-07, 13:13
Mini:

Jag hade väl täckt över mig antar jag. Vad vill du få fram med det?

Med "neutralt inställd" menar jag inte att man inte kan ha en sexuell attraktion till det nya/andra könet som fallet med Anvihl här, utan helt enkelt att man är van vid att se det och därför inte reagerar lika starkt.

Äh, problemet är som vanligt att folk inte kan skilja subjekten åt.

Vad menar du?

anvihl
2016-10-07, 13:18
Min poäng var den att bara för att jag när månar och planeter är rätt linjerade har sex med nån snubbe då och då betyder inte det att jag på något sätt någonsin har känt sexuell attraktion i ett omklädningsrum eller kollat extra på några kroppar och jag känner exakt likadant om att vara i ett kvinnligt omklädningsrum. Kan man inte skilja på en sexuell situation och en icke-sexuell situation så ja, jag vetifan, problem har man iallafall.

Jag är helhjärtat för mixade omklädningsrum om inte annat för att avdramatisera det motsatta könets kroppar. Skulle ALLA vara bekväma (inte bara praktexemplaren) med det i en idealvärld skulle också orimliga kroppsideal om kvinnokroppen, kukstorlekar och allt möjligt försvinna.

Gerdler
2016-10-07, 13:20
^^Inte risk att vi har svårt att tända på det vi ska tända på om det blir för avdramatiserat?

Mental
2016-10-07, 13:26
^^Inte risk att vi har svårt att tända på det vi ska tända på om det blir för avdramatiserat?

Du argumenterar för ett porrförbud?

Gerdler
2016-10-07, 13:30
Du argumenterar för ett porrförbud?
Nä, inte egentligen. Jag säger inte att jag har svaret och det jag sa var inte ett argument utan en fråga.

Diomedea exulans
2016-10-07, 13:40
Vad anser ni om tre omklädningsrum då? Han, hon och hen. Eller skulle detta bara leda till att henomklädningsrummet skulle bli tillhåll för män som vill ligga med tjejer med penis?

Enbart könsneutrala omklädningsrum där var och en kan duscha och byta om i ett litet personligt bås vore väl allra bäst.

Jag anser inte att transexuella måste anpassa sig efter oss, jag anser att ett samhälle som inte anpassats efter transsexuella inte är ett tillräckligt bra samhälle. Man ska inte lida för hur man är född.

Det är ju just det man undersökt och inte i samtliga fall funnit någon statistiskt signifikant förbättring.

Va? Det var märkligt. Jag har inte kollat på statistik, men sett intervjuer där transsexuella förklarat att de var lyckliga post-op.

Relevant kanske är vid vilken ålder de tog livet av sig? En som gör det vid 20 kanske tänker "fuck this, jag dör hellre än blir en sån där äcklig transperson, hejdå", medan en som gör det vid 50 kanske tänker "fuck this, livet var för jobbigt även efter operationen, hejdå".

Samtidigt får jag betala för att ha perfekt syn medans andra är födda med det.

Ja, och kvinnor måste köpa bindor, män måste köpa rakhyvlar, osv. Det är inte solklart var man ska dra gränsen. Men jag tycker könskorrigering är innanför gränsen. Om inte annat så tror jag det är dyrare än glasögon.

Niklassson
2016-10-07, 13:50
Jag tycker att det ska finnas möjlighet att byta om enskilt på fler ställen än det finns idag. Om någon genomgår ett könsbyte tycker jag att de ska vara där de känner sig mest bekväma och minst utsatta.

Bra sagt !

Vet inte fall någon har nämnt detta men finns folk som föds tvetydigt kön . Personen kan ha manliga kromosomer med ett kvinnligt kön och viseversa . Att bara dela in kön i två fasta kategorier känns väldigt utdaterat .

Som mini sa måste det viktigast vara att hen skall känns sig bekväma och accepterade i det offentliga rummet.

Argumentet att " då kan jag ju säga att jag är kvinna bara så jag kan se lite bröst" känns väldigt lågstadie och irrelevant.

Mer öppenhet och acceptans!

mini
2016-10-07, 13:57
Mini:

Jag hade väl täckt över mig antar jag. Vad vill du få fram med det?

Du verkar tro att det är något biologiskt hos de som är födda till män som gör att hemska saker händer när de vid sällsynta tillfällen ser snippor och bröst. Vad är det du tänker ska hända?

Diomedea exulans
2016-10-07, 14:26
Du verkar tro att det är något biologiskt hos de som är födda till män som gör att hemska saker händer när de vid sällsynta tillfällen ser snippor och bröst. Vad är det du tänker ska hända?

Där har du en poäng, egentligen är det ju inte hela världen om alla bara delar samma omklädningsrum.

Nakenhet är lite för överdramatiserat IMHO.

RPT
2016-10-07, 15:15
Och hur tror du självmordsstatistiken och ohälsotalen skulle se ut om de inte hade bytt kön?

Jag tycker inte att de ska betala själv, jag har inte behövt betala femtio tusen kronor för att ha killkropp, då ska ingen annan kille behöva det heller, bara för att han råkar vara född i tjejkropp.

Råkar vara född i tjejkropp? Om jag vill vara en hund, bör ni finansiera ett byte av min kroppshydda för att jag råkar vara född i en människokropp?


Denna psykologiska ohälsa, vilket det faktiskt är, borde behandlas med omfattande terapi. Att hacka av penis och konstruera en snippa kan inte anses vara den optimala lösningen.

Niklassson
2016-10-07, 15:22
Råkar vara född i tjejkropp? Om jag vill vara en hund, bör ni finansiera ett byte av min kroppshydda för att jag råkar vara född i en människokropp?


Denna psykologiska ohälsa, vilket det faktiskt är, borde behandlas med omfattande terapi. Att hacka av penis och konstruera en snippa kan inte anses vara den optimala lösningen.

Läs på ämnet innan du uttalar dig om sånt du ej har all fakta om. Ungefär som att bota homosexualitet med Jesus . *grr**grr**grr**grr**grr**

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:22
Råkar vara född i tjejkropp? Om jag vill vara en hund, bör ni finansiera ett byte av min kroppshydda för att jag råkar vara född i en människokropp?


Denna psykologiska ohälsa, vilket det faktiskt är, borde behandlas med omfattande terapi. Att hacka av penis och konstruera en snippa kan inte anses vara den optimala lösningen.

Tror du att du skulle kunna gå i terapi tills du känner att du tillhör motsatt kön mot det du tillhör nu?

Gerdler
2016-10-07, 15:28
Med tanke på att man kan plantera in falska minnen med terapi så kan nog metoder för det också vara möjligt även om det för den sakens skull inte behöver vara rätt. Men varför är det ingen som har tagit upp kemikalier? Det är ju trots allt det de använder för att fixa det idag. Vad är det som säger att inte den känslan om att man är född i fel kropp kommer från en obalans i signalsubstanser och/eller hormoner?

cero
2016-10-07, 15:29
Du verkar tro att det är något biologiskt hos de som är födda till män som gör att hemska saker händer när de vid sällsynta tillfällen ser snippor och bröst. Vad är det du tänker ska hända?

Haha nja, det har jag inte sagt. Det händer inte så mycket mer än att båda parter blir obekväma.

Är din lösning att män och kvinnor, stora som små, ska stå och trängas nakna bland duscharna?

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:33
Med tanke på att man kan plantera in falska minnen med terapi så kan nog metoder för det också vara möjligt även om det för den sakens skull inte behöver vara rätt. Men varför är det ingen som har tagit upp kemikalier? Det är ju trots allt det de använder för att fixa det idag. Vad är det som säger att inte den känslan om att man är född i fel kropp kommer från en obalans i signalsubstanser och/eller hormoner?

Du tror inte terapi har prövats mot transsexualitet i det förgångna? Man prövade det, och prövade det, och prövade det, och prövade det, ända tills man sa "fuck it, det är enklare att bara göra om deras kroppar istället! Deras hjärnor GÅR fan inte att ändra på!"

Könstillhörigheten (både den i hjärnan och i kroppen) verkar bero på hormonutsöndring i moderlivet. Efter ett visst tidsfönster (som stängs innan man är född) funkar det inte med hormonterapi.

Gerdler
2016-10-07, 15:43
I så fall är det ju operation de första månaderna som gäller, det är beprövat och har använts sedan typ 50-60-talen. Det kan man ofta se/mäta redan vid födseln och det åtgärdas direkt. Ofta kan det vara halvt utvecklade organ, två utvecklade organ eller liknande som också är symptom.

