handdator

Visa fullständig version : Salt?


richforever
2016-09-26, 10:38
Hej,

Hur är det med salt? I dagsläget saltar jag aldrig min mat någonting, men får ju säkert i mig salt via de livsmedel jag äter.

Minns jag läst salt binder vätska. Men är det rätt försöka utesluta salt så mycket det går?

Rickard
2016-09-26, 10:45
Hej,

Hur är det med salt? I dagsläget saltar jag aldrig min mat någonting, men får ju säkert i mig salt via de livsmedel jag äter.

Minns jag läst salt binder vätska. Men är det rätt försöka utesluta salt så mycket det går?

Nej det är inte rätt. Tränar du hårt och svettas behöver du salt.
Det är förändringar i saltintag som påverkar vätskeretention.

richforever
2016-09-26, 11:00
Nej det är inte rätt. Tränar du hårt och svettas behöver du salt.
Det är förändringar i saltintag som påverkar vätskeretention.

Tack för svar!

Tränar mycket även kondition. Så återgår till lite salt i havregrynsgröten osv igen:)

Flem
2016-09-26, 19:15
Hej,

Hur är det med salt? I dagsläget saltar jag aldrig min mat någonting, men får ju säkert i mig salt via de livsmedel jag äter.

Minns jag läst salt binder vätska. Men är det rätt försöka utesluta salt så mycket det går?

Precis, du får i dig natrium genom mat. Du får i dig hälften av det rekommenderade dagliga intaget av 2dl havregryn. Även om du tränar hårt är det tveksamt om du behöver salta maten så länge du kompenserar förbränningen med att äta redig mat. Men det hänger såklart på vad du äter. Exempelvis innehåller pasta väldigt lite natrium. Ifall man utesluter jodberikat salt kan man däremot löpa risk att få jodbrist. Utesluter du jodberikat salt är det isåfall bra om du fortsätter äta havregryn då det innehåller mycket jod.