handdator

Visa fullständig version : Övre rygg tippar fram i knäböj


david80
2016-09-23, 10:14
Har märkt att jag fått lite ont i övre rygg när jag kört knäböj. Så jag filmade mig själv och ser att övre rygg tippar lite fram i bottenläget. Vad kan detta bero på? Är det stelhet i bröstryggen tro? Det händer även om jag gör det med tom stång.
Har även en del buttwink.

Alkro
2016-09-23, 11:14
Om du lutar dig framåt med övre delen av ryggen är det förmodligen för att du behöver flytta tyngdpunkten framåt, dvs du faller bakåt om du inte gör det. Det handlar inte bara om rörlighet i knäböj, beroende på dina proportioner kommer du behöva luta dig mer eller mindre framåt. Har du väldigt långa ben lutar du dig mer framåt, har du korta ben kan du i princip vara helt upprätt.

david80
2016-09-23, 11:29
Här är ett klipp.
https://vimeo.com/183966611

Här kör jag samma vikt med frontböj istället, då håller jag en rakare rygg.
https://vimeo.com/183966856

Bruce Banner
2016-09-23, 11:33
Tycker inte det ser farligt ut allt, helt normalt skulle jag säga.

Dock osäker på vad som kan orsaka smärtan.

MVH
/Bruce

isri92
2016-09-23, 11:47
Tänker du på att svanka när du böjer?
Ser ut som att ryggen har en onaturlig böjning på sig när du startar din benböj, möjligen det som gör att du får ont?

Eller ser det bara ut som det när det är filmat i den här vinkeln? :)

EDIT: För att vara tydlig, ser ut som att du tänker för mycket på att svanka. Är ingen expert men!

david80
2016-09-23, 12:53
På filmen har jag försökt snygga till böjen så mycket jag kan, har även flyttat upp stången lite så det är inte säkert att denna stilen kommer ge nån smärta.
Jag har inte heller nån akut smärta av knäböj, det har mer varit en stel känsla i övre rygg som uppkommit flera timmar efter träning. Så det är inte ens 100% att knäböjen är boven i dramat.

Jag kanske är pedantisk men jag tycker ändå det rör sig mellan skuldrorna i bottenläget. Jag inbillar mig att det inte är bra.

Lipservice
2016-09-23, 18:23
Har det inget med greppbredden att göra då? Jag hade samma problem själv, har väldigt långa armar. Så när jag höll för smalt grepp gjorde det ont bakom/mellan skuldrorna. Breddade greppet en aning och försökte trycka in armbågarna mer, sedan dess har jag inte känt något i ryggen.
Slänger bara ur mig nåt men vet inte själv vad det kan vara egentligen.

Loke
2016-09-24, 13:10
På filmen har jag försökt snygga till böjen så mycket jag kan, har även flyttat upp stången lite så det är inte säkert att denna stilen kommer ge nån smärta.
Jag har inte heller nån akut smärta av knäböj, det har mer varit en stel känsla i övre rygg som uppkommit flera timmar efter träning. Så det är inte ens 100% att knäböjen är boven i dramat.

Jag kanske är pedantisk men jag tycker ändå det rör sig mellan skuldrorna i bottenläget. Jag inbillar mig att det inte är bra.

Ja, jag ser att du i filmen försöker hålla ryggen mer upprätt än vad som är lämpligt för dig. Det skapar problem med balans och översvank. Fällning av överkroppen är inget fel i knäböj.

De här grejerna är svåra att lära ut så här i text över internet. Hur som helst hade det ju varit intressant att se det som ger dig problem istället :)

ceejay
2016-09-24, 13:29
Den där böjen med svank är jättedålig imo. Håll ländryggen rak. Gör nästan en liten crunch framåt istället för att trycka upp bröstet så mycket som möjligt.

Gerdler
2016-09-24, 13:44
Håll uppe bröstet fast med rak, dvs inte översvankad rygg.

david80
2016-09-24, 14:30
Är jag någonting på spåret här.

https://vimeo.com/184111442