Hjärnan går inte att ändra på för att vi inte förstår hjärnan än. Ska vi sluta försöka förstå hjärnan? Jag tycker bara att vi kan vända på alla stenar.

Men jag förstår fortfarande inte varför någons upplevda kroppstillhörighet är ett samhällsproblem av som skall ha en kollektivt finansierad vård när mitt högst mätbara synfel är något jag måste betala själv för att ordna. Jag kan inte ta mig till jobbet utan någon form av hjälpmedel, än mindre jobba, och ändå ska jag betala det själv trots att det är billigare än behandlingarna i fråga.

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:45
I så fall är det ju operation de första månaderna som gäller, det är beprövat och har använts sedan typ 50-60-talen. Det kan man ofta se/mäta redan vid födseln och det åtgärdas direkt. Ofta kan det vara halvt utvecklade organ, två utvecklade organ eller liknande som också är symptom.


Vad menar du? Man ser ju inte deras inre könstillhörighet vid födseln.

Men jag förstår fortfarande inte varför någons upplevda kroppstillhörighet är ett samhällsproblem av som skall ha en kollektivt finansierad vård när mitt högst mätbara synfel är något jag måste betala själv för att ordna. Jag kan inte ta mig till jobbet utan någon form av hjälpmedel, än mindre jobba, och ändå ska jag betala det själv trots att det är billigare än behandlingarna i fråga.

För att man mår sämre av att gå runt med fel kön än dålig syn och för att det är dyrare att byta kön än köpa glasögon.

Gerdler
2016-10-07, 15:51
För att man mår sämre av att gå runt med fel kön än dålig syn och för att det är dyrare att byta kön än köpa glasögon.
Nä jag mår helt klart sämre med så dålig syn. Det finns inget jobb i Sverige jag kan utföra utan glasögon/linser/operation. Jag skulle nog överleva ett par dagar som fotgängare helt enkelt för att de flesta bilarna skulle stanna för mig men att se dem i tid är en myt. De här som upplever sig ha fel kroppar har ju ofta kunnat gå ut skolan utan behandling, jag hade inte sett vad som står på tavlan från katedern. De kan ta körkort, cykla, känna igen folk på mer än 2 meters avstånd och så vidare.

RPT
2016-10-07, 15:52
Läs på ämnet innan du uttalar dig om sånt du ej har all fakta om. Ungefär som att bota homosexualitet med Jesus . *grr**grr**grr**grr**grr**

Ja där fick du mig, det är ju nästan samma sak. Terapi må vara lite hokus pokus men att likställa det med Jesus är väl att ta det till de extrema.

Vad är det jag saknar fakta om? En person, som är född med det manliga könet tror, och det är de viktiga ordet här, att den är född med fel kön. Vad skulle du vilja påstå att detta är? En miss av gud? Han råkade kanske skapa den här människan i fel skal.

blåvitt
2016-10-07, 15:54
Vad är det jag saknar fakta om? En person, som är född med det manliga könet tror, och det är de viktiga ordet här, att den är född med fel kön

Här. Det är precis här du saknar fakta.

Niklassson
2016-10-07, 15:55
Ja där fick du mig, det är ju nästan samma sak. Terapi må vara lite hokus pokus men att likställa det med Jesus är väl att ta det till de extrema.

Vad är det jag saknar fakta om? En person, som är född med det manliga könet tror, och det är de viktiga ordet här, att den är född med fel kön. Vad skulle du vilja påstå att detta är? En miss av gud? Han råkade kanske skapa den här människan i fel skal.

Terapi att "bota" Transsexualism är lika hokus pokus som Jesus . Det var ju hela min poäng .

RPT
2016-10-07, 15:55
Tror du att du skulle kunna gå i terapi tills du känner att du tillhör motsatt kön mot det du tillhör nu?

Nej, då jag inte lider av psykisk ohälsa.

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:56
Nä jag mår helt klart sämre med så dålig syn. Det finns inget jobb i Sverige jag kan utföra utan glasögon/linser/operation. Jag skulle nog överleva ett par dagar som fotgängare helt enkelt för att de flesta bilarna skulle stanna för mig men att se dem i tid är en myt. De här som upplever sig ha fel kroppar har ju ofta kunnat gå ut skolan utan behandling, jag hade inte sett vad som står på tavlan från katedern. De kan ta körkort, cykla, känna igen folk på mer än 2 meters avstånd och så vidare.

Såvitt jag vet är inte totalt blinda personer generellt olyckligare än seende.

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:57
Nej

Så varför i hela friden skulle någon annan lyckas med det?

RPT
2016-10-07, 16:00
Så varför i hela friden skulle någon annan lyckas med det?

Du vill alltså klassificera detta biologiska avvik som ett defaultläge?
Om man har den utgångspunkten så blir detta självklart problematiskt att diskutera.

Diomedea exulans
2016-10-07, 16:03
Du vill alltså klassificera detta biologiska avvik som ett defaultläge?
Om man har den utgångspunkten så blir detta självklart problematiskt att diskutera.

Jag fattar inte vad du menar.

Det är EXAKT samma process för en transsexuell att försöka byta sin mentala könstillhörighet som för dig eller någon annan icke-transsexuell. Förstår du nu varför din idé om terapi är stollig?

Edit: Vänta, nu fattar jag vad du menar, tror jag. Ja, deras läge är deras defaultläge. Det gör det problemariskt för dig att argumentera eftersom du har fel.

Bärsärk
2016-10-07, 16:11
Yess, och en hormonterapikur ska ha påbörjats om jag inte minns fel.

I USA verkar det vara lättare

gGpZSefYvwM

TheBeach97
2016-10-07, 16:23
haha tänkte också på detta för någon dag sen .. fan va sjukt samhället blivit egentligen, att man ens ska behöva diskutera sånt här liksom :D

Tror jag ska identifiera mig som en hund imorrn, därmed få bli placerad på hunddagis.

TheBeach97
2016-10-07, 16:24
Yess, och en hormonterapikur ska ha påbörjats om jag inte minns fel.

man kan undra varför hormoner behövs när kön bara är en social struktur! :D

blåvitt
2016-10-07, 16:28
man kan undra varför hormoner behövs när kön bara är en social struktur! :D

Du behöver, liksom många tangentbordsfeminister, läsa på liiiite mer ordentligt gällande den där grejen. Känns som att det typ är 0,001 procent av befolkningen som förstår vad Butler faktiskt menade.

Yes
2016-10-07, 16:30
Du tror inte terapi har prövats mot transsexualitet i det förgångna? Man prövade det, och prövade det, och prövade det, och prövade det, ända tills man sa "fuck it, det är enklare att bara göra om deras kroppar istället! Deras hjärnor GÅR fan inte att ändra på!"

Könstillhörigheten (både den i hjärnan och i kroppen) verkar bero på hormonutsöndring i moderlivet. Efter ett visst tidsfönster (som stängs innan man är född) funkar det inte med hormonterapi.
När har det prövats? I vilken utsträckning? Vad gav det för resultat? Vilka möjliga problem fanns det med metoderna?

Ser du några problem med att ämnet är starkt politiserat och att HBTQ-lobbyn är den mest tongivande? Vad händer med forskningsanslag om studierna ger "fel" svar? Vad ger det för utslag när terapi för minderåriga är förbjudet på flera ställen (exempelvis Kalifornien, San Fransisco m.fl. i USA)?

AntonHA
2016-10-07, 16:37
Självklart är det inte OK. Mängder med män skulle säga att de identifierade sig som kvinnor för att få vara i kvinnornas omklädningsrum.

Personligen har jag inget emot det, men man skiljde på män och kvinnor i omklädningsrum av en anledning, antar jag.

Diomedea exulans
2016-10-07, 16:42
Tror jag ska identifiera mig som en hund imorrn, därmed få bli placerad på hunddagis.

Har du en hundhjärna? Bara undrar, för män som vill byta kön till kvinnor har kvinnohjärnor nämligen. Det går att se fysiska skillnader från manshjärnor om man öppnar skallen på dem.

Det borde vara enkelt för dig att ta reda på om du har en hundhjärna, de är mycket mindre än människohjärnor vilket borde ses direkt vid en skallröntgen. Dock tror jag inte du skulle kunna skriva om du hade det, så vi kan nog avskriva den teorin.

När har det prövats? I vilken utsträckning? Vad gav det för resultat? Vilka möjliga problem fanns det med metoderna?

Vet ej.

Ser du några problem med att ämnet är starkt politiserat och att HBTQ-lobbyn är den mest tongivande?

