handdator

Visa fullständig version : Påverkan på kardiovaskulär hälsa av frekvens på bajsandet

King Grub
2016-10-06, 08:02
The significance of diet for disease prevention has long been recognised. Dietary recommendations have therefore been integrated in health promotion messages. Gastrointestinal functioning is essential for the digestion of nutrients. Oxidative stress has been observed in patients with constipation, as well as in those with colorectal cancer, cardiovascular disease and other chronic illnesses associated with constipation. The coexistence of colorectal neoplasia and coronary artery disease has been incriminated for exposure to common risk factors associated with increased oxidative stress. It was recently demonstrated that bowel movement frequency is inversely associated with cardiovascular mortality. The aim of the present study was to review the relevant literature in light of these findings. It was concluded that suboptimal functioning of the large bowel may contribute to oxidative stress and, therefore, to increased mortality. Bowel movement frequency may represent a simple quantifiable indicator of adequate colonic function and it is dependent on diet, exercise and other lifestyle factors, but also on individual characteristics, including colonic microbiota. Future health promotion actions may improve the prevention of a number of diseases by advocating lifestyle personalisation for assuring optimal intestinal functioning.

Mol Clin Oncol. 2016 Oct;5(4):339-342. Bowel movement frequency, oxidative stress and disease prevention.

http://i.imgur.com/MHCaZn3.png

http://i.imgur.com/wG7pIIO.gifhttp://i.imgur.com/wG7pIIO.gif
http://i.imgur.com/wG7pIIO.gifhttp://i.imgur.com/wG7pIIO.gif

Isseman
2016-10-06, 08:31
Så kort sagt, bajjar man ofta, mår man bra? :D

Then, I feel like a fucking goood!

Beemel
2016-10-06, 08:54
Trevligt, med tanke på att min "frekvens" ökat markant sedan jag gick tillbaka till vegetarisk kost.

Filipb
2016-10-06, 09:00
Och här sitter jag med mina linsbiffar #optihealth

Termy
2016-10-06, 09:07
Ja detta var ju sannerligen en studie man inte ska skita i.

Diomedea exulans
2016-10-06, 09:12
Man bajsar oftare om man dricker kaffe... Betyder det att kaffe skyddar mot hjärtattack?

Beemel
2016-10-06, 09:31
Ja detta var ju sannerligen en studie man inte ska skita i.

Eller så är det precis det man ska, för hälsans skull.

Beemel
2016-10-06, 09:32
Man bajsar oftare om man dricker kaffe... Betyder det att kaffe skyddar mot hjärtattack?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215836&highlight=kaffe

Diomedea exulans
2016-10-06, 09:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215836&highlight=kaffe

https://sc.mogicons.com/l/drinking-coffee-200.png

Termy
2016-10-06, 10:28
Eller så är det precis det man ska, för hälsans skull.

Jovars. Jag tycker dock att jag plöjer på ganska bra på dagen. Rör på mig med promenad och konditionsträning + gymnastiken och allting får igång tarmarna rejält tycker jag. Tvärtom, om jag skulle vara stilla helt och hållet en dag känner jag mig närmast förstoppad i jämförelse.

Som sidonotis kallades jag för bajsmannen i lumpen pga min iver att besöka de förnäma bajamajorna närhelst tillfälle gavs.

J.V
2016-10-06, 10:50
Ser bra ut med mina 4-6 besok per dag.

Diomedea exulans
2016-10-06, 10:52
Har bajsat två gånger i dag, och jag gick upp för två timmar sen. Kommer överleva er alla.

mulliy
2016-10-06, 16:02
Så med andra ord borde man gå på megabulk och bli fet för att leva länge? Känns som det här går emot allt man lärt sig, dom jag känner som sköter sin kropp allra sämst är också dom som skiter mest.
Det är väl ändå ganska stor skillnad på att vara förstoppad eller att äta ungefär det man förbrukar?

Isseman
2016-10-06, 20:19
Kan säga som såhär efter veckans besök på wc. Jag kommer bekosta samhället i en sisådär hundra år till :D

kaspen
2016-10-06, 20:49
Mat som innehåller mycket fibrer gör att man bajsar mer. Mat med mycket fibrer är också oftast väldigt hälsosam.

Sohlsken
2016-10-06, 22:44
Gör det någon skillnad om man bajsar utspritt på två-tre gånger om dagen eller helt enkelt lägger en mäktig gigantkabel på morgonen?

/DenGickKnapptAttSpolaNer

Diomedea exulans
2016-10-07, 07:00
Gör det någon skillnad om man bajsar utspritt på två-tre gånger om dagen eller helt enkelt lägger en mäktig gigantkabel på morgonen?

Verkar som att det är hög frekvens som gäller, enligt den här undersökningen.

PerLedin
2016-10-07, 07:34
Frågan är ju om den ökade livslängden bara spenderas på dass, eller om man även får tid ute i friska luften, så att säga.

exevision
2016-10-07, 08:24
Verkar som att det är hög frekvens som gäller, enligt den här undersökningen.

