handdator

Visa fullständig version : Hur tjocka knävärmare skall jag köpa?


Old Nick
2016-09-26, 08:43
Har ett gnälligt knä som inte blir bättre med åren. Det stramar i bottenläget av böjen under uppvärmningen och blir successivt bättre när jag ökar vikten och stretchar adduktorerna. När det väl är dags för arbetsseten är det i regel bra. Men det blir mer och mer uppvärmning med åren och jag tänkte att det nog vore en bra ide att testa ett par knävärmare.

Men jag vill inte springa och köpa nya hela tiden. Så det är väl bäst att köpa det bästa på en gång. Rehband verkar vara det populäraste märket. Men vilka skall jag ha? Kollade lite snabbt på apoteket och de hade blåa 3mm, samt gråa 5mm med hål för knäna. Många rekommenderar dock 7mm. Men jag vet inte. Är tjockare=bättre för mitt ändamål?

Gerdler
2016-09-26, 09:26
Högst subjektiv åsikt men jag har haft precis samma problem med mitt ena knä och jag köpte bara ett par väldigt billiga Soc(stadiums egna märke tror jag?) och det är fantastiskt mycket bättre än ingenting. Innan krävdes typ 100-150 reps på olika sätt, även efter en promenad på 10 min till gymmet, innan det ens var att tänka på att lasta på nämnvärd vikt. Jag köpte några som sitter åt ganska tight men jag var nog mellan storlekar och tycker de nästan sitter lite för tight, fast större hade nog ändå varit sämre.

Nu är det bara en månad sedan men jag märker inte att de blivit slappare. Behandlar man dem varsamt och framförallt tvättar dem efter instruktionerna eller skonsammare så tror jag de kan va med många år. Jag använder dem 3-4 ggr i veckan.

koncept
2016-09-26, 09:47
Har ett gnälligt knä som inte blir bättre med åren. Det stramar i bottenläget av böjen under uppvärmningen och blir successivt bättre när jag ökar vikten och stretchar adduktorerna. När det väl är dags för arbetsseten är det i regel bra. Men det blir mer och mer uppvärmning med åren och jag tänkte att det nog vore en bra ide att testa ett par knävärmare.

Men jag vill inte springa och köpa nya hela tiden. Så det är väl bäst att köpa det bästa på en gång. Rehband verkar vara det populäraste märket. Men vilka skall jag ha? Kollade lite snabbt på apoteket och de hade blåa 3mm, samt gråa 5mm med hål för knäna. Många rekommenderar dock 7mm. Men jag vet inte. Är tjockare=bättre för mitt ändamål?

Jag har dragits med samma problem som dig under flera perioder, och jag har testat alla möjliga knävärmare, från tjocka SBD 7mm neopren till 5mm Rehband och tunna tygvärmare som tyngdlyftare använder.

De jag använder nu är 5mm neopren med hål för knät från Vulkan. Jag tycker att dem har varit snällast för mitt knä. Hålet är till för att trycket på patellan inte ska bli för högt, vilket kan vara fallet med vanliga knävärmare utan hål. T.ex. de tjocka SBD-värmarna har tidigare framkallat knäproblemen för mig.

De jag använder är dessa:
http://www.physioroom.com/product/Vulkan_5mm_Neoprene_Knee_Support_open_kneecap_/2034/37237.html

För värmens skull vill du att de ska vara gjorda i Neopren. Tjockare ger mer stöd, kompression och värme. 5mm tycker jag räcker. Kolla även så att sömmarna är starka, så de inte spricker. Tyvärr har mina från Vulkan spruckit i sömmarna efter ett halvårs böjande flera gånger i veckan, men de sitter kanske iofs lite för tajt.

Old Nick
2016-09-26, 10:01
Hålet är till för att trycket på patellan inte ska bli för högt, vilket kan vara fallet med vanliga knävärmare utan hål. T.ex. de tjocka SBD-värmarna har tidigare framkallat knäproblemen för mig.

Ok. Jag antog att det var något slags ventilationshål för att man inte ska bli alltför svettig. Min första tanke var dock att sömmarna och kanten runt hålet skulle vecka huden, skava och vara allmänt obehagligt. Men så är inte fallet då?

