handdator

Visa fullständig version : Missvisande varor i dagvaruhandeln tråden


Wzup2u
2016-09-26, 21:46
En tråd för vilseledande varor i handeln.(tex ingredienser, innehållsförteckning, slogans och texter, proteinkvallite & e-nummren osv)

Finns mängder med s.k vilseledande produkter därute med tex nyhet NU utan e250 (vad har de gjort istället?)

Surdegslimpa!!! låter kanon men (sirap, socker och ca 0,1% surdeg finns i brödet hallå?)

Fullproppad med protein!!!!! (allt protein var icke fullvärdigt)

Några exempel bara ovan... Inga frågor är för dumma, och ös gärna på info om varor ni tycker är vilseledande eller rent utav borde vara olagliga att annonseras på vissa sätt.

Sohlsken
2016-09-26, 22:34
Pandy. Protein candy. Fullkomligt värdelöst protein.

wilhelmblomgren
2016-09-27, 01:33
Pandy. Protein candy. Fullkomligt värdelöst protein.

+1
Relativt goda, men som sagt värdelöst gelatin-protein och dom har en imponerande laxerande verkan...

DieErste
2016-10-05, 07:06
Pandy. Protein candy. Fullkomligt värdelöst protein.

Det där knepet med hydroliserat kollagen är ju nåt som bla. Gainomax, Weider och Star nutrition använder i sina bars med

Beemel
2016-10-05, 11:03
Står fast vid att det här är galet missvisande.
Matematiska analfabeter som avrundar som de vill kanske inte håller med.
Men jag anser att det är tokfel!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7565504&postcount=1

Beemel
2016-10-05, 11:12
Kanske inte fel och kanske knappt kan räknas som missvisande, men jäkligt subjektivt, är när företag skriver på sina produkter

"Nu ännu godare"


Och precis som inlägget ovan antyder så är jag lite av en matematisk perfektionist och hatar därför när de skriver "Megapack"
Prefixet Mega betyder för mig 10^6 (miljon) och inget annat.
En annan sak prefixnazin i mig går igång på är affärer som marknadsför saker med pris per kilo eller per hekto (istället för per kilogram eller hektogram)
1 kilo kräftor = 1000 kräftor
1 kilogram kräftor = 1000gram kräftor.


Kommer inte ihåg vilka det var som marknadsförde den, men ett kort tag så fanns det (osäker på om det fortfarande finns kvar, har inte sett på ett tag) "proteinkvarg" att köpa
Till saken hörde att det var mindre protein per 100gram än de flesta andra kvarg-varianter som stog på samma hylla

Vissa yoghurtkvargsprodukter jag har titta på innehåller mindre protein/100g än vanlig yoghurt, men marknadsförs som "naturligt proteinrik" (vilket i.o.f.s. är sant om man jämför med något utan protein....)

Beemel
2016-10-05, 11:15
Sådana här trådar är inte bra för mina bokstavskombinationer....

Lite off topic i just denna tråd, men det är ett besläktat ämne (dock bra istället för dåligt)
Såg att karamellkungen på många ställen märkt ut gelatinfritt godis på lösgodis hyllorna!

Beemel
2016-10-05, 11:23
Oooh andra hatobjekt.

Allt som marknadsförs som organiskt och/eller naturligt i syftet att få folk att tro att det per default är något bra som är nyttigt för kroppen.

Ett bra exempel på något organiskt och naturligt (som dock inte marknadsförs på detta sätt) är Etanol.

blåvitt
2016-10-05, 23:12
Det enda jag litar på i matvarubutiker är de ekologiska grönsakerna. Generellt sett försöker jag hålla mig borta från grejer desto mer det skyltas om hur nyttigt det är. Typ gainomax, proteinbröd osv. Broccolin har inget att bevisa, så den känner jag att jag kan lita på.

saigon
2016-10-14, 22:48
Smörgåsskinkan utan E250, det är ju genialiskt om det inte är nåt annat skumt?

