handdator

Visa fullständig version : Ostrukturerat upplägg


Bmwtwinturbo
2016-09-28, 07:04
Kommer de närmsta månaderna vara i en sådan situation där jag inte vet om jag kan träna 1 gånger eller 5 gånger per vecka och inte heller om det blir 15 min pass eller 1h. Vill ändå göra denna period så produktiv som möjligt genom att skapa några riktlinjer för träningen. Kör väldigt inriktat på bänk/böj/mark. I böj är det dock en ganska stor teknikkomponent så vikten är inte alltid så stor. Har byggt ett väldigt bra hemmagym så har enkel tillgång till detta.

Tänker mig att man kör 5 set av varje övning man hinner och varierar mellan 5-6 reps och 10-12 typ varannan gång. Kör sista setet som AMRAP fast utan att faila. Känner man sig sliten nästa gång så blir det färre reps och mer teknikinriktat. AMRAP pass bör inte ligga med mindre än 3-4 dagar mellan. Blir det tätare så blir det ett förbestämt set istället.

Passen blir ofta typ:
Bänk och sälrodd/rodd
Mark och hipthruster
Böj och "bodybuildingövningar"
Styrkefrivänding och RDL.

Blandar och ger på dessa varianter. Några tips? Periodisering blir ju svårt. Enklast är kanske att ha en övning som man försöker öka i och underhållstränar övriga och sen växlar dessa.

z_bumbi
2016-09-28, 12:22
En variant är att ha två eller tre delar där den första alltid körs och sen fyller du på med del två och/eller tre beroende på vad du hann med senaste passen samt hur många pass du har kört de senaste 4-5 dagarna.
Man hinner ganska mycket på 15 min om man supersetar eller kör set in set så länge man håller sig till få övningar och undviker att gå tungt.
Efter varje månad så kollar du upp vad du har fått in och kan sedan justera din träning efter det.

Laksen
2016-09-28, 14:39
Jag har stundom tränat totalt ostrukturerat mycket framgångsrikt. För några år sedan hade jag i princip obegränsat med tid för träning och vila och dessutom råd med balanserad och proteinrik mat.

På den tiden tränade jag någon vecka 6-9x /vecka och någon vecka bara 2x /vecka. Såg bara till att klämma in minst ett pass knäböj, ett pass mark och ett bänkpass per vecka. Ibland körde jag både bänk och knäböj 6 dagar i sträck. Set & reps varierade från pass till pass, inget var planerat.

Det bästa med detta sätt att träna var enligt min åsikt att det minskade den mentala stressen en hel del. I långa loppet är det antagligen bättre att ha åtminstone ett löst strukturerat upplägg men periodvis tror jag många kunde lära sig mycket av att träna 100% intuitivt.

Bmwtwinturbo
2016-10-02, 19:09
Tycker progressionen är svårast. Försöka slå random pb någon gång emellanåt . 10rm 7rm 5rm 3rm 1rm osv

Robbles
2016-10-03, 07:25
Jag hade skrivit upp en prioritets lista över det jag ville hinna göra på en vecka. Sedan hade jag betat av så mycket jag kunde uppifrån och ner varje pass. På så vis om du missar något en vecka så är det alltid det minst viktiga.