handdator

Visa fullständig version : Undvika frätskador på tänderna? (pwo,bcaa)


detgarbranu
2016-09-27, 15:55
Var hos tandläkaren och fick höra att jag hade frätskador på tänderna och borde undvika dricka läsk (Pepsi max,Sprite Zero,Nocco) för att inte emaljen skulle utsättas för mer slitage.

Det ska inte vara några problem men undrar om bcaa och pwo är lika frätande på tänderna och jag måste dra ner på det också?
Eller hur skyddar jag mina tänder bäst?

Gearhead85
2016-09-27, 16:08
En grej är ju att ha bra tandvård. Borsta morgon och kväll med helst en flourtandkräm då flouret hjälper till att stärka emaljen. Sedan kan man om man vill även köra lite flourskölj.

Läste i en artikel att vi som styrketränar hårt oftare blir torr i munnen vilket även det försämrar tandhälsan. Så rekommenderat att även dricka mycket H2O.

Dock vänta alltid en halvtimme efter att du har ätit eller druckit något surt som exempelvis fruktjuice då det mjukar upp emaljen Där vet jag inte om produkter som V6 eller EXTRA-tuggummin hjälper något för att minska syraangreppet.

Bärsärk
2016-09-27, 16:12
Proteinpulver fick jag höra av min tandläkare skulle vara dåligt för tänderna, ingen aning om varför.

StarkaUlf
2016-09-27, 16:19
Drick med sugrör. Tugga tuggummi. Borsta tänder morgon/dag och kväll. Tandtråd.

Stoppa in en skopa pulver i munnen och skölj ner, ta ett tuggummi efter.

Beemel
2016-09-27, 16:45
Att äta för ofta är ju riktigt värdelöst för tänderna.
Så de som försöker leka opti och käka 6-8 gånger om dagen har nog större risk för tandproblem än de som käkar 3 gånger eller mindre.

Min egna teori.

Morty
2016-09-27, 17:00
Drick vatten efter.

J.V
2016-09-28, 02:07
Dina flytande kosttillskott kan vara lika daliga, ja. Blanda ut med minimalt med vatten och shotta i dig det istallet for att blanda en full shaker och smutta pa, skolj kaften med vatten efterat.

dodie
2016-09-28, 07:10
Jag läste någon som skrev, antingen Gudiol eller King Grub, att dricka BCAA under passet är riktigt pissigt för tänderna. Eftersom ens salivproduktion går ner eller stängs av när man tränar, så inget sköljer bort skiten, så får det fräta på så mycket det vill.

vicarious
2016-09-28, 09:59
Drick vatten efter.

+1. Skölj munnen efteråt.

Men till att börja med kan du ju sluta med BCAA då det är helt meningslöst. Finns trådar om det här på forumet, sök så hittar du.