handdator

Visa fullständig version : Svag runt knäna i sumomark (filmer)


Livet
2016-09-28, 19:21
Körde lite tunga marklyft idag och märker att jag failar lyftet runt knäna. Jag tror att det kan vara dels att jag har svaga höftsträckare men också att jag har lite problem med tekniken och vilken position jag har när stången är vid knäna.

Här nedan kommer några videos på 90-105% RM


O_aOKJT7cGE

gYSrh6Ov5yY

0efqRpfcBXM

MjEgxDlZZ7M

lidVFPtdqLo

Att jag vid första försöket på 275kg ramlar bakåt måste ju betyda att min position inte alls är den bästa så där finns det antaligen mycket att jobba på.

Jag har också lite problem att känna mig bekväm när jag väl gått ner och greppat tag i stången. Jag håller liksom på och dampar runt rätt länge innan själa lyftet börjar.

Alla tips på teknikförbättringar är välkomna och även övningar som kan vara bra för att stärka rätt muskler.

Tack på förhand!

Bob90
2016-09-28, 19:47
Nu kör jag inte sumo själv, men är det inte där (i utlåset) man "brukar" vara svag i sumo?
Har hört att vissa förespråkar 2 rörelser, som du gör på de lättare vikterna, men det försvinner lite när det blir tungt?

Att du faller bakåt kanske kan lösas med att du först trycker/drar klart med benen och sen drar med ryggen?

Men jag borde som sagt kanske inte uttala mig egentligen eftersom jag inte kör sumo.. *facepalm*

Edit: Och ja, fan va du håller på med att försöka hitta rätt position (eller peppa dig själv eller vad du nu gör) :d

Försök att "sätta upp" varje lyft exakt likadant. Hitta en rutin som funkar.

Anders The Peak
2016-09-28, 20:24
Har du hört talas om att det kan bli för tungt ? Mer det än ett teknikfel.

sweetkarolina
2016-09-28, 20:26
Några pointers. Sluta 'rycka' igång stången. Bygg upp spänningen och dra loss stången från botten. Ursäkta att det är förbannat svårt att förklara i text men ryckandet hindrar att du kan ha ett konsekvent utförande i varje lyft. Ju mer van man är desto snabbare kan man utföra sin rutin men jag tror att du skulle tjäna på att dra ner tempot och fokusera på att ha ett konsekvent utförande en period. Du kan fortfarande utföra 'jucken' men tänk på att i lyftögonblicket hinna spänna upp allt så att du drar upp stången, inte rycker.

Du skulle även kunna tjäna på att skjuta fram knäna lite grann över stången. Typ 2-4 cm. Nu har du liksom hela kroppstyngden bakom stången. Därför du får bakvikt. En duktig sumomarkare sa till mig att man ska ha kulorna nära stången i startläget. Balls to the bar alltså.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Livet
2016-09-28, 21:23
Nu kör jag inte sumo själv, men är det inte där (i utlåset) man "brukar" vara svag i sumo?
Har hört att vissa förespråkar 2 rörelser, som du gör på de lättare vikterna, men det försvinner lite när det blir tungt?

Att du faller bakåt kanske kan lösas med att du först trycker/drar klart med benen och sen drar med ryggen?

Men jag borde som sagt kanske inte uttala mig egentligen eftersom jag inte kör sumo.. *facepalm*

Edit: Och ja, fan va du håller på med att försöka hitta rätt position (eller peppa dig själv eller vad du nu gör) :d

Försök att "sätta upp" varje lyft exakt likadant. Hitta en rutin som funkar.

Jag har alltid hört att man är svagast av golvet i marklyft p.g.a. biomekaniken.

Kanske, det kan ju vara så att jag är lite för framåtlutad då och inte har styrkan att räta upp mig.

Haha, det känns liksom inte mentalt rätt innan man har gjort alla grejer innan man ska dra.


Har du hört talas om att det kan bli för tungt ? Mer det än ett teknikfel.

