handdator

Visa fullständig version : Program med snabbare progression?


DavidE32241
2016-10-04, 20:16
Jag har kört programmet All Pro under 5 cycles i hopp om att bli lite större. Nu börjar jag dock överväga att byta till ett program med snabbare progression då mina resultat lämnar att önska. Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan rekommendera något?

Omkretsen på mina överarmar har inte ökat med mer än 3 cm och underarmarna med 1,5 cm. Med tanke på att midjans omkrets har ökat betydligt mer än så gissar jag att förändringen mestadels består av fett. Det känns ganska trist då jag verkligen har ansträngt mig för att se resultat. Protein, sömn, vatten osv har jag försökt vara noggrann med sedan dag 1.

Diomedea exulans
2016-10-04, 20:17
StrongLifts har grymt snabb progression. Kanske något för dig?

LillisJ
2016-10-04, 20:17
+3cm på armarna under hur lång tid?

DavidE32241
2016-10-04, 21:00
StrongLifts har grymt snabb progression. Kanske något för dig?

Då jag är en smal rackare prioriterar jag storlek framför styrka. Jag har förstått att Stronglifts är ett populärt program men är det inte ämnat mest för styrka? :)

DavidE32241
2016-10-04, 21:00
+3cm på armarna under hur lång tid?

5 månader

frazkakan
2016-10-04, 21:06
5 månader

De flesta på detta forum är glada om de ökar 3cm de närmaste tre åren.

DavidE32241
2016-10-04, 21:11
De flesta på detta forum är glada om de ökar 3cm de närmaste tre åren.

Jag kan tänka mig att 3 cm är hyfsat bra om det är en ökning i rena muskler. Saken är den att jag har ökat 6+ cm kring midjan under samma period så ökningen på armarna lär väl vara en stor andel fett. :/

Diomedea exulans
2016-10-04, 21:19
Kan du inte bara ta vilket schema som helst och snabba upp progressionen lite? Typ, om schemat säger +7,5 kg så ökar du med 10 kg.

Beemel
2016-10-05, 04:04
Då jag är en smal rackare prioriterar jag storlek framför styrka. Jag har förstått att Stronglifts är ett populärt program men är det inte ämnat mest för styrka? :)

Progressionen mäts i stort sett alltid i vikt på stången...
Styrka och storlek är ganska intimt förenade.

david80
2016-10-05, 04:55
Sen kan man väl göra sig en otjänst också genom att öka för fort. Ju snabbare man ökar ju snabbare når man en platå.

DavidE32241
2016-10-05, 06:46
Progressionen mäts i stort sett alltid i vikt på stången...
Styrka och storlek är ganska intimt förenade.

Okej, jag kanske har fått det om bakfoten.

En polare sa för övrigt att det optimala antalet reps för ökning av muskelmassa är individuellt. Att vissa reagerar bättre och växer mer med låga reps och andra på höga reps. Är det struntprat eller sanning?

Beemel
2016-10-05, 06:50
Okej, jag kanske har fått det om bakfoten.

En polare sa för övrigt att det optimala antalet reps för ökning av muskelmassa är individuellt. Att vissa reagerar bättre och växer mer med låga reps och andra på höga reps. Är det struntprat eller sanning?

Kan nog finnas någon sanning i. Tror dock det allra bästa är att man hittar en träningsmetod man trivs med. Kontinuitet är A och O.

Jag tror personligen även att det bästa är variation mellan hög och lågreps. Typ periodisering.

Beemel
2016-10-05, 06:51
Sen kan man väl göra sig en otjänst också genom att öka för fort. Ju snabbare man ökar ju snabbare når man en platå.

Absolut!

DavidE32241
2016-10-05, 16:32
Kan nog finnas någon sanning i. Tror dock det allra bästa är att man hittar en träningsmetod man trivs med. Kontinuitet är A och O.

Jag tror personligen även att det bästa är variation mellan hög och lågreps. Typ periodisering.

Ok :)

DavidE32241
2016-10-05, 16:32
Finns det några andra program ni rekommenderar?

Don H
2016-10-05, 23:21
http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm

BobaFett
2016-10-06, 05:58
Tror du fått det lite om bakfoten.

Gör du inga ökningar på gymmet så behöver du ett program med långsammare progression.

DavidE32241
2016-10-06, 07:04
Tror du fått det lite om bakfoten.

Gör du inga ökningar på gymmet så behöver du ett program med långsammare progression.

Vikterna har ökat, det är måtten jag är missnöjd med. :/

BobaFett
2016-10-06, 07:34
Vikterna har ökat, det är måtten jag är missnöjd med. :/

Om vikterna ökar så kör på. Så länge du lyfter mer vikt eller fler reps över tid så gör du det du ska.

Det tar tid att bli stor. Räkna med några år.

Att "bli stor" är inget mål, det är en bieffekt av bra träning.

Sikta på att reppa på +100 i bänk, 130+ knäböj och kunna göra 10 chins med extravikt så blir du nog stor på vägen :P

DavidE32241
2016-10-06, 20:16
Om vikterna ökar så kör på. Så länge du lyfter mer vikt eller fler reps över tid så gör du det du ska.

Det tar tid att bli stor. Räkna med några år.

Att "bli stor" är inget mål, det är en bieffekt av bra träning.

