handdator

Visa fullständig version : Bulka eller deffa?


Kromgol
2016-09-26, 17:56
Började gymma för någon månad sedan efter ett antal års uppehåll, och kör för närvarande https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout för att bygga en basstyrka samtidigt som jag får in lite hypertrofiträning.

Den stora frågan för mig är ifall jag ska bulka eller deffa. Är 21 år gammal, väger ca 84,4kg och ser ut som följer: http://imgur.com/a/FAIYf

Mitt mål är helt enkelt att bygga muskler och få en mer estetiskt tilltalande kropp. Vad har ni för tankar? Överskott, balans, underskott? Har samtidigt heller inte så mycket muskler att tala om under mitt fett. För närvarande ligger jag på ett litet kaloriunderskott.

Gerdler
2016-09-26, 18:03
Fortsätt med litet underskott eller deffa på allvar i två månader. Du kommer använda tiden väl till att lära dig övningarna och ta dina noobgains. Låt stålmannen flyga!

cero
2016-09-26, 18:26
Jag hade lagt mig på balans, ätit mycket protein (minst 2g per kg kv) och satsat på att bli så stark som möjligt på sikt.

Starke75an
2016-09-26, 18:32
Balans

David_wigren
2016-09-26, 18:50
Jag hade kört på ett underskott. Du har en del muskler och de kommer synas bättre om du droppar en del fett. Då hinner du kanske få en rätt sjysst kropp till nästa sommar. Ligger du på balans kommer du bygga mer muskler, men fettet kommer skymma och det kommer ta längre tid innan kroppen i helhet börjar se bra ut.

Gerdler
2016-09-26, 19:50
Jag hade lagt mig på balans, ätit mycket protein (minst 2g per kg kv) och satsat på att bli så stark som möjligt på sikt.
Han kanske kan bli starkare om han när han lärt sig träna effektivt kan lägga sig på överskott nån gång utan att bli fet?

Men det är klart att TS ska äta mycket protein!
Balans
Varför ska du ge stålmannen flygförbud?

Bob90
2016-09-26, 20:00
Tycker du ska hålla balans men fokusera på att få i dig mer protein än vanligt.
Du har ju inte på något sätt en ohälsosam vikt som motiverar till en nytta med viktnedgång/uppgång och du är inte så pass vältränad att jag tycker du har nytta av att deffa. Särskilt inte precis innan vintern, det är ju nu man ska grisfrossa :d

Hur lång är du förresten så att man kan få bättre uppfattning om hur vikten ligger till?

viringer
2016-09-26, 20:12
Du behöver muskler, kör på balans i en månad då du ändå får styrka enkelt och bulka väldigt lätt efter det. Finns ingen anledning att deffa innan musklerna finns där ändå.

Kromgol
2016-09-26, 20:36
Tack för alla svar allihopa, även om det är en salig blandning!

Tycker du ska hålla balans men fokusera på att få i dig mer protein än vanligt.
Du har ju inte på något sätt en ohälsosam vikt som motiverar till en nytta med viktnedgång/uppgång och du är inte så pass vältränad att jag tycker du har nytta av att deffa. Särskilt inte precis innan vintern, det är ju nu man ska grisfrossa :d

Hur lång är du förresten så att man kan få bättre uppfattning om hur vikten ligger till?

Glömde skriva, men är 190cm :)

Gerdler
2016-09-26, 23:10
Främsta anledningen till att du kan deffa i början av din gymkarriär är att ökningarna du gör kommer ifrån noob-gains och att du lär dig utföra övningarna, detta sker alltså oavsett hur din kaloribudget ser ut. Klart man får mer om man bulkar, men det kan du göra sen när du behöver det för att öka. Dvs när du lärt dig det du behöver kunna för att träna effektivt.

Du behöver deffa någon gång i vilket fall och du kan lika gärna göra det när du ändå kan göra bra ökningar under tiden. Är man någorlunda väl tränad så kan man inte göra stora ökningar i styrka och/eller muskelmassa under tiden som man deffar, men det kan du nu. Det kan bara stålmannen och dopande. Om du kan göra två saker på en gång, varför göra en? Om du kan flyga, varför inte flyga?

Bruce Banner
2016-09-27, 05:37
Vad har ni för tankar? Överskott, balans, underskott? Har samtidigt heller inte så mycket muskler att tala om under mitt fett. För närvarande ligger jag på ett litet kaloriunderskott.

Jag vet inte vad somliga har för kroppsideal men i min mening är du lite tanig och jag skulle ALDRIG deffa i din sits. Skulle försöka hålla mig på en balans kalorimässigt, äta vanlig "bra" mat, lite extra protentillskott och så satsa på att bli grym på gymmet.

MVH
/Bruce

ARMSTARK
2016-09-27, 07:28
Mitt tips är att ALDRIG bulka! Med fettminnet kommer du få problem med vikten resten av livet, dvs du går upp väldigt lätt till den högsta vikten du haft.

Gerdler
2016-09-27, 08:26
Mitt tips är att ALDRIG bulka! Med fettminnet kommer du få problem med vikten resten av livet, dvs du går upp väldigt lätt till den högsta vikten du haft.
Det är en bra poäng som det ligger nåt i. Både mängden fettceller ökar och leptinet ställer in sig på en högre fettprocent. Leptinet tar ett par år att ställa in och det är ytterligare en anledning att deffa som det första man gör, för det kommer ändå ta flera år att komma i form och få stabilitet i det. Om man vet att man nån gång kommer behöva deffa för att nå sitt ideal så bör man göra det under tiden som man kan göra något annat samtidigt. Låt stålmannen flyga.

