handdator

Visa fullständig version : Dålig träningsvecka


Feliciaamjm
2016-10-01, 10:13
Tja, precis som rubriken lyder har detta varit en sämre väcka gällande träningen...har varit sjuk med feber och ont i halsen och på detta har jag haft mens och värken som kommer med den har varit fruktansvärd! Helt svullen och vätskefylld:( Det har däremot blivit en del långa promenader, en del shopping de dagar då jag känt mig bättre och i torsdags vågade jag mig på ett lättare cardiopass på ca 30-40 min genom löpning. Det gick bra. Det är ju det att det är lördag och jag och min pojkvän alltid passar på att ha våra myskvällar då eftersom vi knappt ses på veckorna pga längre distans, det innefattar god mat i form av någon större sallad samt godis på kvällen med någon mysig film på tvn! Min fråga är då, kan jag tillåta mig själv att äta som jag brukar på lördagar annars trots att träningen inte varit densamma denna veckan? Jag har lyckats hålla mitt kostschema som ligger på ca 800-900 kcal per dag ändå och inte fuskat i veckan. Och jag har även tänkt ta en rask promenad nu under dagen samt så ska jag och en väninna in till stan och shoppa presenter så det blir ju lite "träning" iallafall. Så jag tänker att det inte borde påverka vikten/formen jättemycket om det är på detta viset 1 enda vecka av hur många andra veckor som helst bestående av bra mat och regelbunden träning? Tacksam för svar!

1x0
2016-10-01, 10:30
Det har däremot blivit en del långa promenader, en del shopping de dagar då jag känt mig bättre och i torsdags vågade jag mig på ett lättare cardiopass på ca 30-40 min genom löpning

Och jag har även tänkt ta en rask promenad nu under dagen samt så ska jag och en väninna in till stan och shoppa presenter så det blir ju lite "träning" iallafall.

Jag har lyckats hålla mitt kostschema som ligger på ca 800-900 kcal per dag ändå och inte fuskat i veckan.
800-900kcal mån till lördag med dina promenader borde gett ett "bra" (som i ganska stort) underskott, "kaloribuffert".
Dagens kommande överätning beror helt på kalorimängden. Äter du 10000kcal idag har du ätit kaloriöverskott för veckan. Äter du 3000-3500kcal idag blir det nog ett underskott/balans.

Du kan räkna kalorier på veckobasis. Det gör jag. T.ex underäter mån-fre med -500kcal/dag. Lördag och söndag överäter med 1250kcal/dag, = balans i slutändan.
Dock vet jag inte hur pass kalorier in vs ut gäller om man tar det till det extrema: t.ex fastar mån till fredag och äter 15 tusen kcal lördag och söndag.

__________

Kan ju lägga till att 800-900kcal per dag, sjuk, utan styrketräning i 5-6 dagar lär ha orsakat muskelförlust. Bantning alltså.
Du "borde" ha ätit på kaloribalans under denna sjukveckan. Stort kaloriunderskott utan styrketräning är inte att föredra.

pepplez
2016-10-01, 11:37
Ätstörningsvarningsklockorna ringer högljutt. Kom igen, du har varit sjuk. INGET förstörs av att du avvek från din väl genomtänkta plan under någon vecka. När du blir frisk, fortsätt som om inget hänt.

Diomedea exulans
2016-10-01, 11:46
Din vikt kommer inte påverkas märkbart av det här, för att svara på din fråga. Men får jag fråga hur lång du är och vad du väger? Jag misstänker att ditt kaloriunderskott är för stort.

arogen
2016-10-01, 12:22
ätstörningsvarningsklockorna ringer högljutt. Kom igen, du har varit sjuk. Inget förstörs av att du avvek från din väl genomtänkta plan under någon vecka. När du blir frisk, fortsätt som om inget hänt.

+1

kaspen
2016-10-01, 22:33
Ätstörningsvarningsklockorna ringer högljutt. Kom igen, du har varit sjuk. INGET förstörs av att du avvek från din väl genomtänkta plan under någon vecka. När du blir frisk, fortsätt som om inget hänt.


Verkligen. Sånt här är hjärtskärande att läsa. Du behöver hjälp med någon för att hitta en mer sund inställning till kost.

Skrollovicz
2016-10-02, 04:43
Du ska njuta av livet trots att träningen inte alltid går bra, kom ihåg det.

Kaukasuskokosnöt
2016-10-02, 08:55
Vet du vem Kenny Dahlström aka "Strävan" är? Han har skön inställning till livet tycker jag. Han har en hel del filmer på Youtube som du kan kolla på om du vill bli inspirerad.

Nåväl, han kan inte förstå varför folk äter mindre på vilodagar samt dagar när man är sjuk. Känner man sig svag är det ett tecken på att kroppen på något sätt behöver extra energi. Att tillföra extra energi kan göra så att du blir frisk mycket snabbare. Såklart handlar det väl även en del om vad man äter, men jag skulle med lätthet säga att du fortfarande kan njuta av ditt "lördagsgodis".

