handdator

Visa fullständig version : Hur mycket muskler måste man ha för att kunna äta "vad man vill"


Bärsärk
2016-10-05, 17:06
Man ser ju ganska många strongmans som får kämpa för att hålla vikten, det kan åka ner ett par pizzor om dagen och dagsintaget kalorimässigt brukar ligga närmare 6-8k kcal.

Men vad är det egentligen som gör så att de kan äta så mycket, är det verkligen bara musklerna som kräver så pass mycket?

Sheogorath
2016-10-05, 17:07
Nej, fettmassa kräver ju också kalorier. Det är därför man bränner fett om man äter mindre.

timoat
2016-10-05, 21:25
Man ser ju ganska många strongmans som får kämpa för att hålla vikten, det kan åka ner ett par pizzor om dagen och dagsintaget kalorimässigt brukar ligga närmare 6-8k kcal.

Men vad är det egentligen som gör så att de kan äta så mycket, är det verkligen bara musklerna som kräver så pass mycket?

Michael Phelps. Simma helt enkelt.

Diomedea exulans
2016-10-05, 21:31
Kanske är all grenträning som förbränner kalorier?

Bärsärk
2016-10-05, 21:45
Michael Phelps. Simma helt enkelt.

Jag vet, men det kanske är ännu smidigare än att behöva köra massa kondition att helt enkelt bara ha djävulskt med muskelmassa?

Diomedea exulans
2016-10-05, 21:46
Jag vet, men det kanske är ännu smidigare än att behöva köra massa kondition att helt enkelt bara ha djävulskt med muskelmassa?

Det finns ju en siffra för hur mycket mer kalorier varje extra gram muskler förbränner. Det var sjukt lite minns jag, typ att om en klen person går uppför en trappa så har det förbränt lika många kalorier som hen skulle förbränt extra om hen var biffig.

Gerdler
2016-10-05, 22:22
Det finns ju en siffra för hur mycket mer kalorier varje extra gram muskler förbränner. Det var sjukt lite minns jag, typ att om en klen person går uppför en trappa så har det förbränt lika många kalorier som hen skulle förbränt extra om hen var biffig.
Men även med den siffran så går inte matematiken ihop.

Ta Alan Thrall som exempel har för mig 110 kg, typ 15% BF om jag minns rätt. Körde nån 10k kcal diet, han tränar nån strongmaninspirerad 4-split. Säkerligen hårdare än gemene byggare, men ganska likt en hyfsat stark SL-are som tränar 2-3 lyft per pass.

Ta en kalkylator och du får att han ska äta kanske hälften av det där. Antingen så går kroppen upp i något extremt högvarv när man når någon gräns för hur mycket man väger för att den inte vill lägga på sig mer fett eller så skiter de ut en signifikant del av kalorierna.

Edit: lek med avancerade verktygen på:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Slå in allt från dig själv till Eddie Hall.

Diomedea exulans
2016-10-05, 22:28
Men även med den siffran så går inte matematiken ihop.

Ta Alan Thrall som exempel har för mig 110 kg, typ 15% BF om jag minns rätt. Körde nån 10k kcal diet, han tränar nån strongmaninspirerad 4-split. Säkerligen hårdare än gemene byggare, men ganska likt en hyfsat stark SL-are som tränar 2-3 lyft per pass.

Ta en kalkylator och du får att han ska äta kanske hälften av det där. Antingen så går kroppen upp i något extremt högvarv när man når någon gräns för hur mycket man väger för att den inte vill lägga på sig mer fett eller så skiter de ut en signifikant del av kalorierna.

Dessa personer tar nog ofta ej oansenliga mängder av du-vet-vad, det-som-ej-får-nämnas, socker på morgongröten, raketbränse i bensinen, Karl Alfred-spenat, det-som-får-kappmuskelpolisen-att-ana-oråd, alltså doping. Möjligt att det ökar kaloribehovet på något vis, jag vet inte.

Gerdler
2016-10-05, 22:31
Dessa personer tar nog ofta ej oansenliga mängder av du-vet-vad, det-som-ej-får-nämnas, socker på morgongröten, raketbränse i bensinen, Karl Alfred-spenat, det-som-får-kappmuskelpolisen-att-ana-oråd, alltså doping. Möjligt att det ökar kaloribehovet på något vis, jag vet inte.
Det gör det av vad jag förstår. Men det kan väl ändå inte rimligen trippla RMR?

Diomedea exulans
2016-10-05, 22:33
Det gör det av vad jag förstår. Men det kan väl ändå inte rimligen trippla RMR?

Vet ej, men spontant låter det rätt högt, ja.

Gerdler
2016-10-05, 22:49
Jag tror att det är en kombination av hög träningsvolym, dopning, hög muskelmassa och fettmassa samt att de skiter fett och möjligen andra näringsämnen.

Bossebäver
2016-10-05, 23:00
Jag tror att de ljuger om hur mycket de äter, helt enkelt. 6-8k kalorier är helt enorma mängder energi.

timoat
2016-10-05, 23:30
Jag vet, men det kanske är ännu smidigare än att behöva köra massa kondition att helt enkelt bara ha djävulskt med muskelmassa?

hehe, det är inte "bara att ha", fråga alla som sliter härinne!

ceejay
2016-10-06, 09:22
Men även med den siffran så går inte matematiken ihop.