Does not compute*flex*

Några pointers. Sluta 'rycka' igång stången. Bygg upp spänningen och dra loss stången från botten. Ursäkta att det är förbannat svårt att förklara i text men ryckandet hindrar att du kan ha ett konsekvent utförande i varje lyft. Ju mer van man är desto snabbare kan man utföra sin rutin men jag tror att du skulle tjäna på att dra ner tempot och fokusera på att ha ett konsekvent utförande en period. Du kan fortfarande utföra 'jucken' men tänk på att i lyftögonblicket hinna spänna upp allt så att du drar upp stången, inte rycker.

Du skulle även kunna tjäna på att skjuta fram knäna lite grann över stången. Typ 2-4 cm. Nu har du liksom hela kroppstyngden bakom stången. Därför du får bakvikt. En duktig sumomarkare sa till mig att man ska ha kulorna nära stången i startläget. Balls to the bar alltså.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jag har nog haft lite svårt att skilja på att "rycka" igång stången och att dra igång den samtidigt som att allting "smäller" av samtidigt. Det blir liksom som han jag antingen rycker igång den eller så smyger man igång den och med det sistnämnda känns det svårare.

Så som jag gör nu så står jag nästan maxbrett och med skenbenen mot stången när jag går ner. Har bildat mig uppfattningen om att jag vill ha stången så nära mig som möjligt men jag antar att man egentligen vill ha stången så nära masscentrum som möjligt vilket den kanske hade varit om jag haft knäna en bit över stången.

Gällande att ha "balls to the bar" så är det någonting jag tänker aktivt på. Jag vet inte om det syns men som sagt ställer jag mig så att stången är vid skenbenen och sedan försöker jag sjunka ner med pungen/höften/bäckenet whatever istället för att fälla i höften.

Bob90
2016-09-28, 21:30
En grej som jag försöker använda är också att försöka ge mig själv råd eller coacha mig själv.

Typ om det vore någon annan som postade den där videon och din fråga, vad skulle du ge för råd eller input?

Funkar för övrigt på annat än träning :)

sweetkarolina
2016-09-28, 21:37
Ja alltså överlag har du en fin teknik och drar bra vikter!
Testa att stå nån cm ifrån stången med skenbenen när du står upprät och låt knäna/skenbenen komma fram till stången när du går ner.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Livet
2016-09-28, 22:51
En grej som jag försöker använda är också att försöka ge mig själv råd eller coacha mig själv.

Typ om det vore någon annan som postade den där videon och din fråga, vad skulle du ge för råd eller input?

Funkar för övrigt på annat än träning :)

Har rätt dålig koll känner jag så blir inte så bra :em:

Ja alltså överlag har du en fin teknik och drar bra vikter!
Testa att stå nån cm ifrån stången med skenbenen när du står upprät och låt knäna/skenbenen komma fram till stången när du går ner.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Ska prova det nästa gång jag markar, tackar! Jag känner ju liksom att jag har 270-275 i mig men att tekniken inte fanns där idag.

FilipLindstr
2016-09-28, 23:17
Du får nog bäst tips om du filmar så att alla vinklar och lemmar syns i filmen.

Snett från sidan från cirka 1,5m upp.

Livet
2016-09-28, 23:19
Du får nog bäst tips om du filmar så att alla vinklar och lemmar syns i filmen.

Snett från sidan från cirka 1,5m upp.

Snett framifrån då antar jag?

Anders The Peak
2016-09-29, 08:05
Håller med Karolina att tekniken är inget fel på utan det är mycket små detaljer som lika gärna kan hänga ihop med att det blir för tungt.

BobaFett
2016-09-29, 17:14
Du har för fan 275 kilo på stången. Du är inte svag nånstans. DU ska lära OSS :d

Träna det du är dålig på. Är du dålig i toppläget, träna toppläget. Kör mer upphöjda marklyft. kanske köra pausmark med paus i lyftet strax över/under knäna.

itzhakskenstrom
2016-09-29, 18:39
Hur långt efter ligger din smalmark jämfört med din sumomark?

Livet
2016-09-29, 19:16
Du har för fan 275 kilo på stången. Du är inte svag nånstans. DU ska lära OSS :d

Träna det du är dålig på. Är du dålig i toppläget, träna toppläget. Kör mer upphöjda marklyft. kanske köra pausmark med paus i lyftet strax över/under knäna.

