handdator

Visa fullständig version : Ingen stimulans av proteinsyntesen & sämre hormonpåverkan av styrketräning hos äldre


King Grub
2016-09-23, 12:32
Aging is associated with impaired hypertrophic responses to resistance exercise training (RET). Here we investigated the aetiology of "anabolic resistance" in older humans. Twenty healthy male individuals (10 younger (Y: 23 ± 1y)), 10 older (O: 69 ± 3y)) performed 6-wks unilateral RET (6×8 repetition, 75%-1RM 3.wk-1 ). After baseline bilateral vastus lateralis (VL) muscle biopsies, subjects consumed 150 ml D2 O (70-Atom%; thereafter 50ml·wk-1 ), further bilateral VL muscle biopsies were taken at 3-and-6-weeks to quantify muscle protein synthesis (MPS) via gas chromatography-pyrolysis-isotope-ratio mass spectrometry. After RET, 1-RM increased in Y: +35 ± 4% and O: +25 ± 3% (P < 0.01), while MVC increased in Y: +21 ± 5% (P < 0.01) but not O: +6 ± 3% (P = NS). In comparison to Y, O displayed blunted RET-induced increases in muscle thickness (Y: +8 ± 1% and +11 ± 2% (P < 0.01) vs. O: +2.6 ± 1% and +3.5 ± 2%, (P = NS) at 3 and 6-wks, respectively). While "basal" longer-term MPS was identical between Y and O (∼1.35 ± 0.1%d-1 ), MPS increased in response to RET only in Y (3-wks Y: 1.61 ± 0.1%.d-1 vs. O: 1.49 ± 0.1%.d-1 ). Consistent with this, O exhibited inferior ribosomal biogenesis (RNA:DNA-ratio and c-MYC induction, Y: +4 ± 2 vs. O: +1.9 ± 1), translational efficiency (S6K1 phosphorylation Y: +10 ± 4 vs. O: +4 ± 2) and anabolic hormone milieu (testosterone Y: 367 ± 19 vs. O: 274 ± 19 ng dl-1 (all P < 0.05). Anabolic resistance is thus, multifactorial.

J Physiol. 2016 Sep 22. Synchronous deficits in cumulative muscle protein synthesis and ribosomal biogenesis underlie age-related anabolic resistance to exercise in humans.

exevision
2016-09-23, 18:26
Så 70 åringar kan inte öka i muskelmassa?

King Grub
2016-09-23, 19:03
Muskeltillväxt är inte bara beroende av akut proteinsyntes.

Diomedea exulans
2016-09-23, 19:23
Muskeltillväxt är inte bara beroende av akut proteinsyntes.

Utan?

Masterpan
2016-09-24, 02:50
Utan?

Kan inte hänvisa till studier men Grub har väl själv länkat till studier som visat att bland annat dietärt protein och energiöverskott kan leda till ökad muskelmassa?

King Grub
2016-09-24, 18:08
Utan?

Fosforylering av P70S6K, rpS6 och 4E-BP1? Eukaryotisk initieringsfaktor 2B epsilon? Så nu är det bara att implementera den informationen.

exevision
2016-09-24, 18:51
Fosforylering av P70S6K, rpS6 och 4E-BP1? Eukaryotisk initieringsfaktor 2B epsilon? Så nu är det bara att implementera den informationen.

http://mommyedwards.com/wp-content/uploads/2013/11/Mind+Blown+_0d3ee962b5f9b9b3aa22b5a1695d6b34.jpg

Gober
2016-09-24, 19:08
:d

Anders The Peak
2016-09-24, 19:51
Fosforylering av P70S6K, rpS6 och 4E-BP1? Eukaryotisk initieringsfaktor 2B epsilon? Så nu är det bara att implementera den informationen.

Länk till artikeln för djupare förståelse (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933567/)

En lite nyare artikel i ämnet (http://www.nature.com/articles/srep31142)

exevision
2016-09-24, 19:57
Länk till artikeln för djupare förståelse (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933567/)

En lite nyare artikel i ämnet (http://www.nature.com/articles/srep31142)

Så den akuta proteinsyntesen har inte så stor betydelse.

svenbanan
2016-09-26, 07:52
Nu är det bara att vänta på att nån startar en tråd där den ledande hypotesen är att man kan skita i effekter av förhöjd proteinsyntes. "För det skrev ju Grub i den där tråden, juh!!!"...


