handdator

Visa fullständig version : Varför har strongman blivit så optimerat?


serabella
2016-10-06, 12:47
Som titeln lyder. Tittar man på gamla tävlingar är grenarna mer varierande och träningsredskapen ofta mindre optimerade för att lyfta.

Nu för tiden har vi maskingjorda metallstockar med bestämd diameter och perfekt viktbalans, perfekt rundade betongstenar som atleterna kan träna på att lyfta exakt likadana innan tävlingen m.m.

Det känns som att allt eftersom strongman blivit mer och mer erkänt som sport så har även vikterna som använts optimerats mer och mer för att lyftas. Nästan till en gräns där den ursprungliga charmen försvunnit. Någon som håller med?

Nä, återgå till bauta-grova, obalanserade trästockar och otympliga naturstenar. I alla fall som omväxling, kan bli kul :P

hurril
2016-10-06, 12:49
Man får väl gissa på att det handlar om jämförbarhet. Ingen vill hamna i läget att: aja - men du vann för att stenarna är lättare i Rödnackemåla än i Spenatlunda.

Diomedea exulans
2016-10-06, 12:50
Jag håller nog med dig. I en World's Strongest Man hade de med sumobrottning som gren. Bara en sån sak.

Beemel
2016-10-06, 12:56
Gissar att det beror på att det ska kunna visa upp ännu mer imponerande siffror på vilka vikter som lyfts.

Rikard Jansson
2016-10-06, 13:15
Tycker det är riktigt tråkigt att man som otränad men råstark inte längre kan konkurrera för att specialträning krävs.

MackeJuve
2016-10-06, 14:13
Du får det att låta som att det här är en utveckling som har skett de senaste åren. Trästockar var det väldigt länge sedan man använde, har exempelvis sett Kaz pressa metallstock vilket får mig att tro att det infördes i storskalig skala under slutet av 80- eller i början av 90-talet. Otympliga naturstenar är även det old shit. Eller ja, det beror på vilken gren vi talar om. Under 00-talet var det vanligt att kånka på natursten så långt man kunde eller på tid, den övningen har dock, så vitt jag vet, nästan dött ut i WSM. Att pressa natursten över huvudet har ersatts av block-press, där man pressar metallblock över huvudet. De runda stenarna har varit med hur länge som helst, i olika former.

Personligen så tycker jag att det är en naturlig och okej utveckling. Det blir mer rättvist och mer sport över det. Jag gillar att se folk lyfta/dra snortunga saker snarare än att göra uthålliga saker. Putta släde som Jon Pall gjorde på Island under 80-talet slipper jag gärna se, känns som lite parodi. Sumobrottning är kul men har i mitt tycke inte så mycket att göra med vem som är starkast.

Det riktiga problemet är att finalerna inte live-sänds.

RassK
2016-10-06, 14:44
Pengar. Utrustning kostar pengar och kan man tjäna på det så ser någon till att göra det!

Mr Eks
2016-10-06, 16:05
Jag tror det är för att tjockisarna ska ha en chans mot atleterna. jämför t ex mariusz pudzianowski som vann WSM hela tiden förut. nu vinner brian shaw

fetto vs atlet

Stefan J
2016-10-06, 16:37
Tror hurril är inne på rätt spår, det finns ett intresse både hos publik och bland utövare av att kunna slå rekord/världsrekord. Utöver tjusningen av rekord så kan man dessutom jämföra atleter från olika tidsepoker, något som blir omöjligt om saker och ting inte är standariserade.

J.V
2016-10-07, 05:52
DettaMan får väl gissa på att det handlar om jämförbarhet. Ingen vill hamna i läget att: aja - men du vann för att stenarna är lättare i Rödnackemåla än i Spenatlunda.och detta.Pengar. Utrustning kostar pengar och kan man tjäna på det så ser någon till att göra det!
Normal och vettig utveckling.

Men samtidigt kan jag val pa ett horn tycka det var lite roligt nar en strongman-tavling kunde se ut lite hur som helst. Roligare att titta pa, men formodligen irriterande som atlet och vilja satta oslagbara rekord - bara for att grenen till nasta ar ska se helt annorlunda ut eller till och med forsvinna.