Logga in

Visa fullständig version : Jag behöver lite åsikter ang min keto diet.

Läderhandske
2016-10-07, 00:16
Hej!

Jag har svängt om min kost för ca två månader sedan och slutat helt med ris, pasta, potatis, bröd osv. Har även skippat socker nästan helt förutom någon frukt varannan dag.

Har ingen kostplan utan försöker äta bra med fett och protein.
Men nu börjar jag bli osäker att jag gör "rätt" eftersom det finns så mycket olika typer av keto dieter och jag har helt ärligt inte varit så noga.

Har aldrig brytt mig om vad jag äter förut, men mår svinbra av det här förutom att jag fått lite utslag på ryggen som tydligen ska kunna länkas till min diet.

Sen gjorde jag misstaget att träna ganska hårt precis vid övergångsperioden, så kroppen brände nog en del muskelmassa innan den började gå på ketoner.

Skulle vilja berätta ungefär hur jag äter varje dag och söker lite allmänna råd om vad man bör ändra på.

Tränar styrketräning varannan dag, och cyklar ca 2 timmar varannan dag.

Frukost: Omelett, 4 ägg med gula stekt i en stor klick smör med mycket ost på. Samt en fjärdedels paprika eller en näve bladspenat och en dl pressad lime.

Mellanmål: En portion kvarg, och kanske 50 gram blandade nötter.

Lunch: Stekt köttfärs, broccoli och tre matskedar mayonesse.

Mellanmål: Mer kvarg, mer nötter.

Middag: Typ som vid lunch, dock varierar jag mellan fisk, bönor och kött. Och paprika, spenat och broccoli. Äter en del surkål ibland också.

Kvällsmål: Kvarg eller omelett + nötter.

Jag har försökt sätta i mig typ 1½dl rapsolja, eller cocosolja.
Men blev så jävla illamående att jag var tvungen att spy.
Har inget problem med att dricka skiten, men mår illa efter någon timme.

Jag gissar på att jag behöver äta mer fett, men hur fasen får man i sig skiten? :) Ost är ju det enda riktigt goda, grädde fiser jag satan av så det skippar jag i maten.

Tackar ödmjukast för svar.

arogen
2016-10-07, 05:08
Jag gissar på att jag behöver äta mer fett, men hur fasen får man i sig skiten? :) Ost är ju det enda riktigt goda, grädde fiser jag satan av så det skippar jag i maten.

Tackar ödmjukast för svar.

Fet fisk, avokado, smör, jordötssmör, olja, ost mm. Såser/dipp är ju underbart *drool*

J.V
2016-10-07, 05:25
Hur lange har du tankt kora keto och varfor? LCHF ar en sak men keto ar inget vidare i langre perioder.

Cykelcykel
2016-10-07, 06:39
But why???

kaspen
2016-10-07, 08:31
Vill du hamna i ketos får du äta mer fett och mindre protein.

Läderhandske
2016-10-07, 11:58
Fet fisk, avokado, smör, jordötssmör, olja, ost mm. Såser/dipp är ju underbart *drool*

Äter även mkt avokado, jordnötssmör, mackrill och sås.

Hur lange har du tankt kora keto och varfor? LCHF ar en sak men keto ar inget vidare i langre perioder.

LCHF är väl en ketogenisk diet?

Jag har käkat så här i ungefär två-tre månader, och pendlat lite in och ut i det förut. Mår bättre i magen, har inte samma sötsug, har mer energi, inte lika ont i lederna, sover bättre, och tappat min lilla ölmage.

Ja det känns riktigt bra, och logiskt att vi inte är gjorda för att trycka i oss så mycket kolhydrater mer än kanske nu mot hösten när man ska fläska på sig inför vintern och äta typ rötter och bär.

But why???

Varför inte?

Vill du hamna i ketos får du äta mer fett och mindre protein.

Hmm, men då kommer jag väl inte få i mig nog för att bygga upp mina muskler?

King Grub
2016-10-07, 12:05
LCHF är väl en ketogenisk diet?

Nej, inte nödvändigtvis. En ketogen diet är en högfettdiet, men den kan samtidigt inte vara en högproteindiet. Ett högt proteinintag förhindrar ketos. En LCHF-kost kan ha högt proteininnehåll.

Läderhandske
2016-10-07, 12:11
Nej, inte nödvändigtvis. En ketogen diet är en högfettdiet, men den kan samtidigt inte vara en högproteindiet. Ett högt proteinintag förhindrar ketos. En LCHF-kost kan ha högt proteininnehåll.

Gotcha!

Hmm, jag har inte pissat på nån sticka än men tänkte köpa ett gäng idag.
Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men jag blir helt slö och trögtänkt om jag äter för mkt kolhydrater.
Och jag trivs med den här kosten, men det verkar ju finnas vissa faror med det. Borde ha forskat mer innan jag satt igång, men det finns så sjukt många olika åsikter med folk som uttrycker sig om för och nackdelar hit och dit.

Cykelcykel
2016-10-07, 17:43
Vadå "inte gjorda för att trycka i oss så mycket kolhydrater"????

Kaukasuskokosnöt
2016-10-07, 18:13
Vadå "inte gjorda för att trycka i oss så mycket kolhydrater"????

Antar att TS menar att den sk. "urmänniskan" inte åt samma saker som vi lever på idag. Paleo är väl mer det som man åt förr.

Själv kör jag en kolhydratsreducerad kost för att magen mår bättre så, käkar jag vitt mjöl får jag sitta på huset i timmar. Upplevde en viss period då jag var svagare när jag lade om min kost en hel del, men nu har jag fått tillbaka energin.

Tror att du kommer att tröttna efter ett tag och vilja lägga till lite fler saker i din kost, även fettbaserad kost kan bli tråkigt i det långa loppet. Tycker dock att du ska köra på så länge som du känner att det funkar! :)

kaspen
2016-10-07, 19:48
Skit i ketos. Det finns inga fördelar med det.

Läderhandske
2016-10-07, 21:09
Skit i ketos. Det finns inga fördelar med det.

Haha jasså okej