handdator

Visa fullständig version : Budget när man öppnar restaurang


Simel
2016-09-25, 11:44
Tanken är att jag ska hjälpa en vän med en preliminär budget för en mindre restaurang han ska öppna.

Har aldrig gjort detta innan, så uppskattar hjärna ifall ni kan dubbelkolla denna ytterst innehållsfattiga budgetering och bistå med feedback.



Intäkter


Kostnad råvaror/COGS (30-35% av försäljning)


Lönekostnader (inkl arbetsgivaravgifter)


Reklam
Hyra
Avskrivningar
Försäkring
Telefoni/Internet


Detta då rent operationellt. Antar att EBIT är det viktigaste här.

Sedan tillkommer givetvis en investeringskostnad för exempelvis hyreskontrakt eller så - och sedan ytterligare investeringar, typ ugn (?) osv (CAPEX) som jag får skriva av (10-20 år?).

Något annat man bör tänka på?

tossefar
2016-09-25, 12:34
El och vatten. Speciellt el.

hurril
2016-09-25, 12:36
Kan tillkomma rätt feta kostnader med ventilation och annan liknande förberedelse av lokalen för att man ska få bedriva restaurang-/livsmedelsverksamhet i den.

Gerdler
2016-09-25, 13:06
Jag säger pass på den här alltså. Det är inte ett alltför vanligt ämne på Kolo.

Allmänna aspekter av att driva restaurang:
En av de viktiga aspekterna jag snappat upp här på Kolo är att en stor kostnad för restaurangägare kan vara när folk som är petiga kommer och kräver omstekning av sitt kött 5-7 gånger. Har man sådana kunder så är det bra att försöka få dem att inte återkomma.

I övrigt vet jag bara att bra mat och/eller god mat till vettiga priser i en vettig miljö(luft, ljud, utsikt, inredning etc) säljer.

Lycka till!

The_RobRoy
2016-09-25, 13:53
Bäst affärsidé verkar ju vara att göra exotisk mat lite lyxigare, t.ex. Farang i Stockholm som gör Thai/Vietnamesisk mat med lyxigare råvaror. Riktigt gott, men det måste vara jättebra marginaler med deras priser, kostar normalt 600 kr per snok att äta där och det är fullsatt hela tiden året om, svårt att få bord en tisdag.

Yes
2016-09-25, 14:29
Bäst affärsidé verkar ju vara att göra exotisk mat lite lyxigare, t.ex. Farang i Stockholm som gör Thai/Vietnamesisk mat med lyxigare råvaror. Riktigt gott, men det måste vara jättebra marginaler med deras priser, kostar normalt 600 kr per snok att äta där och det är fullsatt hela tiden året om, svårt att få bord en tisdag.
Enligt allabolag.se hade de 47,7 miljoner i omsättning förra året och 3,3 miljoner i rörelseresultat. Vinstmarginalen är strax under 10%.

Det är väl inte så att man behöver gråta över det resultatet, men jag tycker inte det är jättebra.

Ett stort problem är att de behöver 42 anställda. Och det är dyrt med personal i Sverige.

Det verkar vara ett typiskt problem för restauranger. Den där Michelin-krogen i Jämtland har tex 16 platser och 23 kockar. De har gått med förlust sen de startade.

tossefar
2016-09-25, 14:32
Enligt allabolag.se hade de 47,7 miljoner i omsättning förra året och 3,3 miljoner i rörelseresultat. Vinstmarginalen är strax under 10%.

Det är väl inte så att man behöver gråta över det resultatet, men jag tycker inte det är jättebra.

Ett stort problem är att de behöver 42 anställda. Och det är dyrt med personal i Sverige.

Det verkar vara ett typiskt problem för restauranger. Den där Michelin-krogen i Jämtland har tex 16 platser och 23 kockar. De har gått med förlust sen de startade.

Jag tror inte att Fävikens ägare är så brydd om just kostnader... :)

eternallord
2016-09-25, 14:33
Att driva restaurang i Sverige är verkligen inte någon lukrativ business, otroligt svårt att få ekonomin att snurra på någon nämnvärd nivå, och det känns konstant som att systemet motarbetar en.

Ignatius72
2016-09-25, 14:36
Tillståndsfrågor har en tendens att dra ut på tiden. Mör får man och när behöver man få tillgång till lokalen? Alkoholtillstånd kan ju vara väsentligt och kan även det ta lång tid och påverka omsättning och marginal,

The_RobRoy
2016-09-25, 14:59
Enligt allabolag.se hade de 47,7 miljoner i omsättning förra året och 3,3 miljoner i rörelseresultat. Vinstmarginalen är strax under 10%.

Det är väl inte så att man behöver gråta över det resultatet, men jag tycker inte det är jättebra.

Ett stort problem är att de behöver 42 anställda. Och det är dyrt med personal i Sverige.

Det verkar vara ett typiskt problem för restauranger. Den där Michelin-krogen i Jämtland har tex 16 platser och 23 kockar. De har gått med förlust sen de startade.

Förvånansvärt dåligt. Har svårt att se att man kan driva restaurang i Sthlm mer framgångsrikt än ett sådant ställe.

hurril
2016-09-25, 15:03
Förvånansvärt dåligt. Har svårt att se att man kan driva restaurang i Sthlm mer framgångsrikt än ett sådant ställe.

