handdator

Visa fullständig version : Chins med grepp händerna motvarandra, Tar det mer på biceps?


Adam87
2016-09-30, 22:22
Hejsan gör Chins och Pullups mycket är det så jue smalare man håller greppet desto mer involveras biceps?, När man kör Chins då vill säga
och jue bredare man håller i pullups desto mer involverar man Latsen?

Rätta mig om jag har fel !!

Skulle vara intressant och veta

Sheogorath
2016-09-30, 22:42
Du har fel, om vi pratar i praktiken. Det är inga stora skillnader mellan bred överhandsfattning (brett semipronerat grepp) och smal underhandsfattning (smalt supinerat grepp) vad gäller bicepsaktivering. Men smal fattning med händerna mot varandra (smalt semipronerat grepp) är en variant som tar mindre på biceps än de andra två. Det blir nämligen sämre förhållanden i både axelled och armbågsled.

1x0
2016-09-30, 23:06
Snackades i styrkelabbets podcast:
Avsnitt 35: Optimal armträning kräver mer än basövningar! (http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-35-optimal-armtraning/)
15:40 till 16:30ish (50 sek).
Handflatorna mot sig eller neutrala (handflatorna mot varandra, hammargrepp) tydligen "bäst" (mest aktivering?). Inte enligt mig: jag har ingen aning. :P Endast intressant inflikning till topic.

Tror det är baserat på denna artikeln/studien:
https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-back-and-biceps-exercises

The Winners
Based on this experiment, here are the top three exercises in terms of mean and peak activity for each muscle part:

Biceps
Mean: Weighted Wide Parallel-Grip Pull-up, Weighted Chin-up, Barbell Curl
Peak:  Weighted Chin-up, Weighted Wide Parallel-Grip Pull-up, EZ-Bar Curl

Isseman
2016-10-01, 06:45
Vi testade ganska nyligen i skolan skillnaden i muskelsktivering mellan pronerat grepp och supinerat grepp. Vi körde EMG och jag fick ha tre elektroder på biceps respektive latissimus dorsi. Jag gjorde fem strikta Chins pronerat respektive supinerat.

Skillnaden blev (som vi inte trodde) att biceps faktiskt aktiverades mer av de pronerade och latsen mer av de Supinerade chinsen. Rätt konstigt med tanke på de biomekaniska förutsättningarna.

Vi hann aldrig testa på någon mer person, hade varit kul att se någon ovan person om det blir skillnad i aktivering.

Har inte sökt mer studier inom området atm, någon annan kanske sitter på något intressant? :D

Sheogorath
2016-10-01, 14:26
Det är detta jag hävdat tidigare Isse man har fått vika mig då de flesta studier inte visat på några större skillnaden. Grejen är att det är vinkeln i axeln som ger bättre förutsättningar för biceps att utföra arbete i en bred pull-up jämfört med en smal.

Sheogorath
2016-10-01, 14:28
1x0 pratar om "Wide Parallel-Grip Pull-up" vilket är ganska krångligt att få till men går (har man ingen ställning för det får man försöka lägga upp ett brett neutralgrepp på en böjbur eller något sådant). Det borde absolut ge bäst aktivering av biceps eftersom det är "rätt" vinkel i axeln samt full supination i underarmen, där en vanlig bred pullup bara är semisupinerad/semipronerad (samma sak).

Fatcan
2016-10-01, 19:38
Är det vanligt men en väldigt stor skillnad på styrka beroende på greppen? Jag kan hantera mera än dubbelt så mycket vikt i chins med supinerat grepp än med handflatorna bort från mig (semipronerat?) i samma repsintervall.

Isseman
2016-10-01, 19:43
Det är detta jag hävdat tidigare Isse man har fått vika mig då de flesta studier inte visat på några större skillnaden. Grejen är att det är vinkeln i axeln som ger bättre förutsättningar för biceps att utföra arbete i en bred pull-up jämfört med en smal.

Alright! Yeah kan tänka mig det när jag har funderat över saken. Jag tänkte först rent spontant att eftersom biceps sitter på radius så låses denna ut vid pronerade chins, men säkert som du säger gör axeln att det gynnar aktivering bättre.

Old Nick
2016-10-01, 19:58
Det är detta jag hävdat tidigare Isse man har fått vika mig då de flesta studier inte visat på några större skillnaden. Grejen är att det är vinkeln i axeln som ger bättre förutsättningar för biceps att utföra arbete i en bred pull-up jämfört med en smal.

Dock är det så att jag mest bara blir utmattad i latsen av 3x10 breda pullups, medan 3x10 supinerade chinups ger mig en sådan pump i mina biceps att det känns som att de skall detonera vilken sekund som helst.

Sheogorath
2016-10-01, 20:11
Man känner vad man känner. ;)

Isseman
2016-10-01, 20:18
Du kanske förväntar dig det eftersom alla verkar tro att "det är så".. ;)