handdator

Visa fullständig version : Håller vi på och blir för bekväma?


Bärsärk
2016-10-04, 17:47
Ingen orkar längre gå och handla när det finns färdiga matkassar att köpa, elcykel tar över för vem orkar trampa längre och snart kommer vi inte ens behöva styra längre när vi kör bil.

Håller vi på och blir helt hjärndöda? Hur tror ni framtiden ser ut och vad kommer det här få för konsekvenser? Och hur kommer barn som växer upp i det här samhället att bli?

Andy.da.wohoo
2016-10-04, 17:51
Ingen orkar längre gå och handla när det finns färdiga matkassar att köpa, elcykel tar över för vem orkar trampa längre och snart kommer vi inte ens behöva styra längre när vi kör bil.

Håller vi på och blir helt hjärndöda? Hur tror ni framtiden ser ut och vad kommer det här få för konsekvenser? Och hur kommer barn som växer upp i det här samhället att bli?

För bekväma är svårt att besvara. Anstränger vi oss mindre än för 200 år sedan? Absolut, kroppsligt sett i alla fall. Dock utbildar sig fler och anstränger sig inomhus på ett kontor i stället.

Tror definitivt inte vi kommer bli hjärndöda. Kanske med VR (lite rädd för tanken på "VR-café" med dropp i armen och the full VR experience), men troligtvis inte. Människan är ganska kreativ av sig och hittar sätt att roa sig på.

svag74
2016-10-04, 18:05
Hur tror ni framtiden ser ut och vad kommer det här få för konsekvenser?

Som i Wall-E?

https://jonnegroni.files.wordpress.com/2015/04/1322337746_b504365daffc.png?w=1200

shadowfire
2016-10-04, 18:07
Det ligger i människans natur att vara lat. Helst vill man bara lapa bidrag av staten eller jobba mindre men få samma lön. Få maten tillagad och levererad. Röka gräs eller dricka sprit när man vilar mellan fortplantning.

svag74
2016-10-04, 18:10
... mellan fortplantning.

Fortplantning?
Nä fy fan vad jobbigt :D

Jishuku
2016-10-04, 18:27
Fortplantning?
Nä fy fan vad jobbigt :D

Finns ju alltid "död fisk" varianten. Då kan du vila även medan du fortplantar dig.

F Ultra
2016-10-04, 18:30
Elcykel? Tycker mest jag ser dagens ungdom susa runt på såna där eldrivna brädor, cyklar tror jag knappt de vet vad det är :)

Abbs
2016-10-04, 18:45
Det ligger i människans natur att vara lat. Helst vill man bara lapa bidrag av staten eller jobba mindre men få samma lön. Få maten tillagad och levererad. Röka gräs eller dricka sprit när man vilar mellan fortplantning.

Och sen så inser man att även det kan bli helt otroligt tråkigt.

mangemani
2016-10-04, 19:05
ja, vi håller på(eller är rättare sagt) för bekväma.
allt ska gå så fort som möjligt utan några som helst problem.
är internet nere eller mobilen sönder så blir det ramaskri hos en hel del och allt som man kunde göra istället innan internet och mobiler fanns är helt uteslutet.
det tekniska må hända ha gjort framsteg och utvecklats, men att det skulle ha gjort framsteg hos mänskligheten och fått oss att utvecklats, knappast. bara för att tekniken och annat utvecklas så betyder inte det automatiskt att vi också gör det, vi har snarare gått bakåt i utvecklingen.

Alkro
2016-10-04, 19:21
Människan är extremt bra på att anpassa sig vare sig det rör ett liv i välstånd eller i misär. Varför ska man köra bil när det finns häst och vagn? Varför ska man trycka böcker när man kan sitta i ett kloster och skriva för hand?

Bob90
2016-10-04, 19:42
Ser människorna i Wall-E som ett troligt framtidsscenario :d

Jag undrar dock på allvar hur det skulle gå om vi drar ett sci-fi scenario, typ att solen blåser ut alla chip så att vi är utan elektricitet i några veckor. Vore jäkligt spännande och se hur samhället skulle fungera (tänker på alla hissar, lokaltrafik, matbutiker, leveranser, arbeten m.m.).

Wzup2u
2016-10-04, 19:49
Räcker med stora världsproblem. sen stannar teknikutvecklingen och viktigare prioriteringar måste göras..

Men visst är det så att det elektriska har blivit överdrivet, dock även på gott och ont...

Egentligen är det väl bara att låta allt ske, framtiden stoppas inte och all skit har sin tid.

