handdator

Visa fullständig version : Liten fråga kring kostrelaterade kramper.


Kräket
2016-09-30, 07:56
Frågans bakgrund är följande; 6/7 dagar lever jag ett ganska spartanskt liv. Äter sällan (1 - 2 ggr per dag), ofta inom ramen av ett tidsfönster på 3 -5 timmar. Äter då ganska energifattig mat.

En dag i veckan vid ett tillfälle går jag lite "all-out" ("grisbulk"?). Är medveten om att detta varken är nyttigt eller sunt eller fördelaktigt ur någon hänsyn. Jag är dock nöjd över min kroppsform och detta "njutningsfönster" sätter lite guldkant på tillvaron.

Det som dock tenderar att ske 3 - 4 timmar efteråt, är att jag drabbas av kramper. Ibland kraftiga muskelkramper i muskler som nästan aldrig krampar annars. I natt exempelvis fick jag ordentlig kramp i triceps (!?). Armen liksom sköt ut, och gjorde rätt ont medan det pågick.

Jag är nu nyfiken om det går att teoretisera lite kring förklaringar kring detta fenomen? Min egen amatörmässiga teori är att det på något vis hänger samman med glykogeninlagring och elektrolytbalans till följd av stort intag av kolhydrater.

Kanske någon mer kunnig kan lämna en mer teoretiskt detaljerad redogörelse?

Wipflash
2016-09-30, 08:05
Ta zma så löser det sig

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

1x0
2016-09-30, 08:30
Kramp av socker. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197571)

______


Jag har ofta likadant. Kör leangainsmakros. Överäter med 500-1000kcal på styrketräningsdagarna. 800-1200g kolhydrater mellan 18:00-23:00. Får ofta sendrag och kramper i vaderna under natten. Värst om jag äter mycket socker men även med mer ren mat. :P
Uttorkning är det inte, trodde det först.

Käkar 500-750mg magnesium(citrat)tillskott precis innan jag går och lägger mig. Sägs ska vara muskelavslappnande och motverka kramper. Har inte provat några magnesiumfria perioder så jag vet inte om det hjälper.


Din teori låter inte helt åt skogen i mina öron iallafall:
Min egen amatörmässiga teori är att det på något vis hänger samman med glykogeninlagring och elektrolytbalans till följd av stort intag av kolhydrater.

Beemel
2016-09-30, 08:33
Ta zma så löser det sig

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Inte för att jag vet om det kommer hjälpa i detta fall men alternativt så borde det räcka med bara magnesium.

Kräket
2016-09-30, 11:42
Ta zma så löser det sig

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Ja, alltså trådfrågan handlar om förklaring av fenomenet. Inte hur det bör avhjälpas. Är mest nyfiken huruvida min egen teori i huvuddrag stämmer, och om någon mer ingående och detaljerat kan förklara fenomenet...

kaspen
2016-09-30, 20:41
Hur mycket kolhydrater äter du övriga dagar?