handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kostupplägget?


Dymion
2004-04-22, 06:43
Jag väger för tillfället ca 73kg, har för övrigt ökat 5kg under vintern men endast 1cm i midjemåttet. Nu är det såhär att jag vill toppa formen till sommaren (ovanligt eller vad säger ni?) och har räknat ut att jag behöver tappa ca 4-5kg, så med andra ord är jag inte särskilt överviktig. KOmmentarer i klass med, ÄT MER eller du väger för lite är inte till någon hjälp! Jag tänkte mig att jag skulle ligga på ett kcal underskott med 500kcal per dag till att börja med för att tappa så lite muskler som möligt. Detta är mitt nuvarande kostschema, behöver råd av er som har genomfört dieter tidigare. Jag tränar för övrigt styrketräning ca 4ggr i veckan + Cardio

En dag som jag inte tränar:

05:00-06:00 Promenad

06:00 Frukost

Gröt av 2dl fiberhavregryn eller rågflingor m 1/2dl osötade blåbär eller kanel, 1glas (2dl) mellanfil med 4-5msk kruskakli (Funkar perfekt för att "få igång" magen för min del), 2hela ägg, 1äggvita

09:00-09:30 Mellanmål 1

1 Laddning Protec baserad på vatten, 2skivor osötat flerkornsbröd m hambrugerkött +en "klick" senap, 1frukt

12:00 Skollunch (Jag har dragit ner radikalt på kolh på detta mål)

14:00 Mellanmål 2

1burk makrillfilé, 1frukt, 50gram räkor

17:00 Middag

1-2dl ris, kycklingfilé, fisk eller annan mager proteinkälla

21:00 Mellanmål 3

150gram tonfisk, 1msk olivolja

Enda skillnaden på de dagarna jag tränar är att jag lägger in ett återhämtningmål: 40-50g protein(vassle) samt 60-80g snabba kolh.

Dymion
2004-04-22, 19:20
:confused: :confused: :confused:

Dk1ng
2004-04-22, 20:36
Jag tittade igenom det som hastigast och tyckte att det såg bra ut!
Du kommer märka under dietens gång huruvida du kanske måste justera upp eller ned kolhydraterna.
Det enda som jag kan komma på är väl att du skulle kunna lägga till nån nyttig fettkälla på förmiddagen/morgonen, en variant är att ha lite krossade linfrön i gröten om man nu inte tycker om att klunka oljor på morgonkvisten..:thumbup:

Lycka till!

Dymion
2004-04-23, 05:30
Fett är väll inte att föredra till frukosten även om det är nyttigt sådant eftersom att det saktar upp upptaget av protein som man behöver så snabbt om möjligt efter nattens "fasta", eller är jag helt ute och cyklar`? Jag akn däremot att tänka mig att lägga till en klunk nyttig olja till mellanmål nr1.:eating:

Sverker
2004-04-23, 06:23
Du har inget snabbt protein på morgonen så det spelar ingen roll ! Filmjölk, gröt och hela ägg är inte så snabbt.

Kanske skulle du svepa en vassleproteindrink direkt när du kommer hem. Ät frukosten en stund senare. Skippa 1 ägg och äggvitan istället för vasslen och ta en sked linolja istället för ägget.

Dymion
2004-04-24, 08:31
Problemet är bara det att ag gillar ägg, men om jag börjar med vassle till frukosten så måste jag plocka bort mjölkprodukterna för att få ett riktigt snabbt upptag? Eller är det bättre att vänta med att ta bort mjölkprodukterna till slutet av deffen och därmed använda mjölk istället för vatten i vassledrinken någon månad till:confused:

Angående olja: Går det inte lika bra att använda olivolja istället för linfröolja? Om jag börjar med vassleprotein till frukost så är det väll bättre att balansera fettintaget till dagens övriga mål för att få ett "optimalt" upptag?

Ni får ursäkta mina frågor men det här är min första deff så jag behöver all hjälp jag akan få av er som har genomfört dieter tidigare.:love:

MvH Dymion

King Grub
2004-04-24, 10:36
om jag börjar med vassle till frukosten så måste jag plocka bort mjölkprodukterna för att få ett riktigt snabbt upptag? Eller

Ja. Om det nu är så viktigt.

Dymion
2004-04-25, 07:36
Ser upplägget bra ut i övrigt?