Blaine
2016-10-04, 19:50
att*

Diomedea exulans
2016-10-04, 19:56
Inte en chans. I dagens Sverige måste man antingen välja ett jobb som får en att vilja ta livet av sig, eller slita röven av sig för att få ett roligare jobb. Det faktumet producerar flitiga människor. Angående den fysiska biten så tränar ju var och varannan kotte som galärslavar, på 70-talet satt man väl och glodde på tv istället för att gå till gymmet.

Matsa
2016-10-04, 20:05
Jag känner ingen som använder elcykel istället för att trampa vanlig cykel, de flesta verkar använda den som ett alternativ till bil eller kollektivtrafik för korta sträckor. Själv använder jag inte elcykel men däremot beställer jag gärna hemkörning istället för att åka till affären och veckohandla. Det är ett klockrent sätt att spara tid på, tid som jag kanske istället lägger på att umgås med min fästmö, ta en långpromenad, träna eller något annat trevligt.

Att saker blir bekväma innebär inte alltid något negativt. Att fler får upp ögonen för alternativa transportmedel som är både smidiga och miljövänliga innebär inte nödvändigtvis mänsklighetens förfall.

Starke75an
2016-10-04, 20:17
Ja

Isseman
2016-10-04, 20:18
Som i Wall-E?

https://jonnegroni.files.wordpress.com/2015/04/1322337746_b504365daffc.png?w=1200

Såhär tänker jag med det kommer se ut. Tragiskt xD

ARMSTARK
2016-10-04, 20:29
Det finns en sak som är starkare än latheten och det är fåfängan. Tills de uppfinner det där pillret som gör att man blir vältränad och hälsosam fast man bara spelar tv spel och äter paj kommer folk att träna och äta hälsosamt.

C.E.J.
2016-10-04, 21:39
Ny teknik gör det möjligt för oss att fokusera på annat och att bli mer bekväma. Folk blir beroende av teknik som de inte kan något om varpå konsekvenserna av SHTF-scenario förvärras. Nånstans i denna process får de som besitter essentiella färdigheter skit.

shadowfire
2016-10-04, 22:19
Fortplantning?
Nä fy fan vad jobbigt :D

Och sen så inser man att även det kan bli helt otroligt tråkigt.

Hah, ja, saken är den att är människan sysslolös och inte har en identitet som är klar, oavsett man är räknad vice medicinman i en indianstam eller har en titel på sitt jobb - så kommer ångest och depression istället.

Många vill ha mer bidrag och mindre arbetstid och ja, det är så man känner när man går på bidrag och jobbar halvt ihjäl sig. Det är bara ena sidan av myntet.

Hemi
2016-10-05, 01:00
Jag tycker mycket är mindre bekvämt nu. "Du vet väl om att du kan utföra dina ärende på nätet" eller liknande hörs i telefonen innan man knappar sig igenom menyer som, inte ens går att ta sig igenom om man t ex blir växlad från utlandet. När man ringer institutioner av olika slag är det nästan som om man måste utföra allt - själv. Nivåerna och kontoren är fler och den redan svenska karga servicen är nu ofta obefintlig helt. Hemsidorna där man nu får göra allt - själv är ofta komplicerade och omöjliga för vissa att förstå. Redan skolbarnen måste logga in, föräldrar likaså för att få reda på läxor och skolresor, där den infon ändå inte alltid finns. Många barn går genom terminer utan att ens veta lösenordet.

Sen blir det mer och mer, bank, försäkringskassa, a kassa, AF, allt, skall man nu göra själv. Hoten om att bli av med dessa försäkringar är hårdare och bara för att man klickar fel nånstans kan man gå miste om pengar man haft rätt till. Ja det är bra att möjligheten finns, också, att göra det själv. Men nu förväntas man eller måste göra mycket själv, i mobilen. Det efter att som de flesta idag, redan suttit framför en datorskärm hela dagen också klickat. Somliga fattar att vi inte är funtade så här, människan behöver ansikte mot ansikte, röst till röst kommunikation om man säger så.

svag74
2016-10-05, 07:38
...
Somliga fattar att vi inte är funtade så här, människan behöver ansikte mot ansikte, röst till röst kommunikation om man säger så.

Så är vi svenskar världens ensammaste folk också :(
Kan nog inte rekommendera programmet, då det är sjukt deprimerande och olustigt på alla sätt, men om nån vill deppa ner sig lite extra så :D

http://www.svtplay.se/video/10458343/the-swedish-theory-of-love/dox-the-swedish-theory-of-love-avsnitt-1

MackeJuve
2016-10-05, 07:54
Ingen orkar längre gå och handla när det finns färdiga matkassar att köpa, elcykel tar över för vem orkar trampa längre och snart kommer vi inte ens behöva styra längre när vi kör bil.

