handdator

Visa fullständig version : Varför hemmaträning inte fungerar....


Trytter
2004-04-22, 07:44
Har fått uppfattningen att det här med att bygga när man inte går på gym utan lyfter vikter hemma är något som de flesta rynkar på näsan åt.
Vad jag inte har förstått och aldrig riktigt fått någon bra förklaring på är VARFÖR det är sämre att träna hemma?
Man bestämmer sina tider själv, behöver inte vänta på att någon annan blir klar, och bäst av allt är att man inte behöver oroa sig för att stöta på folk som bara är där för att snacka skit och ha "kafferep".
Vill gärna ha några bra argument för varför det skulle vara bättre att bygga på gym...
Det verkar ju onekligen som att gymträning har mycket mera "status".

King Grub
2004-04-22, 07:46
Har man utrustningen (vilken inte behöver vara omfattande: stång, viktskivor, ställbar bänk, ställning för stången, hantlar, chinsräck, kanske en dipsställning och en draghiss) och motivationen går det exakt lika bra att träna, med lika bra resultat, var man än befinner sig.

Mindek
2004-04-22, 07:53
Tycker hemmaträning fungerar lika illa som att försöka plugga hemma. Finns för mycket annat som lockar i hemmet, fast det beror mest på min usla disciplin :cryout:

Trytter
2004-04-22, 08:10
Chinsräcke är väl inte något som är nödvändigt? Går ju i princip att använda vad som helst i sin omgivning, trädgrenar, gungställning hos din närmaste lekplats :D .
Tycker det är mycket roligare att träna på det viset, sätter sprätt på kreativiteten!
Det där med en dipsställning är dock något som jag funderat på, har kört bänkdips med vikter i knät hittills, men det börjar bli opraktiskt eftersom det krävs allt tyngre och tyngre vikter.
Något tips på var man kan köpa en dipsställning?

King Grub
2004-04-22, 08:13
Originally posted by Trytter
Chinsräcke är väl inte något som är nödvändigt?

Jag tänkte väl mer på en dörrtrapets, som kostar någon hundralapp och som man fäster i vilken dörrkarm som helst:

http://www.sbisport.se/media/331216_s.jpg

Slartibartfast
2004-04-22, 08:19
jag har lagt på mig 30 kg genom hemmaträning (med till stor del hemmagjord utrustning), så visst faen funkar det så länge man har motivation. Nu har motivationen börjat tryta så jag har lagt om till gymträning.

Sparrisen
2004-04-22, 08:19
Originally posted by King Grub


Jag tänkte väl mer på en dörrtrapets, som kostar någon hundralapp och som man fäster i vilken dörrkarm som helst:

http://www.sbisport.se/media/331216_s.jpg

Hur mycket håller en sådan för?

Slartibartfast
2004-04-22, 08:24
Gör grejjerna själva så får ni billiga saker som håller. Svetsen är er vän.

King Grub
2004-04-22, 08:30
Originally posted by SwedeForce


Hur mycket håller en sådan för?

Det är säkert dörrposten som är den avgörande faktorn.

JJ
2004-04-22, 08:31
Originally posted by SwedeForce


Hur mycket håller en sådan för?

Ett tips är att skruva fast dem, de lossnar relativt lätt.

Slartibartfast
2004-04-22, 08:34
Originally posted by King Grub


Det är säkert dörrposten som är den avgörande faktorn.

Är ingen ingenjör, men en bra dörrpost borde hålla för ett ton ungefär. Om man sätter upp räcket ordentligt.

JAM
2004-04-22, 11:28
Originally posted by SwedeForce
Hur mycket håller en sådan för? Men än vad du någonsin kommer att behöva kan jag lova. :)
Jag har en sådan och den sitter som BERG!

Däremot är en dörrpost ofta väldigt smal. Har man otur tar armbågarna i...

