handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier för att bryta fastan


Legija
2016-09-27, 22:53
Försökt hitta info hur många kalorier jag kan inta under fastan utan att bryta den.

Någon som har en aning om detta?

Isseman
2016-09-28, 06:04
EAA/BCAA bryter väl icke den medan en whey-shake gör? Då är det bara att dra slutsatsen själv om nu så är fallet.

King Grub
2016-09-28, 07:26
Varför skulle inte något som ger mer energi per gram och frisätter mer insulin (BCAA) än intakt protein bryta fastan?

Allt kalorigivande bryter fastan. Andra påståenden görs av någon som vill sälja ett koncept eller har fel.

Pepz
2016-09-28, 07:54
och varför skulle det vara så viktigt att inte bryta den?

Och anser du att det är viktigt att inte bryta fastan så ät ingenting

Shqypnia
2016-09-28, 09:20
Det är inte Ramadan ännu jag tror du kan bryta fastan med protein i flytande form utan några problem, om något gör det dig nytta.

Legija
2016-09-28, 10:14
Jag tror ni har missförstått mig.

Jag vill veta om jag kan t.ex. dricka en Monster Ultra som har cirka 11 kalorier i hela burken. Men helst vill jag veta om det finns någon gräns bara när fastan bryts. Om det ligger på 20 kcal, 25 kcal osv.

King Grub
2016-09-28, 10:18
Vad är det som skulle hända?

Mr Eks
2016-09-28, 10:21
man slutar bränna fett eftersom insulinet ökar

King Grub
2016-09-28, 10:27
Dygnets fettförbränning avgörs inte av tidpunkter för födointag vid ett visst totalt kaloriintag.

Mr Eks
2016-09-28, 10:28
men du länkade ju en abstrakt häromdagen som sa ungefär att träning vid fastande tillstånd kan öka dygnets fett förbränning

om det stämmer så bränner man ju mer fett per dygn ju längre man fastar per dygn vid ett visst kalori intag

Ulvamal
2016-09-28, 10:49
Det är inte en slutsats det är rimligt att dra utifrån den studien. Den undersöker ett specifikt fall, inte det helt annorlunda fallet "fasta ett gäng timmar".

Beemel
2016-09-28, 10:51
Jag tror ni har missförstått mig.

Jag vill veta om jag kan t.ex. dricka en Monster Ultra som har cirka 11 kalorier i hela burken. Men helst vill jag veta om det finns någon gräns bara när fastan bryts. Om det ligger på 20 kcal, 25 kcal osv.

Jag tror du missförstått svaren...
Över 0 kalorier så bryts fastan.
Fasta betyder att man inte stoppat i sig någon energi överhuvudtaget på en viss tid.
Allt annat är kreativt användande av sanningen/definitioner.

Dricker du 11 kcal så är du fastande längre. Punkt.
Sen är ju frågan vad du tror att det gör för skillnad, fasta i sig ger inga magiska resultat.

nisse1976
2016-09-28, 11:14
Försökt hitta info hur många kalorier jag kan inta under fastan utan att bryta den.

Någon som har en aning om detta?

Martin Berkhan som väl är den kändaste förespråkaren i Sverige har dessa riktlinjer:

* No calories are to be ingested during the fasted phase, though coffee, calorie free sweeteners, diet soda and sugar free gum are ok (even though they might contain trace amount of calories). A tiny splash of milk in your coffee won’t affect anything either (½-1 teaspoon of milk per cup at the most - use sparingly and sensibly if you drink a lot of coffee). Neither will sugar free gum in moderation (~20 g).

Beemel
2016-09-28, 11:47
Martin Berkhan som väl är den kändaste förespråkaren i Sverige har dessa riktlinjer:

* No calories are to be ingested during the fasted phase, though coffee, calorie free sweeteners, diet soda and sugar free gum are ok (even though they might contain trace amount of calories). A tiny splash of milk in your coffee won’t affect anything either (½-1 teaspoon of milk per cup at the most - use sparingly and sensibly if you drink a lot of coffee). Neither will sugar free gum in moderation (~20 g).

Precis.

1x0
2016-09-28, 12:32
Jag fastade 18-22h dagligen i 4.5 år. Nu senaste månaderna har jag brutit den magiska fastan 10-12h in med 40g vassleprotein, 5 dagar i veckan. Alltså PFar jag bara 2 dagar i veckan.
Har bara märkt positiv skillnad (träningsresultat, muskel/styrketillväxt), inbillar jag mig.