Ptja... Kanske att HBTQ-frågor får oproportioneligt mycket uppmärksamhet? Nog för att det är ett oerhört viktigt ämne, men det är inte viktigare än att bli av med krig och svält, t ex.

Vad händer med forskningsanslag om studierna ger "fel" svar?

Vet ej.

Vad ger det för utslag när terapi för minderåriga är förbjudet på flera ställen (exempelvis Kalifornien, San Fransisco m.fl. i USA)?

Det låter dåligt, men vad har det med saken att göra? Man könkorrigerar väl inte mindreåriga ändå?

cero
2016-10-07, 16:49
Har du en hundhjärna? Bara undrar, för män som vill byta kön till kvinnor har kvinnohjärnor nämligen. Det går att se fysiska skillnader från manshjärnor om man öppnar skallen på dem.

Hur kommer det sig då att det fortfarande finns de som menar att mannen och kvinnan enbart är sociala konstruktioner?

TheBeach97
2016-10-07, 16:49
Du behöver, liksom många tangentbordsfeminister, läsa på liiiite mer ordentligt gällande den där grejen. Känns som att det typ är 0,001 procent av befolkningen som förstår vad Butler faktiskt menade.

Tror jag klarar mig bra :d

TheBeach97
2016-10-07, 16:50
Har du en hundhjärna? Bara undrar, för män som vill byta kön till kvinnor har kvinnohjärnor nämligen. Det går att se fysiska skillnader från manshjärnor om man öppnar skallen på dem.



Nä nu var du sexistisk, det finns inga skillnader mellan män och kvinnor, punkt! :naughty:

Yes
2016-10-07, 16:51
Ok Dio, du vet alltså inte. Ändå uttalar du dig som om du faktiskt vet någonting. Du ser inget problem i att bara upprepa den populära bilden av det, utan att lägga ned ett uns av tid på att skaffa riktig kunskap?

blåvitt
2016-10-07, 16:51
Tror jag klarar mig bra :d

Jag är inte förvånad.

blåvitt
2016-10-07, 16:51
Hur kommer det sig då att det fortfarande finns de som menar att mannen och kvinnan enbart är sociala konstruktioner?

Läs Könet Brinner av Judith Butler.

cero
2016-10-07, 16:56
Läs Könet Brinner av Judith Butler.

Ska kolla upp den. Hur svarar hon på min fråga?

TheBeach97
2016-10-07, 16:56
Jag är inte förvånad.

Det borde du inte heller vara.

Det finns nog inget tramsigare än det där, sen när man tittar på dess "anhängare" ... ja vad ska man säga :laugh:

kvasivetenskap och strunt.


Jag undrar varför det inte finns några lejonhannar som "identifierar sig som hon-lejon!!" .. överallt i naturen verkar allt vara som det ska, honor är honor pga könshormoner i livmoder, "pubertet" och som vuxen, precis som hannar. Detta hos samtliga djur världen över.

Så var det också för människor ... tills ett par år sedan, då helt plötsligt var kön en "social struktur" .. bara hos människor såklart *whatever*

Man måste vara rejält bakom flötet för att tro på något av det där, herrejösses vad lätt det kan vara att lura människor bara man skolar dom rätt från tidig ålder :d

TheBeach97
2016-10-07, 16:58
Butler hävdar att människans kön och sexualitet är konstituerad och ständigt konstrueras av språket. Judith Butler argumenterar för att vår kännedom om våra egna och andras kroppar inte kommer till genom en naturlig process, utan konstrueras. Det är psykosociala normer som materialiserar "kvinnor" eller "män". Med Butlers terminologi har vårt tvåkönssystem sin grund i en heterosexuell melankoli som omöjliggör gränsöverskridande identifikationer och tvingar oss att se på "man" och "kvinna" som binära oppositioner. Butlers teori bygger på vad man inom vetenskapsteorin kallar för ontologisk idealism: det som finns är våra idéer, till exempel idéer om kön



Jösses :D

AntonHA
2016-10-07, 17:00
Min syn på transsexualitet: Vad som sker bakom hemmets dörrar har ingen med att göra, men det kommer balla ur om man får gå till olika omklädningsrum beroende på vad man identifierar sig som. Har man gjort könsbyte så visst, då blir det en tuff fråga. Lutar mot att det är OK då :P

TheBeach97
2016-10-07, 17:03
Min syn på transsexualitet: Vad som sker bakom hemmets dörrar har ingen med att göra, men det kommer balla ur om man får gå till olika omklädningsrum beroende på vad man identifierar sig som. Har man gjort könsbyte så visst, då blir det en tuff fråga. Lutar mot att det är OK då :P

Japp.

Tror jag ska börja identifiera mig som en tjej, sen ställa upp i damfotboll eller något, fan då man kan ju klättra i rang rätt snabbt. Jag menar, random p17 lag spelade brallorna av svenska damlandslaget :MrT:

Diomedea exulans
2016-10-07, 17:05
Ok Dio, du vet alltså inte. Ändå uttalar du dig som om du faktiskt vet någonting. Du ser inget problem i att bara upprepa den populära bilden av det, utan att lägga ned ett uns av tid på att skaffa riktig kunskap?

Ööh... Jag visste inte svaret på dina smala frågor, och du får det till att jag "vet ingenting"? Man kan veta att något har skett många gånger utan att veta hur många eller när. Jag upprepar bilden jag har fått i huvudet efter att ha sett tv-program, läst artiklar och tänkt själv.

Yes
2016-10-07, 17:41
Ööh... Jag visste inte svaret på dina smala frågor, och du får det till att jag "vet ingenting"? Man kan veta att något har skett många gånger utan att veta hur många eller när. Jag upprepar bilden jag har fått i huvudet efter att ha sett tv-program, läst artiklar och tänkt själv.
Om du kunnat svara mer generellt på frågorna hade jag inte gett dig lika mycket smisk. Problemet jag försöker illustrera för dig är just att du upprepar bilden du fått i huvudet efter att ha sett tv-program, läst artiklar och tänkt själv. Du har en bild baserad på lättillgänglig information utan att egentligen förstå den informationen eller alla invändningar som kan riktas mot slutsatserna du dragit. Med andra ord så vet du ingenting.

Det gör för övrigt inte jag heller. Vill man faktiskt veta något, istället för att ligga ormgrop med HBTQ-lobbyn eller den kristna högern, bör man ha jävligt bra koll på biologi, neurologi och psykologi. Rätt svåra ämnen att bemästra, skulle jag säga. Sedan bör man även gjort sin läxa och satt sig in i den forskning som finns.

För egen del håller jag mig med en enkel sunförnuftig syn. Tror man att man fötts i fel kropp, kön, ras, art etc. så verkar psykoterapi vara den mest rimliga lösningen. Vissa av dessa fall är också helt uppenbart rena galenskaperna. Gamla gubbar som känner sig som 6-åriga flickor har helt enkelt ett par skruvar lösa. Samma sak med vita SJW's som identifierar sig som svarta, för att "yo, jag har alltid känt mig som en blatte från hooden!". Sen har vi det där märkliga fenomenet att i vissa kulturer/länder är det sjukt mycket vanligare med transsexuella, särskilt män som känner sig som kvinnor.
Hela problemet kompliceras dock av att det kan hända lite konstiga saker i livmodern eller vid födseln. Transsexualism verkar också finnas hos vissa djurarter (minns att Richard Dawkins hade något exempel på det, men kan inte komma på vilket). Jag tänker därför inte utesluta att det kan vara ett biologiskt problem. Grejen är liksom att... jag vet lika lite som du. Inte ett skit.

blåvitt
2016-10-07, 17:53
Ska kolla upp den. Hur svarar hon på min fråga?

Det var hon som myntade idén kring att kön är sociala konstruktioner, men hur hon resonerar sig fram till det gör att jag aldrig med gott samvete kan sammanfatta hennes idéer kring det hela med "kön är sociala konstruktioner". Det är liksom inte så enkelt, Butler behövde hur många a4 som helst för att ge det en rättvis skildring och jag är osäker på om jag skulle kunna göra det öht. Hon knyter an till lingvistik, socialantropologi och psykologi när hon argumenterar för att "könet är socialt". Lustigt nog så har hon, och queerfeminismen som hon mer eller mindre grundade, fått mkt kritik för att vara transfobiskt. Så jokrarna i tråden har helt rätt på den fronten ;)

Bossebäver
2016-10-07, 18:49
Jag undrar varför det inte finns några lejonhannar som "identifierar sig som hon-lejon!!" .. överallt i naturen verkar allt vara som det ska, honor är honor pga könshormoner i livmoder, "pubertet" och som vuxen, precis som hannar. Detta hos samtliga djur världen över.