*popcorn*

agazza
2016-09-26, 08:13
:d

J.V
2016-09-26, 08:19
This is why I Kolozzeum.

King Grub
2016-09-27, 07:49
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/JP272472/abstract;jsessionid=7BE20A9ED51FB489AD44D4439A2A97 70.f03t01

s7b
2016-09-27, 08:03
Fosforylering av P70S6K, rpS6 och 4E-BP1? Eukaryotisk initieringsfaktor 2B epsilon? Så nu är det bara att implementera den informationen.

Roligt att du alltid är arrogant. Jag får grova vibbar av "jag är kung i slottet".

King Grub
2016-09-27, 08:05
Poängen är att det är information man inte har praktisk nytta av, därför utelämnandet av den i första inlägget. Roligt också när folk ser arrogans i allt som inte är inlindat i smileys och ryggdunk.

leee
2016-09-27, 08:19
Så 70 åringar kan inte öka i muskelmassa?



Är nog viktigare med lite styrka i den åldern.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2016-09-27, 08:20
Men bara för att dubbelkolla: 70-åringar kan fortfarande bygga muskler av styrketräning?

s7b
2016-09-27, 08:27
Poängen är att det är information man inte har praktisk nytta av, därför utelämnandet av den i första inlägget. Roligt också när folk ser arrogans i allt som inte är inlindat i smileys och ryggdunk.

Du startade alltså denna tråden där du postar en studie, men är inte villig att förklara den på ett sätt så att vi andra förstår den? Vi vet att du är kunning och är duktig inom dessa termer men det finns en stor skala på kolozzeum som inte förstår, och jag vet inte vad "fosforylering av P70S6K" betyder.

Rent spontant känns det som om du vill att folk ska få se att du är duktig, gör iallafall mig en tjänst och förklara vad du menar, och jag tror nog att Lisa, 56 år från Grums kanske uppskattar det ifall hon hittar den här tråden?

King Grub
2016-09-27, 08:30
Men bara för att dubbelkolla: 70-åringar kan fortfarande bygga muskler av styrketräning?

Beror på vilken status man har. Har man tränat i massor av år och har haft en större muskelmassa bromsar man mer förfallet efter 50-55 års ålder och får inrikta sig på att minska förlusten av muskelmassa som sker i högre ålder. Han man däremot nyligen börjat träna kan man absolut bygga muskler. Eller om man haft ett uppehåll och återupptagit träningen.

Men man kommer naturligtvis inte att fortsätta öka sin muskelmassa i hög ålder, om man redan tränat länge utan uppehåll. Man har inte alltför många år på sig att växa. Sedan kan man hålla den massan länge. Men förr eller senare vänder det och man får koncentrera sig på att bibehålla den minskande muskelmassan så gott det går.

Däremot blir det allt viktigare att faktiskt träna i hög ålder. Utan fysisk aktivitet, i synnerhet styrketräning, går förfallet väldigt fort över 70.

Diomedea exulans
2016-09-27, 08:30
Du startade alltså denna tråden där du postar en studie, men är inte villig att förklara den på ett sätt så att vi andra förstår den? Vi vet att du är kunning och är duktig inom dessa termer men det finns en stor skala på kolozzeum som inte förstår, och jag vet inte vad "fosforylering av P70S6K" betyder.

Rent spontant känns det som om du vill att folk ska få se att du är duktig, gör iallafall mig en tjänst och förklara vad du menar, och jag tror nog att Lisa, 56 år från Grums kanske uppskattar det ifall hon hittar den här tråden?

Det här har diskuterats ett otal gånger redan. King Grub tycker det är roligt att lägga upp studier, men skittråkigt att förklara dem för "vanligt folk". Det är inget att göra åt och bara att låta honom hållas.

Edit: Precis efter jag skrivit detta så kom King Grub med en jättepedagogisk förklaring. Nu känner jag mig drygast i stan.

