handdator

Visa fullständig version : Domherrens träningslogg


Domherren
2016-10-04, 08:58
Ja, hur ska jag börja detta? Jag är Domherren, en kvinna på runt 25 år (+-) som för två-tre år sedan började styrketräna.

Detta har inte alltid varit ett intresse och jag var mer eller mindre emot styrketräning till en början, då jag hade föreställningen om att kvinnor som styrketränar blir muskelberg. Oh så fel man kan ha.
Jag gick alltså från att vara en liten knubbig tjej som aldrig rört en hantel innan till en liten, rätt så fit tjej, som nu styrketränar 6 gånger/veckan.

Jag kör utefter ett PPL-schema, något jag tycker fungerar mycket bra och som jag finner riktigt roligt. Värt att notera är att jag är en rätt liten tjej på 156 cm och väger 54 kg.

Push (Bröst/Axlar/Triceps)
5 set, 8 reps på allt.
Bänkpress (30 kg)
Lutande hantelpress (10 kg/arm - 20 kg totalt)
Lutande hantelflyes (7 kg/arm - 20 kg totalt) (Varierar - ibland kör jag denna övning, ibland inte).
Militärpress (15-20 kg)
Hantellyft åt sidan (4 kg/arm. Rätt så svag i denna övning då jag har problem med att ena armen roterar uppåt. Felet sitter troligtvis i axeln)
Skullcrusher (12 kg)
Stående tricepspress/hantel (8 kg)

Pull (Rygg/Biceps/Mage)
5 set, 8 reps på allt
Marklyft (70 kg)
Hantelrodd (14 kg/hand)
Ryggresning (10 kg)
Latsdrag (25 kg)
Stångcurl (15 kg)

Mage (35 sek/set)
Russian Twist (4 set)
Planka (4 set)
Fällkniv + crunches (4 set)
+ Lite mer ibland.

Leg (Min favoritdag)
Ja, som sagt: Ben. 5 set, 8 reps
Knäböj (50 kg)
Raka marklyft (50 kg)
Benpress (80 kg)
Benspark (35 kg)
Lårcurl (32 kg)
Adductor(40 kg)
Abductor(35 kg)

Så, detta var mitt schema och jag har kört utefter detta sedan januari (innan dess körde jag inte riktigt efter ett schema utan körde lite hipp som happ).

Igår började jag även min deff. Det är första gången jag deffar så vi får se hur detta blir. Jag har sedan innan gått ner i vikt (vägde så mycket som 64 kg innan, och då var det verkligen ingen muskelvikt att tala om) men då var fokus på viktnedgång och inte på att bibehålla den muskulatur jag då hade. Så detta ska bli intressant. Ligger på ett proteinintag av 2,5g/kg. Det kommer bli en fuskmåltid med tillhörande godsak/veckan. Detta ska bli en långsam deff så jag tar det lugnt.

Det var väl det jag hade att skriva om just nu. Uppdaterar snart. Hej svejs.

Domherren
2016-10-04, 10:21
Jag ser nu att jag glömde en övning på min bendag:
Tåhävningar i smithmaskin (60 kg)

Jag försöker även att röra på mig så mycket som möjligt utöver min styrketräning och brukar, för det mesta, gå ut på morgonpromenader på ca. 40-50 min varje dag innan frukost.

I somras drog jag det till sin spets och gick ut på morgonpromenad (80 min) och även på en kvällspromenad (80 min). Jag spelade mycket PokemonGo...

När det kommer till min deff så äter jag ca. 1500 kcal/dag. Mycket protein, jag tror jag ligger på ca. 3g/kg kroppsvikt. Jag försöker hitta recept som är lite roligare att äta, då jag vägrar att äta tråkig mat som grillad kyckling, ris och broccoli. Denna vecka äter jag:

Frukost: Havregrynsgröt m. chiafrön och frysta bär
Mellanmål: ProPud eller Kvarg
Lunch: Bananpannkaka m. proteinpulver (choklad) och en klick jordnötssmör
Mellanmål: Proteinbar
Middag: Kycklingsfärsburgare m. potatismos och en lätt dragonsås + broccoli och spenat.

Kvällsmål varierar, beroende på hur mycket kalorier jag har kvar vid dagens slut. Dricker mycket vatten och speciellt te (då jag är ett temonster som älskar att slurpa denna magiska dryck). Slinker även ner lite Cola Zero, något som jag dock försöker dra ner på - men det är något så otroligt svårt.

Nu blev detta ett längre inlägg än vad jag hade tänkt... Det märks att jag är kvinna va?