Kollar man på innehållet så verkar det ju inte vara nåt skumt? Dom lovar 0 E-nummer och det verkar ju stämma.

cero
2016-10-14, 23:00
Smörgåsskinkan utan E250, det är ju genialiskt om det inte är nåt annat skumt?

Kollar man på innehållet så verkar det ju inte vara nåt skumt? Dom lovar 0 E-nummer och det verkar ju stämma.

Väldigt kort utgångsdatum och ful färg? Någon hake måste det finnas.

saigon
2016-10-14, 23:21
Väldigt kort utgångsdatum och ful färg? Någon hake måste det finnas.

Har köpt den 2 gånger och jag upplever ingen skillnad alls.

Nu var det ett par veckor sedan jag hade den hemma men ska kolla upp nästa gång vilket märke det är och exakt innehåll.

Edit: Tror det är Bröderna nilsson.

Hittade på hemsidan: "Innehåll: Skinka, havssalt, kryddextrakt (citron, vatten, rödbeta, persilja), grönsaksjuice (palsternacka, citron, morot, persilja), fibrer."

Kaukasuskokosnöt
2016-10-15, 09:14
Hinner du inte äta frulle så kräng ett par kex istället! https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/beyondchocolate-cdn/beta/wp-content/uploads/2014/10/29213055/belvita2.jpg

Beemel
2016-10-15, 10:36
Hinner du inte äta frulle så kräng ett par kex istället! https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/beyondchocolate-cdn/beta/wp-content/uploads/2014/10/29213055/belvita2.jpg

Vad är det som är missvisande?

exevision
2016-10-15, 11:12
Har köpt den 2 gånger och jag upplever ingen skillnad alls.

Nu var det ett par veckor sedan jag hade den hemma men ska kolla upp nästa gång vilket märke det är och exakt innehåll.

Edit: Tror det är Bröderna nilsson.

Hittade på hemsidan: "Innehåll: Skinka, havssalt, kryddextrakt (citron, vatten, rödbeta, persilja), grönsaksjuice (palsternacka, citron, morot, persilja), fibrer."

Vet inte exakt, men extrakt av rödbeta ger väll liknande saker som e250?

Edit:
Natriumnitrit finns enbart som tillsats i ren form men kan även bildas ur natriumnitrat som förekommer rikligt i t.ex. spenat och rödbetor.
http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Kaukasuskokosnöt
2016-10-15, 15:57
Vad är det som är missvisande?

Reklamen som går på TV som får folk att tro att de kan ersätta en fullgod frukost med ett par kex som enbart höjer blodsockret.

Jag skulle hellre skippa frukosten än att äta ett par kex.

wilhelmblomgren
2016-10-15, 21:53
Det enda jag litar på i matvarubutiker är de ekologiska grönsakerna. Generellt sett försöker jag hålla mig borta från grejer desto mer det skyltas om hur nyttigt det är. Typ gainomax, proteinbröd osv. Broccolin har inget att bevisa, så den känner jag att jag kan lita på.

Så du äter bara ekologiska grönsaker? Själva termen "ekologisk" är väl också relativt missvisande?..

Wzup2u
2016-10-15, 22:22
Något brödföretagen utnyttjar svenssons med är ordet surdeg...

NU MED SURDEG!!!!

sen är brödet gjort på precis allt som en vanlig skogaholmslimpa fast de kastat i en gnutta surdeg och kan skriva det på förpackningen...

Ljuger? nej... men lurar slarvpellar? ja... läs alltid på baksidan......och betala inte extra för framsida varutexter.

blåvitt
2016-10-16, 03:57
Så du äter bara ekologiska grönsaker? Själva termen "ekologisk" är väl också relativt missvisande?..