10% är knappast dåligt.

Gober
2016-09-25, 15:05
Enligt allabolag.se hade de 47,7 miljoner i omsättning förra året och 3,3 miljoner i rörelseresultat. Vinstmarginalen är strax under 10%.

Det är väl inte så att man behöver gråta över det resultatet, men jag tycker inte det är jättebra.

Ett stort problem är att de behöver 42 anställda. Och det är dyrt med personal i Sverige.

Det verkar vara ett typiskt problem för restauranger. Den där Michelin-krogen i Jämtland har tex 16 platser och 23 kockar. De har gått med förlust sen de startade.

De bästa restaurangerna är inga vinstmaskiner. Det är otroligt dyrt att driva en sådan restaurang och trots skyhöga priser går de sällan runt. Det är ju därför stjärnkockar ofta driver flera ställen, skriver böcker osv osv.

The_RobRoy
2016-09-25, 15:10
10% är knappast dåligt.

Nej det är ju inte dåligt alls för en random restaurang, men har ändå provat mycket ställen i Sthlm och gissade på att Farang skulle tillhöra toppen i lönsamhet, kanske 10% är att tillhöra toppen?

chidde
2016-09-25, 15:12
Om det ar en god van till dig foreslar jag att du overlater det har till nan annan som ar mer insatt i amnet, bror! Du har sakert goda erfarenheter i finans/budget och kanner att du vill hjalpa din kompis men baserat pa det du har skrivit sa ar du bra till att ge ett par asikter har och dar an att gora utkastet sjalv.

Telefoni/Internet som en punkt, really? Jag forstar att du vill ha det sa detaljerat sa mojligt men det ligger formodligen lite andra viktigare saker som bor prioriteras

Porslin, glas, koksredskaper, kassasystem, serveringstillstand, sophamtning, dekorationer, mobler, utiliteter, rekrytering, kemtvatt + en massa annat krimskrams

Maskineriet och moblerna ingar visserligen i CAPEX, men som sagt.. telefoni/internet ar sa pass litet sa det kan inga i ovrigt



Enligt allabolag.se hade de 47,7 miljoner i omsättning förra året och 3,3 miljoner i rörelseresultat. Vinstmarginalen är strax under 10%.

Det verkar vara ett typiskt problem för restauranger. Den där Michelin-krogen i Jämtland har tex 16 platser och 23 kockar. De har gått med förlust sen de startade.

Forutsatt att allting var deklarerat och vitt pa pappret forstas? :cool:

Klein
2016-09-25, 15:13
Det är vanskligt att anställa folk redan vid starten. Bättre att jobba hårt som fan på egen hand i ett litet kök tills stället går runt, sedan börja fundera på större lokal och anställda.

Wzup2u
2016-09-25, 20:58
Att driva restaurang i Sverige är verkligen inte någon lukrativ business, otroligt svårt att få ekonomin att snurra på någon nämnvärd nivå, och det känns konstant som att systemet motarbetar en.

dat true

Snobbe
2016-09-26, 21:29
Nej det är ju inte dåligt alls för en random restaurang, men har ändå provat mycket ställen i Sthlm och gissade på att Farang skulle tillhöra toppen i lönsamhet, kanske 10% är att tillhöra toppen?

Jag tror tyvärr det är tvärtom man tjänar pengar på restaurang i stockholm. Typ buffé liknande som bara säljer skräp men med mycket folk i omlopp.

Ska man göra så bra mat som farang och göra det på ett så stort ställe så behövs för mycket personal skulle jag tro. Samt att jag misstänker att så bra kockar får mer betalt än någon sunkkrog kock.

WHITEFOLKS
2016-09-26, 22:15
Inte relaterat till just den restaurangen men man ska ju komma ihåg att det är en hel del svarta pengar i den branschen. När de införde de nya kassasystemen för några år sen så var det ju många företag/restauranger som försvann trots att dessa på papper ökade omsättningen.

chidde
2016-09-26, 23:26
Inte relaterat till just den restaurangen men man ska ju komma ihåg att det är en hel del svarta pengar i den branschen. När de införde de nya kassasystemen för några år sen så var det ju många företag/restauranger som försvann trots att dessa på papper ökade omsättningen.

Kan tillaggas att pengatvatt ar ganska vanligt i branschen ocksa sa hog omsattning och lag vinst behover inte alltid vara nat negativt :cool:

Saxnot
2016-09-27, 00:06
Nej det är ju inte dåligt alls för en random restaurang, men har ändå provat mycket ställen i Sthlm och gissade på att Farang skulle tillhöra toppen i lönsamhet, kanske 10% är att tillhöra toppen?

10 % är rätt bra med tanke på hur många restauranger, och företag överlag, som går + - 0 eller till och med back år efter år efter år.

Inte relaterat till just den restaurangen men man ska ju komma ihåg att det är en hel del svarta pengar i den branschen. När de införde de nya kassasystemen för några år sen så var det ju många företag/restauranger som försvann trots att dessa på papper ökade omsättningen.

Detta skall man helt klart hålla i åtanke. Och detta gäller inte bara restaurangbranschen. Vet mer än en företagare i mer än en bransch som på pappret har det lite knackigt men som det alls inte går någon nöd på.