Så var det också för människor ... tills ett par år sedan, då helt plötsligt var kön en "social struktur" .. bara hos människor såklart *whatever*

Man måste vara rejält bakom flötet för att tro på något av det där, herrejösses vad lätt det kan vara att lura människor bara man skolar dom rätt från tidig ålder :d

Fruktansvärt pantat inlägg. Lejon har ingen intellektuell kapacitet att resonera kring sin självbild, hur de uppfattas av andra eller vad de tycker om sig själva.

Jag säger inte att jag är bakom allt detta "kön är bara en konstruktion,välj kön blaha blaha" men jag tror verkligen inte heller att de för de flesta är något självvalt "syndrom", jag tror heller inte att det är något speciellt nytt påfund, även om det säkert ökat under senare år.

Enligt mig är dessa människor inte "sjukare" än människor som är gay, deprimerande, bipolära eller äter senap, de är helt enkelt bara kopplade så.

Diomedea exulans
2016-10-07, 18:55
Om du kunnat svara mer generellt på frågorna hade jag inte gett dig lika mycket smisk. Problemet jag försöker illustrera för dig är just att du upprepar bilden du fått i huvudet efter att ha sett tv-program, läst artiklar och tänkt själv. Du har en bild baserad på lättillgänglig information utan att egentligen förstå den informationen eller alla invändningar som kan riktas mot slutsatserna du dragit. Med andra ord så vet du ingenting.

Det gör för övrigt inte jag heller. Vill man faktiskt veta något, istället för att ligga ormgrop med HBTQ-lobbyn eller den kristna högern, bör man ha jävligt bra koll på biologi, neurologi och psykologi. Rätt svåra ämnen att bemästra, skulle jag säga. Sedan bör man även gjort sin läxa och satt sig in i den forskning som finns.

För egen del håller jag mig med en enkel sunförnuftig syn. Tror man att man fötts i fel kropp, kön, ras, art etc. så verkar psykoterapi vara den mest rimliga lösningen. Vissa av dessa fall är också helt uppenbart rena galenskaperna. Gamla gubbar som känner sig som 6-åriga flickor har helt enkelt ett par skruvar lösa. Samma sak med vita SJW's som identifierar sig som svarta, för att "yo, jag har alltid känt mig som en blatte från hooden!". Sen har vi det där märkliga fenomenet att i vissa kulturer/länder är det sjukt mycket vanligare med transsexuella, särskilt män som känner sig som kvinnor.
Hela problemet kompliceras dock av att det kan hända lite konstiga saker i livmodern eller vid födseln. Transsexualism verkar också finnas hos vissa djurarter (minns att Richard Dawkins hade något exempel på det, men kan inte komma på vilket). Jag tänker därför inte utesluta att det kan vara ett biologiskt problem. Grejen är liksom att... jag vet lika lite som du. Inte ett skit.

Vet du vad, jag får backa lite där.

Efter mitt senaste inlägg, när jag hade tid att smälta diskussionen, började jag gå runt med en olustig känsla i bakhuvudet. Det slog mig att skälet var ungefär det du skriver: Jag uttalar mig för säkert om saker jag vet för lite.

Framförallt var det det här:

Man prövade det, och prövade det, och prövade det, och prövade det, ända tills man sa "fuck it, det är enklare att bara göra om deras kroppar istället! Deras hjärnor GÅR fan inte att ändra på!"


Som inte bara var baserat på löst underlag, utan dessutom var snudd på typigt mot Gerdler. När jag funderar vad jag fick den informationen ifrån så är det från ett avsnitt av Oprah jag såg för typ 17 år sedan, där en transsexuell kvinna sitter i en stol och säger "förr försökte de ändra på vår hjärna, men sen kom de på att det inte går, så nu är metoden att vi ändrar våra kroppar istället".

I diskussionens hetta tog hjärnan för tillfället baksätet och jag lät hjärtat (eller arslet, kanske vissa skulle mena) sköta rattandet av tangenterna och jag skrev något som mer lät bra än jag visste var 100 % sant.

Jag är heller inte helt säker på att transsexualitet är medfött. Den tron baserar jag på såna här artiklar, och andra som liknar den: http://transascity.org/the-transgender-brain/

Men jag vet inte om de där artiklarna är skrivna med gott uppsåt, och om de är baserade på studier med bra validitet och reliabilitet. Så jag kan inte veta att det är så.

Jag ska faktiskt sluta uttala mig så säkert i den här frågan som jag gjort i trådar hittills. Det kräver att man är mer grundligt insatt.

Jag tror fortfarande att transsexualitet är medfött, jag tycker det är den mest logiska förklaringen, och jag tycker fortfarande att man ska få byta kön gratis.

Lite skämmigt att göra en sån här pudel, men jag antar att det är ett måste om man vill bevara sin forumcred i det långa loppet.

Yes
2016-10-07, 19:32
Vet du vad, jag får backa lite där.

Efter mitt senaste inlägg, när jag hade tid att smälta diskussionen, började jag gå runt med en olustig känsla i bakhuvudet. Det slog mig att skälet var ungefär det du skriver: Jag uttalar mig för säkert om saker jag vet för lite.
Du ska ha fet kudos för ett erkänna det. Respekt, som man säger i hooden.

Framförallt var det det här:


Som inte bara var baserat på löst underlag, utan dessutom var snudd på typigt mot Gerdler. När jag funderar vad jag fick den informationen ifrån så är det från ett avsnitt av Oprah jag såg för typ 17 år sedan, där en transsexuell kvinna sitter i en stol och säger "förr försökte de ändra på vår hjärna, men sen kom de på att det inte går, så nu är metoden att vi ändrar våra kroppar istället".

I diskussionens hetta tog hjärnan för tillfället baksätet och jag lät hjärtat (eller arslet, kanske vissa skulle mena) sköta rattandet av tangenterna och jag skrev något som mer lät bra än jag visste var 100 % sant.

Jag är heller inte helt säker på att transsexualitet är medfött. Den tron baserar jag på såna här artiklar, och andra som liknar den: http://transascity.org/the-transgender-brain/
Jag har också sett artiklar på ämnet som visar att transsexualitet är medfött. Nu har jag inte studerat ämnet något vidare, så det här är bara taget ur arslet, men en eventuell invändning är att hjärnan är väldigt plastisk. Frågan blir då vad som är orsak och verkan.

Men jag vet inte om de där artiklarna är skrivna med gott uppsåt, och om de är baserade på studier med bra validitet och reliabilitet. Så jag kan inte veta att det är så.
Sånt är onekligen svårt att veta. Jag vill ogärna tillskriva folk ont uppsåt utan att ha ordentligt på fötterna, men något jag lärt mig genom åren är att forskarvärlden är precis lika korrumperad och inavlad som resten av samhället. De stjäl gärna av varandra, slåss om statliga bidrag och gör vad som krävs för sin egen fortsatta existens.

Jag ska faktiskt sluta uttala mig så säkert i den här frågan som jag gjort i trådar hittills. Det kräver att man är mer grundligt insatt.
Gott, och jag ska själv försöka göra samma ansats när det är påkallat. :)

Jag tror fortfarande att transsexualitet är medfött, jag tycker det är den mest logiska förklaringen, och jag tycker fortfarande att man ska få byta kön gratis.
För egen del tror jag det kan finnas vissa undantag där det är medfött, men att majoriteten handlar om andra faktorer. Sen tycker jag inte någon sjukvård ska vara gratis, så den biten är rätt enkel för mig.

Lite skämmigt att göra en sån här pudel, men jag antar att det är ett måste om man vill bevara sin forumcred i det långa loppet.
Inte alls, pudeln talar stort till din fördel. :)

TranceII
2016-10-07, 20:17
Jag undrar varför det inte finns några lejonhannar som "identifierar sig som hon-lejon!!" .. överallt i naturen verkar allt vara som det ska, honor är honor pga könshormoner i livmoder, "pubertet" och som vuxen, precis som hannar. Detta hos samtliga djur världen över.


