handdator

Visa fullständig version : Träna med muskelbristning?


Gober
2016-10-02, 23:52
För några dagar sen failade jag i bänkpress. La stången på magen och tanken var att rulla ner den och resa mig. Men jag hade bälte vilket gjorde att stången fastnade då jag fick nöjet att testa på att tippa av vikterna för första gången. Det funkade bra men efter en stund kände jag att något var fel. En smärta uppstod på höger sida av revbenen, ganska lång ner och en smärta som går hela vägen runt sidan. Trodde först jag brutit alternativt fått en spricka i ett av revbenen. Men smärtan är inte lokalt vid ett revben utan över ett större område.

Det gör ont att ligga på sidan, lägga mig och resa mig upp. Att böja mig ner känns också, likaså skratta och hosta.

Testade lite marklyft häromdagen, det gick inte, även benpress fick jag ge upp. Idag körde jag överkropp och förutom att lägga mig och resa mig från bänken så gick allt bra utom rodd vilket var omöjligt pga smärta.bänken kunde jag köra på riktigt tungt utan smärta, förutom när jag som sagt skulle resa mig från bänken.

Jag är mitt i ett bänkpressprogram som går toppen och vill helst inte avbryta. Är det ok att träna det som inte gör ont om det är en muskelbristning? Något mer jag i så fall kan göra, värma upp extra noga för genomblödning?

Jag har inte sökt vård, avvaktar lite för att se om det lägger sig. Råkade ut för samma sak för runt ett år sedan när jag knäböjde med ett helt nytt wahlanders som satt för tight spänt, det är precis samma smärta men minns inte om det var samma sida på kroppen.

Max
2016-10-03, 16:30
Jag tycker det låter som revben trots allt. Det brukar vara svårt att känna exakt var skadan finns när den är färsk.
Speciellt känner jag igen detta:
"Det gör ont att ligga på sidan, lägga mig och resa mig upp. Att böja mig ner känns också, likaså skratta och hosta."

Är det ett revbensbrott kommer mer eller mindre allt göra ont ett tag, kanske t.o.m. bli värre de första dagarna. Efter några veckor kan du skönja en förbättring och ganska snart efter det känner du ingenting. Efter att du slutat känna något tar du det lite lugnare på gymmet ett par veckor till.

delizh
2016-10-03, 16:40
Man bör väll helst inte kanske belasta den delen så mycket så att det gör ont, isåfall träna runt runt skadan, bättre förklarat - jag fick en muskelbristning från böj i skuldran när jag nöp ihop skuldrorna, tränar lowbar och gick absolut inte alls sen att köra det så bytte till highbar utan smärta o nötte vidare