Ne jag äter en hel del annat, men ekogrönsakerna är de enda jag litar på som icke missvisande. Syftar på verkligt ekologiska grönsaker och frukter, inte på varor som är felaktigt märkta som det. Nej, jag är inte en tönt som tror att jag kan se skillnad på eko och inte eko för att "eko broccoli är mindre än såhär!!!!1!!1!". Jag har bara jobbat ganska mycket med det, är upplärd av killen som formgav landets första helekologiska f&g-avdelning och har gått ganska många utbildningar om det. Bara så att vi slipper den diskussionen :)

wilhelmblomgren
2016-10-16, 14:54
Ne jag äter en hel del annat, men ekogrönsakerna är de enda jag litar på som icke missvisande. Syftar på verkligt ekologiska grönsaker och frukter, inte på varor som är felaktigt märkta som det. Nej, jag är inte en tönt som tror att jag kan se skillnad på eko och inte eko för att "eko broccoli är mindre än såhär!!!!1!!1!". Jag har bara jobbat ganska mycket med det, är upplärd av killen som formgav landets första helekologiska f&g-avdelning och har gått ganska många utbildningar om det. Bara så att vi slipper den diskussionen :)

WOW! Tänk om man var upplärd "av killen som formgav landets första helekologiska f&g-avdelning", då hade man kanske varit en sådan välutbildad fackman som du inom det ekologiska sortimentet... *suck* :(

blåvitt
2016-10-16, 15:46
WOW! Tänk om man var upplärd "av killen som formgav landets första helekologiska f&g-avdelning", då hade man kanske varit en sådan välutbildad fackman som du inom det ekologiska sortimentet... *suck* :(

Det var inte menat att låta elitistiskt undan det var bara för att undvika onödiga och med tanke på din ovanstående respons säkert asdryga följdfrågor. Finns ingen poäng i att leka rövhatt :)

wilhelmblomgren
2016-10-16, 20:39
Det var inte menat att låta elitistiskt undan det var bara för att undvika onödiga och med tanke på din ovanstående respons säkert asdryga följdfrågor. Finns ingen poäng i att leka rövhatt :)

Tur att du satte en smiley i slutet av ditt inlägg så att du inte verkade allt för seriös. Man vill ju undvika asdryga följdfrågor. :) :)
:) :) <3<3<3<333<<3<<33<333

Rickard
2016-10-16, 21:03
Oooh andra hatobjekt.

Allt som marknadsförs som organiskt och/eller naturligt i syftet att få folk att tro att det per default är något bra som är nyttigt för kroppen.

Ett bra exempel på något organiskt och naturligt (som dock inte marknadsförs på detta sätt) är Etanol.

Det du syftar på som organsikt är väl ekologisk fast på engelska?
Och det finns till exempel organic/ekologisk gin.

Beemel
2016-10-17, 09:27
Det du syftar på som organsikt är väl ekologisk fast på engelska?
Och det finns till exempel organic/ekologisk gin.

Jo på engelska så har de av någon märklig anledning fått organic till något som åtminstone till viss del är synonomt med ekologiskt.
Men nu var det den svenska användningen av ordet jag vände mig mot.
Och kvar står fortafarande faktumet att oavsett om en sak är "organisk" eller "naturlig" så betyder det inte per default att det är något som är nyttigt för dig.

Jag är en gammal bakåtsträvare som även hävdar att Halloween (eller åtminstone motsvarigheten) heter Alla helgona =)

Rickard
2016-10-17, 11:00
Jo på engelska så har de av någon märklig anledning fått organic till något som åtminstone till viss del är synonomt med ekologiskt.
Men nu var det den svenska användningen av ordet jag vände mig mot.
Och kvar står fortafarande faktumet att oavsett om en sak är "organisk" eller "naturlig" så betyder det inte per default att det är något som är nyttigt för dig.

Jag är en gammal bakåtsträvare som även hävdar att Halloween (eller åtminstone motsvarigheten) heter Alla helgona =)

Det är väl så att allt som är lite annorlunda tolkas som att det är nyttigt på något sätt? Som gluten- och laktosfri, det måste vara lite extra nyttigt.