Varsågod

>“It would be interesting to know if she behaved like a male,” he added. “Two similarly aberrant Serengeti lionesses were outwardly female—they did not have manes, but were almost male-sized, and they challenged and fought unfamiliar males for territories as though they were males!”

http://voices.nationalgeographic.com/2012/10/09/weird-wild-rare-maned-lionesses-explained/

Yes
2016-10-07, 20:20
Varsågod

>“It would be interesting to know if she behaved like a male,” he added. “Two similarly aberrant Serengeti lionesses were outwardly female—they did not have manes, but were almost male-sized, and they challenged and fought unfamiliar males for territories as though they were males!”

http://voices.nationalgeographic.com/2012/10/09/weird-wild-rare-maned-lionesses-explained/
Jag tror det var den Richard Dawkins postade på FB nyligen, om jag inte minns helt tokigt.

TheBeach97
2016-10-07, 20:23
Varsågod

>“It would be interesting to know if she behaved like a male,” he added. “Two similarly aberrant Serengeti lionesses were outwardly female—they did not have manes, but were almost male-sized, and they challenged and fought unfamiliar males for territories as though they were males!”

http://voices.nationalgeographic.com/2012/10/09/weird-wild-rare-maned-lionesses-explained/

Såg det på facebook.

Such masculine females likely occur when the embryo is disrupted, either at conception or while in the womb, he said by email.

“If the former case, the genetic contribution of the sperm—which determines the sex of the fetus in most mammals—was probably aberrant, giving rise to a female with some male characteristics.

“Alternatively and perhaps more likely, the problem may have occurred during gestation if the fetus was exposed to increased levels of androgens— male hormones such as testosterone.”

If a lion mother had abnormally high androgens during pregnancy, her female offspring may end up “masculinized”—a situation that occurs occasionally in people but which is rarely observed in wild animals.

Biologisk orsak, alltså.

TranceII
2016-10-07, 20:25
Såg det på facebook.

Biologisk orsak, alltså.

Ja, biologisk orsak:

https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexuality#Biological_factors

Köttis
2016-10-07, 20:44
Det går att se fysiska skillnader från manshjärnor om man öppnar skallen på dem.

Detta skulle jag gärna läsa mer om. Tvivlar inte på att det generellt skiljer sig mellan män och kvinnor men att kvinnor skulle ha någonting fysiskt i sin hjärna som inte män har är jag tveksam till, eller vice versa. känns lite som att säga att män är längre än kvinnor, men det innebär ju inte att alla män är längre än alla kvinnor. Vi borde börja dela in könstillhörighet efter vilka som är över 175cm eller nåt istället.

Diomedea exulans
2016-10-07, 20:50
Detta skulle jag gärna läsa mer om. Tvivlar inte på att det generellt skiljer sig mellan män och kvinnor men att kvinnor skulle ha någonting fysiskt i sin hjärna som inte män har är jag tveksam till, eller vice versa. känns lite som att säga att män är längre än kvinnor, men det innebär ju inte att alla män är längre än alla kvinnor. Vi borde börja dela in könstillhörighet efter vilka som är över 175cm eller nåt istället.

Ptja, rent tekniskt så har ALLA mentala fenomen en fysisk motsvarighet i hjärnan. ;) Tankar är ju inte annat är atomer som rör på sig, liksom.

Angående det där med könsskillnader i hjärnan tror jag det finns mer info i länken jag skrev i mitt förra inlägg i tråden.

TheBeach97
2016-10-07, 21:44
Ja, biologisk orsak:

https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexuality#Biological_factors

yep

Köttis
2016-10-07, 21:52
Ptja, rent tekniskt så har ALLA mentala fenomen en fysisk motsvarighet i hjärnan. ;) Tankar är ju inte annat är atomer som rör på sig, liksom.

Angående det där med könsskillnader i hjärnan tror jag det finns mer info i länken jag skrev i mitt förra inlägg i tråden.

Av de bilder som är med på länken är det ju en del överlapp iaf. Spontan tanke är att en man-till-kvinna-trans lika gärna kan ha en lite femininare hjärna en medelmannen. Vore intressant med en liknande studie men ta med bögar och män som har olika mycket av typiskt manliga drag. Jag skulle inte heller säga att en mans armar är kvinnoarmar bara för att hans bicepsmått är mindre än medel för män. Detsamma gäller väl egentligen vilken fysisk parameter som helst förutom 23 kromosomparet och könet?

Diomedea exulans
2016-10-07, 22:03
Av de bilder som är med på länken är det ju en del överlapp iaf. Spontan tanke är att en man-till-kvinna-trans lika gärna kan ha en lite femininare hjärna en medelmannen. Vore intressant med en liknande studie men ta med bögar och män som har olika mycket av typiskt manliga drag. Jag skulle inte heller säga att en mans armar är kvinnoarmar bara för att hans bicepsmått är mindre än medel för män. Detsamma gäller väl egentligen vilken fysisk parameter som helst förutom 23 kromosomparet och könet?

Sure, men jag ser inte att det motsäger någonting jag argumenterat för innan. Det finns såna som känner sig supermanliga, såna som känner att de egentligen hade velat vara tjejer men är okej med att vara män, såna som känner sig jättekvinnliga, osv.

Jag trorr även att bögar generellt sett är mer feminina än heteromän, jag tror att när de föds med en "kvinnlig" sexualitet så råkar det ofta hänga med lite andra kvinnogener i genpaketet.

TranceII
2016-10-07, 22:20
yep

Så nu "tror du på det"?

Köttis
2016-10-07, 22:38
Sure, men jag ser inte att det motsäger någonting jag argumenterat för innan. Det finns såna som känner sig supermanliga, såna som känner att de egentligen hade velat vara tjejer men är okej med att vara män, såna som känner sig jättekvinnliga, osv.

Jag trorr även att bögar generellt sett är mer feminina än heteromän, jag tror att när de föds med en "kvinnlig" sexualitet så råkar det ofta hänga med lite andra kvinnogener i genpaketet.

Jag motsäger mig bara att man skulle kunna titta på en hjärna och säga "den där hjärnan tillhör en man/kvinna" oberoende av resten av kroppen, med tillräckligt stor säkerhet för att det ska motivera ett dyrt statligt finansierad könsbyte. Om en vuxen person vill göra det och jag slipper betala så skiter jag fullständigt i vilket omklädningsrum personen byter om i efteråt. Hade nog tyckt att det var konstigare om en man som opererat sig till kvinna bytte om i männens omklädningsrum än i kvinnornas.

Diomedea exulans
2016-10-07, 22:42
Jag motsäger mig bara att man skulle kunna titta på en hjärna och säga "den där hjärnan tillhör en man/kvinna" oberoende av resten av kroppen, med tillräckligt stor säkerhet för att det ska motivera ett dyrt statligt finansierad könsbyte. Om en vuxen person vill göra det och jag slipper betala så skiter jag fullständigt i vilket omklädningsrum personen byter om i efteråt. Hade nog tyckt att det var konstigare om en man som opererat sig till kvinna bytte om i männens omklädningsrum än i kvinnornas.

Ah, fair enough. Som tur väl har en ung vuxen förmågan att kommunicera sina känslor på annat sätt, så man kan ta reda på om personen har manshjärna eller kvinnohjärna medelst psykologisk utredning, och utifrån den ge denne en statligt finansierad operation.

TheBeach97
2016-10-07, 22:49
Så nu "tror du på det"?

Men suck! :laugh: *screwy*

Jakobson
2016-10-08, 01:27
Enbart könsneutrala omklädningsrum där var och en kan duscha och byta om i ett litet personligt bås vore väl allra bäst.

Jag anser inte att transexuella måste anpassa sig efter oss, jag anser att ett samhälle som inte anpassats efter transsexuella inte är ett tillräckligt bra samhälle. Man ska inte lida för hur man är född.



Va? Det var märkligt. Jag har inte kollat på statistik, men sett intervjuer där transsexuella förklarat att de var lyckliga post-op.

Relevant kanske är vid vilken ålder de tog livet av sig? En som gör det vid 20 kanske tänker "fuck this, jag dör hellre än blir en sån där äcklig transperson, hejdå", medan en som gör det vid 50 kanske tänker "fuck this, livet var för jobbigt även efter operationen, hejdå".



Ja, och kvinnor måste köpa bindor, män måste köpa rakhyvlar, osv. Det är inte solklart var man ska dra gränsen. Men jag tycker könskorrigering är innanför gränsen. Om inte annat så tror jag det är dyrare än glasögon.