Fettcellerna kan bli fler vid viktuppgång men kan de bli färre? Jag vet inte, vet nån?

Isseman
2016-09-27, 08:34
Mitt tips är att ALDRIG bulka! Med fettminnet kommer du få problem med vikten resten av livet, dvs du går upp väldigt lätt till den högsta vikten du haft.

Jag har vägt 92kg. Skulle ALDRIG gå upp till det från dagens 82kg om jag inte GRISBULKADE röven av mig :D Min kropp ligger gärna på 82kg i dagens läge..

Men helt rätt annars. Ångrar att jag har vägt 92kg (bulkade en gång), skapade fettceller som aldrig kommer försvinna osv.

OnT: Tycker TS ska som många har sagt antingen försöka cuta lite fett samtidigt som noob gainsen används till att bygga muskler och lära sig träna. Sen ett svagt överskott med MYCKET protein i kosten (både vid eventuell viktnedgång först, och sedan vid balans/överskott).


Fettcellerna kan bli fler vid viktuppgång men kan de bli färre? Jag vet inte, vet nån?

Tror KG linkade x antal studier där de sa att de aldrig försvinner?

King Grub
2016-09-27, 08:40
Nyare forskning visar att fettceller både nybildas och dör hela tiden. Däremot hålls antalet fettceller konstant i vuxen ålder. Hur många man har som vuxen bestäms när man är barn/ungdom, så om man var överviktig då kommer man att ha fler fettceller när man är vuxen. Har man varit smal som barn och äter sig fet när man är vuxen, kommer fettcellerna man har att växa i storlek, men blir inte fler (även om det också kan ske vid riktigt extrem, morbid övervikt).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18454136

Diomedea exulans
2016-09-27, 08:57
Deffa lite, tycker jag. Då blir du perfekt enligt tjejerna på skolan. Det är mest gymsnubbar på internet som tycker det är snyggast att vara "stor".

Ecaz
2016-09-27, 09:26
Tycker du ska ligga på balans eller inte räkna kcal alls i början.
Vet inte hur länge du har tränat men träna regelbundet i två månader, ät mindre skit (chips) och ät mer protein. That's all. När det har gått två eller tre månader så kan du antingen kolla på deff, balans eller litet överskott.

Har man gymmat sporadiskt så är det oftast ingen bra idea att börja räkna kalorier eller försöka deffa i början. Utan träna tills du får "beroendet", tog ungefär 2-3 månader för mig sen kan du fundera på deff, balans eller litet överskott.

Har du redan tränat och fått in beroende så skulle jag säga deffa i 8-12 veckor, se hur det känns och antingen fortsätta deffa eller ligga på litet överskott.

Shqypnia
2016-09-27, 09:32
Jag tycker du ska träna hårt samtidigt som du sköter kosten. Inte nödvändigtvis tänka på termer som underskott eller överskott utan försöka äta en varierad och bra kost med bra råvaror. Ät dig mätt på bra och riktig mat och träna hårt samtidigt som du utesluter all skräp så lär du definitivt gå ner i vikt och få en mycket snyggare kropp.

Jimmy88
2016-09-27, 09:36
beror på om du planerar kortsiktigt eller långsiktigt.

Långsiktigt, så hade jag definitivt bulkat. Mer energi, bli starkare och större för att sedan deffa när du är nöjd.

Kortsiktigt, deffa och ta fram så mycket konturer du kan.

Men du säger själv att du inte har så mycket muskler att tala om under fettet.
Bulka och Bygg styrka och volym, deffa när du är nöjd. Punkt.

Gerdler
2016-09-27, 10:08
beror på om du planerar kortsiktigt eller långsiktigt.

Långsiktigt, så hade jag definitivt bulkat. Mer energi, bli starkare och större för att sedan deffa när du är nöjd.

Kortsiktigt, deffa och ta fram så mycket konturer du kan.

Men du säger själv att du inte har så mycket muskler att tala om under fettet.
Bulka och Bygg styrka och volym, deffa när du är nöjd. Punkt.
Man får mindre ut av sin bulk om man är fet när man bulkar. Bulkar han först så bulkar han när han är fetare än om han bulkar efter säg ett halvår eller års träning.
Dessutom är det mer hälsosamt att ha låg fettprocent. Och snyggare i damers och gemene mans ögon.
Jag säger inte att han ska deffa ner sig till tävlingsform. Bara en 2-3 månaders kaloriunderskott under tiden som motivationen håller och de enkla ökningarna görs. Då blir man snyggare snabbt och motivationen håller på grund av det. Därefter kommer han fortsätta göra ökningar genom att lägga in en ny växel med en balans istället för deff när han känner för det.

Börjar resultaten stagnera i flera veckor i sträck så är det kanske dags att öka kaloriintaget. Beroende på ideal och startpunkt så kan man öka kaloriintaget tidigare eller senare. Men de flesta otränade är för feta för att tycka om sina kroppar och det enklaste sättet att fixa det är att deffa. Det ger mer motivation och bättre hälsa snabbare.

Kromgol
2016-09-27, 10:48
Från svaren så tror jag det bästa blir att ligga på ett litet kaloriunderskott och samtidigt köra på stenhårt på gymmet. Motivationen och disciplinen är det inget fel på, jag håller koll på dagarna och jag har redan tagit bort all skit i min kost (skräpmat, allt med tillsatt socker etc). Tänker lite som Gerdler säger, ifall resultaten stagnerar och jag inte progressar lika väl efter några månader så kan jag öka kalorierna.