Beemel
2016-10-17, 14:35
Det är väl så att allt som är lite annorlunda tolkas som att det är nyttigt på något sätt? Som gluten- och laktosfri, det måste vara lite extra nyttigt.

Precis.
Märkligt dock att GMO skräcken är så stor, det är ju också "annorlunda" eller har iallafall varit.

Wzup2u
2016-10-17, 21:40
Blomkålsris... allt hittar de på för att få folk att köpa... nyttigt ris av blomkål...som i själva verket enbart är riven blomkål...

250g kostar en bit över 20:-!!!!!!!!!!!!! jisses... 23:- senast ja kikade...alltså 92:- kilot... jämför detta med att du köper en hel blomkål på 1kg för 10:- och bara river till lite på rivjärnet hemma.... suck alltså......

Betala 23:- eller ca 2,50 om du göt det själv...smidigt också...

Men varför inte bara äta blomkålen? varför försöka riva det till ris? blir ju ändå inte likvärdigt... ät blomkålen ihop med ris istället, ris är inte dumt alls.

J.V
2016-10-18, 05:32
Jag ser inte riktigt vad som skulle vara just missvisande med den produkten? Jag kan ocksa se en poang med produkten i sig om man nu vill folja en lchf-diet.

Daremot var ju priset helt sinnessjukt med tanke pa att detta ar receptet. :D
- Riv ett stort blomkålshuvud på den grövsta sidan av rivjärnet.
- Släpp sedan ner i kokande vatten cirka 10 sekunder.
- Häll av i durkslag

Beemel
2016-10-18, 05:48
Blomkålsris... allt hittar de på för att få folk att köpa... nyttigt ris av blomkål...som i själva verket enbart är riven blomkål...

250g kostar en bit över 20:-!!!!!!!!!!!!! jisses... 23:- senast ja kikade...alltså 92:- kilot... jämför detta med att du köper en hel blomkål på 1kg för 10:- och bara river till lite på rivjärnet hemma.... suck alltså......

Betala 23:- eller ca 2,50 om du göt det själv...smidigt också...

Men varför inte bara äta blomkålen? varför försöka riva det till ris? blir ju ändå inte likvärdigt... ät blomkålen ihop med ris istället, ris är inte dumt alls.

Folk är lata och det är smidigt med "färdiga" produkter. Sen kan man ju absolut fråga sig om de 2-3 minuterna det tar att riva blomkålen själv är värd 20:- extra...
Att tillsätta ris blir ett ganska märkligt tips då den potentiella kunden för denna produkt troligen är en som vill hålla nere på kalorier/kolhydrater/ris =)

inZane
2016-10-18, 13:28
Vet inte exakt, men extrakt av rödbeta ger väll liknande saker som e250?

Edit:

http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/


Var tvungen att kolla upp detta också och de har ju faktiskt ett sortiment helt utan E250.
http://www.brodernanilsson.se/produkter/

Det första urvalet av pålägg är faktiskt fritt från detta och dessa är ju riktigt goda.

"Brödernas Naturliga finns i flera smaker och endast med naturliga ingredienser, inga tillsatta E-nummer och alltid med svenskt kött."

Sen har de ju medwurst m.m. där det finns nitrit i men då är det spec:at väl.
Trodde faktiskt inte det fanns utan, positivt!

Luca Brasi
2016-10-18, 13:39
Var tvungen att kolla upp detta också och de har ju faktiskt ett sortiment helt utan E250.
http://www.brodernanilsson.se/produkter/

Det första urvalet av pålägg är faktiskt fritt från detta och dessa är ju riktigt goda.

"Brödernas Naturliga finns i flera smaker och endast med naturliga ingredienser, inga tillsatta E-nummer och alltid med svenskt kött."

Sen har de ju medwurst m.m. där det finns nitrit i men då är det spec:at väl.
Trodde faktiskt inte det fanns utan, positivt!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224967

inZane
2016-10-18, 14:18
Så det är missvisande alltså? Blir det nitrit av rödbetorna eller hur funkar det? Är det lika skadligt helt enkelt då?