J.V
2016-09-27, 08:59
Att Grub ens gräver fram studier som kan tänkas vara av intresse för tränande, postar abstraktet och ofta en länk är tjänst nog.

Vill man veta mer får man väl för fan läsa på.


Tapatalk.

svenbanan
2016-09-27, 10:19
Att Grub ens gräver fram studier som kan tänkas vara av intresse för tränande, postar abstraktet och ofta en länk är tjänst nog.

Vill man veta mer får man väl för fan läsa på.


Tapatalk.

I alla fall kan man ju inte "kräva" förklaring från just Grub.

F Ultra
2016-09-27, 20:57
Du startade alltså denna tråden där du postar en studie, men är inte villig att förklara den på ett sätt så att vi andra förstår den? Vi vet att du är kunning och är duktig inom dessa termer men det finns en stor skala på kolozzeum som inte förstår, och jag vet inte vad "fosforylering av P70S6K" betyder.

Rent spontant känns det som om du vill att folk ska få se att du är duktig, gör iallafall mig en tjänst och förklara vad du menar, och jag tror nog att Lisa, 56 år från Grums kanske uppskattar det ifall hon hittar den här tråden?

Eller så gör man en simpel googling på "P70S6K", hamnar på Wikipedia där det bla står:

Physical exercise activates protein synthesis via phosphorylation (activation) of p70S6K in a pathway that is dependent on mTOR, specifically mTORC1. This has been demonstrated by using an inhibitor of mTOR, rapamycin, to block an increase in muscle mass, despite increases in load (e.g., exercise). Exercise has been shown to increase levels of IGF-1 in muscle, thus inducing the IGF-1/PI3K/Akt/p70S6K signaling pathway, and thereby increasing the protein synthesis required to build muscle.

Man kan också googla efter "fosforylering" och google visar då som första svar ett utdrag ur även denna gång Wikipedia:
Oxidativ fosforylering är en biokemisk process som förekommer i de allra flesta celltyper. Den överför energi till en form som är användbar för många processer i cellen. Med andra ord skapar den det bränsle som cellen använder i nästan alla sammanhang där det som ska göras kräver ett energitillskott.

trädgårdsmöbel
2016-09-27, 22:11
Roligt att du alltid är arrogant. Jag får grova vibbar av "jag är kung i slottet".

Äsch då, ge honom en brejk. Han postar enbart vidare information, inget fel på det, han kanske varken vill eller orkar göra mer, vill du översätta till mer lättförståeligt och sedan posta detta som förklaring i tråden har han säkerligen inget emot det, tvärtom.

exevision
2016-09-28, 07:12
Beror på vilken status man har. Har man tränat i massor av år och har haft en större muskelmassa bromsar man mer förfallet efter 50-55 års ålder och får inrikta sig på att minska förlusten av muskelmassa som sker i högre ålder. Han man däremot nyligen börjat träna kan man absolut bygga muskler. Eller om man haft ett uppehåll och återupptagit träningen.

Men man kommer naturligtvis inte att fortsätta öka sin muskelmassa i hög ålder, om man redan tränat länge utan uppehåll. Man har inte alltför många år på sig att växa. Sedan kan man hålla den massan länge. Men förr eller senare vänder det och man får koncentrera sig på att bibehålla den minskande muskelmassan så gott det går.

Däremot blir det allt viktigare att faktiskt träna i hög ålder. Utan fysisk aktivitet, i synnerhet styrketräning, går förfallet väldigt fort över 70.

Bra skrivet. Hur är det med styrka? Antar att man har goda förutsättningar att som 40åring öka sin styrka i marklyft från 150-160 till 200 innan man är 50?

King Grub
2016-09-28, 07:24
Maximal styrkekapacitet nås fysiskt vid ungefär 25 års ålder, men det tar så många års träning att man hinner nå 35-40 års ålder innan man når en platå. Därefter minskar styrkan i allt snabbare takt, knappt märkbart i början.

Gäller på befolkningsnivå. Det finns säkert undantag långt upp i åldrarna. Och även här är träningsstatus helt avgörande. Började man sin satsning på styrkelyft när man var 15 kommer man att vara närmare sin topp vid 40 än om man börjar vid 39. I det senare fallet kommer man att nå sitt livs starkaste topp ett antal år senare än "normalt".

