handdator

Visa fullständig version : Intag av järn för styrketränande män?

exevision
2016-09-24, 21:49
Hur mycket järn bör idrottande män få i sig?
Samt hur mycket av det bör komma från kött?

kaspen
2016-09-24, 22:15
Järnbrist hos män är ovanligt. Det rekommenderade intaget för män är 8 mg per dag och det får du av vanlig mat utan problem.

exevision
2016-09-25, 08:06
Järnbrist hos män är ovanligt. Det rekommenderade intaget för män är 8 mg per dag och det får du av vanlig mat utan problem.

Jo, men tränar man har man väll ett högre behov?

kaspen
2016-09-25, 08:39
Jag kan inte se att järn har nåt med styrketräning att göra. Forskingsmässigt kan man väl säga att det är ganska väletablerat att ett intag under RDI ger en försämrad aerob kapacitet då mängden hemoglobin teoretiskt sett kan sänkas. Det finns studier där man ser att järntillskott ger förbättrade träningsresultat hos folk med järnbrist. Men att brist är dåligt är inte samma sak som att extra järn är positivt. Det finns extremt lite forskning på järnnivåer och vältränade individer så exakta rekommendationer får vi helt enkelt avvakta med. Inga studier har visat en förbättrad träningseffekt med ett högre intag. Springer du mycket maraton eller om du är vegetarian kan du ju annars ta en lägre dos då du möjligtvis riskerar att hamna lite lågt.

Cykelcykel
2016-09-25, 09:05
Springer man mycket är det lättare att få järnbrist för man trampar sönder röda blodkroppar

Gerdler
2016-09-25, 09:22
Det är långt ifrån allt järn som tas upp, det är individuellt och beroende på källan samt vad man äter till. Sen har olika personer olika behov också, vissa blöder eller sliter sönder sina röda blodkroppar med sina aktiviteter och behöver därför mer järn. Det enda som går att säga säkert är att om man äter blodkorv med askorbinsyra varje dag så har man inte brist på röda blodkroppar på grund av järnbrist i varje fall.

Sverker
2016-09-25, 11:07
Springer man mycket är det lättare att få järnbrist för man trampar sönder röda blodkroppar

Man tappar 0,5 - 1 mg järn per liter svett. Eftersom upptaget i snitt är 10 % betyder det att konditionsidrottare behöver ytterligare 5 - 10 mg järn för att hålla sitt järnstatus.

exevision
2016-09-25, 15:45

Gör man enbart det när man springer? Inte andra aktiviteter?

kaspen
2016-09-25, 17:21
Gör man enbart det när man springer? Inte andra aktiviteter?

Alla aktiviteter där du svettas extremt mycket.

Diomedea exulans
2016-09-25, 18:01

Med andra ord, för mig: Av alla aktiviteter.

kaspen
2016-09-25, 19:25
Med andra ord, för mig: Av alla aktiviteter.

Svettas du bokstavligt talat flera liter så kan du kanske ta lite tillskott.

Ska tillägga att då har du förmodligen andra medicinska problem som du bör prioritera först.

Termy
2016-09-25, 19:36
Ligger själv ganska lågt i vissa saker bl.a. järn. Ett test för en månad sedan gav "Du hade 10. Normalt referensvärde är 9-34." på P-järn. Jag kör crosstrainer 1,5 timme per dag så svettas floder varje dag i princip. Kan ett järntillskott vara på sin plats då eller blir det overkill? Jag kör omega3 och d-vitamintillskott just nu. Zink och magnesiumvärdena var i nedre delen av referensvärdet också.

Diomedea exulans
2016-09-25, 19:44
Svettas du bokstavligt talat flera liter så kan du kanske ta lite tillskott.

Ska tillägga att då har du förmodligen andra medicinska problem som du bör prioritera först.

Hehe, nä, inte om jag sitter still, eller diskar, men om jag promenerar, styrketränar eller dammsuger blir jag fullständigt plaskblöt på ryggen.

exevision
2016-09-25, 19:45

Trampa sönder röda blodkroppar av att svettas?

Lipservice
2016-09-25, 19:52
Ligger själv ganska lågt i vissa saker bl.a. järn. Ett test för en månad sedan gav "Du hade 10. Normalt referensvärde är 9-34." på P-järn. Jag kör crosstrainer 1,5 timme per dag så svettas floder varje dag i princip. Kan ett järntillskott vara på sin plats då eller blir det overkill? Jag kör omega3 och d-vitamintillskott just nu. Zink och magnesiumvärdena var i nedre delen av referensvärdet också.

Chiafrön är det bra med järn och omega 3 i Termy även Zink och Magnesium. Rekommenderas!

Anders The Peak
2016-09-25, 20:11
Nu brukar aldrig HB-hemoglobin vara problem för styrkeidrottare utan de ligger alltid bra till i de värdena. Möjligtvis kan det finnas problem under en bantningsperiod då matintaget är begränsat men oftast inte.
Styrkeidrottare äter oftast en hel del ägg(gula)/kött som innehåller lättillgängligt järn jämfört med grönsaker,

exevision
2016-09-25, 20:28
Nu brukar aldrig HB-hemoglobin vara problem för styrkeidrottare utan de ligger alltid bra till i de värdena. Möjligtvis kan det finnas problem under en bantningsperiod då matintaget är begränsat men oftast inte.
Styrkeidrottare äter oftast en hel del ägg(gula)/kött som innehåller lättillgängligt järn jämfört med grönsaker,

Ägg innehåller väll något som hämmar upptaget?

Gerdler
2016-09-25, 20:41
Köp hem 1kg blodpudding, dela upp i 100g skivor, stek skiten. Ät en skiva på morgon och kväll till något med C-vitamin, kanske ett glas juice på morgonen och lite rårörda lingon på kvällen. Om fem dagar köper du ny blodpudding. :)

Tänk på att äta fibrer till varje måltid, förslagsvis från grönsaker och/eller havregryn.

Diomedea exulans
2016-09-25, 20:54
Vill inflika en liten översättning för er som pratar riktig svenska: När folk i tråden skriver "blodpudding" menar de "blodkorv".

Anders The Peak
2016-09-25, 21:02
Ägg innehåller väll något som hämmar upptaget?

Det stämmer men inte järnet i ägget som är hemjärn. Det drabbar säkert bara de personer som har något annat problem som orsakar brist på hemoglobin.

Gerdler
2016-09-25, 21:16
Vill inflika en liten översättning för er som pratar riktig svenska: När folk i tråden skriver "blodpudding" menar de "blodkorv".
Men det är ju olika saker ju! Vissa av ingredienserna är desamma bland annat grisblod. Formen, smaken och konsistensen är annorlunda. Blodkorv är ofta dyrare och innehåller ofta russin, den innehåller dock oftast även mer blod. Man kanske skulle göra en närmre beräkning, hmm?