StarkaUlf
2016-09-28, 12:37
men du länkade ju en abstrakt häromdagen som sa ungefär att träning vid fastande tillstånd kan öka dygnets fett förbränning

om det stämmer så bränner man ju mer fett per dygn ju längre man fastar per dygn vid ett visst kalori intag

Den här tråden handlar inte om konditionsträning på fastande mage.

Beemel
2016-09-28, 13:37
Jag fastade 18-22h dagligen i 4.5 år. Nu senaste månaderna har jag brutit den magiska fastan 10-12h in med 40g vassleprotein, 5 dagar i veckan. Alltså PFar jag bara 2 dagar i veckan.
Har bara märkt positiv skillnad (träningsresultat, muskel/styrketillväxt), inbillar jag mig.

Av nyfikenhet är det totala proteinintaget samma nu som innan?

Varför skulle du inbilla dig? Det är ju ingen som i tråden som sagt något som motsäger dina resultat?

Det enda som sagts är att Martin hävdar att de positiva effekterna av fastan inte ändras av minimala kaloriintag, vilket säkert stämmer. Därmed är det inte sagt att individer kanske (troligen) kan få bättre eller liknande resultat genom att bryta fastan för ett proteinintag.

Och grundfrågan i tråden var huruvida x antal kalorier bryter fastan eller inte. Och kaloriintag bryger fasta, detta gäller oavsett hur Herr Berkhan väljer att definera sin version av "fasta"

1x0
2016-09-28, 15:15
Av nyfikenhet är det totala proteinintaget samma nu som innan?

Varför skulle du inbilla dig? Det är ju ingen som i tråden som sagt något som motsäger dina resultat?

Det enda som sagts är att Martin hävdar att de positiva effekterna av fastan inte ändras av minimala kaloriintag, vilket säkert stämmer. Därmed är det inte sagt att individer kanske (troligen) kan få bättre eller liknande resultat genom att bryta fastan för ett proteinintag.

Och grundfrågan i tråden var huruvida x antal kalorier bryter fastan eller inte. Och kaloriintag bryger fasta, detta gäller oavsett hur Herr Berkhan väljer att definera sin version av "fasta"
Kan egentligen inte göra en rättvis bedömning alls, om det är proteinpulserna kring styrketräningen som gjort märkbara positiva förbättringen. -Eftersom jag ändrade både träningsupplägg, nya kosttillskott och började konditionsträna. Samma veva som proteinpulsandet.
Kanske göra en testperiod att skippa proteinpulserna och gå tillbaka till min värdelösa näringstiming (väldigt lång tid mellan styrketräningen och dagskaloriintaget) för att testa.

Tror jag ville få fram att jag var väldigt fastekåt tidigare; att ju längre jag fastade ju bättre. Känns som jag blivit tvärtom nu.
Har funderat på börja dricka en stor kaseinshake utspritt. Typ shake 08:00 + 14:00, mat 20:00. :P


Min förra kommentar och denna känns offtopic, ja. Mer passande i PF-tråden.
_______________

Mer ontopic:
Jag har funderat lite om jag är fastande eller inte. Om jag dricker 40g vassleproteinpulver (30g protein). Blir 160kcal> går till gymmet (3-4 minuters promenad) och styrketränar 2 timmar helkropp. Går hem och dricker en shake till (160kcal)> drar ut på en cykeltur 1 timme.
Vad händer med dessa 160 kalorier, förbränns eller använder jag glykogen? Jag har ingen aning.
Känns ju som 160 kalorier i form av protein 12-16h fastande, direkt efter rör på mig 'försvinner' direkt och jag går tillbaks till fastande, fast proteinsyntesen är ju stimulerad 3 timmar (?) så jag vetifan hah.

Läst någonstans att om man endast äter protein i ett tillfälle tas inte alla kalorier upp?

Hade jag kunnat få positiva effekter med EAA-tillskott istället, eftersom det blir mer kalorisnålt därav inte bryter fastan? Dosering? 10g EAA varannan timme?

King Grub
2016-09-28, 15:26
Allt tas upp. Bara 11% av proteinet man äter blir dock muskelprotein. Men det stimulerar proteinsyntesen innan dess genom att höja nivåerna av aminosyror i blodet. Sedan behöver det inte vara just aminosyrorna man just ätit/druckit som byggs in som muskelprotein.