Det är lätt att grotta ner sig och börja fundera över massa saker när man har för mycket tid, det gör jag också!

Nu är det söndag, hoppas du kunde njuta igårkväll! :)

Wzup2u
2016-10-02, 09:39
No comment.
Fixa detta problem innan det har gått för långt ist.

Bärsärk
2016-10-02, 10:45
Vet du vem Kenny Dahlström aka "Strävan" är? Han har skön inställning till livet tycker jag. Han har en hel del filmer på Youtube som du kan kolla på om du vill bli inspirerad.

Nåväl, han kan inte förstå varför folk äter mindre på vilodagar samt dagar när man är sjuk. Känner man sig svag är det ett tecken på att kroppen på något sätt behöver extra energi. Att tillföra extra energi kan göra så att du blir frisk mycket snabbare. Såklart handlar det väl även en del om vad man äter, men jag skulle med lätthet säga att du fortfarande kan njuta av ditt "lördagsgodis".

Det är lätt att grotta ner sig och börja fundera över massa saker när man har för mycket tid, det gör jag också!

Nu är det söndag, hoppas du kunde njuta igårkväll! :)

Det är extremt farligt att snöa in sig på nån tomte på youtube oavsett vem det är eller hur vettig han eller hon verkar vara. Träning är så pass individuellt, allt man läser och tar till sig ska ses som yttersta russinen på kakan och det är ens egna erfarenheter som ska lägga grunden för hur man ska leva, inte någon annans.

Ville bara poängtera det då jag fick "nybörjare" vibbar av dig.

Diomedea exulans
2016-10-02, 11:42
Det är extremt farligt att snöa in sig på nån tomte på youtube oavsett vem det är eller hur vettig han eller hon verkar vara. Träning är så pass individuellt, allt man läser och tar till sig ska ses som yttersta russinen på kakan och det är ens egna erfarenheter som ska lägga grunden för hur man ska leva, inte någon annans.

Ville bara poängtera det då jag fick "nybörjare" vibbar av dig.

Dessutom säger Strävan vissa saker som enligt mig och andra på forumet är tveksamma.

Gober
2016-10-02, 12:12
I all välmening, ta tag i dina problem och sök hjälp.

Kaukasuskokosnöt
2016-10-02, 21:48
Det är extremt farligt att snöa in sig på nån tomte på youtube oavsett vem det är eller hur vettig han eller hon verkar vara. Träning är så pass individuellt, allt man läser och tar till sig ska ses som yttersta russinen på kakan och det är ens egna erfarenheter som ska lägga grunden för hur man ska leva, inte någon annans.

Ville bara poängtera det då jag fick "nybörjare" vibbar av dig.
Jag är nybörjare det ska jag inte sticka under stolen med, men det jag ville förmedla till TS var helt enkelt bara att det inte kommer spela någon roll i det långa loppet om hon missar ett träningspass och käkar sitt lördagsgodis ändå. Givetvis ska man skapa sin egna uppfattning och vad som funkar för någon annan kanske inte funkar för en själv osv.

Själv tycker jag att Strävan sticker ut från alla andra i mängden med sin filosofi och det kan vara kul med en sådan input också.

Dessutom säger Strävan vissa saker som enligt mig och andra på forumet är tveksamma. Diskuteras det i någon annan tråd? Blev intresserad över att veta vad!

Diomedea exulans
2016-10-02, 21:54
Diskuteras det i någon annan tråd? Blev intresserad över att veta vad!

Lite smått i vissa andra trådar. Jag ifrågasatte t ex att han säger att gener bara utgör 2 % av resultaten, sen vill jag minnas att någon annan var tveksam till hans uttalande att olika muskler kräver olika många dagar för återhämning.

Gerdler
2016-10-02, 22:24
Om Strävan säger att man ska äta lika mycket på vilodagar som träningsdagar så är jag negativt inställd till det. Säger han att man ska äta rejält på sjukdagar (förutsatt att det är feber/förkylning eller dylikt) så är jag helt med honom.

Kaukasuskokosnöt
2016-10-03, 08:55
Lite smått i vissa andra trådar. Jag ifrågasatte t ex att han säger att gener bara utgör 2 % av resultaten, sen vill jag minnas att någon annan var tveksam till hans uttalande att olika muskler kräver olika många dagar för återhämning. Okej! Ja, det låter spontant som en låg siffra även fast jag inte har någon aning om hur det funkar. Jag får använda sökfunktionen.

Om Strävan säger att man ska äta lika mycket på vilodagar som träningsdagar så är jag negativt inställd till det. Säger han att man ska äta rejält på sjukdagar (förutsatt att det är feber/förkylning eller dylikt) så är jag helt med honom. Mm, håller med dig! Beror även på hur ofta man har en vilodag såklart. Har man vilodag 2ggr i veckan får man kanske minska intaget. Medan om du har det 2ggr per månad de dagar du känner dig allmänt trött och lite opepp går det förmodligen att bibehålla ett större intag.