Håller vi på och blir helt hjärndöda? Hur tror ni framtiden ser ut och vad kommer det här få för konsekvenser? Och hur kommer barn som växer upp i det här samhället att bli?

Jag tror inte att Linas matkasse och liknande kommer att ta över. Har funnits ett bra tag nu och de absolut flesta väljer ändå att ta en tur till butiken. Det kan dock vara något för mig då jag inte har bil och måste handla på skit-LIDL istället samt har dålig fantasi och ork i köket. Cykeln, och inte avarter av den, kommer nog alltid att existera. Att inte behöva styra längre när vi kör bil tror jag nog mest på av dina exempel, mycket för att jag ser det som otroligt positivt. Det är ju ändå sjukt att gemene man får köra bil, speciellt när man vet hur många kör. Antalet olyckor i trafiken lär minskas drastiskt. Utgår från att det fungerar och är beprövat när det införs.

Jag tror inte att vi håller på att bli hjärndöda, eller aa, det beror ju på hur konspiratorisk man är och hur långt fram i framtiden som man väljer att kolla. Angående våra barn så tycker jag att man kan vara lite mer orolig. Här kanske jag är lite mindre positiv till utvecklingen. Paddor och liknande ska ju stimulera utveckling men merparten av barnen spelar ju hjärndöda spel mestadels av tiden. Osäker på hur mycket det ger. Innebär paddan att man väljer bort äventyr i skogen eller spontanfotboll på gården så är jag ingen förespråkare.

Mental
2016-10-05, 08:24
Fast var går gränsen?
Internetshopping?
Varför inte vid att överhuvudtaget köpa i butik snarare än att jaga, fiska odla själv. Fan så mycket jobbigare. Eller att köpa riven ost, skivat bröd osv? Köpa färdig saft i stället för att plocka bär och koka själv?
Lata har vi alltid vart, och kommer alltid vara, det har vart mänsklighetens drivkraft länge. Att effektivisera saker. Från att tillverka verktyg och vapen på stenåldern och frammåt.

Ulvamal
2016-10-05, 08:46
Att äta egenbakat bröd av egenmalen råg odlad på egen åker och genmodifierad av en själv till rätt smak och näring. Eller beställa matkasse på nätet.

Dessa svåra beslut.

MackeJuve
2016-10-05, 09:11
Att äta egenbakat bröd av egenmalen råg odlad på egen åker och genmodifierad av en själv till rätt smak och näring. Eller beställa matkasse på nätet.

Dessa svåra beslut.

Matkassen alla dagar i veckan, lite roligare än att bara äta bröd.

(Är du bonde?)

Macroman
2016-10-05, 09:34
Ser människorna i Wall-E som ett troligt framtidsscenario :d

Jag undrar dock på allvar hur det skulle gå om vi drar ett sci-fi scenario, typ att solen blåser ut alla chip så att vi är utan elektricitet i några veckor. Vore jäkligt spännande och se hur samhället skulle fungera (tänker på alla hissar, lokaltrafik, matbutiker, leveranser, arbeten m.m.).

Läs Lars Wilderängs bokserie om detta så får du en bra bild. Längre än några veckor dock...

Diomedea exulans
2016-10-05, 09:35
Ser människorna i Wall-E som ett troligt framtidsscenario :d

Jag undrar dock på allvar hur det skulle gå om vi drar ett sci-fi scenario, typ att solen blåser ut alla chip så att vi är utan elektricitet i några veckor. Vore jäkligt spännande och se hur samhället skulle fungera (tänker på alla hissar, lokaltrafik, matbutiker, leveranser, arbeten m.m.).

Vi som har höns skulle överleva på äggen.

Mental
2016-10-05, 09:46
Vi som har höns skulle överleva på äggen.

Jag skulle behöva ca 35 normalstora ägg om dagen för att täcka energibehovet, och jag skulle ändå behöva komplettera med annat för t.ex c-vitamin mm. Det är till att ha rejält med höns då.

Ulvamal
2016-10-05, 09:55
(Är du bonde?)

Nej, och jag har inget genlabb heller. Ännu mer utmaning således. ;)

Mental
2016-10-05, 09:56
Nej, och jag har inget genlabb heller. Ännu mer utmaning således. ;)

Du bygger så klart ditt eget genlabb, var nu inte så bekväm av dig.

Ulvamal
2016-10-05, 09:57
Du bygger så klart ditt eget genlabb, var nu inte så bekväm av dig.