Kör ett sheikoprogram nu som har i princip bara olika marklyftsvarianter istället för faktiska marklyft. Är på åttonde veckan och detta är kanske andra eller tredje gången jag ens gör faktiska marklyft. Istället har det varit marklyft med paus vid knäna, halva repetitioner, upphöjda så det känns som att det är just kring knät jag borde vara stark med det i åtanke.

Hur långt efter ligger din smalmark jämfört med din sumomark?

Typ jättemycket. Jag fick över till sumo för har problem att känna mig bekväm i både setup och utförande i vanliga. Har problem med att hålla ländryggen rak.

FilipLindstr
2016-09-29, 19:51
Snett framifrån då antar jag?

Yes. Jag filmar snett framifrån både i böj och mark. Alla lemmar och vinklar synliga.

Jag brukade göra något mer snett framifrån för att kunna se mina fötter men det har jag gått bortom mest pga att de problem jag hade kring det området är fixat.

Här ville jag se vinkel på lårben, bröstrygg och ländrygg:
https://www.instagram.com/p/BJ8GoMADs99/

Här hade jag noterat en dålig vana att sträcka vänster ben strax före höger:
https://www.instagram.com/p/BJvo_FLD5P5/

Att filma kan vara ett fantastiskt verktyg, en bra sak att bemästra tycker jag :)

I dina klipp hade jag gärna sett snett framifrån, så att man ser var du har dina knän(ska gärna vara lite över stången), hur vinklarna kring dina höfter ser ut osv. Också lite svårt att se din timing nerifrån sidan. Våldsam knäutlåsning är viktig i sumo, lyftare som inte gör det hamnar ofta i nån slags nästan-utlåst-kring-knän-och-nästan-utlåst-kring-höfter sticking point när det blir tungt.

Bob90
2016-09-29, 20:36
Du får nog bäst tips om du filmar så att alla vinklar och lemmar syns i filmen.

Snett från sidan från cirka 1,5m upp.

Alla lemmar? :naughty:

FilipLindstr
2016-09-29, 20:46
Alla lemmar? :naughty:

*rolleyes*

Livet
2016-10-12, 18:54
.

.

Första gången jag körde sumo sedan maxförsöken. Blev med paus under knät på 80 %. Jag stod lite längre bort ifrån stången nu, typ 2 cm. Har fortfarande kvar lite av rycket i början av lyftet men försöker minska på det.

Jag försökte också få ut den tydliga utlåsningen av knäna ungefär samtidigt som stången passerar knäna.

Hur tycker ni att det ser ut?

6H9tojCv9Qw&feature=youtu.be

sweetkarolina
2016-10-12, 19:01
Första gången jag körde sumo sedan maxförsöken. Blev med paus under knät på 80 %. Jag stod lite längre bort ifrån stången nu, typ 2 cm. Har fortfarande kvar lite av rycket i början av lyftet men försöker minska på det.

Jag försökte också få ut den tydliga utlåsningen av knäna ungefär samtidigt som stången passerar knäna.

Hur tycker ni att det ser ut?

6H9tojCv9Qw&feature=youtu.be

Spontant tycker jag det ser riktigt bra ut! Ryckandet är mer kontrollerat och stångbanan ser rak ut. Även fast det nu är pausmark så blir hela lyftet som en rörelse. Viktigast är dock om det känns bra?

Livet
2016-10-12, 19:11
Spontant tycker jag det ser riktigt bra ut! Ryckandet är mer kontrollerat och stångbanan ser rak ut. Även fast det nu är pausmark så blir hela lyftet som en rörelse. Viktigast är dock om det känns bra?

Det kändes väldigt bra idag. Marklyften har en tendens att kännas som absolut skräp i 1-2 veckor efter en maxning, till skillnad ifrån knäböj som jag repar mig rätt fort ifrån, så jag har i princip struntat hela i marklyft i två veckor.

Tänkte köra lite vanliga marklyft också men det var så jäkla packat på gymmet så jag flyttar dem till lördag istället så jag kommer filma då också.