Har för mig att Strävan kör på tills han känner sig trött och då vilar han, kanske inte många som kör enligt det upplägget.

Beemel
2016-10-03, 09:08
Om Strävan säger att man ska äta lika mycket på vilodagar som träningsdagar så är jag negativt inställd till det. Säger han att man ska äta rejält på sjukdagar (förutsatt att det är feber/förkylning eller dylikt) så är jag helt med honom.

Nu struntar jag i vem som säger vad.
Men varför är du negativt inställd till att äta lika mycket varje dag oavsett om du tränar eller inte?

Bulkperiod
2016-10-03, 09:35
Det är väl snarare så att det är viktigare att äta på vilodagar?

Om jag har förstått det rätt så sker muskeltillväxt på två olika sätt (kanske förenklar det jättemycket, vet inte).

1. Genom styrketräning
2. Genom kosten.

Tränar man samt äter blir det 1+1=2
Tränar man och deffa blir det ju 1+0,5=1,5
Tränar man inte och dietar blir det ju då 0+0,5=0,5.

Sen sker ju även muskelnedbrytning hela tiden vilket gör att den där 0,5an inte räcker för att bygga muskler, utan nu hamnar man på minus istället och förlorar muskler.

Givetvis kan siffrorna variera beroende på hur effektivt man tränar och äter (samt vilar/återhämtar sig) och det är ju lite det jag vill komma fram till; att kosten är lika viktig om inte ännu viktigare på vilodagar.

Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Ulvamal
2016-10-03, 09:42
Kosten är lika viktig alla dagar. Vilket inte betyder att den därför behöver eller ens bör vara likadan alla dagar.
Kalorier är ett ganska grovt mått. Säger i sig givetvis någonting, men det är knappast egalt var de kommer från.

Kränktvitman92
2016-10-05, 10:19
Tja, precis som rubriken lyder har detta varit en sämre väcka gällande träningen...har varit sjuk med feber och ont i halsen och på detta har jag haft mens och värken som kommer med den har varit fruktansvärd! Helt svullen och vätskefylld:( Det har däremot blivit en del långa promenader, en del shopping de dagar då jag känt mig bättre och i torsdags vågade jag mig på ett lättare cardiopass på ca 30-40 min genom löpning. Det gick bra. Det är ju det att det är lördag och jag och min pojkvän alltid passar på att ha våra myskvällar då eftersom vi knappt ses på veckorna pga längre distans, det innefattar god mat i form av någon större sallad samt godis på kvällen med någon mysig film på tvn! Min fråga är då, kan jag tillåta mig själv att äta som jag brukar på lördagar annars trots att träningen inte varit densamma denna veckan? Jag har lyckats hålla mitt kostschema som ligger på ca 800-900 kcal per dag ändå och inte fuskat i veckan. Och jag har även tänkt ta en rask promenad nu under dagen samt så ska jag och en väninna in till stan och shoppa presenter så det blir ju lite "träning" iallafall. Så jag tänker att det inte borde påverka vikten/formen jättemycket om det är på detta viset 1 enda vecka av hur många andra veckor som helst bestående av bra mat och regelbunden träning? Tacksam för svar!


No offense, men sök hjälp

Morty
2016-10-05, 22:01
Tja, precis som rubriken lyder har detta varit en sämre väcka gällande träningen...har varit sjuk med feber och ont i halsen och på detta har jag haft mens och värken som kommer med den har varit fruktansvärd! Helt svullen och vätskefylld:( Det har däremot blivit en del långa promenader, en del shopping de dagar då jag känt mig bättre och i torsdags vågade jag mig på ett lättare cardiopass på ca 30-40 min genom löpning. Det gick bra. Det är ju det att det är lördag och jag och min pojkvän alltid passar på att ha våra myskvällar då eftersom vi knappt ses på veckorna pga längre distans, det innefattar god mat i form av någon större sallad samt godis på kvällen med någon mysig film på tvn! Min fråga är då, kan jag tillåta mig själv att äta som jag brukar på lördagar annars trots att träningen inte varit densamma denna veckan? Jag har lyckats hålla mitt kostschema som ligger på ca 800-900 kcal per dag ändå och inte fuskat i veckan. Och jag har även tänkt ta en rask promenad nu under dagen samt så ska jag och en väninna in till stan och shoppa presenter så det blir ju lite "träning" iallafall. Så jag tänker att det inte borde påverka vikten/formen jättemycket om det är på detta viset 1 enda vecka av hur många andra veckor som helst bestående av bra mat och regelbunden träning? Tacksam för svar!

Sånt här gör fan ont i hjärtat att läsa *cry*

Wormzie
2016-10-06, 07:29
Det låter som du svälter dig själv och har stor oro angående vikt och kropp. Har du pratat med någon om det?