Bruce Banner
2016-09-26, 10:19
Jag har samma problem, ont i knäna i allmänhet.

Kör dock SBD och det funkar utmärkt.

MVH
/Bruce

Old Nick
2016-09-26, 10:26
Jag har samma problem, ont i knäna i allmänhet.

Kör dock SBD och det funkar utmärkt.

MVH
/Bruce

Någon speciellt anledning till att du valt dem över t.ex. blåa 7 mm Rehband? Jag kollade just på SBD och de kostar ju mer än dubbelt så mycket som Rehband 7051 eller 7084, som verkar vara modellerna som varmt rekommenderas på de flesta styrkeforum.

koncept
2016-09-26, 10:26
Ok. Jag antog att det var något slags ventilationshål för att man inte ska bli alltför svettig. Min första tanke var dock att sömmarna och kanten runt hålet skulle vecka huden, skava och vara allmänt obehagligt. Men så är inte fallet då?

Utav knävärmare med hål för knät har jag endast erfarenhet av de från Vulkan. De sitter bra och veckas inte eller skaver runt knät. Däremot glider de precis som de flesta andra värmarna runt en aning så mellan seten får jag justera så hålet sitter över knäskålen. Eftersom de har spruckit i sömmarna ska jag nu köpa ett par nya med resårband uppe och nere så de hålls på plats, men det är nog överkurs för dig.

koncept
2016-09-26, 10:29
Någon speciellt anledning till att du valt dem över t.ex. blåa 7 mm Rehband? Jag kollade just på SBD och de kostar ju mer än dubbelt så mycket som Rehband 7051 eller 7084, som verkar vara modellerna som varmt rekommenderas på de flesta styrkeforum.

Jag kan inflika här också.

SBD-värmarna är gjorda för styrkelyft och har de maximala måtten och specifikationerna som är tillåtet på tävling. De har även en diagonal söm på baksidan som gör att de ger en viss studs och extra stöd. SBD-värmarna ger alltså några kilon extra i knäböj, vilket självklart är en fördel om du tävlar.

Bruce Banner
2016-09-26, 11:52
Någon speciellt anledning till att du valt dem över t.ex. blåa 7 mm Rehband? Jag kollade just på SBD och de kostar ju mer än dubbelt så mycket som Rehband 7051 eller 7084, som verkar vara modellerna som varmt rekommenderas på de flesta styrkeforum.

Inte mer än att jag slipper köpa nya när jag ska tävla, samt att de verkar vara väldigt slitstarka.

Vill man inte ha så tajta och riskera att man får problem den vägen kan man bara köpa lite större än absolut mest vråltrånga.

Har inte jämfört med Rehband, men de är säkert lika bra, antagligen betalar man ett premium för att det är SBD och att de är tävlingsgodkända av IPF. Jag är dock väldigt nöjd med mina och köpte precis idag ett par till i en storlek större som jag kan jumma lite med. Har ett par i mindre storlek som jag drar på mig vid väldigt tunga lyft, men då är det nästan lika ansträngande att få på sig värmarna som att lyfta vikterna...

Ska sägas att jag primärt har värmare just för att det helt enkelt tar bort 80% av min smärta i knäna vid böj, inte för att det ger några kg extra. Har inte analyserat varför men det är ett faktum att det fungerar ypperligt för det ändamålet.

MVH
/Bruce

MikaelB
2016-09-26, 13:43
Jag kan inflika här också.

SBD-värmarna är gjorda för styrkelyft och har de maximala måtten och specifikationerna som är tillåtet på tävling. De har även en diagonal söm på baksidan som gör att de ger en viss studs och extra stöd. SBD-värmarna ger alltså några kilon extra i knäböj, vilket självklart är en fördel om du tävlar.

Möjligtvis om man inte böjer särskilt mycket, men inte för en genomsnittlig styrkelyftare, det har blivit lite av en myt de här.

koncept
2016-09-26, 13:54
Möjligtvis om man inte böjer särskilt mycket, men inte för en genomsnittlig styrkelyftare, det har blivit lite av en myt de här.

Ok.
Jag har inte så imponerande siffror så det du säger stämmer säkert.