Då är ju frågan vad som räknas som hög frekvens. En gång om dagen kan väll vara helt ok?

anvihl
2016-10-07, 08:48

Fy fan, har vi bott i samma korridorsboende ett gäng år sedan tro? Var en tjej som det var lögn i fan att kunna spola efter i en av de gemensamma toaletterna, slutade med att hon hade en egen toalett för hennes jävla gigantkabel gick inte spola ned, vet inte hur hon löste det där :laugh:.

Men intressant studie faktiskt, måste läsa på.

Prost
2016-10-07, 10:12
Det är enbart frekvensen som räknas, man ska aldrig bajsa till failure utan lämna lite kvar i tanken så man inte bränner ut det centrala bajssystemet och kan bajsa oftare istället.

Den kardiovaskulära hälsan kan förbättras med kosttillskott som laxeringsmedel. Vissa har dock tur med genetiken och har glutenintolerans eller IBS och kan naturligt bajsa oftare och njuta av en god kardiovaskulär hälsa.

Diomedea exulans
2016-10-07, 10:16
Det är enbart frekvensen som räknas, man ska aldrig bajsa till failure utan lämna lite kvar i tanken så man inte bränner ut det centrala bajssystemet och kan bajsa oftare istället.

Den kardiovaskulära hälsan kan förbättras med kosttillskott som laxeringsmedel. Vissa har dock tur med genetiken och har glutenintolerans eller IBS och kan naturligt bajsa oftare och njuta av en god kardiovaskulär hälsa.

Pfft, gener... Gener är den lates ursäkt. Kan du inte klämma fram en bajskorv, ta en kaffe. Eller krysta hårdare. Det duger inte att bara ta i till 70-80 % om man vill bajsa ofta, man måste ta i 100 %.

Termy
2016-10-07, 10:28
Äter man några kilo mat per dag finns det ju alltid mer att ta av i vilket fall som helst.

Sohlsken
2016-10-07, 14:21
[QUOTE=Prost;7650899Vissa har dock tur med genetiken och har glutenintolerans eller IBS och kan naturligt bajsa oftare och njuta av en god kardiovaskulär hälsa.[/QUOTE]

Driver du, eller? *jorgen*

Inte bajsar jag oftare för att jag har celiaki, om man inte räknar de gånger jag antingenär magsjuk (som alla andra) eller har fått i mig gluten. Då är tarmluddet dött och jag bajsar som en skitmaskin för att kroppen tycker att mat är en förrädare.

Så jag förutsätter att du trollar.

Cerberus
2016-10-11, 12:48
Ända sen jag började äta mer vegetabilier, linser, bönor, grönsaker,frukt och fullkornsgrejer så har skitande blivit rejält oftare o mer. Tror reningsverket har en egen bassäng för mina leveranser! Epic health! Dyrare papperskonsumtion men jag e mer mätt på sån mat och jag tycker det e gott som tusanA,

kaspen
2016-10-11, 18:06
Ända sen jag började äta mer vegetabilier, linser, bönor, grönsaker,frukt och fullkornsgrejer så har skitande blivit rejält oftare o mer. Tror reningsverket har en egen bassäng för mina leveranser! Epic health! Dyrare papperskonsumtion men jag e mer mätt på sån mat och jag tycker det e gott som tusanA,

Precis. Förmodligen är det väl den nyttiga maten du äter som har positiva effekter på hälsan, inte hur ofta du skiter.

Cerberus
2016-10-11, 23:12
Jo det fattar jag ju.. så korkad är jag inte. :P. Var inte överdrivet seriös med det jag skrev.

kaspen
2016-10-12, 09:00
Jo det fattar jag ju.. så korkad är jag inte. :P. Var inte överdrivet seriös med det jag skrev.

Nej jag vet att du förstod men alla i den här tråden verkar inte fatta det.

Gerdler
2016-10-12, 11:54
Mat som innehåller mycket fibrer gör att man bajsar mer. Mat med mycket fibrer är också oftast väldigt hälsosam.
Men andra saker spelar in också, jag skiter 4-8 ggr om dagen och jag har ofta lågt fiberintag. Det går dessutom att korrigera för det här.
Frågan är ju om den ökade livslängden bara spenderas på dass, eller om man även får tid ute i friska luften, så att säga.
Jag skiter ofta men det går fort oftast och görs i samma veva som de mindre behoven. Jag spenderar nästan aldrig mer än 3 min på dass t ex om jag inte typ fastnar med nåt intressant att läsa, men då är det ju inte produktiv tid, så att säga. :)
Fy fan, har vi bott i samma korridorsboende ett gäng år sedan tro? Var en tjej som det var lögn i fan att kunna spola efter i en av de gemensamma toaletterna, slutade med att hon hade en egen toalett för hennes jävla gigantkabel gick inte spola ned, vet inte hur hon löste det där :laugh:.

Ett väl dokumenterat fenomen:
2dTw-F6WrCk

Cerberus
2016-10-12, 12:29
Nej jag vet att du förstod men alla i den här tråden verkar inte fatta det.

Haha, ja det kanske e sant det.. korrelation är inte kausation lr hur brukar man säga det? Låter allltid bättre på engelska det där.

Fast skit ska de väl va antar jag, farsan har fan lös skit ofta o jag får lida av stanken varje gång det händer hos mig. Vette fan va de beror på, hans kost suger iaf.