handdator

Visa fullständig version : Varför mindre socker i laktosfri mjölk?


Dezzo
2016-10-03, 14:01
Har sökt runt men inte hittat något svar på varför den laktosfria mjölken innehåller mindre mängd kolhydrater(socker). Skiljer ju drygt 2 gram per dl vilket är en betydande skillnad. Är det pga spjälkning av laktaset? Upphettningen?

Tacksam för svar

rbn
2016-10-03, 14:20
För att laktos är just sockret i mjölken, vilket är det du minskar/tar bort när du gör den laktosfri, därav mindre kolhydrater.

Alternativt tillsätter man laktas, eller bådadera.

Beemel
2016-10-03, 14:50
Laktos även kallat mjölksocker.

Dezzo
2016-10-03, 19:38
Jo jag vet, jag undrade bara varför det är mindre socker totalt. Laktosen omvandlas ju bara till enkla sockerarter, det gör ju inte att halten socker blir mindre. Står bara att man har lagt till laktasenzym och hettat upp mjölken vilket då skulle ge samma mängd socker. Hittade dock på Arlas sida att sockret filtreras bort för att smaken skulle bli för söt annars, så jag har fått mitt svar.

Wzup2u
2016-10-03, 19:43
Jo jag vet, jag undrade bara varför det är mindre socker totalt. Laktosen omvandlas ju bara till enkla sockerarter, det gör ju inte att halten socker blir mindre. Står bara att man har lagt till laktasenzym och hettat upp mjölken vilket då skulle ge samma mängd socker. Hittade dock på Arlas sida att sockret filtreras bort för att smaken skulle bli för söt annars, så jag har fått mitt svar.

Mmm.. jag minns när de första laktosfria mjölkarna kom till handeln.

De var riktigt söta och smakade inte alls som de gör idag, dock har jag inget emot söt mjölk :)...

Men det är stor skillnad på smak om man jämför.

z_bumbi
2016-10-03, 20:25
I låglaktosmjölk har de bara tillsatt laktas (enzymet som bryter ner laktos) och därför har de samma mängd kolhydrater och smakar också sötare än vanlig mjölk. I laktosfri mjölk så har de flesta, mig veterligen, filtrerat bort laktos och sedan tillsatt enzym och därför har de lägre laktoshalt och smakar mer som mjölk. Valio var enligt dem själva först med den tekniken (Finland har bland de högsta andelarna laktosintoleranta i världen.) och eftersom t ex Arla använde sig av Valios patent så tror jag inte Valio hade fel.

Wzup2u
2016-10-03, 20:29
I låglaktosmjölk har de bara tillsatt laktas (enzymet som bryter ner laktos) och därför har de samma mängd kolhydrater och smakar också sötare än vanlig mjölk. I laktosfri mjölk så har de flesta, mig veterligen, filtrerat bort laktos och sedan tillsatt enzym och därför har de lägre laktoshalt och smakar mer som mjölk. Valio var enligt dem själva först med den tekniken (Finland har bland de högsta andelarna laktosintoleranta i världen.) och eftersom t ex Arla använde sig av Valios patent så tror jag inte Valio hade fel.

Yes true låglaktos var det som kom först...

Minns även när valio kom och jisses vad man fick betala dyrt för mjölken i början.....

Arbeider
2016-10-03, 23:52
I låglaktosmjölk har de bara tillsatt laktas (enzymet som bryter ner laktos) och därför har de samma mängd kolhydrater och smakar också sötare än vanlig mjölk. I laktosfri mjölk så har de flesta, mig veterligen, filtrerat bort laktos och sedan tillsatt enzym och därför har de lägre laktoshalt och smakar mer som mjölk. Valio var enligt dem själva först med den tekniken (Finland har bland de högsta andelarna laktosintoleranta i världen.) och eftersom t ex Arla använde sig av Valios patent så tror jag inte Valio hade fel.
Verkligen inte. Laktosintoleransen är ju nästan hundraprocentig utanför Europa och områden där befolkningen är till majoriteten av Europeisk härkomst(framförallt nord- och centraleuropeisk). I Finland är cirka 15% laktosintoleranta vilket är mycket jämfört med t ex Sverige men fortfarande väldigt lite globalt sett.