Du påstår alltså saker du inte ens är säker på? Okej.....
Fel, kvinnor köper bindor OCH rakhyvlar
Du behöver, liksom många tangentbordsfeminister, läsa på liiiite mer ordentligt gällande den där grejen. Känns som att det typ är 0,001 procent av befolkningen som förstår vad Butler faktiskt menade.
Men jag förmodar att du är medveten om hormoner ALLTID sätts in innan ett kirurgiskt könsbyte

Har du en hundhjärna? Bara undrar, för män som vill byta kön till kvinnor har kvinnohjärnor nämligen. Det går att se fysiska skillnader från manshjärnor om man öppnar skallen på dem.

Det borde vara enkelt för dig att ta reda på om du har en hundhjärna, de är mycket mindre än människohjärnor vilket borde ses direkt vid en skallröntgen. Dock tror jag inte du skulle kunna skriva om du hade det, så vi kan nog avskriva den teorin.



Vet ej.



Ptja... Kanske att HBTQ-frågor får oproportioneligt mycket uppmärksamhet? Nog för att det är ett oerhört viktigt ämne, men det är inte viktigare än att bli av med krig och svält, t ex.



Vet ej.



Det låter dåligt, men vad har det med saken att göra? Man könkorrigerar väl inte mindreåriga ändå?
Igen, varför påstår du saker när du "vet ej"?

Diomedea exulans
2016-10-08, 06:15
Har jag inte redan svarat på de frågorna? Och att kvinnor köper rakhyvlar ändrar inte argumentet jag försökte göra där.

blåvitt
2016-10-08, 06:26
Men jag förmodar att du är medveten om hormoner ALLTID sätts in innan ett kirurgiskt könsbyte

Ja. Vad har det med saken att göra?

Diomedea exulans
2016-10-08, 09:02
Jag anar en viss inkonsekvens. De som verkar vara anti-trans verkar även vara de som tror mest på att det finns biologiska skillnader mellan könen.

Att fler män blir ingenjörer och fler kvinnor sjuksköterskor? Biologi.
Att män vill ha sex med många men kvinnor ha sex med få? Biologi.
Att pojkar gillar att leka krig och flickor med dockor? Biologi, biologi, biologi.

Men när en person fötts i flickkropp, men sedan mycket ung ålder känt sig som man på alla sätt och vis... Nope, då är det för att hon blivit sjuk i huvudet, eller rentav för att hon vill "vara inne".

Är inte det inkonsekvent? Varför är det bara biologi när män och kvinnor följer era ramar, men inte när de bryter mot dem?

Och ja, folk som står på barrikaderna och skanderar "kön existerar inte" samtidigt som de vurmar för transrättigheter är minst lika inkonsekventa.

trädgårdsmöbel
2016-10-08, 11:31
Skulle det faktiskt inte kunna vara så att transsexualitet kan bero på mer än en orsak? Måste det kategoriskt vara medfött eller förvärvat? Skulle det inte kunna vara så att x stor andel av transexuella föds med fel hjärna och x antal blir sådana av miljöfaktorer?

I koncentrationsläger forskades det mycket på homosexualitet, och slutsatsen nazisterna kom fram till var att det kunde vara både medfött och förvärvat.

Diomedea exulans
2016-10-08, 11:36
Skulle det faktiskt inte kunna vara så att transsexualitet kan bero på mer än en orsak? Måste det kategoriskt vara medfött eller förvärvat? Skulle det inte kunna vara så att x stor andel av transexuella föds med fel hjärna och x antal blir sådana av miljöfaktorer?

I koncentrationsläger forskades det mycket på homosexualitet, och slutsatsen nazisterna kom fram till var att det kunde vara både medfött och förvärvat.

Ja, absolut. Det finns enäggstvillingar där enr gay och den andra straight, så det kan inte alltid vara 100 % genetiskt.

Observera att det kan vara helt biologiskt utan att vara helt genetiskt. Det kan t ex bero på hormonmiljöer i moderlivet.

cero
2016-10-08, 11:38
Det var nyligen en dokumentär på SVT om en biologisk kvinna som gick på hormonterapi, men efter ett tag kände hon att hon inte hörde hemma i den nya kroppen och ville byta tillbaka. Hur förklarar man detta?

Diomedea exulans
2016-10-08, 11:40
Det var nyligen en dokumentär på SVT om en biologisk kvinna som gick på hormonterapi, men efter ett tag kände hon att hon inte hörde hemma i den nya kroppen och ville byta tillbaka. Hur förklarar man detta?

Det finns 1000 möjliga förklaringar. T ex att hon inte var transsexuell på riktigt, utan bara förvirrad.

Gerdler
2016-10-08, 13:02
Det finns 1000 möjliga förklaringar. T ex att hon inte var transsexuell på riktigt, utan bara förvirrad.
Det är ju rätt allvarligt. Jag har för mig att detta sker i 4-8 procent av fallen men att det kan säkert finnas ett mörkertal som är ännu större. Det är ju säkert ganska känsligt att prata om det.

Är inte detta en anledning att trycka lite på bromsen och ta det lite mer varsamt och prata lite om det innan man tar fram kniven och sprutorna?

Jag tycker det.

Sen håller jag med som nån annan sa tidigare att all icke akut sjukvård skulle vara individuellt finansierad vare sig det sker med någon form av försäkring eller om det sker inför varje vårdtillfälle.

blåvitt
2016-10-08, 13:11
Det är ju rätt allvarligt. Jag har för mig att detta sker i 4-8 procent av fallen men att det kan säkert finnas ett mörkertal som är ännu större. Det är ju säkert ganska känsligt att prata om det.

Är inte detta en anledning att trycka lite på bromsen och ta det lite mer varsamt och prata lite om det innan man tar fram kniven och sprutorna?

Jag tycker det.

Tur att hormonterapi måste föregås av möten med psykologer och läkare på regelbunden basis i ungefär ett år då :) Sen är det ganska lång tid med hormonterapi som ska avklaras innan kniven plockas fram.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 13:23
Extremt svår situation att förhålla sig till. Det är ju svårt att öht sätta sig in i känslan dessa personer har angående "sig själva och det själva de inte är fysiskt" och sen hur man ska få de att må bättre. Krävs ju väldigt kompetent folk inblandat och med tanke på de problem vården har generellt så kommer ju säkerligen "fel" att uppstå även i en sådan hmm konstig och ändå ganska outforskad situation.

Neithan
2016-10-08, 13:28
Tur att hormonterapi måste föregås av möten med psykologer och läkare på regelbunden basis i ungefär ett år då :) Sen är det ganska lång tid med hormonterapi som ska avklaras innan kniven plockas fram.

Nu är det ju samma "läkare" och psykologer som driver denna politiska fråga. Om du vill göra en sådan "läkare" obekväm: fråga hur evidensen är för dessa åtgärder!

Lästips David Reimer's livshistoria (spoilers: han är en av många som har drivits till självmord efter att ha blivit manipulerad av "läkare" och psykologer från ung ålder, och blev dessutom genom forskningsfusk framhållen som ett exempel på hur framgångsrik "könskorrigering" är och att kön är en social konstruktion. Hans blod är på deras händer!).

blåvitt
2016-10-08, 14:05
Nu är det ju samma "läkare" och psykologer som driver denna politiska fråga. Om du vill göra en sådan "läkare" obekväm: fråga hur evidensen är för dessa åtgärder!

Lästips David Reimer's livshistoria (spoilers: han är en av många som har drivits till självmord efter att ha blivit manipulerad av "läkare" och psykologer från ung ålder, och blev dessutom genom forskningsfusk framhållen som ett exempel på hur framgångsrik "könskorrigering" är och att kön är en social konstruktion. Hans blod är på deras händer!).

Nej, det är det inte. Fram tills att du remitteras till en specialistläkare så får du möta samma vårdpersonal som precis alla andra. Jag har en närstående som kom ut som trans för typ ett år sen och tre utav de tre psykologer hon har fått träffa har varit allt annat än pådrivande. Mycket snack om att låta beslutet ta tid, är hon verkligen säker på det här, räcker det inte med ickemedicinska åtgärder osv. Lägg på djupgående utredningar om tidigare psykisk ohälsa och hur dessa kan ha påverkat personens självuppfattning, läkare som gör utredningar kring allt från onanivanor till hur man sover och duschar för att se till vilken utsträckning personen i fråga passar in på "transprofilen". Om du tror att det bara är att gå in på en vårdcentral och säga att du är trans, följt av ett gäng påhejningar och framdukande av räkmacka, så har du helt enkelt väldigt, väldigt fel.