Jense
2004-04-22, 14:29
Originally posted by Slartibartfast
Gör grejjerna själva så får ni billiga saker som håller. Svetsen är er vän.


håller med,, jag har gått upp 15 kg på hemmaträning.. bara fett iofs....(?)


min bänk är lutande, dvs inga ben på ena sidan.. blir perfekt lutning, om man nu vill köra rak så ställer man bar upp den på något i samma höjd! gäller att ha fantasi bara

edit: svara på frågan också kanske

Folk som aldrig har tränat hemma har ingen aning om hur det är och bör därför va tysta. men tysta är dem aldrig utan säger istället att hemmaträning suger och att det inte är hardcore. låt mig då förklara begreppet hardcore och vad det verkligen betyder

Hardcore är när man vaknar på morgonen och gillar den nya dagen, hardcore är när man lyfter vikter utan att följa ett schema. hardcore är att va så själv diciplinerad att du verkligen kör hårt, att du växer. på gym betyder hardcore andra saker.. spott, svett, magnesium, 250kg bänkpress, INGA blommor.

King Grub
2004-04-22, 14:33
Originally posted by Jense
håller med,, jag har gått upp 15 kg på hemmaträning.. bara fett iofs....(?)

:laugh:

Där ser man! Det går, bara man vill! :thumbup:

Trytter
2004-04-22, 14:58
tycker det saknas lite argument från "gymfolket".
Det måste väl ändå vara lika gott om dem på kolozzeum som det är i den fysiska världen.

z_bumbi
2004-04-22, 16:10
Med rätt utrustning så går det mycket väl att träna hemma, det krävs inte så mycket utrustning heller som många tror men..

Det man missar enligt mig är.

Möjligheten att få hjälp i träningen.
Tränar på ett gym där denna möjlighet inte finns förlorar man inget men finns det möjlighet att få hjälp så är det bra att utnyttja ibland.

Variationen
Den blir större på ett gym, det går inte att komma ifrån.
Om en övning inte funkar alls en dag kan man köra något helt annat vilket man kanske inte skulle kunna göra på ett hemgym.
Vissa maskiner är sådana som jag använder regelbundet men det känns lite surt att lägga ut 15000 kr bara för att man gillar en viss maskin, att tillverka allt själv är inte en lösning för att ersätta allt på gymet även om det går att göra mycket själv om man planerar lite.

Specialutrustning.
Ser jag till gymet där jag brukar träna så finns det mycket som man aldrig kan skaffa till ett hemgym och som kan vara bra att ha.
Löparbanor t ex är lite svårt att slänga upp hemma i lägenheten eller villan. :D

Pris
För 1200 kr per år så har jag tillgång till ett mycket komplett gym, de minst 8000-10000 kr det kostar att inreda ett hemgym som håller den standard jag vill ha motsvar ju några års träning på gymet.
Om jag skulle vara tvungen att betala mer för gymet samt hade plats för ett hemgym skulle detta antagligen ändras till fördel för hemgymet. Att betala 6000-8000 kr per år för att träna på ett dåligt gym när jag lika gärna kan bygga upp ett komplett gym hemma för de pengarna känns inte så lockande.

Mindek
2004-04-22, 16:26
Originally posted by JAM
Men än vad du någonsin kommer att behöva kan jag lova. :)
Jag har en sådan och den sitter som BERG!

Däremot är en dörrpost ofta väldigt smal. Har man otur tar armbågarna i...


Nja, de där bör inte användas av folk närmare 100 kg... Jag väger 80 och lyckades göra så här med min ;)

Jense
2004-04-22, 16:32
skumt.. Mart|n som väger 130 hängde sig i min polares o inget hände.. du kanske har en väldigt bred dörrkarm?

Mindek
2004-04-22, 17:11
Originally posted by Jense
skumt.. Mart|n som väger 130 hängde sig i min polares o inget hände.. du kanske har en väldigt bred dörrkarm?



Jo, det är iåfs sant. Ingen riktig dörr utan bara en öppning i väggen som är en decimeter bredare än en vanlig dörr... Den sitter stabilt eftersom väggen är 25 cm tjock och i betong dock :D

Metal_boy_
2004-04-22, 17:32
jag tränade hemma lite först men det känns inte som man blir riktigt svettig av passet..jag går inte in lika fokuserat på träningen då o mitt i smeten kanske en polare ringer tex o så dyker det upp andra saker...jag gillar bättre att gå till ett gym och svettas ut o träffa lite folk och sen när man e klar går man hem o softar...när man tränade hemma så tränade man igenom det man skulle lite lagom o hoppade in i dushen för att sedan gå tillbaka till rummet som luktar blandning mellan svett och pressfisar och ha en massa vikter o skit i vägen...nä men de va bra o göra så kanske för att komma igång me träningen men jag föredrar att träna utanför hemmet och komma hem till ett fräsht hem där jag kan koncentrera mig på annat resten av dagen:bpump:

Löjtnant Blank
2004-04-23, 07:55
Originally posted by Metal_boy_
tränade man igenom det man skulle lite lagom o hoppade in i dushen för att sedan gå tillbaka till rummet som luktar blandning mellan svett och pressfisar och ha en massa vikter o skit i vägen...
Det där avskräckte mig från hemmaträning för evig framtid. :MrT:

Trytter
2004-04-23, 08:24
Jag förstår inte det där med att folk har lättare för att träna hårt på gym:confused:
Jag har inga problem med att träna hårt hemma, tycker det är lättare eftersom man inte har en massa störande moment runt sig.
Bara att stänga av mobilen, skruva upp stereon på max så att grannar, telefon inte hörs och köra.
För min egen del är det att övervinna eventuell lathet och distraherande moment en del av träningen.
är väldigt tilfredsställande att ge sig själv en lyckad spark i röven!:kinky:
Dessutom är mental styrka och disciplinering minst lika viktigt för mig som att bli stark fysiskt av träningen..

Pdaddy
2004-04-23, 09:41
Jag ska konstruera min egen dörrpost bar när ja flyttar..
Men då blir det 2 U formade hållare i sidan å sen ett blånerat stålrör imellan :D De lär garanterat hålla för de tyngsta här inne :thumbup:

Om hållarna är i stål å sticker ut 1 CM och har en rejäl skruv eller 2 som går in i dörrlisten så bör de funka..

Men frågan är ju,,,, skall ja inte hellre fixa fästen i taket för en riktig chinsstång (självklart hemmagjord)

Bara måtta ut var en balk sitter, sen köra in en M6 adapter in i trät (2 st sammanlagt).
Sen kan man lätt bara skruva bort skiten när man inte ska hänga å apa sig i den..

M

JJ
2004-04-23, 09:42
Originally posted by Pdaddy

Men frågan är ju,,,, skall ja inte hellre fixa fästen i taket för en riktig chinsstång (självklart hemmagjord)


M

Det tycker jag låter som en bättre ide. Det är lite trångt i en dörrpost.

Slartibartfast
2004-04-23, 09:59
Originally posted by Jense
skumt.. Mart|n som väger 130 hängde sig i min polares o inget hände..

Fan, tråkit att höra om Mart|n! Förstår inte varför folk hänger sig.
:(











:smash:

Edit: En stor orsak till varför det är bra att köra hemma är att man får svettas så mycket man vill utan att folk börjar kolla snett på en.

Löjtnant Blank
2004-04-23, 12:46
Originally posted by Slartibartfast


Fan, tråkit att höra om Mart|n! Förstår inte varför folk hänger sig.
:(
Ha, ha! Det där missade jag... :D :thumbup:

Jense
2004-04-23, 13:06
allså, hur kan du få det till självmordsförsök,, bättre om du antagit att det va min polares penis och gjort det till SEX

Monoxide
2004-04-23, 13:37
Originally posted by Löjtnant Blank

Det där avskräckte mig från hemmaträning för evig framtid. :MrT:



Jag kan säga att jag aldrig haft det problemet. Dels för att jag inte har problem med gaser och dels för att man kan öppna fönstrena i min lägenhet. ;)

Simon
2004-04-23, 15:14
Mindek tror att det är som du sa att öppningen är för bred, den jag har hemma håller utmärkt, den klarar utan problem 2 personer ;) (och nej dom hängde sig inte :P )

skruva fast behöver man ju inte heller, sitter hårt nog med "fastsättningsmekanismen"

bigmcgee
2004-04-23, 20:28
Eget hus = ett rum avsatt för gym! :D

Vem har sagt att man måste träna ensammen bara för att man har gymmet hemma? :booty:

Nån gång i framtiden när jag skaffat hus ska iaf ett rum vara inrett med massor av gymredskap! Det e juh kung när man skaffar småkottar åxå man får väl bara sänka ljudet på stereon(som självklart pumpar ut metal i massor) så kan man passa dom samtidigt som man gymmar... :hbang:

Trytter
2004-04-24, 08:47
Ja vem hade inte velat ha en 2-åring som hjälper en i träningen!:whipped: