handdator

Visa fullständig version : Ta upp gym igen efter diskbråck


Shakemynuts
2016-10-01, 22:06
Hej,

Jag tänkte ta upp gym nu igen efter ett diskbråck som skedde för 2 år sedan.
Jag har sprungit en hel del vilket varit bra för ryggen, är inte helt läkt eftersom jag sprungit en hel del och sen legat på latsidan osv.
Men nu vill jag bli bra och göra Tough viking i maj är målet tillsamans med -20kg.

Ryggen idag kan vara ganska stel och att sitta eller ställa sig upp fel kan ge ett saftigt hugg igen men inte i närheten såna problem som i början.

Vad jag undrar är hur jag effektivast ska återuppta träningen? Jag har kvar endel rehabövningar jag fick av en sjukgymnast.

Jag tänkte göra ett 2 dagarsschema som finns här på kolo på gymmet och kombinera det med mycket cykel och löpning och många reps är nog bra med lägre vikter.
Har funderat lite på övningar och så men det är väl här jag behöver er hjälp.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ser nu att mitt senaste inlägg är för 3 år sen och också handlar om att min rygg är dålig, hehe.

ceejay
2016-10-01, 22:08
Gör så komplicerade övningar du kan och så tungt du kan utan att framkalla smärta. Om du inte har en adekvat rörlighet, skaffa det först och främst.

Shakemynuts
2016-10-02, 14:06
Gör så komplicerade övningar du kan och så tungt du kan utan att framkalla smärta. Om du inte har en adekvat rörlighet, skaffa det först och främst.

Okej, tack.
Är väl så det känts också när jag väl testat på gymmet, 15 reps knäböj ganska tungt så känns ryggen extra bra i flera dagar efteråt, stabilare liksom.

CoKEmaN
2016-10-03, 10:13
Vet inte om jag håller med Ceejay i hans inlägg..
Att göra så komplicerade övningar som möjligt och så tungt som möjligt med ledorden "utan att framkalla smärta", att hela tiden pusha mot att göra mer avancerat och tyngre kan göra att man just framkallar smärta.
När du har haft besvär med ryggen en längre tid så skulle jag rekommendera träning för multifidi och transversus abdominis. Man kan göra dessa övningar rätt tunga utan att ha särskilt stor skaderisk, samt att de inte behöver vara så avancerade..
Självklart ska man sträva mot att klara mer och mer avancerade övningar, men man bör skriva "utan att framkalla smärta" i versaler och fetstil..
Försök kombinera rehabövningar och mer "normala" övningar tycker jag.

mvh

Shakemynuts
2016-10-03, 16:53
Vet inte om jag håller med Ceejay i hans inlägg..
Att göra så komplicerade övningar som möjligt och så tungt som möjligt med ledorden "utan att framkalla smärta", att hela tiden pusha mot att göra mer avancerat och tyngre kan göra att man just framkallar smärta.
När du har haft besvär med ryggen en längre tid så skulle jag rekommendera träning för multifidi och transversus abdominis. Man kan göra dessa övningar rätt tunga utan att ha särskilt stor skaderisk, samt att de inte behöver vara så avancerade..
Självklart ska man sträva mot att klara mer och mer avancerade övningar, men man bör skriva "utan att framkalla smärta" i versaler och fetstil..
Försök kombinera rehabövningar och mer "normala" övningar tycker jag.

mvh

Min plan är att bara gå till gymmet och köra på som vanligt med bla knäböj, marklyft och diverse annat kul fast högre reps och inte lika tungt och lägga in lite rehab på det.
Där kommer ju dina tips in och är guld värda.

Jag hittade dessa två t ex, vad tycker du om dom och kan det behövas nå mer?

https://www.youtube.com/watch?v=6t9bZpl4EEY
https://www.youtube.com/watch?v=gDx1xfSobG4