Ta Alan Thrall som exempel har för mig 110 kg, typ 15% BF om jag minns rätt. Körde nån 10k kcal diet, han tränar nån strongmaninspirerad 4-split. Säkerligen hårdare än gemene byggare, men ganska likt en hyfsat stark SL-are som tränar 2-3 lyft per pass.

Ta en kalkylator och du får att han ska äta kanske hälften av det där. Antingen så går kroppen upp i något extremt högvarv när man når någon gräns för hur mycket man väger för att den inte vill lägga på sig mer fett eller så skiter de ut en signifikant del av kalorierna.

Edit: lek med avancerade verktygen på:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Slå in allt från dig själv till Eddie Hall.

Den där stämmer inte så bra. Till och med på värsta intensity level så ligger mitt maintenance bara på 4100kcal. Jag käkar mer än så.

paropirat
2016-10-06, 09:38
1 pound muskelmassa förbränner väl ca 6 kalorier extra? Dvs. lägger du på dig +20 pounds (9 kg) extra muskelmassa förbränner du ca 120 kcal mer per dag. Det kan tyckas som en fis i rymden men det blir ju ändå nästan 44k kcal extra utslaget på ett år.

Sedan var det väl också något om att man förbränner extra mycket under styrketräning ju mer muskelmassa man bär runt på? Plus att man troligen rör på sig mer spontant under dagen om man har lite mer muskler.

Diomedea exulans
2016-10-06, 09:39
1 pound muskelmassa förbränner väl ca 6 kalorier extra? Dvs. lägger du på dig +20 pounds (9 kg) extra muskelmassa förbränner du ca 120 kcal mer per dag. Det kan tyckas som en fis i rymden men det blir ju ändå nästan 44k kcal extra utslaget på ett år.

Sedan var det väl också något om att man förbränner extra mycket under styrketräning ju mer muskelmassa man bär runt på? Plus att man troligen rör på sig mer spontant under dagen om man har lite mer muskler.

Plus att den siffran väl bara är hur mycket extra musklerna förbränner i viloläge? Man har inte räknat med att den extra vikten i sig gör så att man förbränner mer kalorier när man t ex promenerar.

Rickard
2016-10-06, 09:41
Vad förbrukar 1kg muskler extra per dag? 15kcal extra per dag verkar vara siffran en snabb googling ger.
Inget som gör någon direkt magisk skillnad.

King Grub
2016-10-06, 09:41
Vad förbrukar 1kg muskler extra per dag? 15kcal extra per dag verkar vara siffran en snabb googling ger.
Inget som gör någon direkt magisk skillnad.

11 kcal.

F Ultra
2016-10-06, 09:43
Jag vet, men det kanske är ännu smidigare än att behöva köra massa kondition att helt enkelt bara ha djävulskt med muskelmassa?

Som jag förstått det så tränar man en hel del cardio i Strongman, om inte annat så är det en hel del springa fram och tillbaka med vikter i tävlingsmomenten.

Stuffer
2016-10-06, 09:51
1 pound muskelmassa förbränner väl ca 6 kalorier extra? Dvs. lägger du på dig +20 pounds (9 kg) extra muskelmassa förbränner du ca 120 kcal mer per dag. Det kan tyckas som en fis i rymden men det blir ju ändå nästan 44k kcal extra utslaget på ett år.

Sedan var det väl också något om att man förbränner extra mycket under styrketräning ju mer muskelmassa man bär runt på? Plus att man troligen rör på sig mer spontant under dagen om man har lite mer muskler.

Är det förbränning vid stillasittande då?

Om man är någorlunda aktiv i sin vardag borde man väl få ytterligare kaloriförbrukning om man tyngre.
T.ex att gå uppför trappor. Väger man 120kg och går uppför en trappa så har man ju utfört dubbelt så mycket arbete som någon som väger 60 kg. (Flyttat mer vikt)

King Grub
2016-10-06, 09:55
Ingen skillnad beroende på vad kroppsvikten består av.

Diomedea exulans
2016-10-06, 10:02
Man kanske ska se till att bli så tjock så man kan äta vad man vill utan att bli tjockare?

mattilainen
2016-10-06, 10:16
Man kanske ska se till att bli så tjock så man kan äta vad man vill utan att bli tjockare?

Inte utan att bli tjockare, men utan att det syns lika mycket ;)

Diomedea exulans
2016-10-06, 10:53
Inte utan att bli tjockare, men utan att det syns lika mycket ;)

Precis! 1 kg viktökning syns hälften så mycket om man väger 160 kg gentemot om man väger 80 kg.

Gerdler
2016-10-06, 10:58
Den där stämmer inte så bra. Till och med på värsta intensity level så ligger mitt maintenance bara på 4100kcal. Jag käkar mer än så.
Jag har kontorsjobb(ståbord) och tränar 5-6 ggr i veckan, 2-3 korta till medellånga konditionspass,3-4 mycket långa styrkepass. Så jag sätter in 5 intensiva pass i veckan och det blir 2800-2950 kcal beroende på formel. Det stämmer förvånansvärt bra.

Det är möjligt att de inte har anpassat formlerna efter så många punkter som motsvarar din kroppsform/storlek och att det därför diffar mer för dig.

ceejay
2016-10-06, 11:00
Jag promenerar lite på jobbet. Väger 122kg på 2m och tränar slött SL 5 dagar i veckan. Jag äter nog runt 5000kcal.