David Reimer har knappast med saken att göra på det sättet du tror. Det är ett ganska unikt fall där föräldrarna fick rådet att "göra om honom" till flicka för att hans *** fuckades när han skulle omskäras och det var den smidigaste medicinska lösningen. Det är alltså en pojke född i en pojkes kropp som inte hade något annat val än att göras om till biologisk flicka. Givetvis uppstår det könsdysfori och givetvis mådde David väldigt dåligt av detta under sitt liv, precis som alla andra människor som inte identifierar sig med könet på sin kropp. Här handlar det ju verkligen om könsbyte och inte könskorrigering och om något så är Reimer-fallet ett argument FÖR hur viktigt det är med könskorrigerande ingrepp för att behandla de psykologiska besvär som uppstår som konsekvens av könsdysfori.

Neithan
2016-10-08, 14:39
Nej, det är det inte. Fram tills att du remitteras till en specialistläkare så får du möta samma vårdpersonal som precis alla andra. Jag har en närstående som kom ut som trans för typ ett år sen och tre utav de tre psykologer hon har fått träffa har varit allt annat än pådrivande. Mycket snack om att låta beslutet ta tid, är hon verkligen säker på det här, räcker det inte med ickemedicinska åtgärder osv. Lägg på djupgående utredningar om tidigare psykisk ohälsa och hur dessa kan ha påverkat personens självuppfattning, läkare som gör utredningar kring allt från onanivanor till hur man sover och duschar för att se till vilken utsträckning personen i fråga passar in på "transprofilen". Om du tror att det bara är att gå in på en vårdcentral och säga att du är trans, följt av ett gäng påhejningar och framdukande av räkmacka, så har du helt enkelt väldigt, väldigt fel.

Gas-lighting, ja, precis som jag sa. Precis som att vara vegan blir det här också den viktigaste delen av en person.

Det är alltså en pojke född i en pojkes kropp som inte hade något annat val än att göras om till biologisk flicka.
Givetvis uppstår det könsdysfori och givetvis mådde David väldigt dåligt av detta under sitt liv, precis som alla andra människor som inte identifierar sig med könet på sin kropp. Här handlar det ju verkligen om könsbyte och inte könskorrigering och om något så är Reimer-fallet ett argument FÖR hur viktigt det är med könskorrigerande ingrepp för att behandla de psykologiska besvär som uppstår som konsekvens av könsdysfori.

Men snälla.

David Reimer's olyckliga saga visar vad som sker när man låter ideologi styra över förnuft och vetenskap. Den låg till grund till ett otal könskorrigeringar under många år (det var ju det slutgiltiga beviset på att kön är en social konstruktion!) och är fortfarande en av grundpelarna till hela fältet.

blåvitt
2016-10-08, 14:44
http://replygif.net/i/258.gif

mangemani
2016-10-08, 15:01
nej, självklart inte. världen cirkulerar inte kring dig eller någon annan. världen ska inte anpassa sig efter dig eller någon annan, du ska acceptera dig efter världen. du får kalla/se dig själv som vad du vill, men bara för att du ser dig själv som en kvinna så betyder det inte automatiskt att samhället ser dig som det och anpassar sig.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 15:31
Hur gick det till för den personen blåvitt? Sökte hen tid hos vårdcentralen och sen sa typ "jag tror jag har fel kön"? Hur går man tillväga?

Diomedea exulans
2016-10-08, 15:51
David Reimer's olyckliga saga visar vad som sker när man låter ideologi styra över förnuft och vetenskap. Den låg till grund till ett otal könskorrigeringar under många år (det var ju det slutgiltiga beviset på att kön är en social konstruktion!) och är fortfarande en av grundpelarna till hela fältet.

Vad snackar du om?

David Reimer var precis som en transsexuell man: Sedan födseln fick han växa upp som flicka, och fick veta av alla i hans omgivning att han var en helt vanlig flicka. Men han hade hela tiden en pojk-hjärna. Eftersom han var tvungen att gå runt i "fel" kropp mådde han sjukt dåligt.

Skillnaden mellan David Reimer och en transsexuell man är att Reimer fick snoppen avskuren som nyfödd av idioter till läkare, medan transsexuella män föds med flick-kropp. Annars är de exakt likadana. Reimers fall är ett av de bästa argumenten som finns för att låta transsexuella operera sig.

blåvitt
2016-10-08, 15:51
Hur gick det till för den personen blåvitt? Sökte hen tid hos vårdcentralen och sen sa typ "jag tror jag har fel kön"? Hur går man tillväga?

Precis så. Sen är det remiss till psykolog för inledande utvärdering, sen remitteras man vidare till en specialistklinik och typ då börjar utvärderingen.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 16:12
Precis så. Sen är det remiss till psykolog för inledande utvärdering, sen remitteras man vidare till en specialistklinik och typ då börjar utvärderingen.

Häftigt. Så svårt att relatera till hur det ska fungera när min erfarenhet av vården är att jag går dit och säger att jag har självmordstankar och de skriver på en en zombie-ssri och säger gå hem för psykvården kommer inte ta mot dig ändå.

blåvitt
2016-10-08, 16:18
Häftigt. Så svårt att relatera till hur det ska fungera när min erfarenhet av vården är att jag går dit och säger att jag har självmordstankar och de skriver på en en zombie-ssri och säger gå hem för psykvården kommer inte ta mot dig ändå.

Du får sammanfattningen, tror hon var hos vårdcentralen fem gånger innan hon fick en remiss. Första psykologen hon var oss var transfob och ville inte remittera ärendet, så då var det tbx till vårdcentralen. Men ja, sättet samhället hanterar depression på är för jävligt. Ser dock inte vad det har med tråden att göra?

TranceII
2016-10-08, 16:19
nej, självklart inte. världen cirkulerar inte kring dig eller någon annan. världen ska inte anpassa sig efter dig eller någon annan, du ska acceptera dig efter världen. du får kalla/se dig själv som vad du vill, men bara för att du ser dig själv som en kvinna så betyder det inte automatiskt att samhället ser dig som det och anpassar sig.

Du verkar vara en väldigt osympatisk människa. Du verkar alltid se ner på alla som inte agerar precis så som du vill eller ser ut så som du tycker man skall se ut.

Behöver du se någon och prata om det eller vad är ditt problem?

WHITEFOLKS
2016-10-08, 16:26
Du får sammanfattningen, tror hon var hos vårdcentralen fem gånger innan hon fick en remiss. Första psykologen hon var oss var transfob och ville inte remittera ärendet, så då var det tbx till vårdcentralen. Men ja, sättet samhället hanterar depression på är för jävligt. Ser dock inte vad det har med tråden att göra?

Det var varför jag frågade för för mig så är det så svårt att föreställa mig vart man börjar och hela vägen fram från en egen tanke till att man står där med ett "nytt" kön när mentalvården är så katastrofal generellt.

blåvitt
2016-10-08, 16:34
Det var varför jag frågade för för mig så är det så svårt att föreställa mig vart man börjar och hela vägen fram från en egen tanke till att man står där med ett "nytt" kön när mentalvården är så katastrofal generellt.

Okej. Ja, det är ju knappast en rak och enkel väg men det är nog betydligt lättare att få hjälp som trans än som svårt deprimerad (dels kanske för könsdysfori är ett väldigt konkret problem jämfört med depression, dels för att det inte finns så många som värnar om mentalt sjukas rättigheter till vård). Hoppas det löser sig för dig någon dag.

Diomedea exulans
2016-10-08, 16:37
Du verkar vara en väldigt osympatisk människa. Du verkar alltid se ner på alla som inte agerar precis så som du vill eller ser ut så som du tycker man skall se ut.

Behöver du se någon och prata om det eller vad är ditt problem?

Varför svarar du honom? Likt blixten aldrig slår ner två gånger på samma ställe så går mangemani aldrig in i en tråd två gånger. En hit-and-run-koloit. Han säger sin line, sen droppar han mikrofonen.

Det var varför jag frågade för för mig så är det så svårt att föreställa mig vart man börjar och hela vägen fram från en egen tanke till att man står där med ett "nytt" kön när mentalvården är så katastrofal generellt.

Jag tror det kan börja med att man går runt och mår jävligt dåligt utan att veta varför. Jag hörde en transsexuell i en intevju säga att hon inte visste att hon var trans först, men kände att något var fel med henne.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 16:39
Varför svarar du honom? Likt blixten aldrig slår ner två gånger på samma ställe så går mangemani aldrig in i en tråd två gånger. En hit-and-run-koloit. Han säger sin line, sen droppar han mikrofonen.



Jag tror det kan börja med att man går runt och mår jävligt dåligt utan att veta varför. Jag hörde en transsexuell i en intevju säga att hon inte visste att hon var trans först, men kände att något var fel med henne.