Är man otränad som 90 och börjar styrketräna kan man öka sin styrka dramatiskt. Men då når man naturligtvis inte upp i närheten av styrkan man hade som 25-åring ändå, även om man var en helt otränad 25-åring.

exevision
2016-09-28, 08:22
Men 200 i marklyft som 50åring är "normalt" nåbart?

Anders The Peak
2016-09-28, 08:59
Men 200 i marklyft som 50åring är "normalt" nåbart?

Absolut för vissa kommer även kunna nå 300 lätt och andra kommer ha svårt att nå 200 oavsett ålder.

exevision
2016-09-28, 09:01
Absolut för vissa kommer även kunna nå 300 lätt och andra kommer ha svårt att nå 200 oavsett ålder.

Tack. Då törs jag satsa på mitt mål.

andeem
2016-09-28, 13:23
Nu känner jag mig drygast i stan.Chill. Vi som har hängt här ett tag vet att du är en av de mer sympatiska.

F Ultra
2016-09-28, 20:33
Maximal styrkekapacitet nås fysiskt vid ungefär 25 års ålder, men det tar så många års träning att man hinner nå 35-40 års ålder innan man når en platå. Därefter minskar styrkan i allt snabbare takt, knappt märkbart i början.

Gäller på befolkningsnivå. Det finns säkert undantag långt upp i åldrarna. Och även här är träningsstatus helt avgörande. Började man sin satsning på styrkelyft när man var 15 kommer man att vara närmare sin topp vid 40 än om man börjar vid 39. I det senare fallet kommer man att nå sitt livs starkaste topp ett antal år senare än "normalt".

Är man otränad som 90 och börjar styrketräna kan man öka sin styrka dramatiskt. Men då når man naturligtvis inte upp i närheten av styrkan man hade som 25-åring ändå, även om man var en helt otränad 25-åring.

En enkel förklaring skulle kanske vara att ens genetiska max minskar i takt med åldern?

exevision
2016-09-29, 05:30
Gäller på befolkningsnivå. Det finns säkert undantag långt upp i åldrarna.
Funderade lite på detta.
Kom på att min pappa som är över 70 år är fortfarande riktigt stark när han lyfter timmer i skogen. Så förhoppningsvis har jag ärvt goda förutsättningar att vara stark i hög ålder.

VINGTOR
2016-09-29, 06:10
Funderade lite på detta.
Kom på att min pappa som är över 70 år är fortfarande riktigt stark när han lyfter timmer i skogen. Så förhoppningsvis har jag ärvt goda förutsättningar att vara stark i hög ålder.

Men det har ju förr med att göra att gubben varit aktiv i sitt liv mer än att han skulle ha några supergener. Seriöst, sitta och oroa sig för hur stark man kommer vara som gammal.. Se till att träna hela vägen genom livet så kommer du vara mycket starkare än du tror.

Diomedea exulans
2016-09-29, 06:12
Jag känner flera som är typ 70, som inte tränar, men som ändå är starka nog att bygga hus (det tycks vara väldigt populärt att bygga ut sina hus i den åldern). Tror inte man behöver oroa sig för "vardagsstyrkan" förrän senare.

Anders The Peak
2016-09-29, 08:11
Nu kan ni inte ta det här som en exakt sanning eftersom det finns gott om äldre män som har hög testosteronnivå och skaffar barn långt upp i åren med fullgoda spermier.

svenbanan
2016-09-29, 22:22
Jag känner flera som är typ 70, som inte tränar, men som ändå är starka nog att bygga hus (det tycks vara väldigt populärt att bygga ut sina hus i den åldern). Tror inte man behöver oroa sig för "vardagsstyrkan" förrän senare.

Kan bekräfta detta. Farsan är snart 70, och han ska bygga nåt slags friggebod eller nåt.

Edit: han är drygt 70, och inget annat...

exevision
2016-10-15, 20:48
Absolut för vissa kommer även kunna nå 300 lätt och andra kommer ha svårt att nå 200 oavsett ålder.

Du har nog rätt ;)
Född 1936 och lyfte 230kg 2012:
u4TYcLtxDy8