1x0
2016-09-28, 15:36
Allt tas upp. Bara 11% av proteinet man äter blir dock muskelprotein. Men det stimulerar proteinsyntesen innan dess genom att höja nivåerna av aminosyror i blodet. Sedan behöver det inte vara just aminosyrorna man just ätit/druckit som byggs in som muskelprotein.
Hmm vet inte om det är så jag menade.

Alltså mer att om man äter 1kg kycklingfilé (#1), endast. Så blir det mindre kalorier från proteinet gentemot om man äter 1kg kycklingfilé + 1kg potatis (#2).
Att kalorierna från proteinet (kycklingen) i #1 blir mindre än 840kcal medans proteinet från (kycklingen) #2 blir 840kcal. (21g protein per 100g och 4kcal per 1g protein räknade jag.)

Lite att mina 40g vassleproteinshakes som "borde" vara 160kcal, i själva verket är mindre _eftersom det bara är protein_. Hade jag kompletterat dem med en banan hade det varit mer exakt 160kcal (+kcalsen från banan). (?) :p

Så mer ontopic, mindre chans att man bryter fastan om livsmedelet är protein som makronutrient gentemot fett? Bryta fastan med 150kcal i form av protein, gentemot 150kcal i form av fett eller kolhydrater.

Uuuh frusterande - vet inte hur jag ska förklara. Lol. Nu känns det som jag blandar in TEF också.

King Grub
2016-09-28, 15:38
Kalorimängden påverkas inte av måltidens sammansättning.

Den termogena effekten är redan borträknad i energiangivelserna. Protein ger t ex egentligen över 5 kcal per gram.

1x0
2016-09-28, 15:49
Kalorimängden påverkas inte av måltidens sammansättning.

Den termogena effekten är redan borträknad i energiangivelserna. Protein ger t ex egentligen över 5 kcal per gram.
Om vi tar extremexempel då:

Blir strandsatt på öde ö:
A) Äter bara protein. 1kg kycklingfilé, 840kcal.
B) Äter bara kolhydrat. 1050g potatis, ~840kcal (orkar inte kolla upp).

Efter 30 dagar, har verkligen båda ätit samma mängd kalorier? Menar att eftersom A) bara äter protein "försvinner" en del av kalorierna.

Undra om person A) hade gått ner mer i vikt, kommer ju inte tappa lika mycket muskler iallafall. Om båda två hamnar på samma kalorimängd dessa 30 dagar borde person B) tappa mer kroppsvikt - eftersom större muskelförlust (?).


*Fan vilket svammel. Jag har iallafall hört något liknande i podcast och snubblat över forumkommentarer. Att protein inte är lika 'känsligt'/precist som kalorier.

Men ja, känns som jag pratar om proteinets TEF nu, vilket jag (tror lol) att jag inte gör. xd



Någon skrev detta:
"The calories coming from protein are negligible. For example: check out this study http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19"
Som ett exempel

King Grub
2016-09-28, 17:09
Påverkan på kroppssammansättningen skulle givetvis inte vara densamma eftersom kolhydrat inte kan användas till muskeluppbyggnad.

supercharge
2016-09-28, 19:57
Det här borde klassas som någon form av ätstörning om man är rädd för att sätta i sig några gram hit eller dit i tron på märkbar skillnad. Det är nästan en gudomlig tro på de här fastan. Om man bara är tillräckligt ren i själen och inte äter minsta gram mellan ett specifikt tidsintervall så kommer jesusbarnet ner från himmelen på natten och trollar bort en massa fett som belöning.

Det lär ju, om vi ska vara helt ärliga, ha större effekt om du går till kopieringsmaskinen på jobbet i rask eller långsam takt.

Isseman
2016-09-28, 20:58
Det här borde klassas som någon form av ätstörning om man är rädd för att sätta i sig några gram hit eller dit i tron på märkbar skillnad. Det är nästan en gudomlig tro på de här fastan. Om man bara är tillräckligt ren i själen och inte äter minsta gram mellan ett specifikt tidsintervall så kommer jesusbarnet ner från himmelen på natten och trollar bort en massa fett som belöning.

Det lär ju, om vi ska vara helt ärliga, ha större effekt om du går till kopieringsmaskinen på jobbet i rask eller långsam takt.

:laugh: +1