handdator

Visa fullständig version : Kortisol och bukfetma


Rabiat
2016-10-06, 00:01
En följdfråga på mim tidigare tråd. Kortisol, och alltså stress, ger ju adrenalinpåslag, och borde då ge den effekt vi talar i den andra tråden, med fria fettsyror och normala blodsockernivåer. Ändå har jag sett mycket om att långvarigt höga kortisolnivåer leder till bukfetma. Jag gissar bara, men är det så att efter en längre tid funkar inte adrenalinresponsen, eller vad man ska kalla det, och istället påverkas insulinutsöndring eller respons?

Sverker
2016-10-06, 17:03
Låter logiskt med bukfetma.

Kortisolet bromsar upptaget av energi ( fettsyror ) i musklerna och fettsyrorna hamnar i levern för att packas om och skickas tillbaka till fettdepåerna. Regnar det på pastorn så skvätter det på klockaren och en del fett lagras in i levern.

Rabiat
2016-10-06, 20:41
Jag tror jag förstår... Så kortisolet ger ett adrenalinpåslag, men blockerar sedan en av få positiva effekter det har för en modern människa. Tack kroppen, älskar dig -.-

Pokkes
2016-10-06, 21:03
Se bara vad kronisk överproduktion av kortisol leder till (Cushings syndrom)
Symtomen kan i många fall vara samma som bieffekterna av stora mängder exogent kortisol :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom

Rabiat
2016-10-06, 21:08
Se bara vad kronisk överproduktion av kortisol leder till (Cushings syndrom)
Symtomen kan i många fall vara samma som bieffekterna av stora mängder exogent kortisol :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom

Jag tyckte det var jobbigt nog med de mängder som skvalpade runt åren fram till jag small i väggen, men i jämförelse så...

Pokkes
2016-10-06, 21:09
Jag tyckte det var jobbigt nog med de mängder som skvalpade runt åren fram till jag small i väggen, men i jämförelse så...

nu förstår jag inget ;)

Rabiat
2016-10-06, 21:23
nu förstår jag inget ;)

Jag menar att jag tyckte det var lite jobbigt med effekterna av stresshormonerna då jag var långvarigt stressad. Men då kan man titta på hur det blir om de höga nivåerna är permanenta, och då känns mina "problem" inte längre särskilt relevanta :)