Funderar på det faktiskt. Undrar hur svårt det egentligen är?

Diomedea exulans
2016-10-05, 10:05
Jag skulle behöva ca 35 normalstora ägg om dagen för att täcka energibehovet, och jag skulle ändå behöva komplettera med annat för t.ex c-vitamin mm. Det är till att ha rejält med höns då.

Upp till 50-60 höns är en naturlig flockstorlek, även om de flesta väljer att ha färre. Tänk även på att de ynglar av sig som bara den och att du kan slakta och äta upp dem. Man kan nog snitta en död höna uppäten i veckan iallafall.

Problemet blir vad de ska äta, blir knivigt på vintern...

Ulvamal
2016-10-05, 10:07
Problemet blir vad de ska äta, blir knivigt på vintern...

Det är även där genlabbet kommer in.

Diomedea exulans
2016-10-05, 10:10
Det är även där genlabbet kommer in.

Fasaner, orrar och tjädrar är hönsfåglar som lever vilt i Sverige året om. Man kan splicea in gener från dem kanske?

Mental
2016-10-05, 10:11
Upp till 50-60 höns är en naturlig flockstorlek, även om de flesta väljer att ha färre. Tänk även på att de ynglar av sig som bara den och att du kan slakta och äta upp dem. Man kan nog snitta en död höna uppäten i veckan iallafall.

Problemet blir vad de ska äta, blir knivigt på vintern...

Man bör nog ligga i den storleken för att har lagom stor produktion, de värper ju inte varje dag, snittet ligger väl på 200 ägg per höna och år. Så man bör ligga på ~65 höns för att få i snitt 35 ägg om dagen.

Ulvamal
2016-10-05, 10:13
Fasaner, orrar och tjädrar är hönsfåglar som lever vilt i Sverige året om. Man kan splicea in gener från dem kanske?

Ja. Lite ollonborre också kanske. Så de kan äta trä vid behov.

Diomedea exulans
2016-10-05, 10:18
Man bör nog ligga i den storleken för att har lagom stor produktion, de värper ju inte varje dag, snittet ligger väl på 200 ägg per höna och år. Så man bör ligga på ~65 höns för att få i snitt 35 ägg om dagen.

Man kan ha många fler än så också, inga konstigheter, bara att de börjar dela upp sig i fler semi-flockar inbördes då.

Sen odlar vi massor grönsaker också, och lever på Atkinsdiet och är lyckliga i alla våra dar, tills zombierna tar oss.

Mr Eks
2016-10-05, 11:05
varför kommenterar ingen det grava språkfelet i trådstartens namn??

Diomedea exulans
2016-10-05, 11:10
varför kommenterar ingen det grava språkfelet i trådstartens namn??

Vad menar du? "Bärsärk" är rättstavat.

Mental
2016-10-05, 11:15
varför kommenterar ingen det grava språkfelet i trådstartens namn??

För att det är helt irrelevant för trådens diskussionsämne, det föreligger ingen risk för att någon normalbegåvad skall missförstå vad som avhandlas.

Diomedea exulans
2016-10-05, 11:17
varför kommenterar ingen det grava språkfelet i trådstartens namn??

För att det är helt irrelevant för trådens diskussionsämne, det föreligger ingen risk för att någon normalbegåvad skall missförstå vad som avhandlas.

Och en har kommenterat:

att*

Mr Eks
2016-10-05, 11:27
Och en har kommenterat:

Tack!!!!

T o m jag med grov dyslexi och lätt cp skada förstår skillnaden på "och" och "att" men tydligen fattar inte bärsärk det..:smash:

Mental
2016-10-05, 11:51
Tack!!!!

T o m jag med grov dyslexi och lätt cp skada förstår skillnaden på "och" och "att" men tydligen fattar inte bärsärk det..:smash:

Eller så skrev bärsärk fel? Men med dina handikapp så förstår jag om det är svårt att ta in. Så det gör inget.

Hemi
2016-10-05, 21:56
Så är vi svenskar världens ensammaste folk också :(


Det var inte så jag menade men när länder blev på tal i mitt inlägg så upplever jag det som om Sverige bollar över för mycket till tekniken utan att spara mycket av den riktiga kundkontakten. Typ klient < - > server - live.

Mental
2016-10-06, 08:37
Det var inte så jag menade men när länder blev på tal i mitt inlägg så upplever jag det som om Sverige bollar över för mycket till tekniken utan att spara mycket av den riktiga kundkontakten. Typ klient < - > server - live.

