handdator

Visa fullständig version : Axelsmärtan som inte ger med sig (+3 månader)


Livet
2016-09-28, 10:45
Har haft en smärta i vänstra axeln under en (för) lång tid nu och jag börjar bli less. Ska försöka mig på att beskriva hela situationen ifrån skadan uppkom fram tills idag så nedanför följer en kronologisk lista över hur det varit.



Börjar ett 3-dagars Sheikoprogram så volymen för bänkpress blir märkbart högre än innan. Inte omöjligt att det är p.g.a. detta som skadan uppkommer.
Efter tre veckor på programmet så märker jag en skarp, skärande smärta vid vissa axelrörelser, främst flexion och denna (http://1.bp.blogspot.com/-2GHj36mfgBI/UPxWOym67NI/AAAAAAAAAdQ/iaBy267HLK4/s1600/rec-rotator-cuff-lifts-11-23-11-md.jpg). Rörelser som gör ont vid det här laget är plana och vertikala pressar samt flyes. Jag märkte smärtan dagen efter träningen så det var alltså ingenting som kom akut under passet.
Kan vid denna tidpunkt inte göra någon axel- eller bröstträning förutom sidolyft.
Väntar några veckor på att det ska bli bättre vilket det inte blir.
Går till en sjukgymnast som inte hittar något fel. Jag beskrev hur smärtan vad och när den uppkommer. Även fast han trycker, drar etc. på såna sätt som det borde göra ont känner jag inte smärtan när han undersöker så han kan tyvärr inte säga så mycket. Jag har ingen nedsatt rörlighet i axeln och det gör inte ont när man trycker på den.
Provar Voltaren efter detta vilket ger en klar förbättring. Den skarpa smärtan försvinner och det är en mildare, dov smärta kvar. Vid det här laget är det främst plana pressar och hantel- och cableflyes som gör ont. Av någon anledning gör inte maskinflyes (http://images.myfit.ca/cache/images/machineflyes_001.gif) ont. Vertikala pressar med stången framför huvudet är fortfarande obekväma men inte direkt smärtsamma.
Väntar någon vecka innan jag provar Voltaren igen. Denna gång blir det dock ingen förbättring.
Ringer till vårdcentralen för att bli undersöken av en läkare. Tar någon vecka innan jag får en tid. Under tiden jag väntar börjar jag köra pressar bakom huvudet för när överarmen är i den positionen (om man jämför med vanliga militärpressar) känns det bättre.
Träffar läkaren (ST-läkare) idag via vårdcentralen. Hon ställer främst frågor och pillar lite på axeln i någon minut. Kan (förstås) inte säga exakt vad felet är men hon utesluter skador på skelett eller led och gissar på att det är en inflammation i ett muskelfäste. Hon skriver ut antiinflammatoriskt (Naproxen tror jag att det var) och vill inte skicka mig vidare till ortopeden än utan tycker jag ska prova denna medicin och sedan vänta någon månad till.


Så det är hela sagan från start till slut. Jag förstår förstås att ingen kan diagnosticera mig via ett foruminlägg men om någon har några synpunkter på vad som kan vara fel, tips på vad man ska göra, vem man ska söka sig till etc. är MYCKET välkomna.
T.ex. skulle uteslutandet av i princip alla axelrörelser (drag och pressar) kunna förbättra sakerna även fast dessa rörelser inte gör ont alls längre? Liksom kan de, trost smärtfriheten, bidra till att det inte blir bättre?

Finns det några rehabövningar eller liknande som kan vara bra? Jag verkar kunna köra bänkpressar med bara stången utan smärta men redan vid 40kg börjar det göra ont. Kan det vara bra att bara köra med stången för att typ stärka muskelfästet (om det nu ens är det som är problemet) eller kanske det är bättre att vila?

Som ni ser har jag ingen aning om vad jag ska göra så det blir lite spretigt inlägg men uppskattar som sagt alla synpunkter.

Mr Eks
2016-09-28, 10:47
kör rodd till bröstet (för att motverka pressövningars effekt) och arne perssons skruvpressar det hjälpte min farfar vid axel smärta

Hyperion1
2016-09-28, 19:46
Problemet kan bero på flera saker. Några generella exempel är svaga eller för starka muskler (ofta en kombo, vi kan kalla det muskulärobalans), mindre god muskelaktivering, muskler har blivit för långa eller för korta, för mycket rörlighet i kringliggande led. Oftast så är det en kombo av flera saker nämnda ovan som gör att smärta framträder.