Sikta på att reppa på +100 i bänk, 130+ knäböj och kunna göra 10 chins med extravikt så blir du nog stor på vägen :P

Jag är med, jag förstår att det tar lång tid. Det jag funderar på är om det finns något bättre alternativ än All Pro då det tydligen anses vara ett program med en långsam progression. Några tips?

ceejay
2016-10-06, 20:23
Bättre och bättre... Det finns inget universalprogram som gör precis det du vill att det ska göra. Det finns så många faktorer som spelar in om det passar dig eller inte.

bigjepp
2016-10-07, 06:06
Jag kan tänka mig att 3 cm är hyfsat bra om det är en ökning i rena muskler. Saken är den att jag har ökat 6+ cm kring midjan under samma period så ökningen på armarna lär väl vara en stor andel fett. :/

3 cm muskler på armarna är inte hyffsat bra , de är bra mycket mer än så.
Inse att det tar tid och att de inte finns något magiskt schema.

Rahf
2016-10-07, 06:21
Jag är med BobaFett här. 5 månader är tid du spenderat med att utföra rörelserna mindre fel. Ökar man på ett schema funkar upplägget, så varför sumpa ett framgångsrikt koncept?

DJJOHANSSON
2016-10-07, 14:51
För varje cm runt armarna åker jag på tio runt midjan så du ska nog va nöjd över din 1->2 ratio ��

DavidE32241
2016-10-24, 21:44
3 cm muskler på armarna är inte hyffsat bra , de är bra mycket mer än så.
Inse att det tar tid och att de inte finns något magiskt schema.

Inser nu att jag inte skrev det tidigare men jag är en nybörjare och har inte lyft något innan min tid med All Pro. Borde mina resultat inte vara bättre med tanke på att jag är helt färsk?

Har för övrigt kikat på rutinen Fierce 5, är det någon här som har erfarenhet av den?

Mats J
2016-10-25, 10:32
Du krånglar till det. När jag började träna -91 fanns det inget internet och var inte speceillt populärt att träna heller för den delen så informationen var usel runt träning. Jag bara körde på utan kunskap eller direkta mål och åt mycket, blev mest pasta utan något till (visste inte ens vad protein var). Det ända målet jag hade var att gå upp i vikt. ökade sjukt det året, i bänk från 40 kg till 105 kg av att bara köra utan mål eller medveten progression. Som många redan sagt så länge du ökar så kör på, är när du mjölkat ut nybörjar resultaten det börjar bli riktigt svårt och kräver en helt annan planering och struktur för att ens öka ett kg eller en mm.

Jaive
2016-10-25, 11:45
Som flera andra har sagt ska du inte krångla till det, men samtidigt är det viktigt att du hittar ett upplägg som du gillar och som du känner funkar. Även om rätt kassa program ger resultat när man är nybörjare är det absolut viktigaste att man faktiskt är gillar träningen. Så även om All Pro kanske är ett grymt upplägg så är det inte rätt för dig om du inte trivs med det. Personligen tror jag inte det är något fel på schemat, men jag skulle nog uppleva det som lite småtrist. Att bara höja vikten var 5:e vecka och under veckorna fram tills dess använda fler reps som progression tycker jag låter aptråkigt. Dessutom verkar det vara jävligt långa pass om jag inte missuppfattat det hela. 7 övningar varav flera är tunga basövningar, 4 set och 8-12 reps känns för mig jävligt köttigt. Än en gång, jag säger inte att det är dåligt, men jag personligen skulle inte trivas.

Fierce 5 låter i min mening roligare eftersom det är färre övningar per pass och lite lägre reps. Fokus är fortfarande på basövningar, men bara inte så våldsam volym varje pass utan mer fokus på intensitet. Sen är det en veckovis stegring av vikten, vilket jag personligen tycker är roligt i den mån man klarar av det.

KoloKungen
2016-10-25, 11:48
Du krånglar till det. När jag började träna -91 fanns det inget internet och var inte speceillt populärt att träna heller för den delen så informationen var usel runt träning. Jag bara körde på utan kunskap eller direkta mål och åt mycket, blev mest pasta utan något till (visste inte ens vad protein var). Det ända målet jag hade var att gå upp i vikt. ökade sjukt det året, i bänk från 40 kg till 105 kg av att bara köra utan mål eller medveten progression. Som många redan sagt så länge du ökar så kör på, är när du mjölkat ut nybörjar resultaten det börjar bli riktigt svårt och kräver en helt annan planering och struktur för att ens öka ett kg eller en mm.

Och själv ökade jag under samma tid inte ens halva det där trots ett progressionstänk och kött till pastan.

Väldigt många som inte har svårt att bli stor och stark verkar tro att det är lika "lätt" för alla (menar inte att det går lätt utan lättare)

Rikard Jansson
2016-10-25, 12:08
Här är ett schema man kan köra i allt med vilken progressionshastighet ens ökningar tillåter (ursäkta grammatiken, är från svanskog):

Kör en maxtung etta, utan att faila
Kör en maxreppare på 75% av den vikten du klarar

Låg volym men man kan köra många övningar. Ökade från 60-130 i bänk med det schemat.

Diomedea exulans
2016-10-25, 12:35
Här är ett schema man kan köra i allt med vilken progressionshastighet ens ökningar tillåter (ursäkta grammatiken, är från svanskog):

Kör en maxtung etta, utan att faila
Kör en maxreppare på 75% av den vikten du klarar

Låg volym men man kan köra många övningar. Ökade från 60-130 i bänk med det schemat.

Hur ofta? Funkar 2 ggr/v?