Men det är så fucking skönt att kunna boka tåg och flyg utan att gå till en lucka/resebyrå.
Att kunna betala räkningar och göra bankärenden mitt i natten hemma i kontorsstolen.
Jag minns när min far var tvungen att ta en halvdag ledigt för att vara på banken innan 15 för att fylla i papper. Idag kör man bankID och matar allt på datorn. Jag minns även allt slit med bankgiroblanketter, bankbok och allt annat.
Ju mindre kontakt men människor jag har ju lyckligare blir jag, i dessa sammanhang. Självklart vill jag umgås med vänner, men jag älskar allt från internetbokningar till självscanning i affärer.

svag74
2016-10-06, 09:35
men jag älskar allt från internetbokningar till självscanning i affärer.

Själv väljer jag söta kassörskorna före självscannerapparaten *cupid*

Diomedea exulans
2016-10-06, 09:36
Själv väljer jag söta kassörskorna före självscannerapparaten *cupid*

Det är bara fula kassörskor i min stad. Fast jag föredrar fula tjejer framför snygga. Man känner sig mer bekväm med dem.

svag74
2016-10-06, 15:55
Det är bara fula kassörskor i min stad. Fast jag föredrar fula tjejer framför snygga. Man känner sig mer bekväm med dem.

Lagom fulsnygg/charmig och sexig är bästa kombon!

Bärsärk
2016-10-06, 16:37
Eller så skrev bärsärk fel? Men med dina handikapp så förstår jag om det är svårt att ta in. Så det gör inget.

Ja jag skrev fel och jag såg det när det påpekades men oftast när jag tjötar här på forumet så blir det mer talspråk än inte och jag är ganska säker på att jag säger "och" eller "o" i verkligheten med just denna mening.

"Håller vi på o bli för bekväma" hade jag nog sagt om jag sagt den här meningen till typ en kollega på jobbet.

Jag har även börjat ge blanka fan i hur jag stavar på senare år, ibland går jag knappt tillbaks och ändrar om jag skrivit ch istället för och eller liknande.

Minns att det var viktigare när jag var yngre, kanske nått som kommer tillbaks när man blir gubbe och bitter :)

Ni ser, jag är en del av problemet; Jag är för bekväm!

Mr Eks
2016-10-06, 17:23
Ja jag skrev fel och jag såg det när det påpekades men oftast när jag tjötar här på forumet så blir det mer talspråk än inte och jag är ganska säker på att jag säger "och" eller "o" i verkligheten med just denna mening.

"Håller vi på o bli för bekväma" hade jag nog sagt om jag sagt den här meningen till typ en kollega på jobbet.



Det är ett stort språkligt problem. Lika stort som särskrivningar!

https://www.flashback.org/t464244

Hemi
2016-10-07, 04:49
Men det är så fucking skönt att kunna boka tåg och flyg utan att gå till en lucka/resebyrå.
Att kunna betala räkningar och göra bankärenden mitt i natten hemma i kontorsstolen.
Jag minns när min far var tvungen att ta en halvdag ledigt för att vara på banken innan 15 för att fylla i papper. Idag kör man bankID och matar allt på datorn. Jag minns även allt slit med bankgiroblanketter, bankbok och allt annat.
Ju mindre kontakt men människor jag har ju lyckligare blir jag, i dessa sammanhang. Självklart vill jag umgås med vänner, men jag älskar allt från internetbokningar till självscanning i affärer.

Ja vid snabba enkla grejer som räkningar och kontoinställningar och biljettköp är det ju överlägset, om man nu måste välja det ena eller det andra. Fast går man till en bank i dag, vilket man ibland behöver är kundkontakten minst sagt av varierande kvalitet. På de flesta ställen finns heller ingen cash och banken är ingen bank utan ett gäng oftast mycket unga anställda som står vid en dator. Bakom den är en vägg, men ingen bank, lol fast så kan det ju va, man får vänja sig. Internationellt är det värdelöst ofta, då man måste göra internationella money orders, vilket Sverige tycks nästan helt slutat med vilket isolerar landet mer än det redan var angående just banker.

På tal om biljetter, jag åkte med SJ för ett tag sedan och ringde många gånger angående mitt lite annorlunda bagage. Osäkert om det fick plats på tåget så en av de på deras telefån-center sade att jag skulle ställa mitt bagage i godsvagnen. Skitbra tyckte jag. Jag bor vanligtvis inte i Sverige men nu fick jag bilder i huvudet på godsvagnar för det hr jag sett...hm...på 70 talet kanske? Finns det godsvagnar på tåg? Lol, vissa ringnummer undrar man om de jobbar hemifrån på, tar emot samtal på dass, eller vid frukostbordet. :d