Jag menar vart man börjar i kontakten med vården. Om jag går dit och säger "jag vill inte leva längre" så får jag ssri utskrivet och han säger typ "jo jag kan ge dig remiss till psykologin men det kommer inte bli prioriterat och ja de tar sig nog inte an dig". Då blir det svårt för mig att föreställa mig när en sådan person kommer in och är osäker på deras kön och de blir slussade genom ett år av psykutredningar.

Diomedea exulans
2016-10-08, 16:44
Jag menar vart man börjar i kontakten med vården. Om jag går dit och säger "jag vill inte leva längre" så får jag ssri utskrivet och han säger typ "jo jag kan ge dig remiss till psykologin men det kommer inte bli prioriterat och ja de tar sig nog inte an dig". Då blir det svårt för mig att föreställa mig när en sådan person kommer in och är osäker på deras kön och de blir slussade genom ett år av psykutredningar.

Vad baserar du det på? Mina erfarenheter av psykvården är bättre.

anvihl
2016-10-08, 16:50
Jag menar vart man börjar i kontakten med vården. Om jag går dit och säger "jag vill inte leva längre" så får jag ssri utskrivet och han säger typ "jo jag kan ge dig remiss till psykologin men det kommer inte bli prioriterat och ja de tar sig nog inte an dig". Då blir det svårt för mig att föreställa mig när en sådan person kommer in och är osäker på deras kön och de blir slussade genom ett år av psykutredningar.

Har du faktiskt gått dit och sagt så? När jag gjorde det blev jag tvångsinlagd på akutpsyk.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 16:52
Har du faktiskt gått dit och sagt så? När jag gjorde det blev jag tvångsinlagd på akutpsyk.

ja.

edit: fick även fylla i nån sorts utredning och jag hade lite diverse med social fobi, ångestproblem, självmordstankar. Fick sertralin, har inte tagit. självmedicinerar med annat istället.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 16:55
Har du testet igen? Oddsen för att du fick träffa ett spån är ju inte obefintliga.

Jag har varit hos två olika, jag orkar inte längre. Men jenni finns iaf och hon är snäll.

blåvitt
2016-10-08, 16:57
Jag har varit hos två olika, jag orkar inte längre. Men jenni finns iaf och hon är snäll.

Är väl kanske främst det här som är skillnaden: personen jag känner som är trans fick gå fem gånger för att få en remiss. Det är kanske där problemet ligger, deprimerade personer har sällan förmåga att uppbåda den energi som krävs för att söka vård.

TranceII
2016-10-08, 16:58
Finns inte på kartan att du vid två tillfällen sagt att du vill ta livet av dig och bara blivit hemskickad. Däremot kanske du blivigt dåligt bemött gällande din depression, det kan jag ge dig. Svensk vård är inte alltid lätt.

Men finns det någon anledning till att du inte vill ta dina anti-depressiva? Är meningslöst att söka hjälp om du sen inte vill ha hjälp.

WHITEFOLKS
2016-10-08, 17:01
Det finns på kartan, you better believe it.

Jag vill inte ta de för de kommer göra mig till en zombie. Kanske en zombie som inte vill ta livet av sig men då kan det lika gärna vara. Men det är en diskussion för en annan tråd precis som blåvitt påpekat tidigare.

Diomedea exulans
2016-10-08, 17:03
Det finns på kartan, you better believe it.

Jag vill inte ta de för de kommer göra mig till en zombie. Kanske en zombie som inte vill ta livet av sig men då kan det lika gärna vara. Men det är en diskussion för en annan tråd precis som stolpskott påpekat tidigare.

Har du prövat att ta dem? Mina antidepressiva gör mig till en sexgud och ett komiskt geni.

TheBeach97
2016-10-08, 17:19
Du verkar vara en väldigt osympatisk människa. Du verkar alltid se ner på alla som inte agerar precis så som du vill eller ser ut så som du tycker man skall se ut.

Behöver du se någon och prata om det eller vad är ditt problem?

han är ju en av få på forumet som verkar besitta någon form av sunt för nuft cofffee

Brofessorn
2016-10-08, 17:40
han är ju en av få på forumet som verkar besitta någon form av sunt för nuft cofffee
Han verkar mest klanka ner på andra och måla leksaker, mycket förnuftigt.

Diomedea exulans
2016-10-08, 17:58
Jag tänkte först be er sluta säga taskiga saker om honom, för att han kan ta illa upp. Men sen kom jag på att det inte finns en snöbolls chans i helvetet att han går in i tråden och ser vad ni skriver, eftersom han redan skrivit ett inlägg i den. Så kör på, antar jag.

anvihl
2016-10-08, 18:03
Du verkar vara en väldigt osympatisk människa. Du verkar alltid se ner på alla som inte agerar precis så som du vill eller ser ut så som du tycker man skall se ut.

Behöver du se någon och prata om det eller vad är ditt problem?

Har för mig han sagt tidigare att han har autism, men kan blanda ihop honom med någon annan.

Brofessorn
2016-10-08, 18:04
Jag tänkte först be er sluta säga taskiga saker om honom, för att han kan ta illa upp. Men sen kom jag på att det inte finns en snöbolls chans i helvetet att han går in i tråden och ser vad ni skriver, eftersom han redan skrivit ett inlägg i den. Så kör på, antar jag.


Konstaterar bara fakta. Har du ärligt talat sett ett inlägg från honom som inte handlar om hur stark han är mentalt, hur dumma resten av befolkningen är, eller om att måla leksaker?

Tycker dock att det är lite onödigt att driva med honom jämt och ständigt, som vissa på forumet gör.

Diomedea exulans
2016-10-08, 18:07
Har för mig han sagt tidigare att han har autism, men kan blanda ihop honom med någon annan.

Jo, aspergers syndrom har han skrivit att han har.

Konstaterar bara fakta. Har du ärligt talat sett ett inlägg från honom som inte handlar om hur stark han är mentalt, hur dumma resten av befolkningen är, eller om att måla leksaker?

Tycker dock att det är lite onödigt att driva med honom jämt och ständigt, som vissa på forumet gör.

Mitt inlägg var mest menat som en drift med att han alltid nöjer sig med att skriva ett enda inlägg i varje tråd han skriver i, för att sen aldrig bemöta motkommentarerna.

Men jag håller med dig, man ska vara försiktig med att driva med folk.

Tolkia
2016-10-08, 18:24
Fräsch diskussion här ovan; fräsch indeed. Jag föreslår att ni avslutar den nu; huruvida ni personligen tycker att enskilda individer är otrevliga/fula/dumma i huvudet/osv. är rätt ointressant och off topic.

Diomedea exulans
2016-10-08, 19:16
Fräsch diskussion här ovan; fräsch indeed. Jag föreslår att ni avslutar den nu; huruvida ni personligen tycker att enskilda individer är otrevliga/fula/dumma i huvudet/osv. är rätt ointressant och off topic.

Du har en förmåga att få mig att skämmas som en hund. Jag tror seriöst att du hade gjort dig bra i någon auktoritetsroll, som domare eller lärare.

Självklart har du rätt. Sorry.

Tolkia
2016-10-08, 19:40
Du har en förmåga att få mig att skämmas som en hund. Jag tror seriöst att du hade gjort dig bra i någon auktoritetsroll, som domare eller lärare.
Det är nog mest för att du egentligen är en snäll och vänlig människa, för nittionio gånger av hundra är det ju i sådana frågor ("hmm, var jag just taskig mot någon, när jag tyckte att jag var himla elak-rolig" el ngt) som vi har ungefär det här meningutbytet.

Jakobson
2016-10-08, 20:32
Är väl kanske främst det här som är skillnaden: personen jag känner som är trans fick gå fem gånger för att få en remiss. Det är kanske där problemet ligger, deprimerade personer har sällan förmåga att uppbåda den energi som krävs för att söka vård.
Det är absolut en faktor som gör att många med depression ger upp, det ska inte vara så krävande för en person i den sitsen att få hjälp. Skamligt vad psykvården blivit till.
Har du prövat att ta dem? Mina antidepressiva gör mig till en sexgud och ett komiskt geni.

Men fick du sertralin också?

blåvitt
2016-10-08, 20:33
Det är absolut en faktor som gör att många med depression ger upp, det ska inte vara så krävande för en person i den sitsen att få hjälp. Skamligt vad psykvården blivit till.

100% sant.

Diomedea exulans
2016-10-08, 20:44
Men fick du sertralin också?

Nej, Brintellix.