handdator

Visa fullständig version : Smärta i Brachioradialis


mulliy
2016-10-06, 12:10
Började för kanske 5 månader sedan, slutade träna biceps ett tag. Sen kom semestern då träningen lades åt sidan lite. Började köra biceps lite lätt igen och det verkade som att det hade gått över. Efter någon vecka började det kännas igen och nu är det värre än någonsin.
Inga större problem att träna biceps egentligen, känns lite konstigt ibland bara. Däremot kan jag absolut inte köra hammercurls.

Om jag spänner biceps som man gör med en byggertumme så är den lika spänd som andra armen, men om jag vrider handen så handflatan pekar i taket så är biceps oerhört mjuk.

Är det bara söka sig till närmsta sjukgymnast? Eller läkare?

CoKEmaN
2016-10-06, 13:16
Biceps är mjuk när du håller handflatan uppåt, men du kan göra vanliga bicepscurls? Ingen styrkenedsättning vid bicepscurls?
Var gör det ont när du kör hammercurls, är det nära armbågen eller närmare handleden? Brachioradialis är en rätt lång muskel (om man räknar hela senan).
Låter absolut som något en sjukgymnast ska titta på om du har kvarvarande besvär. De flesta läkare kan hjälpa dig med smärtlindring men är inte så duktiga på varken undersökning eller behandling av muskulära besvär (om det nu är det du har).

mulliy
2016-10-06, 15:51
Det är ju den såkallade runkmuskeln som gör ont, mellan armvecket och armbågen men närmare armvecket. Biceps spänner som den ska från 180 grader till ungefär 110 grader. Efter det kan jag bara få rätt tryck i den genom att vinkla handen i rätt position.
Har kört biceps med hälften av vikten jag egentligen skulle använda för att inte få tillbaka skadan som jag trodde var borta efter semestern. Skulle tro att styrkan är sämre, men inget jag testat.

CoKEmaN
2016-10-07, 09:07
Vet inte om jag skulle kalla brachioradialis för runkmuskeln, kanske har med att göra var i landet man är och har hört det uttrycket första gången, men för mig är runkmuskeln extensor carpi radialis..
Vet inte om vi kommer längre på nätet egentligen, bäst att ha nån som kan titta på det..
Om du tappar tryck i biceps när du går förbi 110° så är ju frågan om det inte är något skumt med den också...