Samma smärta som två personer upplever behöver inte vara relaterade till samma problem och bör därför rehabas olika. Smärta som du påtalar kan lika gärna vara rotatorkuffen som är något för svag och inte klarar hålla axeln på plats eller likaså att axeln glider lite för mycket i ledkapseln, dvs. den är något för uttöjd...eller en kombo av båda. Om rotatorkuffen är svag bör den stärkas, om ledkapseln är uttöjd bör den INTE stretchas och inte heller utsättas för påfrestningar eller vardagliga rörelser som töjer den ytterligare. Som du ser så blir det två olika typer av rehab.

Börja med att undvik allt som gör ont, i nuläget är smärtan en signal för att påvisa att något inte stämmer. Kroppen försöker skydda dig.

Ifall den första sjukgymnasten inte lyckads tycker jag att du byter. Alla sjukgymnaster är inte lika duktiga, likaså som alla bilmekaniker inte heller är det. Byt om du inte är nöjd:) Jag tror verkligen att detta är vägen att gå, dvs försöka hitta rätt sjukgymnast för det problemet som du beskriver.

Hoppas ovan var till någon hjälp.

CoKEmaN
2016-09-29, 06:56
Du har varit hos en sjukgymnast och det första man brukar titta på hos tränande individer med axelbesvär är (enligt mig) Impingement. Sjukgymnasten kunde inte provocera fram smärtan, vilket borde betyda att det inte är impingement, men du efterfrågade övningar som kan hjälpa..
Theresa Holmgren på Linköping Universitet/Linköpings Universitetssjukhus > Ortopeden har forskat på just impingement och rehabilitering.
Träningprogram finns här;
https://www.imh.liu.se/fysioterapi/forskning/the-specific-exercise-program-theresa-holmgren?l=sv

Detta är riktat mot impingement och har bra evidens mot det, dock så är övningarna bra och kan fungera för fler axelbesvär även om evidensen då är lägre.
Prova gärna, återkom.

Om du inte får effekt så sök till en annan SG än den du gick hos först.

Med vänlig hälsning

amarth
2016-09-29, 07:10
Det låter som en inflammerad bicepssena.
Hur lång tid har du vilat sammanhängande från all träning som belastar axeln?

Morty
2016-09-29, 08:40
Om du gör några långa maximala isometriska abduktioner i axeln, ex pressa handryggen in i väggen med armen längst med sidan, hur ter sig smärtan då? Gör typ 4x45s med 1 min vila.

Livet
2016-10-03, 11:37
Det låter som en inflammerad bicepssena.
Hur lång tid har du vilat sammanhängande från all träning som belastar axeln?

1-2 veckor i början kanske. Då menar jag alltså all träning där rörelser i axelleden sker, både press- och dragövningar. Men eftersom dragövningar inte gör ont alls har jag kört dem i någon månad nu.
Pressövningar la jag in (främst bakom nacken men nu kan jag även pressa framför huvudet) för någon vecka sedan eftersom smärtan när jag gör dem nu också är borta.
Numera är det bara pressar som tar på bröstet samt flyes som värker. Dock har jag inte provat lutande bänkpressar.

Livet
2016-10-03, 11:39
Om du gör några långa maximala isometriska abduktioner i axeln, ex pressa handryggen in i väggen med armen längst med sidan, hur ter sig smärtan då? Gör typ 4x45s med 1 min vila.

Ska prova det senare idag. Du menar att jag står med ryggen emot väggen, sträcker ut armen med handryggen mot väggen och pressar den bakåt?

Livet
2016-10-03, 11:58
Ska avsluta min nuvarande kur på antiinflammatoriska och om det inte blir bättre så ska jag leta upp en ny sjukgymnast. Kan sjukgymnaster skriva ut remisser till magnetröntgen?

Sheogorath
2016-10-03, 16:17
Det låter som en inflammerad bicepssena.
Hur lång tid har du vilat sammanhängande från all träning som belastar axeln?

Ja. Det finns mycket som det låter som. T.ex. en infraspinatussena. Skulle t.o.m. kunna vara en subscapularis.

En tränad hand behöver känna och klämma för att ställa diagnos. :)

Livet
2016-10-03, 17:58
En tränad hand behöver känna och klämma för att ställa diagnos. :)

Ja men tyvärr hittade de inget :(

Sheogorath
2016-10-03, 21:29
Det finns fler händer här i världen.